26 Απρ 2013

«Ανοίγει το παιχνίδι» για τις επενδύσεις πολυεθνικών κολοσσών κρουαζιέρας στην Ελλάδα

«Ανοίγει το παιχνίδι» για τις επενδύσεις των πολυεθνικών κολοσσών κρουαζιέρας στην  Ελλάδα. Αν και ο χρόνος πιέζει, δεν έχουν γίνει ακόμη αποφασιστικά βήματα από την ελληνική κυβέρνηση προκειμένου να δημιουργήσει τις συνθήκες εκείνες αλλά και το κατάλληλο νομικό πλαίσιο ώστε οι εταιρείες κρουαζιέρας να κατασκευάσουν τερματικούς σταθμούς τους οποίους θα εκμεταλλευτούν φέρνοντας στην χώρα εκατοντάδες χιλιάδες τουρίστες.

Στις αρχές της περασμένης  εβδομάδας, την είσοδο του υπουργείου Τουρισμού πέρασε ο Μισέλ Νεστούρ, αντιπρόεδρος της Carnival, του μεγαλύτερου oμίλου παγκοσμίως στον τομέα της κρουαζιέρας, με 110 πλοία στο στόλος του, 10 υπό ναυπήγηση και 10 συνολικά εταιρείες κάτω από την επιχειρηματική ομβρέλα της.
Στη συνάντηση που είχε με την υπουργό Τουρισμού Όλγα Κεφαλογιάννη, τον υπουργό Ναυτιλίας Κωστή Μουσουρούλη και τον υφυπουργό Ανάπτυξης Νότη Μηταράκη θέλησε, σύμφωνα με πληροφορίες, να μάθει  τα σχέδια της κυβέρνησης για τη δημιουργία  λιμένα για την κρουαζιέρα  αλλά και για βελτιωτικά  έργα σε άλλα ελληνικά λιμάνια.
Η διερευνητική αποστολή του συνοδεύτηκε από την κοινοποίηση του Ομίλου να κάνει περισσότερες κρουαζιέρες στην Ελλάδα. Παράλληλα τους παρέδωσε ένα πεντασέλιδο κείμενο που αναφερόταν τόσο στον Όμιλο όσο και στις επιμέρους εταιρείες.
Οι υπουργοί από την πλευρά τους του παρέδωσαν εγγράφως στοιχεία για την ελληνική κρουαζιέρα και τις δυνατότητες ανάπτυξης που υπάρχουν. Ο αντιπρόεδρος της  Carnival ζήτησε η συνάντηση να κρατηθεί χαμηλά σε επικοινωνιακό επίπεδο.
Το Φαληρικό Δέλτα
Το σχέδιο του υπουργείο Ανάπτυξης για κατασκευή λιμανιού στο Φαληρικό Δέλτα δεν αφήνει αδιάφορες τους μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας.
Το γεγονός ότι δείχνει ενδιαφέρον η Carnival ενώ μέχρι τώρα έπαιζε δυνατά μόνο η Royal Caribbean που είναι το αντίπαλο δέος  και διαχειρίζεται στόλο με περισσότερα από  70 κρουαζιερόπλοια, καταδεικνύει ότι η Ελλάδα έχει βρεθεί στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος  για την Ανατολική Μεσόγειο.
Τα διοικητικά και οικονομικά επιτελεία των δύο αυτών κολοσσών είναι στραμμένα σε Πειραιά, Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο και Ρόδο σε πρώτη φάση.
Στελέχη της κρουαζιέρας που είναι γνώστες της ελληνικής πραγματικότητας επισημαίνουν  ότι  «θα πρέπει να παρουσιάσουμε ως κυβέρνηση σε αυτές τις εταιρείες τα σχέδια και τα προγράμματά μας για την αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών και να ζητήσουμε την συμμετοχή τους στην υλοποίηση των στόχων μας». Όμως υπάρχει ένα αλλά:
 

« Πολλές από τις εταιρείες κρουαζιεροπλοίων έχουν δείξει ενδιαφέρον για συμμετοχή σε αυτά τα προγράμματα αρκεί να δεχθεί το Κράτος να εγκαταλείψει το δόγμα συνεργασίας με απαίτηση το 51% τουλάχιστον ως κρατική συμμετοχή.   Να ακολουθήσουμε το παράδειγμα της γειτονικής μας Τουρκίας που μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα αναβάθμισε όλα τα κύρια λιμάνια της με ανάθεση στην ιδιωτική πρωτοβουλία.   Πρέπει να καταργηθεί άμεσα η σχέση του ελέγχου του κράτους σε πλειοψηφικό ποσοστό των ανάδοχων εταιρειών».  
Ραγδαία ανάπτυξη

