Μετά το τέλος της υψηλής τουριστικής περιόδου όπου οι ακτοπλοϊκές
επιχειρήσεις περίμεναν να πάρουν μία οικονομική ανάσα και αντ’ αυτού
είδαν την επιβατική κίνηση να μειώνεται μέχρι και 30%, συνεδριάζει
σήμερα το Δ.Σ.στις 14.00 του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, το μεσημέρι, προκειμένου να καθορίσει την από
δω και στο εξής πορεία του και να ανακοινώσει για μία ακόμη φορά τα
αιτήματα του κλάδου.
Η συνεδρίαση είναι η τελευταία της παρούσας διοίκησης αφού στις 20
Σεπτεμβρίου έχουν προκηρυχθεί εκλογές στο Σύνδεσμο ενώ θα
πραγματοποιηθεί και η Γ.Σ.
Ο κίνδυνος της αποεπένδυσης από τις γραμμές του Αιγαίου είναι ορατός
αφού οι επιχειρήσεις βουλιάζουν στα χρέη. Tα οικονομικά μέτρα λιτότητας,
τα οποία συνεχίστηκαν και οδήγησαν την Ελληνική οικονομία στην πέμπτη
συνεχή χρονιά ύφεσης αλλά και η έλλειψη ρευστότητας η οποία κάνει
δύσκολη κάθε μορφή πιθανής επένδυσης στην Ελλάδα επηρέασαν τα οικονομικά
αποτελέσματα των ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων το α' εξάμηνο του 2012.
Ως συνέπεια των αρνητικών εξελίξεων ήταν η μείωση του συνολικού
μεταφορικού έργου σε επιβάτες, Ι.Χ. αυτοκίνητα και φορτηγά αυτοκίνητα σε
όλες τις γραμμές εσωτερικού και εξωτερικού.
Οι 4 εισηγμένες ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις έχασαν 55 εκατ. ευρώ από τον
αναμενόμενο τζίρο το α’ εξάμηνο σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα
του 2011.
Οι ζημίες τους για το α’ εξάμηνο του 2012 υπολογίζονται στα 94 εκατ.
ευρώ, η ρευστότητά τους εξαντλείται ενώ οι περισσότερες είναι σε
συζητήσεις με τις τράπεζες για την αναδιάρθρωση των δανειακών τους
υποχρεώσεων.
Παράλληλα δηλώνουν ότι δυσκολεύονται να εξυπηρετήσουν τους προμηθευτές τους.
Ήδη έχουν μειώσει τα δρομολόγιά τους ενώ πουλάνε ή ναυλώνουν πλοία σε
εταιρείες του εξωτερικού με αποτέλεσμα ο ελληνικών συμφερόντων
ακτοπλοϊκός στόλος να αποδυναμώνεται και να είναι ορατός ο κίνδυνος να
υπάρξουν εντονότερα προβλήματα στις θαλάσσιες συγκοινωνίες.
Ακριβά δάνεια
Ακριβότερα κατά 300%-400% σε σχέση με το 2006 θα είναι τα δάνεια των
ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων από δω και στο εξής δημιουργώντας συνθήκες
οικονομικής ασφυξίας.
«Για να μπορέσουν να αντληθούν νέα δάνεια θα πρέπει οι επιχειρηματικές
κινήσεις να αποτελούν πραγματικές ευκαιρίες με όσο καλύτερη εκτίμηση του
επενδυτικού ρίσκου», επισημαίνει ο τραπεζίτης Γ.Ξηραδάκης.
Οι δανειακές υποχρεώσεις μειώθηκαν ελαφρώς κατά -3% το 2011 σε σχέση με
το 2010. Από το 2008 εμφανίζεται μια σχετική σταθεροποίηση του επιπέδου
δανεισμού των εταιρειών με ελαφρά μείωση λόγω:
• της αποπληρωμής των δανείων
• αναδιάρθρωσης των δανείων και
• της πώλησης πλοίων που βοήθησαν στη μείωση των δανείων λόγω προπληρωμών.
Οι σταθεροποιητικές τάσεις της τραπεζικής χρηματοδότησης σε επίπεδο
κλάδου την τελευταία τριετία οφείλεται στο ότι δεν υπάρχουν σημαντικές
αλλαγές στα δανειακά χαρτοφυλάκια των εταιρειών. Μόνο η ANEK LINES και η
MINOAN LINES παρουσιάζουν μείωση των συνολικών δανειακών τους.
