8 Αυγ 2013

Ακτοπλοΐα: Μειωμένη η επιβατική κίνηση - Μόνο το 20-25% των ταξιδιωτών χρησιμοποιούν πλοία Πηγή: Ακτοπλοΐα: Μειωμένη η επιβατική κίνηση - Μόνο το 20-25% των ταξιδιωτών χρησιμοποιούν πλοία |

 

Δυσοίωνες είναι οι προβλέψεις για την ελληνική ακτοπλοΐα. Αν και παρατηρείται ήδη, αύξηση στις αφίξεις τουριστών τόσο στην ενδοχώρα όσο και νησιά, εντούτοις μόνο το 20% - 25% περίπου αναμένεται να χρησιμοποιήσει τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες.
Σύμφωνα  με την ετήσια έρευνα της XRTC, εταιρείας οικονομικών συμβούλων για θέματα ναυτιλίας, τα αποτελέσματα για την ακτοπλοΐα θα είναι:

* Περαιτέρω συρρίκνωση του στόλου
* Πιθανόν ασθενέστερα οικονομικά αποτελέσματα
* Οι αναδιαρθρώσεις που λαμβάνουν χώρα να δοκιμαστούν περαιτέρω
* Εναλλακτικές δρομολογήσεις εκτός Ελλάδος θα είναι δύσκολο να πραγματοποιηθούν εξαιτίας της εξάπλωσης της οικονομικής ύφεσης στην υπόλοιπη ΕΕ.
Η μείωση της επιβατικής κίνησης αποτυπώνεται στην έρευνα: 
«Σε όλο αυτό το ακανθώδες πρόβλημα όμως καλούμαστε να προσθέσουμε τα στατιστικά δεδομένα για τον μήνα Ιούλιο (1-29) του Υπουργείου για την επιβατική κίνηση από το λιμάνι του Πειραιά για τα 5 τελευταία χρόνια και που επιβεβαιώνουν την διατήρηση της τραγικής εικόνας. Το 2009 είχαν ταξιδέψει 1,25 εκατ. επιβάτες, το 2010 έπεσαν στο 1,14 εκατ., το 2011 ακόμα περισσότερο, στο 1,08 εκατ., το 2012 στις 895.298 ενώ φέτος έχουν ταξιδέψει 866.331. Αντίθετα, ελαφρά αύξηση, σε σχέση με το 2012, σημειώνει η κίνηση στον Αργοσαρωνικό φέτος, αφού έχουν επιβιβαστεί 317.947 επιβάτες από 298.831 πέρυσι.
Το μοναδικό καλό σημάδι στην αγορά είναι η μείωση των μέσων τιμών του πετρελαίου κατά 10% κατά μέσα όρο στο επτάμηνο που πέρασε. Την ίδια αυτή περίοδο και εν μέσω καλοκαιρινής περιόδου η ΠΝΟ προειδοποιεί για απεργιακές κινητοποιήσεις και απέστειλε εξώδικο στο υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου ζητώντας να ακυρώσει την υπουργική απόφαση που επιτρέπει την υπογραφή ατομικών συμβάσεων στη ναυτιλία, από τη στιγμή που δεν υπάρχουν εν ενεργεία ΣΣΕ ανά κλάδο. Επίσης ζητά την απόσυρση άλλων υπουργικών αποφάσεων που προβλέπουν τη μείωσης της σύνθεσης πληρωμάτων στα πλοία της Αδριατικής, καθώς και την αποπληρωμή όλων των ναυτεργατών στους οποίους οφείλονται μισθοί από τις ακτοπλοϊκές εταιρείες».
Υπό αυτό το πρίσμα η εφαρμογή του νέου νόμου για τις ελληνικές ακτοπλοϊκές μεταφορές αναμένεται να ανακουφίσει σε κάποιο βαθμό το συνολικό επιχειρηματικό περιβάλλον και να αντιμετωπιστούν τα βασικά και συνεχή προβλήματα του κλάδου όπως:
* Η οργανική σύνθεση του πληρώματος σε επιβατηγά και σε επιβατηγά / οχηματαγωγά πλοία, θα γίνεται με απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου
* Μείωση της οργανικής σύνθεσης πληρώματος για τη μεταφορά επιβατών και επιβατικών / οχηματαγωγών πλοίων την περίοδο του χειμώνα
* Μείωση του συντελεστή ΦΠΑ
* Κατάργηση των φόρων που σχετίζονται με τρίτους και δεν σχετίζονται με την ακτοπλοΐα
* Αλλαγή καθεστώτος των επιδοτούμενων δρομολογίων
