3 Μαρ 2017

Πάρης Λουτριώτης: «Σφίγγουν τη «θηλιά» γύρω από τον θαλάσσιο τουρισμό»







«Έχει χαθεί η μπάλα» στον κλάδο του θαλάσσιου τουρισμού ο οποίος χρόνο με τον χρόνο πλήττεται όλο και περισσότερο από τη γραφειοκρατία, τον αθέμιτο ανταγωνισμό με  παράτυπες-«μαύρες»  ναυλώσεις, από την έλλειψη εγκαταστάσεων αλλά και την αδικαιολόγητη καθυστέρηση της κυβέρνησης να θέσει σε εφαρμογή το ηλεκτρονικό μητρώο που θα έδινε λύσεις σε πολλά θέματα τα οποία  απασχολούν όσους δραστηριοποιούνται στον χώρο. 
Όμως φαίνεται ότι το «κακό»  σενάριο δεν το έχουμε δει όλο. Μόνο ευχολόγια αλλά στην πράξη τίποτα.
Η κατάσταση τείνει να θυμίσει έναν από τους «νόμους του Μέρφι»:   «Όταν τα πράγματα δεν μπορούν να γίνουν χειρότερα, τότε … θα γίνουν».

Την περασμένη εβδομάδα ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Π. Κουρουμπλής, έθεσε  σε δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση το σχέδιο νόμου «Ενδυνάμωση της διαφάνειας και της αξιοκρατίας σε θέματα αρμοδιότητας Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ενίσχυση της κοινωνικής συμμετοχής στην ακτοπλοΐα, θέματα πολιτικού προσωπικού, συμπλήρωση διατάξεων για τα λιμενικά έργα και άλλες διατάξεις.»

Σε αυτό περιλαμβάνονται και θέματα που αφορούν το θαλάσσιο τουρισμό. Οι προτεινόμενες τροποποιήσεις  έχουν προκαλέσει ήδη πονοκέφαλο στους επαγγελματίες του κλάδου αφού ανεβάζουν χωρίς λογική το κόστος λειτουργίας του επαγγελματικού  σκάφους, ενισχύουν τη γραφειοκρατία  και στέλνουν τους τουρίστες στην αγκαλιά των ξένων ανταγωνιστών,  στερώντας από την ελληνική οικονομία έσοδα αλλά και θέσεις εργασίας.  

Το προβληματισμό αυτόν ανέπτυξε στο «b.s ο Πάρης  Λουτριώτης,   πρώην πρόεδρος του Συνδέσμου  και Ιδιοκτητών Επαγγελματικών Σκαφών Άνευ Πληρώματος και  υποψήφιος στις επερχόμενες εκλογές.

« Καταρχήν η επιβολή τέλους πλόων θα επιφέρει μεγάλο πλήγμα. Είναι δυσβάσταχτο για τους επαγγελματίες αφού το σύνολο  των οικονομικών υποχρεώσεών τους είναι μεγάλο. Το ποσό  που προβλέπεται για τα επαγγελματικά είναι μεγάλο.  Θα πρέπει να υπάρξει αναλογική κλίμακα σύμφωνα με την παλαιότητα  του σκάφους. Δηλαδή το παλαιότερο να πληρώνει λιγότερα. Η αναλογικότητα  κρίνεται απαραίτητη.  Πρέπει να δουν στην ολότητά του το κόστος ενός επαγγελματικού σκάφους αφού ο ιδιοκτήτης επιβαρύνεται  σε πολύ μεγάλο βαθμό τόσο με άμεσους και έμμεσους φόρους, με  τον ΦΠΑ που απορροφά και δεν τον μετακυλύει  στους πελάτες όσο και με άλλες επιβαρύνσεις  μεταξύ άλλων  για επιθεωρήσεις εγγράφων, αλλαγές εγγράφων, σωστικά, ραδιοεπικοινωνίες, φόρο πλοίου, φόρο επιτηδεύματος κα.    Πρέπει να καταλάβουν ότι το επαγγελματικό σκάφος είναι μία μικρομεσαία επιχείρηση και ότι ο ιδιοκτήτης του  δεν το χρησιμοποιεί για αναψυχή αλλά είναι η δουλειά του. Σφίγγουν τη «θηλιά» γύρω από τον θαλάσσιο τουρισμό» επισημαίνει ο Πάρης Λουτριώτης.  

