Του Μηνά Τσαμόπουλου
για το Πρώτο ΘΕΜΑ
Αναδημοσίευση
Το ευρύτερο κοινό τον γνώρισε την εποχή του Ντέμη Νικολαΐδη στην AEK, όταν συμμετείχε σε ομάδα επιχειρηματιών μεταξύ των οποίων και οι εφοπλιστές Νίκος Νοτιάς και Πέτρος Παππάς, που μπήκαν ως μεγαλομέτοχοι στην ΠΑΕ. Την περασμένη εβδομάδα αναφέρθηκε σε αυτόν ο Δημήτρης Μελισσανίδης, λέγοντας σε εκπροσώπους της Original ότι θα τον ήθελε δίπλα του εάν μπει στην ΑΕΚ. Ο Πόλυς Βάσου Χατζηιωάννου είναι ένα από τα δυνατά και συνεχώς ανερχόμενα ονόματα του ελληνικού εφοπλισμού. Με τη χρηματοπιστωτική κρίση που ξέσπασε στην Κύπρο ήταν από τις ελάχιστους -αν όχι ο μόνος Κύπριος εφοπλιστής- που βγήκαν μπροστά και καθησύχασαν τη ναυτιλιακή κοινότητα.
«Tα χειρότερα έχουν περάσει για την Κύπρο», δήλωσε στην εφημερίδα «Lloyd’s List» ως πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εισηγμένης στην αμερικανική χρηματαγορά ναυτιλιακής εταιρείας Safe Bulkers και αντιπρόεδρος της Ενωσης Πλοιοκτητών Κύπρου.
Μάλιστα κάλεσε τους συμπατριώτες του εφοπλιστές να συνεχίσουν να στηρίζουν την κυπριακή σημαία. Οπως επεσήμανε, δεν υπάρχει κίνδυνος αποχώρησης ναυτιλιακών εταιρειών από την Κύπρο. «Τι χειρότερο να συμβεί από ένα κούρεμα στις καταθέσεις;» αναρωτήθηκε και πρόσθεσε: «Δεν υπάρχει απολύτως κανένας λόγος για να φύγουν από το νησί τώρα. Οι Κύπριοι πλοιοκτήτες υποστηρίζουν, πλήρως, τη χώρα και τη σημαία. Ο πραγματικός κίνδυνος αφορά στο μέλλον του ευρώ ως νομίσματος, και ακόμη και της ίδιας της ευρωπαϊκής ενότητας. Η πρόθεση της Ευρωπαϊκής Ενωσης ήταν να μετατρέψει τη Γερμανία σε μια ευρωπαϊκή Γερμανία και όχι την Ευρώπη σε μια γερμανική Ευρώπη».
H AEK
Ο Πόλυς Βάσου Χατζηιωάννου ανήκει στη γενιά των 40άρηδων του ελληνικού εφοπλισμού και είναι σχετικά άγνωστος στον πολύ κόσμο. Συχνά πυκνά τον μπερδεύουν λόγω ονόματος με τον πρώτο του ξάδελφο Πόλυ Χατζηιωάννου του Λουκά, ο οποίος είναι πιο κοσμικός, όπως και τα αδέλφια του: η Κλέλια και ο μικρότερος sir Stelios. Αυτός είναι ο λόγος που σε δημοσιεύματα που τον αφορούν βλέπει τη φωτογραφία του ξαδέλφου του. Ο Πόλυς Β. Χατζηιωάννου επιδιώκει τις ξεκάθαρες θέσεις και λύσεις και αυτό έχει ως γνώμονα στη ζωή του. Ο χαρακτήρας αυτός εμπνέει εμπιστοσύνη στους φιλάθλους της ΑΕΚ οι οποίοι τη δύσκολη αυτή περίοδο για την ιστορική ομάδα θα συναντηθούν μαζί του σε μία προσπάθεια να τον πείσουν να επιστρέψει σε ένα επιχειρηματικό σχήμα, στο οποίο θα μετέχουν ο Δημήτρης Μελισσανίδης και ο Πέτρος Παππάς. Ομως τους πρόλαβε, αφού την περασμένη Παρασκευή εξέδωσε ανακοίνωση με την οποία επεσήμανε ότι θα σταθεί στο πλευρό του Δημήτρη Μελισσανίδη για την κατασκευή του γηπέδου στη Νέα Φιλαδέλφεια: «Εχω μιλήσει με τον κ. Μελισσανίδη, μου ανέλυσε το όραμά του και ξέρει ότι θα συμμετάσχω». Επιπροσθέτως έδωσε και την είδηση ότι ο «τίγρης» θα έχει ηγετικό ρόλο στην προσπάθεια αναγέννησης της ΑΕΚ. Η φράση-κλειδί ήταν «εύχομαι στον Μελισσανίδη που θα παίξει ενεργό ρόλο στην υπέρβαση της κρίσης να βρει τη χρυσή τομή και πρέπει όλοι να τον στηρίξουν».
