Τα πρώτα βήματα για τη δημιουργία του πρώτου Ελληνικού Ναυτιλιακού
Cluster έγιναν ήδη αλλά ο δρόμος είναι μακρύς και
δυσκολοδιάβατος.
Το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος έχει παρουσιάσει στο Ε.Β.Ε.Π. τη νέα ηλεκτρονική πλατφόρμα,
μέσω της οποίας ναυτιλιακές και παραναυτιλιακές
επιχειρήσεις, έχουν τη δυνατότητα να
προεγγραφούν ώστε να συνθέσουν το ελληνικό cluster δραστηριοτήτων συναφών με τη
ναυτιλία.
Η δημιουργία του πρώτου, ναυτιλιακού cluster στην Ελλάδα υποστηρίζεται ενεργά από την Ένωση Ελλήνων
Εφοπλιστών, το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος και το Εμπορικό και Βιομηχανικό
Επιμελητήριο Πειραιώς.
Η δημιουργία και
λειτουργία ενός ναυτιλιακού cluster, σε μία ναυτική χώρα, όπως η Ελλάδα κρίνεται
αναγκαία για τους εξής λόγους:
- Η συγκέντρωση επιχειρήσεων δημιουργεί οφέλη που βασίζονται κυρίως: στη μείωση του κόστους παραγωγής και μάρκετινγκ, στην ανάπτυξη νέων μεθόδων παραγωγής, στη δημιουργία δικτύων συνεργασίας και στην αξιοποίηση τοπικών αναπτυξιακών προγραμμάτων. Δηλαδή, η δημιουργία επιχειρηματικών συστάδων (cluster) σε μια περιοχή, μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα σημαντική μείωση, τόσο στο κόστος της κάθε μεμονωμένης επιχείρησης, όσο και στο κόστος όλων μαζί των επιχειρήσεων, που μετέχουν στη συστάδα.
- Η συγκέντρωση επιχειρήσεων δημιουργεί οφέλη που βασίζονται κυρίως: στη μείωση του κόστους παραγωγής και μάρκετινγκ, στην ανάπτυξη νέων μεθόδων παραγωγής, στη δημιουργία δικτύων συνεργασίας και στην αξιοποίηση τοπικών αναπτυξιακών προγραμμάτων. Δηλαδή, η δημιουργία επιχειρηματικών συστάδων (cluster) σε μια περιοχή, μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα σημαντική μείωση, τόσο στο κόστος της κάθε μεμονωμένης επιχείρησης, όσο και στο κόστος όλων μαζί των επιχειρήσεων, που μετέχουν στη συστάδα.
Στη σημαντική μείωση του
κόστους συντελούν: η ύπαρξη μεγάλου
αριθμού επιχειρήσεων, οι οποίες μοιράζονται πληροφορίες για την αγορά, ερευνητικά
και αναπτυξιακά προγράμματα, δυνατότητα επιλογής εξειδικευμένου προσωπικού,
καθώς και δημόσιες επενδύσεις, σχετικές με τις ανάγκες της συγκεκριμένης
οικονομικής δραστηριότητας, ακόμα και πληροφορίες και προγράμματα, που αφορούν
στην προστασία του περιβάλλοντος της περιοχής στην οποία δραστηριοποιούνται.
Νέες αγορές
Σύμφωνα με το ΕΒΕΠ ένα επιτυχημένο ναυτιλιακό cluster μπορεί να
εισάγει την χώρα μας σε τρείς νέες αγορές (μέχρι στιγμής ανεκμετάλλευτες από
τις ελληνικές επιχειρήσεις), αλλά αγορές εξαιρετικά συναλλαγματοφόρες: 1) την
κατασκευή ναυτιλιακού εξοπλισμού, 2) τα "πράσινα" ναυπηγεία και 3)
τις "πράσινες" διαλύσεις πλοίων (scrap).
