Ο πρόεδρος της ΕΕΚΦΝ, Θ.Κόντες |
Διόρθωση προς τα κάτω αναμένεται να κάνει η κρουαζιέρα
στην Ελλάδα το 2017 αλλά και το 2018. Η
καλή εικόνα που παρουσίασε ο κλάδος το 2016 ήταν μία αισιόδοξη παρένθεση
αφού η χρονιά σώθηκε λόγω των σοβαρότατων προβλημάτων με την τρομοκρατία που
αντιμετωπίζει η Τουρκία. Δρομολόγια άλλαξαν και τουρκικά λιμάνια αντικαταστάθηκαν με ελληνικά.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα
η Ένωση Λιμένων Ελλάδος (ΕΛΙΜΕ), το σύνολο των αφίξεων κρουαζιερόπλοιων
παρέμεινε σταθερό με 4.290 αφίξεις το 2016 έναντι 4.281 αφίξεων το
2015 ενώ σημειώθηκε μία μικρή αύξηση της τάξεως περίπου 5% στις αφίξεις
επιβατών κρουαζιέρας που έφθασαν τις 5.197.118 έναντι 4.957.743 το 2015.
Όμως όπως
αποδείχθηκε στην πράξη τα στοιχεία του 2016 είναι «μαγική
εικόνα», αφού η επιλογή της Ελλάδας ήταν λύση
εκτάκτου ανάγκης, μία λύση της τελευταίας στιγμής για τις εταιρείες
κρουαζιέρας. Η Ελλάδα πληρώνει τη γειτνίασή της με την Τουρκία. Και αυτό γιατί
κυρίως οι αμερικάνοι τουρίστες τα
έχουν όλα «τσουβαλιασμένα» στο μυαλό τους. Για εκείνους πρόβλημα στη μία
χώρα συνεπάγεται πρόβλημα στην ευρύτερη
περιοχή της ανατολικής Μεσογείου,
οπότε φυσάνε και το γιαούρτι… Τα πλάνα
των εταιρειών έχουν κλείσει για το 2017
αλλά και για το 2018 αφού ο προγραμματισμός γίνεται σε βάθος χρόνου. Και
η Ελλάδα δεν είναι σε πρώτη ζήτηση.
Την ώρα που σε
ολόκληρο τον κόσμο αυξάνει ο αριθμός των επιβατών κρουαζιέρας που αναμένεται το
2017 να φθάσει τα 25,3 εκατομμύρια
έναντι 24,2 το 2016 και μόλις 15, πριν από μία δεκαετία, σύμφωνα με τη Διεθνή
Ένωση Κρουαζιέρας (CLIA) στην Ελλάδα η διαρροή τουριστών μοιάζει την άμμο που κυλάει ανάμεσα στα δάκτυλα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ένωσης Εφοπλιστών
Κρουαζιέρας Φορέων Ναυτιλίας, το 2017 αναμένεται οι αφίξεις των κρουαζιερόπλοιων και στα 42 λιμάνια που καταγράφεται η κίνηση,
να είναι μειωμένες κατά 22,7% και από 4.290 το 2016 να φθάσουν τις 3.316.
«Είμαστε πάντα προβληματισμένοι με το τι μέλλει
γενέσθαι το 2017 αλλά και τα επόμενα έτη. Οι αμφιβολίες μας δυστυχώς
επιβεβαιώθηκαν συγκεντρώνοντας τις προσεγγίσεις για το 2017. Η απογοήτευση
είναι δικαιολογημένη» επισημαίνει ο
Θεόδωρος Κόντες πρόεδρος της ΕΕΚΦΝ:
«Υπάρχουν συγκεκριμένες εταιρείες που αποχώρησαν από
την περιοχή μας αλλά και άλλες που μείωσαν σημαντικά την παρουσία τους προς
άλλους προορισμούς κυρίως προς τη
δυτική Μεσόγειο, τη Βόρεια Ευρώπη, αλλά και την Ασία».
Σύμφωνα με τα έως τώρα στοιχεία οι εταιρείες AIDA
και η Norwegian δεν θα φέρουν κρουαζιερόπλοια στην περιοχή. Η Celebrity θα μειώσει τις χωρητικότητες κατά
50%, ενώ στην ίδια ρότα κινείται και η
Royal Caribbean. Επίσης, η Costa θα μειώσει
χωρητικότητες και εκείνη αλλά σε μικρότερο από τις άλλες ποσοστό που θα φθάσει
το 35%.
