Ο Δήμαρχος Πειραιά κ. Γιάννης Μώραλης, πραγματοποίησε ομιλία στο 3ο Ναυτιλιακό Συνέδριο της Ναυτεμπορικής “Ελληνική και Ευρωπαϊκή Ναυτιλία: Ανταγωνιστικότητα και προοπτικές σε καιρούς αβεβαιότητας”, το οποίο διεξήχθη σήμερα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Από τον Δήμο Πειραιά, παρευρέθηκαν στο Συνέδριο, ο Εντεταλμένος Δημοτικός Σύμβουλος Τοπικής Οικονομικής Ανάπτυξης και Επιχειρηματικότητας κ. Πέτρος Κόκκαλης και η Εντεταλμένη Δημοτική Σύμβουλος Πολιτισμού κυρία Ειρήνη Νταϊφά.
Ο Δήμαρχος Πειραιά κ. Γιάννης Μώραλης, στην ομιλία του, τόνισε:
"Ευχαριστώ τους διοργανωτές του συνεδρίου για την πρόσκληση και τη δυνατότητα που μου δίνεται σήμερα, από το βήμα αυτό, να συνεισφέρω από την πλευρά μου ως Δήμαρχος της μεγαλύτερης Πόλης-Λιμάνι της χώρας, σε μια ουσιαστική πιστεύω συζήτηση για τη συμβολή του ελληνικού ναυτιλιακού cluster στην ελληνική οικονομία.
Όπως όλοι βιώνουμε, η οικονομία της χώρας μας βρίσκεται παγιδευμένη σε μια υφεσιακή κατάσταση εδώ και αρκετά πια χρόνια. Στόχος όλων μας είναι η άρση του ασφυκτικού περιβάλλοντος για την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας και την τόνωση της οικονομικής δραστηριότητας, με αποτέλεσμα να μπορέσουμε να ξανακερδίσουμε χαμένες θέσεις εργασίας.
Όμως αν θέλουμε πραγματικά να καταφέρουμε να αλλάξουμε το επενδυτικό κλίμα και να αναχαιτίσουμε την υφεσιακή πορεία της οικονομίας πρέπει να αφήσουμε κατά μέρος την αναζήτηση μαγικών λύσεων, γιατί δεν υπάρχουν. Είναι καιρός η ελληνική επιχειρηματική κοινότητα, οι φορείς επιχειρηματικότητας, η πολιτεία αλλά και οι δημοτικές και περιφερειακές αρχές να υιοθετήσουμε με αποτελεσματικό τρόπο τις σύγχρονες τάσεις για τη δημιουργία ανταγωνιστικών επιχειρηματικών οικοσυστημάτων. Όσοι δραστηριοποιούνται στη ναυτιλία γνωρίζουν πολύ καλά σε τι αναφέρομαι καθώς από τη φύση της η ναυτιλία έχει εγγεγραμμένο στο DNA της τις υψηλές απαιτήσεις του διεθνούς ανταγωνισμού και την ανάγκη για διαρκή βελτίωση και ευελιξία μέσω της αξιοποίησης όλων των τεχνολογικών και άλλων καινοτομιών, οι οποίες είναι σε θέση να διατηρήσουν ή να ενισχύσουν ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα.
Σε ένα τέτοιο περιβάλλον οι περιφέρειες, οι μητροπόλεις και οι πόλεις-εμπορικές πύλες όπως ο Πειραιάς μπορούν και πρέπει να αναδειχθούν σε σημαντικά κύτταρα οικονομικής ανάπτυξης.
