Οι όποιες συζητήσεις για το μέλλον του Αttica Group έχουν παγώσει,
προς το παρόν, και αναμένεται να αναθερμανθούν το πρώτο τρίμηνο του
2019. Η MIG μετά την πώληση του «ΥΓΕΙΑ» εισέπραξε 200 εκατομμύρια ευρώ
οπότε «δεν υπάρχει βιασύνη» όπως ειπώθηκε στο «business stories».
Οικονομικοί κύκλοι έχουν επισημάνει στο «b.s.»:
«Λογικά σοβαρές συζητήσεις δεν μπορούν να γίνουν αν δεν ολοκληρωθούν
οι εταιρικοί μετασχηματισμοί και η οργανική απορρόφηση της HSW από την
Attica. Η διαδικασία αυτή δεν μπορεί να τελειώσει πριν τα μέσα του 2019.
- Το τι σημαίνει η HSW για την Attica θα φανεί το επόμενο καλοκαίρι.
Και αυτό γιατί θα πρέπει μέσα στον Νοέμβριο, βάσει νόμου, να κατεβούν οι
άλλες ακτοπλοϊκές εταιρείες, να καταθέσουν τα δρομολόγια που θέλουν για
το 2018-2019-μπαίνοντας ίσως σε γραμμές της HSW να κατακάτσει η σκόνη,
ώστε να δούμε πως θα αποτυπωθεί ο ακτοπλοϊκός χάρτης για να μπορέσει
ένας αγοραστής να καταλάβει τι αγοράζει. Σύμφωνα με την απόφαση τηw
Επιτροπής Ανταγωνισμού για την εξαγορά της HSW από τον Όμιλο Attica, ο
Όμιλος, πρακτικά, υποχρεώνεται για ένα διάστημα από 3 έως 5 χρόνια σε
«απελευθέρωση ζήτησης χώρου» για την διευκόλυνση της εισόδου νέων
ανταγωνιστών σε ζεύγη λιμένων στα οποία θα κατέχει
μονοπωλιακή/δεσπόζουσα θέση και στη μείωση της ισχύος της σε πανελλήνιο
επίπεδο, στην περίπτωση που κάποιος ανταγωνιστής επιθυμεί να
δρομολογήσει, σχεδόν σε όλες της γραμμές δραστηριοποίησής του, πλοίο
ίδιων χαρακτηριστικών και δυνατοτήτων με εκείνα που έχει δρομολογημένα ο
Όμιλος.
- Για παράδειγμα, στο δίκτυο που θα έχει ο Όμιλος στο Βόρειο Αιγαίο.
Αν έρθει και δηλώσει κάποιος ανταγωνιστής στον αρμόδιο επιβλέποντα
εντολοδόχο της Επιτροπής Ανταγωνισμού ότι επιθυμεί να δρομολογήσει πλοίο
στην ίδια γραμμή, τότε ο Όμιλος θα πρέπει να αποδρομολογήσει ένα από τα
δύο πλοία που θα δραστηριοποιούνται εκεί, ή το 50% των δρομολογίων που
εκτελεί. Και ούτω καθεξής για πλήθος άλλων γραμμών στο Αιγαίο.
- Δεν είναι απλά τα πράγματα πλέον. Το παιχνίδι δεν είναι ακτοπλοϊκό.
Το ακτοπλοϊκό παιχνίδι έκλεισε. Ό,τι ήταν να κάνει η Attica το έκανε. Η
ακτοπλοΐα έχει περάσει πλέον στους οικονομικούς παίκτες, στους
λεγόμενους financial players. Είτε λέγεται Πειραιώς είτε MIG είτε
Fortress είτε κάποιο άλλο fund».
Όσο αφορά το επενδυτικό fund της Fortress επικεφαλής του οποίου είναι
ο έλληνας Κωνσταντίνος Δακόλιας, ο οποίος ανελίχθηκε επαγγελματικά στις
ΗΠΑ, οι ίδιοι κύκλοι επισημαίνουν πως θα είναι κερδισμένο ό,τι και να
γίνει.
«Έχει δώσει δάνειο 75 εκατομμύριων ευρώ, εκ των οποίων τα 50
εκατομμύρια είναι μετατρέψιμα σε μετοχές Attica και θα ελέγχει, αν
μετατρέψει, το 19% έως 31% του Ομίλου ανάλογα με το EBITDA. Τώρα κάθεται
και περιμένει αφού ούτως ή άλλως από την επένδυση στην ελληνική
ακτοπλοΐα θα πάρει περισσότερα χρήματα από όσα έβαλε. Άλλωστε μην
ξεχνάτε ότι επένδυσε στην Attica το 2014 σε πολύ δύσκολες εποχές για την
ακτοπλοΐα. Και δικαιώθηκε.