Τη χρονιά που έφυγε η
Ελλάδα διατήρησε τον τίτλο του μεγαλύτερου ναυτιλιακού έθνους στον πλανήτη,
ελέγχοντας το 16,36% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου, σύμφωνα με την ετήσια
έκθεση της Παγκόσμιας Διάσκεψης Εμπορίου και Ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών
(UNCTAD). Η ελληνική ναυτιλία παρέμεινε και το 2016 στην κορυφή της πυραμίδας
μπροστά από δυνάμεις της παγκόσμιας οικονομίας, όπως η Ιαπωνία, η Κίνα, η
Γερμανία και η Σιγκαπούρη, βάσει του ποσοστού που ελέγχει η κάθε χώρα, επί της
συνολικής χωρητικότητας του παγκόσμιου στόλου. Σύμφωνα με τα στοιχεία, οι
Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν συνολικά 4.136 πλοία, έναντι 4.017 πλοίων το 2015,
καταγράφοντας μια σημαντική αύξηση κατά 119 πλοία.
Σε αυτό το πλαίσιο, ο Πρόεδρος του ΕΒΕΠ Βασίλης Κορκίδης, επισημαίνει:
«Πρόκειται για μία ανοιχτή πρόσκληση της ισχυρής ναυτιλιακής κοινότητας της χώρας μας στις επιχειρήσεις εφοδιαστικού εμπορίου, εξοπλισμού, επισκευών και υπηρεσιών υποστήριξης, προς όφελος όλων ανεξαιρέτως των επιχειρήσεων στο χώρο των ναυτιλιακών δραστηριοτήτων. Το πρώτο ελληνικό ναυτιλιακό cluster, που ονομάστηκε εύστοχα "Maritime Hellas", θα έχει "Steering Committee" την Ε.Ε.Ε., το Ν.Ε.Ε. και το Ε.Β.Ε.Π., ενώ ενδιαφέρον έχει εκδηλώσει να συμμετάσχει και ο Δήμος Πειραιά στον τομέα του πολιτισμού και ναυταθλητισμού. Το ελληνικό cluster μπορεί να είναι το 17ο κατά σειρά στην Ευρώπη, έχει όμως στόχο σύντομα να γίνει το Νο 1, αφού η μεγάλη δύναμη ενός ναυτικού έθνους, όπως η Ελλάδα, είναι η ναυτιλία μας. Εύχομαι λοιπόν, να είναι καλοτάξιδο από τον Πειραιά σε όλα τα λιμάνια και να έχει μία επιτυχημένη παρουσία στα ναυτιλιακά κέντρα του κόσμου».
«Πρόκειται για μία ανοιχτή πρόσκληση της ισχυρής ναυτιλιακής κοινότητας της χώρας μας στις επιχειρήσεις εφοδιαστικού εμπορίου, εξοπλισμού, επισκευών και υπηρεσιών υποστήριξης, προς όφελος όλων ανεξαιρέτως των επιχειρήσεων στο χώρο των ναυτιλιακών δραστηριοτήτων. Το πρώτο ελληνικό ναυτιλιακό cluster, που ονομάστηκε εύστοχα "Maritime Hellas", θα έχει "Steering Committee" την Ε.Ε.Ε., το Ν.Ε.Ε. και το Ε.Β.Ε.Π., ενώ ενδιαφέρον έχει εκδηλώσει να συμμετάσχει και ο Δήμος Πειραιά στον τομέα του πολιτισμού και ναυταθλητισμού. Το ελληνικό cluster μπορεί να είναι το 17ο κατά σειρά στην Ευρώπη, έχει όμως στόχο σύντομα να γίνει το Νο 1, αφού η μεγάλη δύναμη ενός ναυτικού έθνους, όπως η Ελλάδα, είναι η ναυτιλία μας. Εύχομαι λοιπόν, να είναι καλοτάξιδο από τον Πειραιά σε όλα τα λιμάνια και να έχει μία επιτυχημένη παρουσία στα ναυτιλιακά κέντρα του κόσμου».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.