- Ομιλία του προέδρου του Δ.Σ. του ΓΕΝΕ,
Πλοιάρχου Λ.Σ. Νικόλαου Σπανού, στην παρουσίαση του πιλοτικού
προγράμματος «ΝΕΑΡΧΟΣ», για την ενίσχυση της απασχόλησης των ανέργων
νέων ναυτικών
« Σας καλωσορίζω στη σημερινή Ημερίδα, ως Πρόεδρος του Δ.Σ. ΓΕΝΕ, θέλοντας
να μοιραστώ μαζί σας, βλέψεις, στόχους, σκέψεις και προβληματισμούς.
Επιτρέψτε μου μία σύντομη αναδρομή στο θεσμό, μία ανάλυση της σημερινής
του εικόνας, καθώς και τους μελλοντικούς άμεσους στόχους.
• Το ΓΕΝΕ είναι ένας ιστορικός φορέας, που δραστηριοποιείται στον
Πειραιά από το 1934, όπου και πρωτοιδρύθηκε, και από τότε είναι
κατοχυρωμένος στη συνείδηση του Έλληνα ναυτικού και της ναυτιλιακής
οικογένειας, ως ο μόνος θεσμοθετημένος φορέας ο οποίος μεριμνά για την
εξεύρεση εργασίας επί πλοίου στους ναυτικούς της πατρίδας μας και
εξυπηρετεί τα συμφέροντά τους. Είναι άλλωστε ένας φορέας που είναι
κατοχυρωμένος και στη Διεθνή Σύμβαση Ναυτικής Εργασίας και προβλέπεται
από την πρώτη έκδοσή της, ήδη από το 1929. Είναι συνεπώς ένας φορέας,
που η αναγκαιότητα της ύπαρξής του και η προσφορά του, δεν μπορούν να
αμφισβητηθούν από κανέναν.
• Με την πάροδο των χρόνων, το ΓΕΝΕ πέρασε τις δικές του στιγμές ακμής,
αλλά και παρακμής, ίσως και απαξίωσης στη συνείδηση κάποιων, όμως, για
να έλθουμε στο σήμερα και στις ημέρες Διοίκησης του σημερινού Δ.Σ. τα
στοιχεία που θα σας παραθέσω μιλούν από μόνα τους.
• Τα τρία τελευταία χρόνια, το ΓΕΝΕ, που απασχολεί 17 άτομα πολιτικό προσωπικό και 3 άτομα ένστολο προσωπικό, έχει εξυπηρετήσει:
ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ 1
ΕΤΟΣ NAYTIKOI ΠΟΥ ΕΙΧΑΝ ΣΥΝΑΛΛΑΓΗ ΜΕ ΤΟ ΓΕΝΕ
-ΕΚΔΟΣΗ ΚΑΡΤΑΣ ΑΝΕΡΓΙΑΣ
-ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
-ΕΠΙΔΟΤΗΣΗ ΕΛΕΓΧΟΣ ΠΡΟΣΟΝΤΩΝ ΠΡΟΣ ΝΑΥΤΟΛΟΓΗΣΗ
2010 4.848 12.120
2011 4.995 12.471
2012 4.296 11.818
• Όμως, δυστυχώς, τα χρόνια της κρίσης επηρέασαν αρνητικά τη ναυτική
εργασία και τα φαινόμενα ανεργίας έχουν πλήξει και τη ναυτιλία, έναν από
τους δυο αναπτυξιακούς και εξωστρεφείς πυλώνες της χώρας μας, μαζί με
τον τουρισμό.
