7 Μαΐ 2019

Λεωνίδας Δημητριάδης-Ευγενίδης: «Αναγκαίο να επενδύσουμε σε μια ποιοτικότερη ναυτική εκπαίδευση»

Η επόμενη ημέρα της ελληνικής ναυτιλίας και της ναυτικής εκπαίδευσης απασχολεί την ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα. Το Ίδρυμα Ευγενίδου με επικεφαλής το πρόεδρό του Λεωνίδα Δημητριάδη-Ευγενίδη, συμβάλλουν με πράξεις προς αυτή την κατεύθυνση δηλαδή τον εκσυγχρονισμό της ναυτικής εκπαίδευσης.  Εκπρόσωποι του Ιδρύματος επισκέπτονται σχολεία ακόμη και σε ακριτικές περιοχές για να επικοινωνήσουν το  όραμα αυτό  στη νεολαία η οποία αναζητά διεξόδους για το επαγγελματικό της μέλλον.  


«Μια σύγχρονη ναυτική εκπαίδευση που θα στοχεύει στην παραγωγή στελεχών ικανών να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις μιας αγοράς εργασίας που επηρεάζεται καθοριστικά από τις τεχνολογικές εξελίξεις, αποτελεί ίσως το βασικότερο συστατικό μιας καλύτερης ναυτιλίας και ενός καλύτερου μέλλοντος»  υπογραμμίζει ο Πρέσβης του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) στην Ελλάδα και Πρόεδρος του Ιδρύματος Ευγενίδου κ. Λεωνίδας Δημητριάδης – Ευγενίδης:

«Για να επιτευχθεί ο στόχος αυτός πρέπει να επαναπροσδιοριστεί το πλαίσιο της ναυτικής εκπαίδευσης ώστε να εξαλειφθεί η δυσαναλογία μεταξύ των απαιτήσεων της αγοράς εργασίας και των αναγκαίων δεξιοτήτων που χρειάζονται πλέον, ενώ απαιτείται ένας ουσιαστικός διάλογος όλων των εμπλεκομένων φορέων» επεσήμανε και προσθέτει:

«Οι συνθήκες απαιτούν πλέον την δημιουργία ενός σύγχρονου και άρτιου περιεχομένου εκπαίδευσης και μαθητείας που θα προσελκύει νέες και νέους με αυξημένα ποιοτικά χαρακτηριστικά.
Είναι αναγκαίο να επενδύσουμε σε μια ποιοτικότερη ναυτική εκπαίδευση, ενισχυμένη με μαθήματα θετικού προσανατολισμού, με σκοπό την παραγωγή στελεχών με δεξιότητες που θα καλύπτουν τις τεχνολογικές εξελίξεις στον χώρο της ναυτιλίας».

Τα κυριότερα σημεία των τοποθετήσεων του Λεωνίδα Δημητριάδη-Ευγενίδη για τη ναυτική εκπαίδευση;

- Σήμερα η διεθνής ναυτιλία βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σημείο καμπής, αφού πρέπει να ακολουθήσει τους ραγδαίους ρυθμούς της τεχνολογικής εξέλιξης και του αυτοματισμού, προκειμένου, όχι μόνο να διατηρήσει αλλά και να συμμορφωθεί πλήρως με τις υψηλές απαιτήσεις ασφαλείας των σύγχρονων πλοίων.

- Αυτό σημαίνει ότι η ζήτηση ναυτικών με υψηλού επιπέδου δεξιότητες δεν θα καλύπτεται από την εκάστοτε προσφορά, εάν οι ναυτικοί δεν πληρούν τις αναγκαίες γνωστικές προϋποθέσεις, ενώ οι ναυτικοί μέσου ή χαμηλού επιπέδου δεξιοτήτων θα απαξιώνονται.

- Σε σχέση με τη χώρα μας, η πρόκληση για την ελληνική ναυτική εκπαίδευση είναι η κατάρτιση υψηλής ποιοτικής στάθμης Αξιωματικών Εμπορικού Ναυτικού, σε επαρκή αριθμό, οι οποίοι θα συνδυάζουν τη γνώση της συνεχούς αναπτυσσόμενης τεχνολογίας στα πλοία με την διατήρηση της παραδοσιακής ναυτοσύνης των Ελλήνων.

- Ο συνδυασμός αυτός αποτελεί έναν υψηλής αξίας ποιοτικό πολλαπλασιαστή ανταγωνιστικότητας της Ελληνόκτητης Ναυτιλίας στο διεθνές περιβάλλον που δραστηριοποιείται.

- Ως πρεσβευτής του ΙΜΟ, αλλά και ως Πρόεδρος του Ιδρύματος Ευγενίδου, το οποίο διαθέτει πολυετή εμπειρία στον χώρο της εκπαίδευσης, θεωρώ πως  και με τις δύο ιδιότητες, όπως και όλοι μαζί με την κάθε μας ιδιότητα πιστεύω, μοιραζόμαστε όσον αφορά την ναυτική εκπαίδευση τους παρακάτω  στόχους:

 1) Να συμβάλουμε στην προσέλκυση ποιοτικού μαθητικού δυναμικού στη ναυτική εκπαίδευση.

 2) Να συμβάλουμε στην εξάλειψη της τυχόν δυσαναλογίας (mismatch) μεταξύ δεξιοτήτων και απαιτήσεων της αγοράς εργασίας στη ναυτιλία και

 3) Να συμβάλουμε στην αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης, καθώς και στην διεθνοποίησή της.
 Όλα τα ανωτέρω συγκροτούν και τη βασική στόχευση μίας σύγχρονης ναυτικής εκπαίδευσης.