* Άδεια του Υπουργού να αντικαταστήσει ένα από τα πλοία που εξυπηρετούν μία γραμμή με άλλο μικρότερο
Καθώς επίσης:
* Δίνεται η άδεια να στους πλοιοκτήτες να δρομολογήσουν άλλο πλοίο (του ίδιου πλοιοκτήτη) μόνο για τους καλοκαιρινούς μήνες στην ίδια διαδρομή
* Μείωση του χρόνου δρομολόγησης των πλοίων μεγάλων ταχυτήτων σε τέσσερις μήνες, εκ των οποίων οι τρεις συνεχόμενοι.
* Επιτρέπεται η διακοπή της λειτουργίας έως και 45 ημέρες, όμως θα πρέπει η γραμμή να εξυπηρετείται επαρκώς από τα άλλα δρομολογημένα σε αυτή πλοία
* Εισαγωγή τέλους για τη χρηματοδότηση των άγονων γραμμών στις Λιμενικές Αρχές & Αρχές Εκμετάλλευσης Λιμένων, μέχρι 10% του ετήσιου εισοδήματός τους
Ο στόχος όλων των εμπλεκόμενων μερών στην δύσκολη αυτή περίοδο που διανύει η χώρα και ο κλάδος αφορά στα παρακάτω:
* Διατήρηση των δρομολογίων
* Διατήρηση της προσφερόμενης ποσότητας και ποιότητας των πλοίων
* Διατήρηση πνεύματος συνεργασίας των εμπλεκομένων στον κλάδο
* Ομαλή μετάβαση στο νέο κανονιστικό πλαίσιο και στις προσπάθειες απαγκίστρωσης από παρωχημένες πολιτικές
* Υπέρβαση από την «επιμέρους» νησιωτικότητα στην «καθολική» νησιωτικότητα
«Είναι λοιπόν σαφές ότι τα δεδομένα και οι συσχετισμοί στην ελληνική ακτοπλοϊκή αγορά είναι εντελώς διαφορετικά από ότι 4 χρόνια πριν και αναμένεται να παραμείνουν στα επίπεδα αυτά για αρκετό διάστημα. Στο σκηνικό αυτό έρχεται να προστεθεί και αδυναμία του τραπεζικού κλάδου να στηρίξει ουσιαστικά τα τεράστια προβλήματα ρευστότητας των ακτοπλόων που απορρέουν κυρίως από την αύξηση του κόστους καυσίμων, το οποίο το 2009 αποτελούσε περίπου το 42% του κόστους εκμετάλλευσης των εταιρειών και το 2012 αποτελούσε το 53% ενώ παράλληλα, τα συνολικά έσοδα εκμετάλλευσης έχουν υποστεί μείωση κατά το ίδιο διάστημα της τάξης του 20% περίπου» επισημαίνεται στην έρευνα της XRTC και καταλήγει:
«Τα δεδομένα και η κρισιμότητα της κατάστασης στην ακτοπλοϊκή αγορά θα ορίσουν πλέον τις επόμενες κινήσεις όλων των πακτών. Το τρίπτυχο που προτείνουμε βασίζεται σε ένα και μόνο γεγονός την καθολική αποδοχή.
Καθολική αποδοχή της επιχειρηματικής ιδιότητας των ακτοπλοϊκών εταιρειών από όλα τα μέρη που απαρτίζουν την αγορά και παραδοχή των υπηρεσιών που παρέχουν στο κοινωνικό σύνολο σε μία εποχή που οι δυνατότητες της πολιτείας είναι απολύτως περιορισμένες. Είναι πολύ λογικό η ακτοπλοϊκή αγορά που καλείται να διατηρήσει την ομαλή λειτουργία του θαλασσίου δικτύου μεταφορών να τυχαίνει της ανάλογης υποστήριξης όπως και οι μεταφορές με άλλα μέσα τόσο από το κράτος όσο και από τους ρυθμιστές της οικονομικής ζωής του τόπου μας, δηλαδή της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των δανειστών μας.
Γιατί χωρίς την στήριξη της ελληνική ακτοπλοϊκής αγοράς, αντίστοιχη με αυτή άλλων κρατών μελών, η Ελλάδα δεν θα μπορέσει να ανακάμψει αφού πιθανή κατάρρευση του θαλασσίου δικτύου θα επηρεάσει την οικονομική ζωή του τόπου, την ανάπτυξη (τουρισμό /εμπόριο κλπ) και την εθνική και κοινωνική συνοχή. Η ώρα για ανάσυρση των μαργαριταριών έφθασε».

 


 
 
 
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.