Σε κρυφτούλι μέσα στην κυβέρνηση εξελίσσεται η διαδικασία
ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ, ή, όπως έχει μετονομαστεί, «παραχώρηση
διαχείρισης του λιμανιού σε ιδιώτη».
Αν και ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας πιέζει να επισπευστούν οι
διαδικασίες αφού το λιμάνι έχει μπει από τους δανειστές της Ελλάδας στο
πακέτο των ιδιωτικοποιήσεων προς εξεύρεση ρευστού, το θέμα βαλτώνει.
Καταρχήν το χρονοδιάγραμμα παραχώρησης τίθεται με τη συμφωνία που
συνάπτει η ελληνική κυβέρνηση με τους δανειστές.
Ωστόσο υπάρχει
αχίλλειος πτέρνα στην υπόθεση. Προτού γίνει οτιδήποτε άλλο, θα πρέπει να
υπογραφεί η νέα σύμβαση παραχώρησης μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου και ΟΛΠ
αφού με την ιδιωτικοποίησή του αλλάζει ο χαρακτήρας του Oργανισμού.
Θα πρέπει να συσταθεί νέα τριμερής επιτροπή από το υπουργείο
Οικονομικών, τον ΟΛΠ και το υπουργείο Ναυτιλίας προκειμένου να κάνει τις
αλλαγές στη σύμβαση. Η προηγούμενη που είχε συσταθεί στα τέλη του 2014
διαλύθηκε λόγω των πολιτικών αλλαγών που προέκυψαν από τις εκλογές του
περασμένου Ιανουαρίου.
Ωστόσο η νέα επιτροπή, αν και βρισκόμαστε στα μέσα Αυγούστου, δεν έχει συσταθεί ακόμη!
«Θέλει χρόνο πολύ και δεν έχει γίνει τίποτα ακόμη», επισημαίνει στο
«business stories» στέλεχος του κυβερνητικού μηχανισμού που παρακολουθεί
από πολύ κοντά τις διαδικασίες. Δεν μπορεί να μεταφερθεί ο ΟΛΠ στον...
«νέο ΟΛΠ αν δεν ξεκαθαρίσει πώς θα μοιραστούν οι αρμοδιότητες».
Συγκεκριμένα, ο ΟΛΠ έχει διοικητικές και ρυθμιστικές εξουσίες, όπως να
επιβάλλει πρόστιμα και να κάνει εισπράξεις. Οι νομικές υπηρεσίες του
ΤΑΙΠΕΔ, του ΟΛΠ και των δύο εμπλεκόμενων υπουργείων μελετούν τη
δημιουργία μιας Αρχής Λιμένος στον Πειραιά, η οποία θα ασκεί διοίκηση
και εκεί θα μεταφερθούν οι διοικητικές και ρυθμιστικές εξουσίες του ΟΛΠ.
Η Αρχή Λιμένος, όταν ολοκληρωθεί η πώληση του πλειοψηφικού πακέτου της
ΟΛΠ Α.Ε., θα ασκεί έλεγχο στον νέο ιδιοκτήτη αλλά και στη ΣΕΠ Α.Ε.
Παρ' όλα αυτά, υπάρχει και άλλο πρόβλημα. Η σύμβαση παραχώρησης που
υπάρχει μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και του Οργανισμού είναι νόμος του
κράτους από το 2008. «Αρα θα πρέπει να αλλάξει ο νόμος», επισημαίνουν
νομικοί κύκλοι. Η υπόθεση επομένως θα τραβήξει σε μάκρος. Ο ΟΛΠ ως
ετήσιο αντάλλαγμα για την παραχώρηση καταβάλλει στο κράτος το 2% επί του
κύκλου εργασιών του.
Η διαδικασία
Η διαδικασία για την ολοκλήρωση της νέας σύμβασης παραχώρησης μεταξύ
του Ελληνικού Δημοσίου και της ΟΛΠ Α.Ε. θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί ως
τον Οκτώβριο, δηλαδή σε ενάμιση μήνα από τώρα, ώστε στη συνέχεια να
κατατεθούν δεσμευτικές προσφορές από τους τρεις υποψήφιους επενδυτές που
έχουν προκριθεί στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού.