Ο σχεδιασμός του Δήμου Πειραιά
Ως δημοτική αρχή τα τελευταία 2,5 χρόνια δουλεύουμε συστηματικά, παρά τις αντικειμενικές δυσκολίες που υπάρχουν στη χώρα και στην πόλη, για τη διαμόρφωση των απαραίτητων προϋποθέσεων προκειμένου να αλλάξει η φυσιογνωμία της πόλης του Πειραιά. Σκοπός μας είναι η ανάδειξη του Πειραιά ως επιχειρηματικού, τουριστικού, ναυτιλιακού και εμπορικού προορισμού, διεθνούς αναγνωρισιμότητας και εμβέλειας, με ενεργειακή, περιβαλλοντική και κοινωνική προστιθέμενη αξία για τους κατοίκους, τους εργαζόμενους και τους επισκέπτες. Η αναμενόμενη επέκταση της εμπορικής και επιβατικής δραστηριότητας του λιμανιού λόγω της ιδιωτικοποίησης, εφόσον φυσικά βρεθούν-και θα βρεθούν-οι απαραίτητες κοινές στρατηγικές και ισορροπίες μεταξύ του λιμανιού και του συνόλου της ναυτιλιακής οικογένειας, η τόνωση της τουριστικής κίνησης λόγω της αναβάθμισης της κρουαζιέρας και τα έργα υποδομής όπως η επέκταση των μέσων σταθερής τροχιάς (Μετρό, τραμ) στην πόλη διαμορφώνουν ευνοϊκές προϋποθέσεις για επιχειρηματική και οικονομική αναβάθμιση σε πολλούς τομείς. Για την αξιοποίηση και την πολλαπλασιαστική επίδραση των παραπάνω ευκαιριών στην πόλη ο Δήμος Πειραιά έχει εκπονήσει μια ολοκληρωμένη στρατηγική για την αλλαγή της φυσιογνωμίας της πόλης στηριζόμενος σε σύγχρονα εργαλεία αναπτυξιακού σχεδιασμού και αξιοποίησης πόρων. Αυτό αποτυπώνεται στο σχέδιο μας ΠΕΙΡΑΙΑΣ 2020 το οποίο παρουσιάσαμε αναλυτικά πριν από λίγους μήνες.
Ειδικά, επιθυμώ να σταθώ στη στρατηγική στόχευση του Δήμου που είναι η άντληση και βέλτιστη αξιοποίηση ευρωπαϊκών πόρων. Για αυτό τον σκοπό επιλέξαμε ένα σύγχρονο χρηματοδοτικό εργαλείο
την “Ολοκληρωμένη Χωρική Επένδυση” ως το πλέον κατάλληλο για τη ολιστική και διαρθρωτική ανάπτυξη της πόλης και είμαστε εδώ και αρκετούς μήνες έτοιμοι να υποβάλλουμε την πρότασή μας, μόλις -κι ελπίζω να γίνει σύντομα- το πρόγραμμα ανοίξει. Πρόκειται για ένα από τα πλέον σύγχρονα ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά εργαλεία που παρέχουν μια συνεκτική και λειτουργική στρατηγική για την υλοποίηση αναπτυξιακών έργων υποδομής, έναν συνεκτικό και μακροπρόθεσμο σχεδιασμό με παρεμβάσεις ισχυρού αστικού, οικονομικού και κοινωνικού αντίκτυπου.
Ο συνδυασμός της αναπτυξιακής στρατηγικής του Δήμου με τις ευκαιρίες που ανοίγονται τα επόμενα χρόνια διαμορφώνουν τις προϋποθέσεις για την άνοδο των αξιών γης και ακινήτων, την προσέλκυση επενδύσεων, κάτι που ήδη συμβαίνει στη πόλη μας δημιουργώντας μας μεγάλη ικανοποίηση, και ασφαλώς της θεσμοθέτηση και ισχυροποίηση του ελληνικού ναυτιλιακού cluster, που είναι και το σημερινό αντικείμενο της συζήτησης.
Ο ρόλος του Δήμου στην ανάπτυξη του ναυτιλιακού cluster στον Πειραιά
Κυρίες και κύριοι,
Είναι σαφές βεβαίως ότι κυρίαρχη θέση στη στρατηγική μας έχει η γαλάζια οικονομία. Ο Πειραιάς είναι διαχρονικά, άρρηκτα συνδεδεμένος με τη θάλασσα. Παραδοσιακά, η Ναυτιλιακή δραστηριότητα είχε ως επίκεντρο τον Πειραιά, καθώς οι ναυτιλιακές επιχειρήσεις και οι απασχολούμενοι σε αυτές και στα αντίστοιχα θαλάσσια ναυτικά επαγγέλματα είχαν εκεί την επιχειρηματική τους έδρα ή κατοικία αντιστοίχως. Ιστορικά, η πληθυσμιακή ανάπτυξη και η επέκταση του πολεοδομικού ιστού συνέπιπταν με την εμπορική αναβάθμιση του λιμανιού δημιουργώντας συνθήκες κοινωνικής και οικονομικής ευμάρειας στην πόλη του Πειραιά. Η ναυτιλιακή και εμπορική δραστηριότητα του λιμανιού, με τον πλούτο και τις θέσεις εργασίας που δημιουργούσε, διαμόρφωνε τις προϋποθέσεις για την αυτοδύναμη και αυτάρκη ανάπτυξη της Πόλης.
