7 Αυγ 2013

Βόμβα στα θεμέλια της ναυτιλίας οι ατομικές συμβάσεις

Βραδυφλεγής βόμβα για την ελληνική ναυτιλία και την κυβέρνηση αποτελούν οι ατομικές συμβάσεις εργασίας. Ένα θέμα με πολύ παρασκήνιο με τους εφοπλιστές και ναυτικούς να έχουν πιάσει τα άκρα και την κυβέρνηση να προσπαθεί καλοκαιριάτικα να κρατήσει τις εύθραυστες ισορροπίες αφού η διάταξη καταψηφίστηκε στη Βουλή, την άνοιξη, προκαλώντας τις αντιδράσεις του ελληνικού εφοπλισμού και επανήλθε, μετά τον ανασχηματισμό της κυβέρνησης,  μέσω υπουργικής απόφασης που υπέγραψε ο  Ναυτιλίας και Αιγαίου κ. Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης.

Ειδικότερα,  αναφέρει ότι «σε περίπτωση που δεν υφίσταται σε ισχύ Συλλογική Σύμβαση εργασίας που έχει εφαρμογή, οι όροι και οι συνθήκες ναυτολόγησης του Ναυτικού συμφωνούνται ελεύθερα από τα συμβαλλόμενα μέρη και καταχωρούνται στην γραπτή σύμβαση». (Υπουργική απόφαση 3522.2/08/2013 με τίτλο «Κανονισμός για την εφαρμογή απαιτήσεων της Σύμβασης Ναυτικής Εργασίας 2006 της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας», άρθρο 6 της Υπουργικής απόφασης).

Σύμφωνα με τα ναυτεργατικά σωματεία και την αντιπολίτευση «πρόκειται για πανομοιότυπη διάταξη που περιλαμβανόταν στο άρθρο 19 του Πολυνομοσχεδίου για την ανασυγκρότηση του ΥΝΑ, η οποία απορρίφθηκε στην συζήτηση που διεξήχθη στην Βουλή για το Πολυνομοσχέδιο του ΥΝΑ από την πλειοψηφία της Βουλής». Τότε υπουργός ήταν ο Κωστής Μουσουρούλης ο οποίος στον ανασχηματισμό βγήκε από την κυβέρνηση.

Από την ημέρα που καταψηφίστηκε στη Βουλή η επίμαχη διάταξη, η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών(ΕΕΕ), που αιφνιδιάστηκε γιατί θεωρούσε δεδομένη την ψήφισή της, πέρασε στην αντεπίθεση και με κάθε ευκαιρία  έκανε γνωστή της δυσαρέσκειά της, προσπαθώντας να μην χαλάσει και τις καλές σχέσεις με την κυβέρνηση.  
Στις 22 Απριλίου στη διάρκεια εκδήλωσης για τη δωρεά δύο υπερσύγχρονων σκαφών από την ΕΕΕ στην ειδική μονάδα υποβρύχιων καταστροφών του Λιμενικού Σώματος , παρουσία του πρωθυπουργού, Αντώνη Σαμαρά, ο πρόεδρος της Ένωσης Θόδωρος Βενιάμης στο τέλος της ομιλίας του δήλωσε: 
«Μέσω αυτής της διάταξης, η ναυτολόγηση ελληνικών κατώτερων πληρωμάτων θα ήταν πρακτικά εφικτή με δεδομένες τις συνθήκες του διεθνούς ανταγωνισμού που επικρατούν σήμερα στην παγκόσμια ναυτιλία. Δεν πρέπει να ξεχνούμε ότι η ανταγωνιστικότητα είναι η καθοριστική παράμετρος για να επιβιώσει το ελληνικό πλοίο στο διεθνή στίβο της θάλασσας, και επομένως να συνεχίσει να αποτελεί στρατηγικό πυλώνα και μοχλό ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας. Είναι πράγματι απογοητευτικό το γεγονός ότι μία τόσο ελπιδοφόρος προοπτική για το άνοιγμα χιλιάδων θέσεων εργασίας, ανατράπηκε στο βωμό των μικροπολιτικών σκοπιμοτήτων στερώντας από τους άνεργους συμπολίτες μας το δικαίωμα για εργασία και δημιουργία».
Στα τέλη Μαΐου   σε συνέντευξή του σε οικονομική εφημερίδα, ο γενικός  γραμματέας της ΕΕΕ Πάνος Λασκαρίδης, επανέφερε το θέμα λέγοντας:  «Δεν κατανοώ γιατί, δεδομένων των συνθηκών, να ισχύουν σε όλη σχεδόν τη χώρα οι ατομικές συμβάσεις και να μην συμβαίνει το ίδιο στη ναυτιλία. Πολύ περισσότερο δε, που το κατώτατο όριο στη ναυτιλία, αυτό της Διεθνούς Σύμβασης Εργασίας, είναι πολύ υψηλότερο από τα 584 ευρώ που ισχύουν στη στεριά».