Πρόκειται για την
Cosco, τη δανέζικη APM Terminals, θυγατρική της Maersk, και τη
φιλιππινέζικων συμφερόντων International Container Terminals Services
(ICT). Κυβερνητικά στελέχη και επιχειρηματικοί κύκλοι κρατούν στο σημείο
αυτό μια επιφύλαξη για τη στάση που θα τηρήσει ο αναπληρωτής υπουργός
Ναυτιλίας, Θοδωρής Δρίτσας, ο οποίος έχει ταχθεί ξεκάθαρα κατά της
ιδιωτικοποίησης του Οργανισμού: «Από το υπουργείο Ναυτιλίας μπορούν να
βρίσκουν, αν το θελήσουν, προφάσεις, κυρίως γραφειοκρατικές, για να
καθυστερήσουν τις διαδικασίες», τονίζουν οι ίδιοι κύκλοι. Ο κ. Δρίτσας,
μιλώντας πρόσφατα στη διάρκεια της συνεδρίασης του διοικητικού
συμβουλίου του Δήμου Πειραιά, επεσήμανε ότι η νέα σύμβαση παραχώρησης
του ΟΛΠ βρίσκεται στα σκαριά.
«Η παλιά σύμβαση παραχώρησης του Δημοσίου προς τον ΟΛΠ δεν μπορεί να
έχει εφαρμογή. Μια νέα σύμβαση παραχώρησης προετοιμάζεται για να
επικυρωθεί και για να γίνει και νόμος του κράτους», τόνισε ο υπουργός
και πρόσθεσε: «Αυτό είναι ένα πεδίο οριοθέτησης και της πόλης, των
πλουτοπαραγωγικών της πηγών και των παραγωγικών της δραστηριοτήτων κάθε
είδους, σε όλο το μήκος από τη Σαλαμίνα μέχρι την πόλη του Πειραιά. Σε
αυτή την κατεύθυνση πρέπει να συνεργήσει και η κοινωνία και ο Δήμος του
Πειραιά. Σε ό,τι αφορά το ζήτημα της αρχής λιμένων ή το master plan που
πρέπει να γίνει για το λιμάνι του Πειραιά, είτε έτσι είτε αλλιώς, όποια
κατάληξη και αν έχουν τα πράγματα, νομίζω ότι είναι ένα πολύ σημαντικό
πεδίο που δεν πρέπει να μείνει σε κλειστά γραφεία».
Νέο μοντέλο
Το ΤΑΙΠΕΔ αξιοποιεί ένα καινούριο μοντέλο στη διαδικασία των
ιδιωτικοποιήσεων. Τοποθετεί εκτελεστικά μέλη σε εταιρείες των οποίων
ελέγχει το πλειοψηφικό πακέτο των μετοχών. Αυτό γίνεται ώστε
αποδεδειγμένα να συνεισφέρει στην αξιοποίηση και στη σωστή διοικητική
διαχείριση της εταιρείας, μεγιστοποιώντας τα οφέλη για το Δημόσιο μέσω
της μείωσης των εξόδων και της αύξησης της κερδοφορίας. Είναι ενδεικτικό
ότι από τις 23 Ιουνίου, οπότε άλλαξε η διοίκηση της ΟΛΠ Α.Ε., το ΤΑΙΠΕΔ
έχει συγκαλέσει πέντε φορές τη συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου
ώστε να επιλυθούν συσσωρευμένα προβλήματα.
Το χρονοδιάγραμμα της πώλησης
ΤΑ ΣΕΝΑΡΙΑ
Η αξιολόγηση των προσφορών που
καταθέτουν οι ενδιαφερόμενες εταιρείες θα πάρει το λιγότερο έναν μήνα,
σύμφωνα με τα πιο αισιόδοξα σενάρια. «Αν υπάρξουν ενστάσεις, τότε το
χρονοδιάγραμμα θα απλώσει κάνα τρίμηνο, με πρόχειρους υπολογισμούς, αφού
κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρος», επισημαίνουν κυβερνητικοί κύκλοι.
Το ΤΑΙΠΕΔ έχει το δικαίωμα μετά το άνοιγμα των προσφορών να ζητήσει νέα βελτιωμένη προσφορά.
Ενδιάμεσα, το ΤΑΙΠΕΔ θα πρέπει να έχει καταλήξει στο κείμενο της συμφωνίας που θα υπογράψει με τον τελικό πλειοδότη.
Θα ακολουθήσει η κατακύρωση της συμφωνίας με την εταιρεία που θα
πάρει το πλειοψηφικό πακέτο των μετοχών του ΟΛΠ, η οποία θα πρέπει να
περάσει προς ψήφιση από τη Βουλή.
«Αισιοδοξούμε να έχει κλείσει το θέμα μέσα στο β' τρίμηνο του 2016», τονίζουν στο «b.s.» κυβερνητικοί κύκλοι.
Οσον
αφορά στο ποσοστό της ΟΛΠ Α.Ε. που θα πουληθεί, αρχικά ήταν 67% και
μετά έπεσε στο τραπέζι η πρόταση για 51%. Η αίσθηση που υπάρχει μέσα από
οικονομικούς κύκλους και στελέχη της λιμενικής βιομηχανίας είναι ότι
τελικά θα πουληθεί το 67%.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.