Η Carnival θα
παραμείνει στα ίδια επίπεδα με το 2016 ενώ βάζει νέο κρουαζιερόπλοιο που έχει τη δυνατότητα να
μεταφέρει-φιλοξενεί 5.000 επιβάτες.
Η μόνη εταιρεία που θα ενισχύσει τη θέση της στις ελληνικές θάλασσες είναι η MSC η οποία αναμένεται το 2017 να
φέρει κατά 20% περισσότερους επιβάτες σε σύγκριση με το 2016. με τη φετινή
χρονιά.
Τα
επτά κακά
Τα επτά κακά της μοίρας του κλάδου της κρουαζιέρας στην
Ελλάδα σύμφωνα με τον Θ.Κόντε είναι:
«1. Η οικονομική κρίση στην Ευρώπη και στην Ελλάδα,
χώρα προορισμού.
2. Οι τρομοκρατικές επιθέσεις στην Ευρώπη που συνεχίζονται, άγνωστο έως πότε.
3.Το BREXIT που σταδιακά δείχνει τα αρνητικά
αποτελέσματα από το Ηνωμένο Βασίλειο.
4.Τα Capital Controls που ακόμη δημιουργούν προβλήματα
σε επιβάτες αλλά και εταιρείες
κρουαζιέρας / Operators.
5.Οι εξελίξεις στην Τουρκία (πολιτικές, τρομοκρατία και
πραξικόπημα). Είναι ο κύριος λόγος για τα αρνητικά αποτελέσματα στον θαλάσσιο
τουρισμό.
Το μεταναστευτικό που όπως φαίνεται αντί να εκτονώνετε,
εντείνετε περισσότερο με τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου αλλά και την Βόρειο
Ελλάδα να έχει το μεγαλύτερο πλήγμα.
Τέλος ο
ανταγωνισμός (οικονομικός- υπηρεσιών- ασφάλεια περιοχής που υπάρχει διεθνώς μας επηρεάζει αρνητικά,
με αυτόν της Ασίας να βρίσκεται στην κορυφή. Κάθε χρόνο η αγορά της Ασίας
κερδίζει μερίδια που φτάνουν ακόμα και το 25%. Το 2017 θα την προσεγγίσουν 75
πλοία, από 60 το 2016.
Προτάσεις
Μπροστά στην απογοητευτική αυτή κατάσταση η ΕΕΚΦΝ μέσω του προέδρου της,
Θεόδωρου Κόντε, προτείνει λύσεις
προκειμένου να ενισχυθεί το ρεύμα των τουριστών κρουαζιέρας προς τη χώρα:
- Βελτίωση λιμενικών υποδομών συμπεριλαμβανομένης
χερσαίας ζώνης.
- Βελτίωση αεροδρομίων και δημιουργία αερογέφυρας
μεταξύ Ελλάδος και μεγάλων αγορών ΗΠΑ / Ασίας κλπ.
- Ανταγωνιστικότητα σε κόστος αλλά και υπηρεσίες στους
ενδιαφέροντες προορισμούς και όχι μόνο.
- Απλοποίηση διαδικασιών διαχείρισης πλοίων και
τουριστών με συγκεντρωτικές ευθύνες για όλη την διαχείριση στο λιμάνι.
- Η νεοσυσταθείσα Επιτροπή Κρουαζιέρας είναι προς τη
σωστή κατεύθυνση αλλά θα πρέπει να απλοποιηθούν οι διαδικασίες αποφάσεων.
- Απλούστευση διαδικασιών για χορήγηση visa για Non
Schengen τουρίστες.
- Διεύρυνση τουριστικής περιόδου και διεύρυνση λίστας
μουσείων για διευρυμένο ωράριο.
- Λιμενική πολιτική για περαιτέρω αξιοποίηση λιμένων
κρουαζιέρας.
- Τιμολογιακή πολιτική λιμένων και υπηρεσιών για να
είμαστε ανταγωνιστικοί, αλλά και να διευρύνουμε την περίοδο.
- Βελτίωση οδικών δικτύων και ρύθμιση κυκλοφοριακών δικτύων
κυρίως στους μεγάλους λιμένες και λιμένες home porting.
- Εφαρμογή του berh allocation στους λιμένες για να
υπάρξει η σωστή διαχείριση πλοίων και τουριστών που θα επισκεφθούν τον κάθε
προορισμό.
ΠΗΓΗ: newmoney.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.