 - Είναι πρόδηλο ότι η Πληροφορική, η Ψηφιακή Επικοινωνία και σταδιακά και η Τεχνητή Νοημοσύνη γίνονται πλέον καθοριστικά προαπαιτούμενα στην αγορά εργασίας, πολύ περισσότερο δε στη ναυτιλία. Η σχέση πλοίου-γραφείου καθίσταται πλέον σχεδόν υβριδική.

- Τεχνολογίες όπως είναι τα μεγάλα δεδομένα (Big Data), το «e-navigation», ένα καινούργιο πλαίσιο που θα ελέγχει τη λειτουργία του πλοίου αλλά και την επικοινωνία του με την ξηρά, οι βελτιωμένες δορυφορικές επικοινωνίες, η πέμπτη γενιά κινητής τηλεφωνίας, οι νανοτεχνολογίες κ.α. αναμένεται ότι θα επηρεάσουν σημαντικά τον τρόπο λειτουργίας της εμπορικής ναυτιλίας.

- Θα έχουμε, πιο συγκεκριμένα, συνεχή διασύνδεση πλοίου και ξηράς, αντιμετωπίζοντας το πλοίο σαν κόμβο σε ένα ευρύτερο δίκτυο, παρέχοντας σημαντικά πλεονεκτήματα τόσο στα θέματα επιχειρησιακής λειτουργίας της ναυτιλίας όσο και στα θέματα παρακολούθησης και ασφάλειας.

- Ένα σύγχρονο σύστημα ναυτικής εκπαίδευσης θα πρέπει να αποσκοπεί στην εξασφάλιση σύγχρονων και κατάλληλων γνώσεων και δεξιοτήτων για τους σπουδαστές και σπουδάστριες. Και αυτό το εφαρμόζουν ήδη όλες οι ανεπτυγμένες χώρες σε θέματα ναυτικής εκπαίδευσης οι οποίες υπερβαίνουν και τα ελάχιστα προαπαιτούμενα της STCW.

- Σήμερα, κάθε Αξιωματικός πρέπει να έχει τη δυνατότητα:

1) Να ασχολείται και να αξιολογεί τα BIG DATA.
2) Να ασχολείται και να καταλαβαίνει τις καινοτομίες στον χώρο του αυτοματισμού.
3) Να έχει την πληροφορική ως βασικό  εργαλείο, και
4) Να μαθαίνει συνεχώς (διά βίου εκπαίδευση).

 - Ως Πρεσβευτής του ΙΜΟ, έχω ένα όραμα : Την προσέλκυση νέων Ελλήνων και Ελληνίδων στο επάγγελμα του σύγχρονου Αξιωματικού του αύριο συμβάλλοντας στην δημιουργία ενός άρτιου και σύγχρονου περιεχομένου εκπαίδευσης και μαθητείας.

- Το όραμα αυτό πιστεύω ότι μας οδηγεί στην τήρηση του χρυσού κανόνα της ενότητας και της συνεργασίας, μέσο ενός ουσιαστικού διαλόγο, μεταξύ των εταίρων για να συγκεραστούν οι δεξιότητες που χρειάζεται η ελληνική ναυτιλία με το τι διδάσκονται οι σπουδαστές της ναυτικής εκπαίδευσης.

- Αυτός ο χρυσός κανόνας θα αυξήσει την πιθανότητα προσέλκυσης μαθητικού δυναμικού με ποιοτικά χαρακτηριστικά στον χώρο της ναυτιλίας.

- Αν η προσέλκυση των ποιοτικών νέων δεν συνοδευτεί από υψηλών προδιαγραφών ναυτική εκπαίδευση, τότε θα αρχίσει ο φαύλος κύκλος της από στόμα σε στόμα δυσφήμησης που θα δυσχεράνει  τη μελλοντική προσέλκυση ποιοτικών νέων και ούτω καθεξής

- Πρέπει να παράγουμε καλά προετοιμασμένους αποφοίτους της ναυτικής εκπαίδευσης με τις δεξιότητες που απαιτούνται απ’ τη ναυτιλία σήμερα, αλλά και στο μέλλον.

- Η Πολιτεία από την πλευρά της δεν πρέπει να αρκείται μόνο σε βελτιώσεις στη ναυτική εκπαίδευση που απαιτούνται από την ναυτιλία του σήμερα. Πρέπει στη φιλοσοφία της να συμπεριλάβει ως στόχο να ικανοποιήσει τις ανάγκες της ναυτικής εκπαίδευσης και της αγοράς εργασίας των Αξιωματικών του αύριο.

 - Οι στόχοι μου τόσο ως Πρεσβευτού του ΙΜΟ, αλλά και ως Προέδρου του Ιδρύματος Ευγενίδου, πάντα με την βοήθεια των εμπλεκόμενων φορέων στη ναυτιλία, είναι:

1)  Να επενδύσουμε σε μία ποιοτικότερη ναυτική εκπαίδευση γιατί αυτή θα προσελκύσει μαθητές με υψηλές επιδόσεις.
2)  Να επενδύσουμε σε έναν θετικών μαθημάτων προσανατολισμό της ναυτικής εκπαίδευσης, ώστε να παράγουμε στελέχη με δεξιότητες σχετικές με τις τεχνολογικές εξελίξεις στον χώρο της ναυτιλίας.
3)  Να επενδύσουμε στην ανάπτυξη των σύγχρονων δεξιοτήτων για υψηλής ποιότητας Αξιωματικούς Εμπορικού Ναυτικού.

Ο συνδυασμός αυτών οδηγεί προς ένα καλύτερο μέλλον (Better Future) ή προς την θεμελιώδη εξίσωση: «Ποιότητα της Ναυτικής Εκπαίδευσης συν Σύγχρονες Δεξιότητες μας δίνουν μια καλύτερη ναυτιλία για ένα καλύτερο μέλλον».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.