16 Απρ 2017

Το Hall of Fame της Ελληνικής Ναυτιλίας





Στα δύσκολα χρόνια, μέσα στην πορεία του χρόνου,  ο Έλληνας  έστρεφε πάντα  τη ματιά του στη θάλασσα. Σε μία εποχή στην οποία η Ελλάδα συνεχίζει να δοκιμάζεται σκληρά μέσα σε ένα ραγδαίως μεταβαλλόμενο γεωπολιτικό και οικονομικό  περιβάλλον,  τα κατορθώματα   των Ελλήνων στη ναυτιλία λειτουργούν σαν φάρος  και γεμίζουν ελπίδες τους στεριανούς.  
Δεν είναι τυχαίο άλλωστε το γεγονός ότι πριν από λίγες ημέρες η γερμανίδα καγκελάριος Άγκελα Μέρκελ, μιλώντας  στο 10ο Εθνικό Ναυτιλιακό Συνέδριο που πραγματοποιήθηκε στον Αμβούργο,  έκανε ιδιαίτερη αναφορά  στη σημασία της Ελληνικής Ναυτιλίας για το παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο και την παγκόσμια οικονομία, υπογραμμίζοντας τον καθοριστικό ρόλο της Ελλάδα.

Η ελληνική ναυτιλία ελέγχει, σταθερά,  τον μεγαλύτερο εμπορικό στόλο παγκοσμίως με σχεδόν 4.085 πλοία και να μεταφέρει το 16%  των εμπορευμάτων σε κάθε γωνιά της γης.  
Η πορεία  που οδήγησε στο ελληνικό επιχειρηματικό  θαύμα αποτυπώνεται  στους “παράλληλους βίους” Ελλήνων που έγραψαν  ιστορία στη παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία και οι οποίοι έχουν το δικό τους «Πάνθεον». Το «Greek Shipping Hall of Fame». Ένα ταξίδι στον χρόνο και στον κόσμο,  στην ιστορία όχι μόνο της ναυτιλίας αλλά και της Ελλάδας.

Όταν μία μικρή, σε έκταση χώρα, αποτελεί έναν ναυτιλιακό  κολοσσό  οφείλει  να μεταλαμπαδεύσει στις νεότερες γενιές τον θησαυρό γνώσης και εμπειριών που κληρονόμησαν οι παλιότεροι άνθρωποι της ναυτιλίας στους νεότερους οι οποίοι συνεχίζουν με ακόμη μεγαλύτερη ζέση το έργο τους.
Άνθρωποι που ξεκίνησαν άλλοι φτωχοί, με μόνο εφόδιο την ευχή της μητέρας τους, από μικρά νησιά του Αιγαίου ή ακόμη και από ορεινά χωριά και άλλοι από εφοπλιστικά τζάκια που άκμασαν στο εξωτερικό.  Οι πιο πολλοί γνώρισαν το ναυτικό επάγγελμα   από πρώτο χέρι ως πλοίαρχοι, μηχανικοί  ή ασυρματιστές του εμπορικού ναυτικού, εντόπισαν τις ευκαιρίες και τις άρπαξαν από τα μαλλιά. Δεν όμως είναι λίγοι και εκείνοι που ανέβηκαν, πέτυχαν και στη συνέχεια καταστράφηκαν. Γιατί η θάλασσα είναι ο σκληρότερος και πιο ανταγωνιστικός επιχειρηματικός στίβος. 


Το βράδυ της περασμένης Δευτέρας, σε μια λαμπρή βραδιά, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, πραγματοποιήθηκε η τελετή για την ανακοίνωση  των ονομάτων δυο ακόμη ελλήνων που εισήλθαν στο Hall of Fame ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό τους σε 26. Πρόκειται για τους Γιώργο Λ.Δανιόλο και Νικόλαο Δ. Λυκιαρδόπουλο.