Στον τομέα της γαλάζιας οικονομίας λοιπόν, η σημερινή δημοτική αρχή έχει θέσει από την πρώτη στιγμή ως αναγκαιότητα ανάδειξης του Πειραιά σε Διεθνές Ναυτιλιακό Κέντρο. Λέγαμε από την προεκλογική εκστρατεία πριν 3 χρόνια, ότι το μέλλον του Πειραιά είναι στη θάλασσα, ο Πειραιάς πρέπει να κοιτάζει στη θάλασσα, μέσα από δράσεις και δομές στήριξης της επιχειρηματικότητας στον τομέα της ναυτιλίας. Σκοπός μας είναι να συμβάλουμε στην ανάπτυξη της γαλάζιας οικονομίας μέσα από συνέργειες με όλους τους σχετικούς φορείς, με τη Ναυτιλία εννοώ, τη θάλασσα, κατά τρόπο που δημιουργεί θετικά πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα, τόσο για την πόλη όσο και για την ελληνική ναυτιλία και την ευρύτερη επιχειρηματική κοινότητα που σχετίζεται με τη γαλάζια οικονομία.
Για το λόγο αυτό άλλωστε πριν από περίπου 3 χρόνια θέσαμε για πρώτη φορά στο δημόσιο διάλογο δυναμικά ως δημοτική παράταξη αλλά και εγώ προσωπικά ως υποψήφιος δήμαρχος τότε, κατά τη διάρκεια του Μαΐου 2014 τη σημασία για τη δημιουργία και θεσμοθέτηση του ναυτιλιακού cluster στον Πειραιά. Από τα πρώτα πράγματα που κάναμε όταν αναλάβαμε το Δήμο, μαζί με τον Πέτρο Κόκκαλη ο οποίος είναι ο αιρετός Εντεταλμένος Δημοτικός Σύμβουλος για την ανάπτυξη του Πειραιά, ήταν να ξεκινήσουμε συζητήσεις αρχικά με το Εμπορικό & Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά για το θέμα του cluster και πιο πρόσφατα με το Ναυτιλιακό Επιμελητήριο και την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών. Άποψή μας είναι ότι θα έπρεπε αυτό να θεσμοθετηθεί. Αισθάνομαι ιδιαίτερα χαρούμενος γιατί νωρίτερα παρουσιάστηκε μια πρώτη, σοβαρή προσπάθεια από το Ναυτικό Επιμελητήριο, από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών και το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο. Είδαμε την εφαρμογή που ουσιαστικά προς το παρόν είναι μια βάση δεδομένων επιχειρήσεων με κατηγορίες και νομίζω ότι υπάρχουν πολλά περισσότερα πράγματα να κάνουμε.
Τώρα είναι η κρίσιμη στιγμή να γίνουν τα σωστά και ολοκληρωμένα βήματα, για να προχωρήσει αυτή η αξιόλογη και αξιέπαινη προσπάθεια που γίνεται.