- Από την άλλη πλευρά πιστεύουμε ότι δεν υπάρχει περίπτωση να
πουληθεί η Attica σε Έλληνα επενδυτή. Κανείς δεν φαίνεται διατεθειμένος
να φέρει τόσα χρήματα από το εξωτερικό στην Ελλάδα αυτή την εποχή. Είναι
νομοτελειακό ότι θα πρέπει να μπει ξένος επενδυτής, να εκμεταλλευθεί
την "ευκαιρία" και όταν ωριμάσουν οι καταστάσεις να εισέλθει ο Έλληνας
επιχειρηματίας. Ακόμη πιο σημαντικό, πρέπει η Ελλάδα να δείξει ότι
μπορεί να δεχθεί επενδύσεις από το εξωτερικό και ότι η ελληνική
ακτοπλοΐα έχει γίνει διεθνής επενδυτικός στόχος. Μόνον τότε θα μπορέσει η
ακτοπλοΐα μας να βρει τα κεφάλαια που τόσο χρειάζονται για την ανανέωση
του στόλου. Η Attica στο παρελθόν κατάφερε να πείσει για την αξία της
και τις προοπτικές της και να προσελκύσει την Fortress. Είναι σίγουρο
ότι μπορεί να το ξανακάνει».
Για το σενάριο με την εμπλοκή του Ομίλου Γκριμάλντι, χρηματο-οικονομικοί κύκλοι τονίζουν:
«Πιστεύουμε ότι ο Εμμάνουελ Γκριμάλντι δεν θα μπει στην Attica.
Αφήστε που θα είναι δύσκολο κάτι τέτοιο να γίνει από πλευράς Επιτροπής
Ανταγωνισμού. Απλά θέλει από την Αttica να «καθαρίσει» την αγορά της
ακτοπλοΐας ώστε να υπάρχουν σχήματα με καθαρή επιχειρηματική λογική. Για
αυτόν τον λόγο ο Εμ.Γκριμάλντι έχει κατά καιρούς εκθειάσει τον Όμιλο
Attica χαρακτηρίζοντάς την ως «μία από τις καλύτερες εταιρείες του
κλάδου, μαζί με την P&O και τη Stena».
Η εικόνα της ελληνικής ακτοπλοίας
Η εικόνα της ελληνικής ακτοπλοΐας και οι θέσεις των πρωταγωνιστών έχουν ως εξής:
1. Η Τράπεζα Πειραιώς κατέχει το 31,2% της MIG, η οποία MIG είναι
μητρική της Attica Group, κατέχοντας το 89,38% των μετοχών της. Στην
Attica Group ανήκουν η Superfast Ferries, η Blue Star Ferries και πλέον η
HSW.
Επίσης, μέρος του δανεισμού του Ομίλου Attica ανήκει στον επενδυτικό
όμιλο Fortress, ο οποίος έχει δικαίωμα μετατροπής των ομολογιακών
δανείων της Attica σε μετοχές. To ίδιο fund έχει και ένα ομολογιακό 150
εκατ. ευρώ στη MIG, το οποίο πήρε από τη Eurobank.
2. Η Τράπεζα Πειραιώς κατέχει το 24,18% της ΑΝΕΚ που είναι ένας από
τους τρεις πόλους της ελληνικής ακτοπλοίας. Κατέχει, εμμέσως, άλλο ένα
παρόμοιο ποσοστό της ΑΝΕΚ μαζί με άλλες τράπεζες μέσω δανεισμού επί
ενεχύρω. Επίσης, η Τράπεζα Πειραιώς μαζί με άλλες τράπεζες, μετέτρεψε
δανεισμό της ΑΝΕΚ σε μετατρέψιμα ομόλογα οπότε εν δυνάμει κατέχει και
άλλο ποσοστό της εταιρείας.
3. Η ΑΝΕΚ συνεργάζεται με την Super Fast Ferries στις γραμμές της
Αδριατικής και της Κρήτης μέσω κοινοπραξίας που έχουν συστήσει οι δύο
εταιρείες.
4. Η Τράπεζα Πειραιώς, όπως όλες οι ελληνικές τράπεζες έχουν
υπογράψει τριετή συμφωνία με την Eυρωπαϊκή Επιτροπή-Διεύθυνση
Ανταγωνισμού της ΕΕ την Directorate-General for Competition συμφωνία ότι
μέσα σε τρία χρόνια θα πρέπει να έχουν πουλήσει όλες τις συμμετοχές
τους σε δραστηριότητες οι οποίες δεν είναι τραπεζικές, όπως μετοχικές
συμμετοχές, ακίνητα, ασφαλιστικές, ξενοδοχεία κλπ. Οι πωλήσεις πρέπει να
έχουν ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2018.
5. Βάσει της συμφωνίας αυτής, η Τράπεζα θα πρέπει να πουλήσει και τις
συμμετοχές της στις ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις. Έκανε την αρχή με την HSW
και λογικά θα ακολουθήσουν η Attica Group και η ΑΝΕΚ.
6. Ο Όμιλος Grimaldi ελέγχει πλήρως τη Minoan Lines.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.