24 Απρ 2013

«Η παραγωγική ανασυγκρότηση της εθνικής οικονομίας και η μείωση της ανεργίας, είναι αλληλένδετοι στόχοι με την πορεία της ναυτιλίας»

- Ομιλία του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστή Μουσουρούλη, σε εκδήλωση του ΙΟΒΕ



Το Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) διοργάνωσε την Τρίτη 23 Απριλίου, εκδήλωση για την παρουσίαση της μελέτης, με θέμα: «Η συμβολή της Ποντοπόρου Ναυτιλίας στην Ελληνική Οικονομία: Επιδόσεις και Προοπτικές». Ακολουθεί η ομιλία του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστή Μουσουρούλη, στην εκδήλωση.



«Θα ήθελα να συγχαρώ την Ομάδα Εργασίας του ΙΟΒΕ για την εμπεριστατωμένη αυτή έρευνα. Συγχαίρω επίσης τους διοργανωτές για την πρωτοβουλία τους να παρουσιάσουν τα ευρήματά της, τα οποία θα τα σχολιάσει σε βάθος ο κ. Στουρνάρας, κατά διπλό λόγο αρμοδιότητας, ως οικονομολόγος και ως Υπουργός των Οικονομικών. Τα ποιοτικά όμως ευρήματα της μελέτης θα πρέπει να τύχουν ευρύτερης δημοσιοποίησης και προσοχής. Γιατί η παραγωγική ανασυγκρότηση της εθνικής οικονομίας και η μείωση της ανεργίας, είναι αλληλένδετοι στόχοι με την πορεία της ναυτιλίας.




Αναφέρομαι στη συνολική προστιθέμενη αξία που δυνητικά μπορεί να δημιουργήσει πλέον των όσων ήδη συνεισφέρει. Μην ξεχνάμε ότι τις ναυτιλιακές εταιρίες τις ακολουθεί πλειάδα συνδεδεμένων επιχειρήσεων που διαμορφώνουν τη σχέση της ναυτιλίας με την εθνική οικονομία. Μην ξεχνάμε επίσης ότι η ναυτιλία τέμνεται και με άλλους τομείς. Να θυμίσω την τομή της ναυτιλίας με τον τουρισμό, που κατά το παρελθόν κορυφώθηκε με τη δημιουργία του ελληνικού στόλου κρουαζιερόπλοιων ο οποίος συνέβαλε σημαντικά στη δημιουργία «πλέγματος» στον τουρισμό.



Κυρίες και κύριοι,



Στο ταραγμένο διεθνές ανταγωνιστικό περιβάλλον και στις αντίξοες γεωπολιτικές  ανισορροπίες που σήμερα εξελίσσονται με ταχύτητα, οι Έλληνες έχουν μεγάλες ικανότητες. Διαχειρίζονται αποτελεσματικά την αβεβαιότητα. Έχουν μεγάλη ικανότητα δικτύωσης. Υπερνικούν τα εμπόδια. Τις ικανότητες αυτές καμία κρίση δεν μπορεί να τις απενεργοποιήσει. Θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι το αναγεννημένο Υπουργείο Ναυτιλίας αναλαμβάνει πρωτοβουλίες για να τις ενισχύσει, γιατί αυτή είναι η πρόκληση και το στοίχημα.



Θα αναφέρω ενδεικτικά:



·           Τον εκσυγχρονισμό του πλαισίου νηολόγησης πλοίων, με την απλοποίηση, την τυποποίηση και την επιτάχυνση των διαδικασιών έκδοσης της εγκριτικής πράξης νηολόγησης. Να τονίσω ότι ο συναρμόδιος υπουργός κ. Στουρνάρας συνέβαλε ουσιαστικά σε αυτή την προσπάθεια και δράττομαι της ευκαιρίας να τον ευχαριστήσω.



·           Τον εκσυγχρονισμό της ναυτικής εκπαίδευσης για τη προσέλκυση σπουδαστών στις ΑΕΝ και τη δημιουργία μιας ευρείας δεξαμενής εκπαιδευμένων Ελλήνων ναυτικών, που θα ενισχύσουν τη ναυτιλία και παράλληλα θα διατηρήσουν την ελληνική ναυτική παράδοση.



·           Τη βελτίωση των επαγγελματικών προσόντων των ανέργων νέων ναυτικών και την υποστήριξη και διευκόλυνση της πρόσβασής τους στην αγορά εργασίας. Το πιλοτικό πρόγραμμα «ΝΕΑΡΧΟΣ», που η παρουσίασή του θα γίνει αύριο το πρωί στον ΟΛΠ, είναι ένα μόνο παράδειγμα.



·           Το νέο Νόμο ο οποίος επιλύει σοβαρά διοικητικά προβλήματα και ανοίγει το δρόμο για την προσαρμογή του ναυτιλιακού και λιμενικού μας συστήματος στις αλλαγές που λαμβάνουν χώρα διεθνώς.



Είναι ενθαρρυντικό το ότι πολλές πρωτοβουλίες μας συνάδουν με τα συμπεράσματα της μελέτης. Όμως, πάντοτε υπάρχουν και θα υπάρχουν περιορισμοί, όπως π.χ. η αντίληψη περί καταπολέμησης της ανεργίας και παραγωγικού μοντέλου, η οποία ανέστειλε την προσπάθειά μας για μαζική απασχόληση στα πλοία ελληνικών συμφερόντων.



Κυρίες και κύριοι,



Ασφαλώς και γνωρίζουμε ότι οι όποιες διοικητικές βελτιώσεις δεν επηρεάζουν άμεσα τη λειτουργία του πλοίου στο διεθνές ανταγωνιστικό περιβάλλον. Ο στόλος είναι διεθνής και κινείται σε ελεύθερες θάλασσες όπου ισχύουν οι διεθνείς όροι ανταγωνισμού. Και βεβαίως, αναγνωρίζουμε ότι είναι πολλά αυτά που πρέπει να γίνουν ακόμα. Οι υπεύθυνες επαγγελματικές απόψεις, μας είναι πολύτιμες, όπως και η συνεργασία όλων.



Προς αυτή την κατεύθυνση θα πρέπει να συνειδητοποιήσουμε τον πραγματικό ανταγωνισμό, να κατανοήσουμε τι προσφέρουν τα καταξιωμένα διεθνή ναυτιλιακά κέντρα και να αξιολογήσουμε αντικειμενικά τις δυνατότητές μας. Και μετά, να συμφωνήσουμε αν πράγματι θέλουμε να δημιουργήσουμε ένα ναυτιλιακό πλέγμα υψηλής ποιότητας και ανταγωνιστικότητας, ικανό να διεκδικήσει την διεθνή προτίμηση. Και όλα αυτά θα πρέπει να γίνουν από κοινού με τους φορείς του συνολικού κύκλου της ναυτιλίας.



Σας ευχαριστώ.»