Ένα άλλο σοβαρό θέμα η επαναφορά της διαδικασίας απόπλου-κατάπλου και η σφράγιση εγγράφων από τις λιμενικές αρχές.

«Ο  νόμος Βαρβιτσιώτη που πάνε να τροποποιήσουν είχε καταργήσει  τη διαδικασία αυτή και είχε διευκολύνει πολύ  την καθημερινή λειτουργία  των επιχειρήσεων οι οποίες κέρδιζαν  εργατοώρες και  γίνονταν παραγωγικές. Και πρέπει  να λάβουμε υπόψη μας ότι ήμασταν η μόνη χώρα που την εφήρμοζε  και αν ψηφισθεί θα ξαναγίνουμε η μόνη χώρα που θα την εφαρμόζει. Θα έχουμε τη γραφειοκρατική μοναδικότητα.»

Η εφαρμογή του ηλεκτρονικού μητρώου   θα έδινε ουσιαστικές λύσεις και θα συρρίκνωνε το τέρας της γραφειοκρατίας :

«Είναι αναγκαία η εφαρμογή του ηλεκτρονικού μητρώου.  Γιατί ο φορολογικός έλεγχος και τα στοιχεία  που θα χρειαστούν οι λιμενικές υπηρεσίες κατά τον έλεγχο που θα κάνουν  σε ένα σκάφος θα τα έχουν συμπληρωμένα μέσα από τα στοιχεία που θα καταθέσουμε στο ηλεκτρονικό μητρώο. Περάσανε  δύο χρόνια με τη νέα κυβέρνηση και  το μητρώο  δεν έχει ολοκληρωθεί. Ταυτόχρονα αν ισχύσει αυτή η διαδικασία ελέγχου  θα επαναφέρει ένα ακόμη σοβαρό πρόβλημα στους πελάτες αυτή τη φορά. Ο έλεγχος  ταυτοπροσωπίας που έχει σαφώς δικαίωμα να κάνει η λιμενική αρχή θα γίνει χρονοβόρος με αποτέλεσμα να δυσαρεστούνται οι πελάτες, μεταξύ των οποίων ηλικιωμένοι, παιδιά αλλά και άτομα με κινητικά  προβλήματα,   περιμένοντας έως και έξι  ώρες στον τόπο αναχώρησης κάτι που δεν συμβαίνει  σε καμία χώρα του κόσμου.   Με το ηλεκτρονικό μητρώο θα καταχωρούμε όλους τους επιβάτες και δεν θα υπάρχει λόγος να υποστούν καμία ταλαιπωρία. Θέλουμε να ισχύσει ότι και στις ανταγωνίστριες προς εμάς  χώρες όπως η Κροατία και η Ισπανία».