Η αγάπη του για τον «Δικέφαλο» είναι μεγάλη. Αλλωστε, ο πατέρας του, ο αείμνηστος Βάσος Χατζηιωάννου, είχε διατελέσει πρόεδρός της και όλοι έχουν τις καλύτερες αναμνήσεις για τη σεμνή και αποδοτική του θητεία. Η αγάπη του αυτή τον οδήγησε να συνδράμει στο εγχείρημα του Ντέμη Νικολαΐδη που έφερε την πολυμετοχικότητα στον «Δικέφαλο». Αργότερα, βέβαια, η υπόθεση ΑΕΚ δεν εξελίχθηκε ως αναμενόταν, και οι επιχειρηματίες ο ένας μετά τον άλλον αποχώρησαν από την ΠΑΕ.
Ο εφοπλισμός
Ο Πόλυς Β. Χατζηιωάννου είναι επικεφαλής της εισηγμένης Safe Bulkers, η οποία έχει στόλο που αποτελείται από 24 πλοία ξηρού χύδην φορτίου, όλα ναυπηγημένα μετά το 2003, ενώ έχει υπό ναυπήγηση άλλα επτά πλοία. Η εταιρεία μπήκε στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης τον Ιούνιο του 2008, εκδίδοντας συνολικά 10 εκατομμύρια μετοχές, που αντιπροσώπευαν το 18,3% των κοινών μετοχών. Εως τον Φεβρουάριο του 2009 στην εταιρεία ήταν και ο αδελφός του Νικόλαος, ο οποίος όμως αποχώρησε και ύστερα από έναν χρόνο ίδρυσε τη δική επιχείρηση: την εταιρεία Alassia Newships η οποία σήμερα έχει στόλο που αποτελείται από τρία φορτηγά πλοία. «Αν και θα μας λείψει, η αποχώρηση του Νικόλαου προκειμένου να αναζητήσει τις δικές του επιχειρηματικές ευκαιρίες, αποτελεί φυσική εξέλιξη γι’ αυτόν. Συμφωνώ πως αυτή είναι η κατάλληλα στιγμή για την απόφασή του», είχε δηλώσει τότε ο Πόλυς Β. Χατζηιωάννου. Σπούδασε ναυτιλιακά στο Πανεπιστήμιο του Sunderland και από το 1987 εντάχθηκε στην οικογενειακή επιχείρηση Alassia Steamship Co, Ltd, που είχε ιδρύσει ο πατέρας του Βάσος. Είναι πατέρας τριών παιδιών. Η καταγωγή της οικογένειας Χατζηιωάννου είναι από το χωριό Πεδουλά της Κύπρου. Από το χωριό αυτό ήταν οι πρώτοι Κύπριοι που αποφάσισαν να ζήσουν στην Ελλάδα. Σήμερα οι περισσότεροι ζουν στην Αθήνα και λιγότεροι στη Θεσσαλονίκη και τον Πειραιά.
Ο Βάσος Χατζηιωάννου
Ο πατέρας του Πόλυ, ο Βάσος Χατζηιωάννου, ο οποίος γεννήθηκε το 1933 και πέθανε το 2002, μαζί με τον αδελφό του Λουκά έφυγαν από την Κύπρο σε νεαρή ηλικία και αναζήτησαν την τύχη τους στη Σαουδική Αραβία. Τα δύο αδέλφια ασχολήθηκαν με το εμπόριο και την πρακτόρευση πλοίων. Το 1959 ίδρυσαν τη ναυτιλιακή εταιρεία Troodos Shipping, η οποία απέκτησε σε σύντομο χρονικό διάστημα τα πρώτα της πλοία. Ομως, το 1963, ο Βάσος εγκαταστάθηκε στο Λονδίνο και μέσα σε δύο χρόνια ίδρυσε τη ναυτιλιακή εταιρεία Alassia Steamship, η οποία διαχειριζόταν τέσσερα πλοία μέχρι το 1973. Εκείνη τη χρονιά έγινε η μεγάλη επενδυτική κίνηση. Ο στόλος της εταιρείας ενισχύθηκε με νέα πλοία και έφτασε τα εννέα φορτηγά πλοία: σ’ αυτόν τον τομέα εξειδικεύτηκαν οι γιοι του Πόλυς και Νίκος. Στη Μεταπολίτευση ο Βάσος Χατζηιωάννου άρχισε να ασχολείται και πάλι με τη Σαουδική Αραβία και τα πλοία του ειδικεύτηκαν στη μεταφορά τσιμέντου. Τα κέρδη ήταν τεράστια και αυξήθηκαν ακόμη περισσότερο τη δεκαετία του ’80 όταν πούλησε σε υψηλή τιμή τα πλοία του, λίγο πριν ξεσπάσει η ναυτιλιακή κρίση. Από το 1986 ο Βάσος Χατζηιωάννου άρχισε και πάλι να επενδύει στη ναυτιλία με νεότερης ηλικίας πλοία.