• Σύμφωνα λοιπόν με τα στοιχεία που βλέπετε στις Διαφάνειες 2, 3 και 4
κατά την τριετία 2010-2012 ο συνολικός αριθμός ανέργων ναυτικών ΓΕΝΕ –
Λιμενικών Αρχών έχει ως εξής:
ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ 2
ΕΤΟΣ ΠΡΟΣΦΕΡΟΜΕΝΟΙ ΠΡΟΣ ΕΡΓΑΣΙΑ
ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΟΙ ΚΑΤΑΣΤΡΩΜΑΤΟΣ
Γ.Ε.Ν.Ε. ΛΙΜΕΝΙΚΕΣ
ΑΡΧΕΣ ΣΥΝΟΛΟ ΑΥΞΗΣΗ
2010 276 160 436 -
2011 512 172 684 57%
2012 714 196 910 33%
ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ 3
ΕΤΟΣ ΠΡΟΣΦΕΡΟΜΕΝΟΙ ΠΡΟΣ ΕΡΓΑΣΙΑ
ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΟΙ ΜΗΧΑΝΗΣ
Γ.Ε.Ν.Ε. ΛΙΜΕΝΙΚΕΣ
ΑΡΧΕΣ ΣΥΝΟΛΟ ΑΥΞΗΣΗ
2010 151 62 213 -
2011 225 75 300 41%
2012 272 94 366 22%
ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ 4
ΕΤΟΣ ΠΡΟΣΦΕΡΟΜΕΝΟΙ ΠΡΟΣ ΕΡΓΑΣΙΑ
ΥΠΟΛΟΙΠΕΣ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΕΣ
Γ.Ε.Ν.Ε. ΛΙΜΕΝΙΚΕΣ
ΑΡΧΕΣ ΣΥΝΟΛΟ ΑΥΞΗΣΗ
2010 1239 663 1902 -
2011 1762 900 2662 40%
2012 2200 882 3082 15,7%
Τα συνολικά ποσοστά αύξησης της ανεργίας κατά την τριετία 2010-2012 έχουν ως εξής:
ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ 5
Εάν αθροιστούν οι αριθμοί του πίνακα προκύπτει ότι ο αριθμός ανέργων ναυτικών ανεξαρτήτου ειδικότητας παρουσίασε:
• το 2011 αύξηση 43,76% και
• το 2012 αύξηση 20,07%.
ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ 6
Καθίσταται λοιπόν σαφές ότι η ανεργία χτύπησε έντονα και την πόρτα της ναυτικής οικογένειας.
Θεωρήσαμε λοιπόν καθήκον και υποχρέωσή μας, αλλά και πρόκληση, τόσο η
πλειοψηφία του Δ.Σ. του ΓΕΝΕ, όσο και το σύνολο του προσωπικού του, να
υιοθετήσουμε την πρόταση που μας έγινε από τον Υπουργό Ναυτιλίας &
Αιγαίου κ. Κωστή Μουσουρούλη στην κοπή της πρωτοχρονιάτικης πίτας τον
περασμένο Ιανουάριο, προκειμένου να διαχειριστούμε για πρώτη φορά στην
ιστορία του ΓΕΝΕ ευρωπαϊκούς πόρους και να συμμετέχουμε σε ευρωπαϊκό
πρόγραμμα, υπό την καθοδήγηση του Κου Υπουργού και με την αρωγή της
συνεργάτιδάς του, κυρίας Βεργοπούλου Μαίρης, η οποία μας παρείχε
αμέριστα, τόσο την συμπαράσταση, όσο και τις πολύτιμες γνώσεις της.
Η πρόκληση μεγάλη, αλλά η προετοιμασία και η ένταση δουλειάς από όλους
μέχρι τη σημερινή ημέρα ανάλογη, διότι, προκειμένου να εναρμονιστούμε με
το κανονιστικό πλαίσιο του Υπ. Εργασίας και του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού
Ταμείου, έπρεπε σε ελάχιστο χρόνο:
• να γίνει η διαπραγμάτευση με την αρμόδια Γεν Δ/νση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής,
• να πραγματοποιηθούν όλες οι συζητήσεις και οι συσκέψεις ωρίμανσης με
τα στελέχη της Διαχειριστικής Αρχής του ΕΠΑΝΑΔ (και τους ευχαριστούμε
μέσα από την καρδιά μας για την άψογη συνεργασία και
αποτελεσματικότητα),
• να σχεδιαστεί το πιλοτικό πρόγραμμα εναρμονισμένο στις ανάγκες της ναυτιλίας,
• να εγκριθούν οι όποιες εξαιρέσεις για την εφαρμογή του, όπως π.χ. η
αύξηση της αποζημίωσης που θα λαμβάνουν οι ωφελούμενοι άνεργοι νέοι
ναυτικοί που θα ενταχθούν στο πρόγραμμα, σε σχέση με την αντίστοιχη της
χερσαίας εργασίας που είναι 400 €,
• να προετοιμαστεί το ΓΕΝΕ και να υποβάλει στο Υπ. Εργασίας Φάκελο,
προκειμένου να λάβει Διαχειριστική Επάρκεια, απαραίτητη προϋπόθεση για
να μπορέσει να υλοποιήσει ευρωπαϊκό πρόγραμμα,
• να καταρτιστούν και να υποβληθούν Τεχνικά Δελτία με το φυσικό και
οικονομικό περιεχόμενο του προγράμματος, προκειμένου να γίνει η κατανομή
των δεσμευμένων πόρων κατ΄ έτος και Περιφέρεια,
• να συνταχθεί η σχετική Πρόσκληση με τα παραρτήματά της, όπως θα σας παρουσιαστεί αργότερα,
• να δημιουργηθούν ή να προσαρμοστούν οι ηλεκτρονικές πλατφόρμες και
βάσεις του ΓΕΝΕ και του Υπ. Εργασίας για την ηλεκτρονική υποβολή των
αιτήσεων,
• να οργανωθεί όλο αυτό το οποίο βλέπετε γύρω σας σε αυτή την αίθουσα,
• και βέβαια και μη σας φανεί ευκαταφρόνητο - να διδαχθούμε κυρίες και
κύριοι, αγαπητοί συνάδελφοι, τι είναι ευρωπαϊκό πρόγραμμα, ορολογίες και
τεχνικές που άλλοι στη Δημόσια Διοίκηση είναι χρόνια εξοικειωμένοι και
εμείς έπρεπε σε μηδενικό χρόνο να μάθουμε και να ανταποκριθούμε.