Όμως τα προβλήματα που θα δημιουργηθούν από την ενδεχόμενη ψήφιση του νομοσχεδίου με την παρούσα μορφή του είναι και άλλα.  Τονίζει ο Πάρης Λουτριώτης:
«- Ζητείται νέα θεώρηση επαγγελματικής άδειας παρότι έχει καταργηθεί με την υφιστάμενο νόμο.  Η ισχύς της ήταν άπαξ  και απλά γίνονται έλεγχοι  αν το σκάφος πληρούσε τους όρους  των ημερών ναύλωσης  δεν υπήρχε πρόβλημα. 
 Η έννοια της  νέας θεώρησης έχει μόνο εισπρακτική έννοια χωρίς να προσφέρει τίποτα. Σκεφτείτε ότι  είμαστε σε διαδικασία ολοκλήρωσης του ηλεκτρονικού μητρώου. Και  όταν ολοκληρωθεί θα πρέπει να ξαναπληρώσουμε.
- Για τα  σκάφη  με πάνω από 12 επιβαίνοντες υποχρεώνει τον κυβερνήτη να είναι πλοίαρχος του  εμπορικού ναυτικού και το πλήρωμα ασφαλισμένο στο ΝΑΤ. Το αποτέλεσμα είναι μία ολόκληρη  κατηγορία, οι  κυβερνήτες σκαφών που είναι εκπαιδευμένοι στο τουριστικό κομμάτι και δεν έχουν σχέση  με το εμπορικό ναυτικό να  χάσουν  τη δουλειά τους.
- Σύμφωνα με το νομοσχέδιο αλλάζει το  δικαίωμα ναύλωσης του σκάφους   από δύο 8ωρα την ημέρα σε ένα 24ωρο. Όμως βάσει όσων   ισχύουν παγκοσμίως κάποιος μπορεί να  ναυλώσει ένα σκάφος για να πάει να κάνει το μπάνιο του και να επιστρέψει. Τώρα θα είναι υποχρεωμένος να το έχει για 24 ώρες.


Τα προβλήματα

Ο κλάδος όμως ήδη παλεύει με τους δαίμονές του και τα προβλήματά του.  Σε αυτόν απασχολούνται   μόνιμα 12.000 άτομα  και το καλοκαίρι ο αριθμός τους φθάνει έως και τις 16.000. Επίσης 57 επαγγέλματα  ζουν από τον θαλάσσιο τουρισμό.

«Ο κλάδος είναι ένα  από τα   παραγωγικά μέρη  της τουριστικής βιομηχανίας μας. Οι δυνατότητές του είναι πολύ μεγάλες όμως οι ελλείψεις δεν επιτρέπουν την ανάπτυξή του.   Έλλειψη εγκαταστάσεων, όπως  μαρίνες αλιευτικά καταφύγια, αγκυροβόλια κλπ. Ενδεικτικά να αναφέρω  ότι η Τουρκία έχει 55 και η  Κροατία 65  διαθέτουν  οργανωμένες μαρίνες  ενώ  η Ελλάδα  μόνο 11 μαρίνες.
Έχουμε χάσει τη μεγάλη ανταγωνιστικότητα αν και έχουμε 16.000 χιλιόμετρα ακτογραμμές  και τη μοναδικότητα για γιώτιγκ. Όμως  δεν μπορούμε να ανταγωνιστούμε χώρες όπως η Κροατία το Μαυροβούνιο αλλά και την Τουρκία παρ΄ όλα τα προβλήματά της» και συνεχίζει:

«Τα τελευταία χρόνια έχουμε στην Ελλάδα τουριστικά επαγγελματικά σκάφη με ευρωπαϊκή  σημαία τα οποία δραστηριοποιούν  νόμιμα. Αλλά έχουμε και ένα απροσδιόριστο αριθμό σκαφών τα οποία δραστηριοποιούνται παράνομα.  Κάνουν  παράνομες ναυλώσεις και εκτελούν δρομολόγια  στην ελληνική επικράτεια χωρίς να μπορεί να τους ελέγξει κανείς.   Υπάρχουν και παράνομες ναυλώσεις με σκάφη με μη ευρωπαϊκή σημαία, κυρίως τουρκικά. Έρχονται στη Μύκονο επιβιβάζουν τουρίστες,  τους πάνε διακοπές επανέρχονται τους  αποβιβάζει και παίρνει άλλους  χωρίς να έχουν το δικαίωμα αυτό.  Υπάρχει αθέμιτος ανταγωνισμός  από τους ξένους που έχουν χαμηλότερο λειτουργικό κόστος ενώ και το  δημόσιο  χάνει μεγάλα  ποσά από μη καταβαλλόμενο ΦΠΑ (24% )».


  


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.