Είναι ανάγκη να γίνει σαφές ότι σήμερα, σε αυτό το περιβάλλον κανένας δεν μπορεί να προχωρήσει μόνος του. Δεν υπάρχει η πολυτέλεια ανάπτυξης επιμέρους αναπτυξιακών σχεδίων τα οποία δεν υπηρετούν μια από κοινού στρατηγική. Σε αυτό το πλαίσιο ένα ναυτιλιακό cluster, με τη στενή συνεργασία δημόσιων και ιδιωτικών εταιρών, μπορεί να απελευθερώσει δημιουργικές δυνάμεις και να ξεκλειδώσει υφιστάμενες δυνατότητες. Μόνο μέσα από τέτοιου είδους συνεργασίες θα μπορέσουν οι επιχειρήσεις της γαλάζιας οικονομίας να έχουν καλύτερη πρόσβαση σε στρατηγική πληροφόρηση και τεχνογνωσία, σε εξειδικευμένες τεχνικές, νομικές και οργανωσιακές δεξιότητες, σε ανθρώπινο δυναμικό και χρηματοδοτικές πηγές, σε υποδομές και νέες αγορές. Δίνοντας εν τέλει στις επιχειρήσεις αυτές να μοιραστούν το ρίσκο, μειώνοντας στο μέγιστο δυνατό τα κόστη.
Ακολουθώντας λοιπόν τις σύγχρονες τάσεις στον σχεδιασμό σχετικών clusters παγκοσμίως και πανευρωπαϊκά, ο Δήμος Πειραιά επιδιώκει και επιθυμεί αυτή τη συνεργασία και θέλει να εμπλακεί ενεργά στη θεσμική συγκρότηση του ναυτιλιακού cluster στην πόλη του Πειραιά, το οποίο κάνει τα πρώτα του βήματα ως ένα πλέγμα ζωντανών επιχειρηματικών δικτύων και συνεργειών μεταξύ σχετικών επιχειρήσεων, φορέων και οργανισμών. Είναι η ώρα να κάνουμε όλοι μαζί το επόμενο βήμα και να το συγκροτήσουμε θεσμικά. Η θεσμική οργάνωση ενός ναυτιλιακού cluster στον Πειραιά αναβαθμίζει πολλαπλώς τις ήδη υπάρχουσες δραστηριότητες, συστηματοποιεί και εμπεδώνει τις υφιστάμενες δικτυώσεις. Επιπρόσθετα, διευρύνει τόσο το εύρος των συνεργαζόμενων εταίρων όσο και το είδος των σχετικών συνεργειών.
Ο Δήμος του Πειραιά από την πλευρά του το έχει συμπεριλάβει στον σχεδιασμό της Ολοκληρωμένης Χωρικής Επένδυσης για τον Πειραιά ώστε να αξιοποιήσει ευρωπαϊκούς πόρους για τη λειτουργία του και τη χρηματοδότηση των δραστηριοτήτων του. Ενδεικτικά, η δημιουργία ενός σύγχρονου ναυτιλιακού cluster θα είναι σε θέση να αντλήσει πόρους για την ανάπτυξη δράσεων όπως ενδεικτικά:
- η ανάπτυξη εκπαιδευτικών, επιμορφωτικών και ερευνητικών δραστηριοτήτων στοχεύοντας στη γαλάζια ανάπτυξη και Οικονομία.
- η εκπόνηση στρατηγικών μελετών, η εξειδίκευση σχεδίων δράσης και η προώθηση της εκτέλεσής τους.
- δημιουργία δομών υποστήριξης των υφισταμένων επιχειρήσεων του Πειραιά που είναι μέλη του cluster, δομών εκκόλαψης νέων επιχειρήσεων και one-stop-shop για την προσέλκυση ξένων ναυτιλιακών -και συναφών με τη ναυτιλία- επιχειρήσεων στον Πειραιά και φυσικά πολλά άλλα.