Προσπαθήσαμε, δώσαμε τον καλύτερό μας εαυτό και πιστεύω ότι το
αποτέλεσμα μας δικαιώνει, δεδομένου ότι το πιλοτικό πρόγραμμα είναι ήδη
στον αέρα και 1.000 άνεργοι νέοι ναυτικοί όλων των ειδικοτήτων θα
μπορέσουν να επιδοτηθούν και κυρίως να τους δοθεί μια νέα ευκαιρία, να
δοκιμάσουν τις δυνάμεις τους στο ναυτικό επάγγελμα και να έρθουν σε
επαφή με δυνητικούς εργοδότες τους, που είναι οι ναυτιλιακές εταιρίες
που θα δηλώσουν συμμετοχή στο πρόγραμμα, που διαφορετικά, δεν θα υπήρχε
ίσως ποτέ δυνατότητα επαφής και συνεργασίας.
Κυρίες και κύριοι,
Αγαπητοί συνάδελφοι,
Εκφράστηκε σκεπτικισμός από μέλη της ΠΝΟ και της ΠΕΝΕΝ για το πρόγραμμα,
πως ίσως λειτουργήσει, ως «κερκόπορτα για μαύρη εργασία», (ή)
ανταγωνιστικά για τα πληρώματα. Αφουγκραζόμαστε τον σκεπτικισμό, αλλά
δεν τον συμμεριζόμαστε. Το περιεχόμενο του προγράμματος και η νομική του
βάση, όπως θα σας εξηγηθεί αναλυτικά στη σημερινή Ημερίδα, προστατεύουν
ωφελούμενους, εταιρείες, πληρώματα από το οποιοδήποτε ηθελημένο ή
αθέλητο ολίσθημα.
Όμως, όσο και αν τα κείμενα και οι κανόνες προστατεύουν – και οι κανόνες
του προγράμματος είναι από την αρχή, αυστηροί και διαφανείς – ο
ανθρώπινος παράγων και εδώ θα παίξει τον πρώτο ρόλο. Οι ίδιοι οι
εμπλεκόμενοι στο πρόγραμμα, από όποιο μετερίζι και αν λειτουργήσουν, θα
προστατέψουν καταρχήν τους νέους ανθρώπους που θα καταρτιστούν επί
πλοίου, αλλά κυρίως, θα προστατέψουν το ναυτικό επάγγελμα και τους
ναυτικούς, τη ναυτιλία μας που παραμένει, παρόλα τα προβλήματα, ο
αναπτυξιακός πυλώνας της χώρας.
Εγώ έχω εμπιστοσύνη στους ανθρώπους και πίστη στο πρόγραμμα και τις
ευκαιρίες που δημιουργεί για μια ομάδα νέων ανθρώπων, που ήδη σε νεαρή
ηλικία βιώνει την ανεργία και χαίρομαι που στην δύσκολη οικονομική
συγκυρία που όλοι βιώνουμε, κατορθώσαμε ως ΓΕΝΕ, σε ένα ανταγωνιστικό
και δύσκολο περιβάλλον, να δεσμεύσουμε 6,4 εκατ. ευρώ, για τους άνεργους
νέους ναυτικούς.
Ευχαριστώ για την προσοχή σας.»