5 Απρ 2016

Οι Έλληνες με μικτό στόλο κυρίαρχοι στη ναυτιλία

Τραντάζεται συθέμελα, τα τελευταία χρόνια, η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία παρασυρμένη από την οικονομική κρίση που έχει γονατίσει κράτη-κολοσσούς και έχει μειώσει την ανάπτυξη του παγκόσμιου εμπορίου άρα και του μεταφορικού έργου.
Ναυτιλιακές εταιρείες κλείνουν η μία πίσω από την άλλη, εισηγμένες αλλά και ιδιωτικές βλέπουν τον στόλο τους να μειώνεται ή να εξαφανίζεται, άλλες αλλάζουν χρηματιστήρια πηγαίνοντας σε μικρότερης δυναμικότητας, παραγγελίες για ναυπηγήσεις πλοίων ακυρώνονται ή μετατίθενται χρονικά, πλοία δεν παραλαμβάνονται ποτέ ενώ χάνονται χιλιάδες θέσεις εργασίας.

Το μεγαλύτερο πλήγμα το έχουν δεχθεί οι εταιρείες με φορτηγά πλοία και containerships, με τα περισσότερα προβλήματα να τα έχουν οι εισηγμένες στα ξένα χρηματιστήρια. Τα δεξαμενόπλοια περνούν τη χρυσή εποχή τους. Στα πλοία μεταφοράς αερίου ισχύει το ίσια βάρκα-ίσα νερά.
Μέσα στο 2015, υπήρξαν πλοιοκτήτες που άλλαξαν την παραγγελία τους από πλοία µεταφοράς ξηρού φορτίου σε δεξαµενόπλοια, λόγω των αρνητικών εξελίξεων στο ξηρό φορτίο και της βελτιωµένης αγοράς των tankers.
Όπως έλεγε, χαρακτηριστικά, στέλεχος της ελληνικής ναυτιλίας σε επιχειρηματικό πηγαδάκι, «παρακολουθώ κάθε μέρα τον δείκτη ναυλαγοράς ξηρού φορτίου και εύχομαι να ανέβει έστω και λίγο γιατί έτσι όπως πάμε θα μας κόψουν και τα τηλέφωνα!»
Το ναυτιλιακό «Game of Thrones»
Σε αυτό το ναυτιλιακό «Game of Thrones», όπου τα συμφέροντα είναι τεράστια, αρκεί να αναλογιστεί κανείς ότι το 90% του παγκόσμιου εμπορίου διεξάγεται μέσω θαλάσσης, με αυτοκρατορίες να καταρρέουν και να δημιουργούνται άλλες στη θέση τους, με συγκρούσεις πανίσχυρων πολιτικο-οικονομικών συμφερόντων με γεωπολιτικές προεκτάσεις, πρωταγωνιστές, είτε θετικοί είτε αρνητικοί, είναι οι έλληνες πλοιοκτήτες.
Καταρχήν, παρά το δυσμενές περιβάλλον στην ναυλαγορά του ξηρού φορτίου, η ελληνικών συμφερόντων ναυτιλία αύξησε το ποσοστό της, σε χωρητικότητα, σχεδόν στο 20% μέσα στο 2015 από 17% το 2014 σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του Lloyd's Register. Ειδικότερα, ο ελληνόκτητος στόλος αριθμεί περίπου 4.500 πλοία, άνω των 1.000 τόνων ολικής χωρητικότητας που αντιπροσωπεύουν το 19,63% της παγκόσμιας χωρητικότητας.
Αυτό μεταφράζεται και σε 49,96% της χωρητικότητας του στόλου της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Το μυστικό είναι ο μικτός στόλος
Σε καμία περίπτωση δεν είναι όλα ρόδινα στην ελληνική ναυτιλιακή βιομηχανία αφού υπάρχουν ακόμη και μεγάλα ονόματα πλοιοκτητών που έχουν καταθέσει αίτηση για να παροπλίσουν φορτηγά πλοία ή τα έχουν σε αναμονή στο λιμάνι του Πειραιά με την ελπίδα να βρουν ναύλο για να τα κινήσουν. Ακόμη πιο δύσκολη είναι η κατάσταση για όσους έχουν εισηγμένες εταιρείες, κάποιοι από τους οποίους φλέρταραν ή φλερτάρουν με την πτώχευση.