Εναν χρόνο αργότερα μπήκε στην…οικογενειακή επιχείρηση ο Πόλυς Χατζηιωάννου. Δική του απόφαση ήταν να παραγγείλει τρία νεότευκτα πλοία. Το 1995 δημιουργήθηκε η εταιρεία Sefaty Management Overseas, η οποία μετέφερε, με προτροπή του Πόλυ, το σύνολο των δραστηριοτήτων της, από το Λονδίνο στον Πειραιά. Μόλις ολοκληρώθηκε η μετεγκατάσταση, ο Πόλυς έθεσε σε εφαρμογή ναυπηγικό σχέδιο για την κατασκευή 12 φορτηγών panamax στα ναυπηγεία της Ιαπωνίας Tsuneishi. Μέχρι τον θάνατο του πατριάρχη της οικογένειας Βάσου, το 2002, η εταιρεία είχε παραλάβει τα μισά πλοία.
Αναφερόμενος στην πρόσφατη παγκόσμια και ναυτιλιακή κρίση, ο Πόλυς Β. Χατζηιωάννου επισημαίνει: «Κατά τη διάρκεια της μακρόχρονης ιστορίας μας έχουμε ζήσει πολλούς κύκλους της αγοράς και επομένως είμαστε καλοί γνώστες των διακυμάνσεων της ναυτιλιακής αγοράς. Παρ’ όλα αυτά, η παρούσα κρίση είναι διαφορετική και οφείλεται στην κρίση των χρηματοοικονομικών αγορών».
*Όπως δημοσιεύθηκε στο Πρώτο Θέμα, της 28ης Απριλίου 2013
για το Πρώτο ΘΕΜΑ
Αναδημοσίευση
Το ευρύτερο κοινό τον γνώρισε την εποχή του Ντέμη Νικολαΐδη στην AEK, όταν συμμετείχε σε ομάδα επιχειρηματιών μεταξύ των οποίων και οι εφοπλιστές Νίκος Νοτιάς και Πέτρος Παππάς, που μπήκαν ως μεγαλομέτοχοι στην ΠΑΕ. Την περασμένη εβδομάδα αναφέρθηκε σε αυτόν ο Δημήτρης Μελισσανίδης, λέγοντας σε εκπροσώπους της Original ότι θα τον ήθελε δίπλα του εάν μπει στην ΑΕΚ. Ο Πόλυς Βάσου Χατζηιωάννου είναι ένα από τα δυνατά και συνεχώς ανερχόμενα ονόματα του ελληνικού εφοπλισμού. Με τη χρηματοπιστωτική κρίση που ξέσπασε στην Κύπρο ήταν από τις ελάχιστους -αν όχι ο μόνος Κύπριος εφοπλιστής- που βγήκαν μπροστά και καθησύχασαν τη ναυτιλιακή κοινότητα.
«Tα χειρότερα έχουν περάσει για την Κύπρο», δήλωσε στην εφημερίδα «Lloyd’s List» ως πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εισηγμένης στην αμερικανική χρηματαγορά ναυτιλιακής εταιρείας Safe Bulkers και αντιπρόεδρος της Ενωσης Πλοιοκτητών Κύπρου.
Μάλιστα κάλεσε τους συμπατριώτες του εφοπλιστές να συνεχίσουν να στηρίζουν την κυπριακή σημαία. Οπως επεσήμανε, δεν υπάρχει κίνδυνος αποχώρησης ναυτιλιακών εταιρειών από την Κύπρο. «Τι χειρότερο να συμβεί από ένα κούρεμα στις καταθέσεις;» αναρωτήθηκε και πρόσθεσε: «Δεν υπάρχει απολύτως κανένας λόγος για να φύγουν από το νησί τώρα. Οι Κύπριοι πλοιοκτήτες υποστηρίζουν, πλήρως, τη χώρα και τη σημαία. Ο πραγματικός κίνδυνος αφορά στο μέλλον του ευρώ ως νομίσματος, και ακόμη και της ίδιας της ευρωπαϊκής ενότητας. Η πρόθεση της Ευρωπαϊκής Ενωσης ήταν να μετατρέψει τη Γερμανία σε μια ευρωπαϊκή Γερμανία και όχι την Ευρώπη σε μια γερμανική Ευρώπη».