Ο κλάδος της κρουαζιέρας αναπτύσσεται συνεχώς με μια ετήσια αύξηση επιβατών σε διεθνές επίπεδο της τάξεως του 7%.  Την περσινή χρονιά οι επιβάτες κρουαζιέρας σε παγκόσμια κλίμακα ξεπέρασαν τα 20 εκατομμύρια.
Η αισιοδοξία των μεγάλων εταιρειών κρουαζιεροπλοίων για συνεχή αύξηση των επιβατών κρουαζιέρας αποτυπώνεται στις νέες παραγγελίες κρουαζιεροπλοίων που έχουν δοθεί στα ναυπηγεία κυρίως της Ευρώπης αλλά και της Ασίας, Κίνα – Ιαπωνία με δυναμικότητες 3.000 έως 5.000 επιβατών ανά πλοίο, κάτι που θα αυξήσει σημαντικά τον αριθμό των κλινών σε παγκόσμια κλίμακα.
Στην Ελλάδα  όλες οι μελέτες που έχουν συνταχθεί μετά την οριστική και άνευ όρων κατάργηση του καμποτάζ καταλήγουν στην διαπίστωση ότι εάν ενισχυθεί το homeporting, τότε σίγουρα θα υπάρξουν τεράστια  οικονομικά οφέλη και παράλληλη αύξηση νέων θέσεων εργασίας διότι είναι φυσικό τα κρουαζιερόπλοια που θα ξεκινούν από ελληνικά λιμάνια να χρειάζονται στελέχη στα γραφεία ή στα πρακτορεία που θα τα εξυπηρετούν.
«Το μεγάλο ερώτημα και η απορία όλων μας είναι πώς και πότε θα πεισθούν οι μεγάλες εταιρείες κρουαζιεροπλοίων που εδρεύουν κυρίως στο Miami των ΗΠΑ ότι η Ελλάδα στην μετά καμποτάζ εποχή είναι ο πιο κατάλληλος και ο πιο ασφαλής προορισμός για να ξεκινήσουν να χρησιμοποιούν τα λιμάνια μας ως home-porting κάτι που θα θερμάνει και θα ενισχύσει σε ικανοποιητικό βαθμό τα αναμενόμενα έσοδα του Κράτους» επισημαίνει  ο αντιπρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας, Μιχάλης  Λάμπρος ο οποίος είναι από τα λίγα  έμπειρα στελέχη που παρακολουθούν το θέμα με τους πολυεθνικούς ομίλους,   από κοντά και παίρνουν θέση:
«Το νομοθετικό πλαίσιο για το homeporting των εταιρειών κρουαζιέρας είναι άριστο διότι το περίφημο καμποτάζ καταργήθηκε πλήρως και άνευ όρων από τον περασμένο Ιούνιο. Το πρόβλημα είναι ότι παρά την κατάργηση δεν αναπτύχθηκε το homeporting όπως το περιμέναμε.  Με μικρές εξαιρέσεις δύο ή τριών εταιρειών Ιταλικών και Ισπανικών συμφερόντων, η μεγάλη πλειοψηφία των εταιρειών που εδρεύουν στο Miami διστάζει να προχωρήσει τα προγράμματά της στην Ανατολική Μεσόγειο χρησιμοποιώντας τα Ελληνικά λιμάνια ως homeporting» και προσθέτει:
«Εάν το πρώτο μας αίτημα, η πρώτη μας προσπάθεια προς τους εκπροσώπους αυτών των εταιρειών είναι η προσέλκυση των κρουαζιεροπλοίων τους στην Ελλάδα ως homeporting, το δεύτερο μέλημά μας είναι σίγουρα η συμμετοχή τους στο κόστος κατασκευής των απαραίτητων λιμενικών υποδομών.   
Πρέπει να καταλάβουν οι εταιρείες ότι η Ελλάδα διαθέτει σε μεγάλο ποσοστό μια στρατηγική που εγγυάται την ομαλή άφιξη και την εξυπηρέτηση των επιβατών και ότι η χώρα μας μπορεί να ανταποκριθεί θετικά στις αναμενόμενες αυξήσεις αφίξεων κρουαζιεροπλοίων στα λιμάνια μας κατά το έτος 2013.»
Όσο αφορά τις συνθήκες ανταγωνισμού επισημαίνει:
«Για να επιτύχομε τους στόχους μας πρέπει να δουλέψομε σκληρά ούτως ώστε να βελτιώσομε εκτός από τις λιμενικές υποδομές όλες τις άλλες δραστηριότητες που έχουν σχέση με το home porting , π.χ στους τομείς επισκευών των πλοίων, φυσικά με ανταγωνιστικές τιμές σε σχέση με τις γειτονικές μας χώρες Τουρκία και Κροατία, στην τροφοδοσία εφοδίων και καυσίμων και στους άλλους παραναυτιλιακούς τομείς.  Να γίνουμε πραγματικά ανταγωνιστικοί».


Πηγή: www.newmoney.gr