Η ναυτιλία θέλει ικανότητες ιστιοπλόου. Να μπορεί ο επιχειρηματίας να διαβάζει τον καιρό, να αντιλαμβάνεται από πού θα έρθει η μπουκαδούρα και να χαράζει την κατάλληλη ρότα. Μέσα στην κρίση υπάρχουν πλοιοκτήτες που διασώζονται γιατί ακολούθησαν έναν χρυσό κανόνα.
Διαφοροποίησαν τον στόλο τους και δεν περιορίστηκαν μόνο σε μία κατηγορία πλοίων. Τους αποκαλούν «συντηρητικούς» και βρίσκονται πάνω στο κύμα αυτή την εποχή.
Μεγάλα εφοπλιστικά ονόματα έχουν μικτό στόλο από δεξαμενόπλοια, φορτηγά, πλοία μεταφοράς αερίου και εμπορευματοκιβωτίων και αντιμετωπίζουν από καλύτερη θέση την κρίση στην ναυτιλιακή αγορά.
Το top 10
Για του λόγου το αληθές, αρκεί να ρίξει κάποιος μία ματιά στο top 10 των ελλήνων με τους μεγαλύτερους στόλους βάση αριθμού πλοίων. Όσοι έχουν μεγαλύτερο πλουραλισμό σε τύπο πλοίων είναι οι κερδισμένοι ενώ όσοι έχουν μεγαλύτερο ποσοστό σε φορτηγά πλοία και αυτοί είναι κυρίως οι εισηγμένοι, όπως ο Γιώργος Οικονόμου, ο Πέτρος Παππάς και ο Πήτερ Γεωργιόπουλος, αντιμετωπίζουν μεγάλες δυσκολίες. Σε καλύτερη θέση είναι και οι πλοιοκτήτες που είτε έχουν μόνο ιδιωτικές εταιρείες (μη εισηγμένες) ή και ιδιωτικές, αφού έχουν μεγαλύτερη ευελιξία κινήσεων.
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της Marine Information System η Αγγελική Φράγκου με τη Navios διαθέτει στόλο από 142 πλοία εκ των οποίων 71 φορτηγά, 51 δεξαμενόπλοια, 20 μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Ακολουθεί ο Γιώργος Οικονόμου που ναι μεν έχει προβλήματα με την εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά Dryships συνεχίζει όμως να δραστηριοποιείται με την ιδιωτική του-μη εισηγμένη, Cardiff. Έχει συνολικά 108 πλοία εκ των οποίων 56 φορτηγά, 32 δεξαμενόπλοια, πέντε LNG και 14 άλλων τύπων.
- Ο Πέτρος Παππάς με την Star Bulk έχει 102 πλοία κε των οποίων 77 φορτηγά, 17 δεξαμενόπλοια και οκτώ containerships.
- O Γιώργος Προκοπίου με τις Dynacom - Dynagas - Sea Traders έχει στόλο από 100 πλοία εκ των οποίων 38 φορτηγά, 53 δεξαμενόπλοια και 9 LNG.
- O Πήτερ Γεωργιόπουλος με τις εταιρείες Genco Gener8 έχει στόλο με 100 πλοία κε των οποίων 70 είναι φορτηγά και 30 μεταφοράς υγρού φορτίου.
- Ο Γιάννης Αγγελικούσης με τις Anangel- Maran Tankers/Gas έχει 99 πλοία εκ των οποίων 47 φορτηγά, 36 δεξαμενόπλοια και 16 LNG-υγροποιημένου αερίου.
- Ο Πήτερ Λιβανός με τις Gaslog και Euronav έχει 91 πλοία εκ των οποίων μόλις πέντε φορτηγά, 19 δεξαμενόπλοια και 51 LPG.
- Ο Όμιλος Βαφειά έχει 86 πλοία εκ των οποίων μόλις 10 φορτηγά, 21 δεξαμενόπλοια και 55 LPG.
- Ο Νικόλας Μαρτίνος με τη Thenamaris έχει 71 πλοία εκ των οποίων, 17 φορτηγά, 48 υγρού φορτίου , τρία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τρία LNG.
- Ο Όμιλος Τσάκου ελέγχει στόλο από 70 πλοία εκ των οποίων μόλις επτά είναι φορτηγά, 55 μεταφοράς υγρού φορτίου, έξι εμπορευματοκιβωτίων και ένα LNG.
ΠΗΓΗ: newmoney.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.