1 Ιουν 2015

Σπαζοκεφαλιά η κάλυψη των άγονων γραμμών

Ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ, Μιχάλης Σακέλλης ς
Στην Ελλάδα, οι υπερχρεωμένες ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις προσπαθούν να διασωθούν. Τα πλοία του ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου έχουν μειωθεί από 125 που ήταν το 2001 σε 57 το 2015. Παράλληλα οι αποζημιώσεις για τις άγονες γραμμές που δίνει το κράτος έχουν μειωθεί με αποτέλεσμα να απομονώνονται ολοένα και περισσότερο οι νησιωτικοί ακρίτες.

Πιο συγκεκριμένα, το 2009 δόθηκαν για την κάλυψη των άγονων γραμμών 130 εκατομμύρια ευρώ, το 2010 το ποσό μειώθηκε στα 110 εκατομμύρια , το 2013 στα 84.750.000 και το 2015 υπολογίζεται το ποσό να φθάσει στα 75 εκατομμύρια. Σύμφωνα με πληροφορίες το κράτος έχει να πληρώσει από την αρχή του χρόνου τις εταιρείες που εκτελούν δρομολόγια δημοσίου συμφέροντος επιδεινώνοντας το οικονομικό τους πρόβλημα.
Η ολοένα μειούμενη αποζημίωση- επιδότηση των μη εμπορικών ακτοπλοϊκών συνδέσεων έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση των δρομολογίων σε βάθος χρόνου με δυσμενείς επιπτώσεις τόσο για τις ανάγκες του μόνιμου νησιωτικού πληθυσμού, όσο και του αυξανόμενου τουριστικού ρεύματος προς τα ελληνικά νησιά.
Τα λάθη και τα προβλήματα
«Η εξυπηρέτηση των μικρών νησιών βάσει του «οικονομικότερου τρόπου» που εφαρμόζεται σήμερα, και ο οποίος βασίζεται στα συνεχώς μειούμενα και ανεπαρκή κεφάλαια που διατίθενται από το κράτος, είναι λανθασμένος.
Το επίπεδο των υπηρεσιών δεν καθορίζεται από τις συγκοινωνιακές ανάγκες αλλά από τα διαθέσιμα κεφάλαια και αυτός βέβαια είναι ο λόγος πολλών προβλημάτων και παραπόνων των νησιωτών μας» επισημαίνει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, Μιχάλης Σακέλλης προσθέτοντας: «Επίσης, είναι σημαντικό να υπενθυμίσουμε ότι τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν στην εξυπηρέτηση κάποιων νησιών και κυρίως στο Β. Αιγαίο οφείλονται αποκλειστικά στη λανθασμένη εκ των υστέρων νομοθετική αλλαγή των σωστών διαδικασιών, που αρχικά είχαν θεσμοθετηθεί για την παροχή κινήτρων για τη δρομολόγηση σύγχρονων, νέας τεχνολογίας και μικρής ηλικίας πλοίων με πολυετείς συμβάσεις δημόσιας υπηρεσίας. Η προς το χείρον αλλαγή της νομοθεσίας είχε ως αποτέλεσμα την υποβάθμιση των υπηρεσιών με δρομολογήσεις πλοίων 40 ετών και αποκλεισμό νέων και σύγχρονων πλοίων».
Ο κ. Σακέλλης, αναφερόμενος στις κινήσεις που πρέπει να γίνουν, επισημαίνει: «Σήμερα εξακολουθούμε να υποστηρίζουμε τις πολυετείς συμβάσεις με ποιοτικά κριτήρια, οι οποίες δίνουν λύσεις διαρκείας στην εξυπηρέτηση των μικρών νησιών μας, όπως εξάλλου αποδεικνύεται από τα αποτελέσματα και την εξαιρετική εξυπηρέτηση των μικρών νησιών μας στις Κυκλάδες, δηλαδή σε γραμμές που δρομολογήθηκαν πλοία με τις παραπάνω προϋποθέσεις. Για την αναδιοργάνωση των δρομολογίων δημόσιας υπηρεσίας πρέπει να γίνουν πολύ σοβαρές μελέτες γραμμή προς γραμμή και να προχωρήσουμε σε τακτικές συνδέσεις των μικρών νησιών και με ανταποκρίσεις όπου είναι δυνατόν και όπου χρειάζονται.
Λόγω παντελούς έλλειψης λιμενικών χερσαίων υποδομών, οι ανταποκρίσεις πρέπει να είναι άμεσες ή μικρής διάρκειας και τα πλοία ιδίων προσόντων σε ότι αφορά στις καιρικές συνθήκες, ώστε να μη δημιουργούνται εμπόδια σε περιπτώσεις απαγόρευσης απόπλου.
Άποψη μας είναι ότι πρέπει να εφαρμοστεί ανά περίπτωση διαφορετικός τρόπος σύνδεσης γιατί άλλες φορές είναι απαραίτητες οι ανταποκρίσεις και άλλες οι απευθείας συνδέσεις. Μια τέτοια μελέτη και οργάνωση των δρομολογίων προς τα μικρά νησιά μας θα αναβαθμίσει σημαντικά τις υπηρεσίες και θα αυξήσει τη συχνότητα των δρομολογίων. Είναι όμως μεγάλο λάθος να πιστεύουμε ότι θα μειώσει τη κρατική δαπάνη, η οποία αντίθετα είναι βέβαιο ότι θα αυξηθεί».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.