Τρεις βδομάδες αργότερα έγινε ανασχηματισμός και ο νέος υπουργός  έθεσε ως μία από τις προτεραιότητές του το θέμα αυτό υπογράφοντας την υπουργική απόφαση.  Άλλωστε κύκλοι της κυβέρνησης επεσήμαναν ότι οι ατομικές συμβάσεις είναι μνημονιακή υποχρέωση.
Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Θοδωρής Δρίτσας πήρε αμέσως θέση και έκανε λόγο για “Κοινοβουλευτικό και νομοθετικό πραξικόπημα υπέρ των εφοπλιστών και εναντίον των ναυτεργατών», ενώ έντονες ήταν οι αντιδράσεις των ναυτεργατικών σωματείων.
Μπροστά στο κίνδυνο να υπάρξουν κινητοποιήσεις εν μέσω Αυγούστου, ο Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης  συναντήθηκε πριν μία εβδομάδα με την Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία και ξεκαθάρισε ότι δεν τίθεται θέμα  κατάργησης των συλλογικών συμβάσεων, ενώ εξέφρασε την πεποίθηση ότι ο διάλογος που έχει αναπτυχθεί με την ομοσπονδία θα συνεχιστεί και θα αποδειχθεί επωφελής για το σύνολο της ναυτιλίας.
Το σκεπτικό είναι ότι θα υπογράφονται ατομικές συμβάσεις μόνο όταν δεν υπάρχουν ΣΣΕ.
Ο Μ. Βαρβιτσιώτης επανέλαβε την πρόθεση που έχει για ουσιαστική και εποικοδομητική συνεργασία, ενώ προέτρεψε τους εκπροσώπους του κλάδου να καταθέσουν και εκείνοι τις προτάσεις τους, ώστε η συμπόρευση να μετουσιωθεί σε πράξη: «Είμαι πρόθυμος να βοηθήσω με όλες μου τις δυνάμεις. Θέλω να γνωρίζετε ότι γνώμονας των αποφάσεών μου είναι η μείωση της ανεργίας του Έλληνα ναυτικού».
Εκτός από τα ζητήματα συνθέσεων η συζήτηση επικεντρώθηκε ζητήματα των συνθέσεων πληρωμάτων στα πλοία, της εκτεταμένης ανεργίας που παρατηρείται στις γυναίκες του κλάδου, των συμβάσεων εργασίας στη ναυτιλία, της ναυτικής εκπαίδευσης, καθώς και σε εκείνο της καταβολής των δεδουλευμένων.
Παράλληλα, ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου , ζήτησε από την Π.Ν.Ο τις προτάσεις που έχει για τη βελτίωση του υπάρχοντος θεσμικού πλαισίου, με σκοπό την ταχύτερη απορρόφηση ευρωπαϊκών πόρων. «Έχουμε χρήματα από την Ε.Ε που δεν έχουμε αξιοποιήσει ακόμα και οφείλουμε να τα χρησιμοποιήσουμε για να διευκολύνουμε την είσοδο νέων ναυτικών στην αγορά εργασίας», τόνισε.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.