Μειωμένη η επιβατική κίνηση
Πιο συγκεκριμένα η κίνηση των επιβατών έχει μειωθεί κατά -12% σε σχέση
με το 2006 οπότε και καταγράφεται η μέγιστη τιμή μετά το 2004, η κίνηση
των αυτοκινήτων έχει πτώση 11% σε σχέση με το 2007 (μέγιστη τιμή) και
των φορτηγών έχει μειωθεί κατά -19% σε σχέση με την μέγιστη τιμή του
2007. Πρέπει να επισημανθεί ότι στις τιμές αυτές δεν περιλαμβάνονται οι
κινήσεις που λαμβάνουν χώρα σε πορθμεία όπου η συνολική κίνηση κυρίως
των επιβατών υπερδιπλασιάζεται.
Επιχειρώντας μία βαθύτερη ανάλυση των κυριοτέρων περιοχών του εσωτερικού
παρατηρούμε ότι η περιοχή των Κυκλάδων εμφανίζει την υψηλότερη κίνηση
σε επίπεδο επιβατών, αυτοκινήτων και φορτηγών με τις γραμμές της Κρήτης,
των Δωδεκανήσων και του Αργοσαρωνικού να ακολουθούν. Στις τελευταίες
θέσεις με τη μικρότερη κίνηση κατατάσσονται οι περιοχές του Β.Α.
Αιγαίου, Σποράδων και Ιονίου. Διευκρινίζεται ότι η κίνηση των επιβατών
παρουσιάζεται στον οριζόντιο άξονα, των φορτηγών στον κάθετο και η
αντίστοιχη των αυτοκινήτων στο μέγεθος της φούσκας.
Κυβερνητικά μέτρα
Ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστής Μουυσουρούλης είναι έτοιμος να
παρουσιάσει την επόμενη εβδομάδα στον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού
Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) το ολοκληρωμένο σχέδιό του για το νέο ακτοπλοϊκό δίκτυο
και το γενικότερο πλαίσιο λειτουργίας της ακτοπλοΐας.
"Σύμφωνα με πρόσφατες μελέτες και τις δημοσιεύσεις των ισολογισμών των
εισηγμένων στο Χρηματιστήριο ακτοπλοϊκών εταιρειών, η Ελληνική Ακτοπλοΐα
διανύει από το 2009 περίοδο ύφεσης καταγράφοντας τις μεγαλύτερες ζημιές
στην ιστορία της με τις προβλέψεις για το μέλλον να μην περιλαμβάνουν
καν την προοπτική σταθεροποίησης της κατάστασης, πόσο μάλλον ανάπτυξης
του κλάδου" δήλωσε ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστής
Μουσουρούλης:
" Η αναμενόμενη επιδείνωση της κατάστασης, θα δημιουργήσει μεγάλα προβλήματα κατά τους χειμερινούς μήνες.
Με βάση τα ανωτέρω, θα προβούμε:
στην επανεξέταση των δρομολογίων που έχουν ανατεθεί με συμβάσεις
ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας και τη συσχέτισή τους με πραγματικές
συγκοινωνιακές ανάγκες,
στον εκσυγχρονισμό του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου,
στη διερεύνηση από τον Κλάδο Ελέγχου Εμπορικών Πλοίων, ισοδύναμων
μέτρων αναγνωρισμένων οργανισμών, προκειμένου να καταστεί δυνατή η
χορήγηση πιστοποιητικών κατάταξης καθώς και
στην αξιοποίηση Κοινοτικών πόρων για τη μείωση του κόστους εργασίας" και κατέληξε:
"Ελπίζουμε, τέλος, ότι και με την ολοκλήρωση της μελέτης εφαρμογής του
«Μεταφορικού Ισοδύναμου» από το Υπουργείο Ανάπτυξης, θα καταλήξουμε στα
κριτήρια εφαρμογής του, εξαντλώντας τις δυνατότητες που παρέχει το
πρωτογενές και το παράγωγο δίκαιο της Ε.Ε.. Στο πλαίσιο αυτό, θα
επιδιώξουμε τη μείωση του ΦΠΑ στα εισιτήρια".
Σύμφωνα με το νέο σχέδιο του κ. Μουσουρούλη, οι ακτοπλοϊκές εταιρείες
θα έχουν τη δυνατότητα να δρομολογεί τη χειμερινή περίοδο άλλο πλοίο,
μικρότερο απ’ ό,τι την καλοκαιρινή , μειώνοντας το κόστος λειτουργίας.
Επιπλέον την καλοκαιρινή περίοδο οι εταιρείες θα έχουν τη δυνατότητα να
δρομολογούν και άλλο πλοίο προκειμένου να καλύπτουν τις μεταφορικές
ανάγκες που μπορεί να προκύψουν.
ΠΗΓΗ: protothema.gr