H AEK
Ο Πόλυς Βάσου Χατζηιωάννου ανήκει στη γενιά των 40άρηδων του ελληνικού εφοπλισμού και είναι σχετικά άγνωστος στον πολύ κόσμο. Συχνά πυκνά τον μπερδεύουν λόγω ονόματος με τον πρώτο του ξάδελφο Πόλυ Χατζηιωάννου του Λουκά, ο οποίος είναι πιο κοσμικός, όπως και τα αδέλφια του: η Κλέλια και ο μικρότερος sir Stelios. Αυτός είναι ο λόγος που σε δημοσιεύματα που τον αφορούν βλέπει τη φωτογραφία του ξαδέλφου του. Ο Πόλυς Β. Χατζηιωάννου επιδιώκει τις ξεκάθαρες θέσεις και λύσεις και αυτό έχει ως γνώμονα στη ζωή του. Ο χαρακτήρας αυτός εμπνέει εμπιστοσύνη στους φιλάθλους της ΑΕΚ οι οποίοι τη δύσκολη αυτή περίοδο για την ιστορική ομάδα θα συναντηθούν μαζί του σε μία προσπάθεια να τον πείσουν να επιστρέψει σε ένα επιχειρηματικό σχήμα, στο οποίο θα μετέχουν ο Δημήτρης Μελισσανίδης και ο Πέτρος Παππάς. Ομως τους πρόλαβε, αφού την περασμένη Παρασκευή εξέδωσε ανακοίνωση με την οποία επεσήμανε ότι θα σταθεί στο πλευρό του Δημήτρη Μελισσανίδη για την κατασκευή του γηπέδου στη Νέα Φιλαδέλφεια: «Εχω μιλήσει με τον κ. Μελισσανίδη, μου ανέλυσε το όραμά του και ξέρει ότι θα συμμετάσχω». Επιπροσθέτως έδωσε και την είδηση ότι ο «τίγρης» θα έχει ηγετικό ρόλο στην προσπάθεια αναγέννησης της ΑΕΚ. Η φράση-κλειδί ήταν «εύχομαι στον Μελισσανίδη που θα παίξει ενεργό ρόλο στην υπέρβαση της κρίσης να βρει τη χρυσή τομή και πρέπει όλοι να τον στηρίξουν».
Η αγάπη του για τον «Δικέφαλο» είναι μεγάλη. Αλλωστε, ο πατέρας του, ο αείμνηστος Βάσος Χατζηιωάννου, είχε διατελέσει πρόεδρός της και όλοι έχουν τις καλύτερες αναμνήσεις για τη σεμνή και αποδοτική του θητεία. Η αγάπη του αυτή τον οδήγησε να συνδράμει στο εγχείρημα του Ντέμη Νικολαΐδη που έφερε την πολυμετοχικότητα στον «Δικέφαλο». Αργότερα, βέβαια, η υπόθεση ΑΕΚ δεν εξελίχθηκε ως αναμενόταν, και οι επιχειρηματίες ο ένας μετά τον άλλον αποχώρησαν από την ΠΑΕ.
Ο εφοπλισμός
Ο Πόλυς Β. Χατζηιωάννου είναι επικεφαλής της εισηγμένης Safe Bulkers, η οποία έχει στόλο που αποτελείται από 24 πλοία ξηρού χύδην φορτίου, όλα ναυπηγημένα μετά το 2003, ενώ έχει υπό ναυπήγηση άλλα επτά πλοία. Η εταιρεία μπήκε στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης τον Ιούνιο του 2008, εκδίδοντας συνολικά 10 εκατομμύρια μετοχές, που αντιπροσώπευαν το 18,3% των κοινών μετοχών. Εως τον Φεβρουάριο του 2009 στην εταιρεία ήταν και ο αδελφός του Νικόλαος, ο οποίος όμως αποχώρησε και ύστερα από έναν χρόνο ίδρυσε τη δική επιχείρηση: την εταιρεία Alassia Newships η οποία σήμερα έχει στόλο που αποτελείται από τρία φορτηγά πλοία. «Αν και θα μας λείψει, η αποχώρηση του Νικόλαου προκειμένου να αναζητήσει τις δικές του επιχειρηματικές ευκαιρίες, αποτελεί φυσική εξέλιξη γι’ αυτόν. Συμφωνώ πως αυτή είναι η κατάλληλα στιγμή για την απόφασή του», είχε δηλώσει τότε ο Πόλυς Β. Χατζηιωάννου. Σπούδασε ναυτιλιακά στο Πανεπιστήμιο του Sunderland και από το 1987 εντάχθηκε στην οικογενειακή επιχείρηση Alassia Steamship Co, Ltd, που είχε ιδρύσει ο πατέρας του Βάσος. Είναι πατέρας τριών παιδιών. Η καταγωγή της οικογένειας Χατζηιωάννου είναι από το χωριό Πεδουλά της Κύπρου. Από το χωριό αυτό ήταν οι πρώτοι Κύπριοι που αποφάσισαν να ζήσουν στην Ελλάδα. Σήμερα οι περισσότεροι ζουν στην Αθήνα και λιγότεροι στη Θεσσαλονίκη και τον Πειραιά.