Όμως, δεν περιοριζόμαστε μόνο στη διασφάλιση των χρηματοδοτικών προϋποθέσεων για την ανάπτυξη του ναυτιλιακού cluster στον Πειραιά για την οποία δουλεύουμε εντατικά. Έχουμε την πεποίθηση ότι ο Δήμος μιας πόλης που η τύχη της είναι στενά συνυφασμένη με το λιμάνι και τη γαλάζια οικονομία οφείλει να συμβάλει πολυδιάστατα στην ανάπτυξη του ναυτιλιακού cluster με τη συμμετοχή του ως θεσμικός εταίρος σε αυτό. Είναι υποχρέωση του Δήμου να έχει λόγο και να συνεισφέρει με τις προτάσεις, τον θεσμικό του ρόλο και τις δυνάμεις του στην ανάπτυξη ενός δυναμικού cluster το οποίο μπορεί είναι σε θέση να υποστηρίξει τόσο τον επιχειρηματικό κόσμο της γαλάζιας οικονομίας όσο και την πόλη αλλά ευρύτερα τη χώρα και την εθνική οικονομία. Με το ίδιο σκεπτικό, ο Δήμος Πειραιά συμμετέχει διαχρονικά και για τα επόμενα, τουλάχιστον, 5 χρόνια, στη διοίκηση του λιμανιού, συμβάλλοντας στην εναρμόνιση των αναπτυξιακών σχεδίων του λιμανιού και της πόλης προς όφελος όλων. Με τον ίδιο τρόπο, δηλαδή θεσμικά, θα συμμετέχει ο Δήμος και στο υπό διαμόρφωση ναυτιλιακό cluster.
Άλλωστε, το περιβάλλον του έντονου διεθνούς ανταγωνισμού μέσα στο οποίο αναπτύσσεται το ναυτιλιακό cluster στον Πειραιά δημιουργεί πιέσεις για ολοένα μεγαλύτερη ανταγωνιστικότητα, διαφοροποίηση υπηρεσιών και προϊόντων και βελτίωση διαδικασιών και οργανωσιακών πρακτικών. Η διεθνής εμπειρία δείχνει ότι σε ένα τόσο απαιτητικό περιβάλλον η ισχυροποίηση των δεσμών και ο στενός συντονισμός δημόσιων και ιδιωτικών φορέων και επιχειρήσεων μπορεί να δημιουργήσει την κρίσιμη μάζα για ένα δυναμικό cluster το οποίο να είναι σε θέση να ανταπεξέλθει στον ανταγωνισμό αξιοποιώντας όλα τα διαθέσιμα εργαλεία και πόρους.
Κυρίες και κύριοι,
Ο Πειραιάς αλλάζει παρά τις δυσκολίες που υπάρχουν. Ο Πειραιάς μπορεί και πρέπει να έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στην ελληνική οικονομία. Εμείς ως δημοτική αρχή από την πλευρά μας δεν παραμένουμε απλοί θεατές αλλά κάνουμε αυτό που μας αναλογεί συμβάλλοντας στη δημιουργία των προϋποθέσεων -φυσικά στο μέτρο των δικών μας αρμοδιοτήτων και δυνατοτήτων- για την ανάπτυξη ενός σύγχρονου επιχειρηματικού περιβάλλοντος, αξιοποιώντας τις ευκαιρίες και τα πλεονεκτήματα της πόλης και είναι αρκετά και σημαντικά τα πλεονεκτήματα αυτής της πόλης. Στην προσπάθεια αυτή είναι ανάγκη να έχουμε την υποστήριξη όλων. Πιστεύω ακράδαντα ότι μόνο η στενή συνεργασία και ο κοινός σχεδιασμός μπορούν να φέρουν τα προσδοκώμενα αποτελέσματα. Είμαι ιδιαίτερα χαρούμενος για το γεγονός ότι ο Δήμος, οι φορείς και οι επιχειρήσεις του πλέγματος της γαλάζιας οικονομίας βρισκόμαστε στο ίδιο μήκος κύματος. Φαίνεται ότι είναι ώριμες οι συνθήκες ώστε να προχωρήσουμε όλοι μαζί με αποφασιστικότητα μπροστά. Οι καιροί επιτάσσουν συνέργειες, επιτάσσουν συνεργασίες. Η κρίση αυτό έχει δείξει, ότι κανείς δεν μπορεί μόνος του, είτε είναι ιδιώτης, είτε είναι δημόσιο. Η σύμπραξη των δύο αυτών φορέων φέρνει τα καλύτερα αποτελέσματα. Είμαι βέβαιος ότι στον Πειραιά, βαδίζουμε σε μια σωστή ράγα, σε μια σωστή οδό. Μένει φυσικά να δούμε και εμπράκτως τα αποτελέσματα, τα οποία βεβαίως χρειάζονται στόχευση, υπομονή και επιμονή.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.