« Αν δεν μπορεί η ελληνική ναυτιλία να υποστηρίξει έναν τέτοιο θεσμό όπως το Πάνθεον ποιός κλάδος θα μπορούσε;» αναρωτήθηκε ο ιδρυτής και πρόεδρος του Greek Shipping  Hall of Fame, Nigel  Lowry, ο οποίος ζει μόνιμα στην Ελλάδα:

« Η ελληνική ναυτιλία έχει πλούσιο παρελθόν, παρόν και μέλλον.  Έχει χαρακτήρες και προσωπικότητες παγκοσμίως αναγνωρισμένες. Είναι ένα φαινόμενο.   Έχει ενδιαφέρον για τους Έλληνες του  σήμερα  και μάλιστα ευρύτερο έξω από  τα όρια της ναυτιλίας. Οι πρωταγωνιστές έχουν μεγάλο ενδιαφέρον ως άνθρωποι.  Μέσα από τους χαρακτήρες τους  μπορεί να μάθει κανείς την ευρύτερη ιστορία της ελληνικής ναυτιλίας  και εν μέρει την ιστορία της Ελλάδος.»

Το Πάνθεον της Ελληνικής Ναυτιλίας είναι ένας ανεξάρτητος, μη-κερδοσκοπικός οργανισμός αφιερωμένος στην δυναμική ελληνική ναυτιλία και τους ανθρώπους που τη διαμόρφωσαν.



 «Hellenic Hope» για τα παιδιά
Ένα σημαντικό ποσό από τα  έσοδα της βραδιάς δόθηκαν στο Ίδρυμα «Hellenic Hope», το οποίο έχει αγκαλιάσει 3.500 παιδιά που αντιμετωπίζουν προβλήματα επιβίωσης. Με δωρεές από ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες φροντίζει, μεταξύ άλλων,  τη σίτιση και τη μόρφωσή τους, την  εξασφάλιση υγειονομικών  υποδομών ενώ βοηθάει τα παιδιά στη συνέχιση των σπουδών σε πανεπιστημιακό επίπεδο με υποτροφίες. Συνολικά οι δωρεές έχουν φθάσει όλα αυτά τα χρόνια το ένα εκατομμύριο ευρώ. Στη διάρκεια τη εκδήλωσης έγινε και δημοπρασία  για τέσσερα αυθεντικά σκίτσα από γνωστές ταινίες με θέμα της θάλασσα. Ένα από τα σκίτσα είχε αφιέρωση του Άντονυ Κουίν.  Συγκεντρώθηκαν 37.500 ευρώ.
Νικόλαος Δ. Λυκιαρδόπουλος (1866-1963)

Ο Νικόλαος Διονυσίου Λυκιαρδόπουλος καταγόταν από την Κεφαλλονιά.  Πήγε στην θάλασσα σε πολύ μικρή ηλικία, και έγινε καπετάνιος στα 28 του χρόνια. Ποτέ δεν έχασε την βαθειά κατανόησή του για τους ναυτικούς. Κατέγραψε  απήλαυσε  μακρά και λαμπρή καριέρα ως  εφοπλιστής η οποία εκτείνεται σε πολλές δεκαετίες και σε δύο παγκόσμιους πολέμους στη διάρκεια των οποίων είδε τον στόλο του να καταστρέφεται. δύο φορές αποδεκάτισαν τον στόλο του.
Ήταν μεταξύ των πρωτοπόρων της ελληνικής ναυτιλίας στις παραγγελίες νεότευκτων ατμόπλοιων ενώ  ήταν επίσης μεταξύ των πρώτων που παρήγγειλαν δεξαμενόπλοια.