Ο Βάσος Χατζηιωάννου
Ο πατέρας του Πόλυ, ο Βάσος Χατζηιωάννου, ο οποίος γεννήθηκε το 1933 και πέθανε το 2002, μαζί με τον αδελφό του Λουκά έφυγαν από την Κύπρο σε νεαρή ηλικία και αναζήτησαν την τύχη τους στη Σαουδική Αραβία. Τα δύο αδέλφια ασχολήθηκαν με το εμπόριο και την πρακτόρευση πλοίων. Το 1959 ίδρυσαν τη ναυτιλιακή εταιρεία Troodos Shipping, η οποία απέκτησε σε σύντομο χρονικό διάστημα τα πρώτα της πλοία. Ομως, το 1963, ο Βάσος εγκαταστάθηκε στο Λονδίνο και μέσα σε δύο χρόνια ίδρυσε τη ναυτιλιακή εταιρεία Alassia Steamship, η οποία διαχειριζόταν τέσσερα πλοία μέχρι το 1973. Εκείνη τη χρονιά έγινε η μεγάλη επενδυτική κίνηση. Ο στόλος της εταιρείας ενισχύθηκε με νέα πλοία και έφτασε τα εννέα φορτηγά πλοία: σ’ αυτόν τον τομέα εξειδικεύτηκαν οι γιοι του Πόλυς και Νίκος. Στη Μεταπολίτευση ο Βάσος Χατζηιωάννου άρχισε να ασχολείται και πάλι με τη Σαουδική Αραβία και τα πλοία του ειδικεύτηκαν στη μεταφορά τσιμέντου. Τα κέρδη ήταν τεράστια και αυξήθηκαν ακόμη περισσότερο τη δεκαετία του ’80 όταν πούλησε σε υψηλή τιμή τα πλοία του, λίγο πριν ξεσπάσει η ναυτιλιακή κρίση. Από το 1986 ο Βάσος Χατζηιωάννου άρχισε και πάλι να επενδύει στη ναυτιλία με νεότερης ηλικίας πλοία.
Εναν χρόνο αργότερα μπήκε στην…οικογενειακή επιχείρηση ο Πόλυς Χατζηιωάννου. Δική του απόφαση ήταν να παραγγείλει τρία νεότευκτα πλοία. Το 1995 δημιουργήθηκε η εταιρεία Sefaty Management Overseas, η οποία μετέφερε, με προτροπή του Πόλυ, το σύνολο των δραστηριοτήτων της, από το Λονδίνο στον Πειραιά. Μόλις ολοκληρώθηκε η μετεγκατάσταση, ο Πόλυς έθεσε σε εφαρμογή ναυπηγικό σχέδιο για την κατασκευή 12 φορτηγών panamax στα ναυπηγεία της Ιαπωνίας Tsuneishi. Μέχρι τον θάνατο του πατριάρχη της οικογένειας Βάσου, το 2002, η εταιρεία είχε παραλάβει τα μισά πλοία.
Αναφερόμενος στην πρόσφατη παγκόσμια και ναυτιλιακή κρίση, ο Πόλυς Β. Χατζηιωάννου επισημαίνει: «Κατά τη διάρκεια της μακρόχρονης ιστορίας μας έχουμε ζήσει πολλούς κύκλους της αγοράς και επομένως είμαστε καλοί γνώστες των διακυμάνσεων της ναυτιλιακής αγοράς. Παρ’ όλα αυτά, η παρούσα κρίση είναι διαφορετική και οφείλεται στην κρίση των χρηματοοικονομικών αγορών».
*Όπως δημοσιεύθηκε στο Πρώτο Θέμα, της 28ης Απριλίου 2013