Ήταν από τους πρώτους που συνέβαλλαν στην δημιουργία της Ένωσης των Ελλήνων Εφοπλιστών. Τη δεκαετία του 1950 εξελέγη Πρόεδρος της Ένωσης, μία θέση που κράτησε ως τα 1960 όταν έκλεισε τα 94 χρόνια του.
Στα επιχειρηματικά του επιτεύγματα περιλαμβάνονται επίσης μη ναυτιλιακές επιχειρήσεις όπως η δημιουργία της Τράπεζας Πειραιώς, της Εθνικής Ασφαλιστικής Ελλάδας.
Στις πολλές φιλανθρωπικές  ενέργειές του  περιλαμβάνεται η ναύλωση ενός πλοίου το 1916 για να μεταφέρει φαγητό στα χειμαζόμενα Ιόνια νησιά και αφιέρωσε τον εαυτό του μεταγενέστερα στην ανοικοδόμηση της Κεφαλλονιάς μετά τον καταστροφικό σεισμό του 1953.

Γιώργος Λ.Δανιόλος (1903-1994)
Διακεκριμένος ναυτιλιακός δικηγόρος, με καταγωγή από την Άνδρο.  Για πολλά χρόνια ήταν  νομικός σύμβουλος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών. Η συμβολή του  σε κρίσιμα θέματα για την ελληνική ναυτιλία ήταν κομβικής σημασίας και για αυτό  ανακηρύχθηκε Επίτιμος πρόεδρος της ΕΕΕ. Εκπροσώπησε πολλές ναυτιλιακές εταιρείες, τράπεζες, ασφαλιστικούς οργανισμούς και P&I Clubs. Το 1943 συμμετείχε στην ομάδα που προετοίμασε  την αγορά από έλληνες πλοιοκτήτες των 100 πλοίων Λίμπερτυ από τις ΗΠΑ η οποία πραγματοποιήθηκε το 1945 με την εγγύηση του ελληνικού κράτους. Επίσης συμμετείχε και στην προπαρασκευή της νομοθεσίας που διέπει το ελληνικό ναυτιλιακό πλαίσιο.


Η γέννηση μίας ιδέας
Το «Greek Shipping Hall of Fame», γεννήθηκε ως ιδέα το 2007. Σήμερα περιλαμβάνει 26 προσωπικότητες που έβαλαν τη σφραγίδα τους  στην Ελληνική και παγκόσμια ναυτιλία. 

Κάθε χρόνο, δυο ή τρεις αξιοσήμαντες προσωπικότητες επιλέγονται από περίπου 300 εκλέκτορες-μέλη της διεθνούς ναυτιλιακής βιομηχανίας  για να εισαχθούν στο Πάνθεον των "κορυφαίων" Ελλήνων της ναυτιλίας.
Έχουν  προηγηθεί στα  10 χρόνια ύπαρξης του Πάνθεου της Ελληνικής Ναυτιλίας άλλοι 24. Κατά σειρά εισαγωγής είναι οι:  Αντώνης Ι. Αγγελικούσης,  Καθηγητής Στρατής Γ. Ανδρεάδης, Παναγής Βαλλιάνος, Βασίλης Π. Γουλανδρής, Λεωνίδας Α. Εμπειρίκος, Ευγένιος Ευγενίδης, Περικλής Γ. Καλλιμανόπουλος, Γιάννης Μ. Καρράς, Νικόλαος I. Κοτζιάς, Εμμανουήλ Ε. Κουλουκουντής, Κάπταιν Βασίλης Κ. Κωνσταντακόπουλος, Κώστας Μ. Λαιμός, Γιάννης Σ. Λάτσης, Γεώργιος Π. Λιβανός, Σταύρος Γ. Λιβανός, Σταύρος Σ. Νιάρχος Μιχαήλ Κ. Περατικός, Αλέξανδρος Γ. Τσαβλίρης , Αντώνιος Ι. Χανδρής, Αριστοτέλης Ωνάσης,  Γιάννης Ν. Γουλανδρής (1923-2011),  Άλκιμος Γ.Γράτσος  (1907-1987),  Γιάννης Κ. Καρράς
και Σταύρος Νταϊφάς.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.