Αυτό επισημαίνει η Cosco στην αλληλογραφία που έχει με την Επιτροπή Ανταγωνισμού της Ε.Ε., προκειμένου να την ενημερώσει για τους λόγους που οδήγησαν στη νέα σύμβαση, η οποία προβλέπει την επέκταση του προβλήτα ΙΙΙ και στη δυτική πλευρά του Σ.ΕΜΠΟ. με παράλληλη αναστολή του εγγυημένου ανταλλάγματος μέχρι το ΑΕΠ της χώρας να επιστρέψει στα επίπεδα του 2008 συν 2% ετησίως.
Πιο συγκεκριμένα, η Cosco στην απάντησή της δηλώνει ότι όχι μόνο ο ΟΛΠ θα εισπράξει τα έσοδα που προβλέπονται από το εγγυημένο αντάλλαγμα και τα οποία θα έφταναν τα 3,4 δισ. ευρώ μέχρι το 2044, αλλά θα ξεπεράσει ακόμα και το ανώτατο αντάλλαγμα που η Cosco στη συμφωνία του 2008 το είχε υπολογίσει στα 4,3 δισ. ευρώ για την ίδια περίοδο, αφού, σύμφωνα με τους υπολογισμούς της, από την αρχή της σύμβασης μέχρι το 2044 θα έχει καταβάλει στον Οργανισμό 4,95 δισ. ευρώ (καθαρά παρούσα αξία στα 865 εκατ. ευρώ από 550 εκατ. ευρώ που προέβλεπε το εγγυημένο αντάλλαγμα).
Μάλιστα, από το 2014 μέχρι το 2020 υπολογίζει ότι θα έχει καταβάλει σταδιακά στον ΟΛΠ 477,5 εκατ. ευρώ, έναντι 270 εκατ. ευρώ που προέβλεπε το εγγυημένο αντάλλαγμα. Σημειώνεται ότι η εταιρεία το 2012 είχε τζίρο 104 εκατ. ευρώ και διακίνησε 2,1 εκατ. teu, κάτι που σημαίνει ότι για κάθε teu που εξυπηρέτησε εισέπραξε 49,5 ευρώ. Αν το αντιπαραθέσει κανείς με τα έσοδα που προβλέπει να έχει το 2015 η Cosco από το λιμάνι του Πειραιά (220,6 εκατ. ευρώ), θα χρειαστεί περίπου με την ίδια τιμή να εξυπηρετήσει 4,45 εκατ. teu. Αριθμός τελείως οριακός για τη δυναμικότητα που θα έχει ο Σ.ΕΜΠΟ. το διάστημα αυτό.
Το ερώτημα αυτό έχει καταθέσει και η DG Com προς την ελληνική και την
κινεζική πλευρά. Στην απάντηση που έχει δοθεί, σύμφωνα με πληροφορίες
της «Ν», τονίζεται ότι ήδη από το 2013 η ΣΕΠ θα έχει διακινήσει περίπου
2,6 εκατ. teu. Τα επόμενα χρόνια η διακίνηση αναμένεται να αυξηθεί
περισσότερο. Ο Πειραιάς αναμένεται να προσελκύσει ακόμα περισσότερο
transit φορτίο, το οποίο όμως είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστικό, αφού όλα τα
λιμάνια της περιοχής διεκδικούν μερίδιο. Θεωρείται επίσης ότι θα πάρει
ένα σημαντικό μερίδιο από την πίτα για τα εμπορεύματα που πάνε προς τα
Βαλκάνια μέσω και του Σιδηροδρομικού Δικτύου αλλά και των οδικών
μεταφορών. Η σταδιακή αύξηση των εξαγωγών, αλλά και το logistic center
που έχει αναπτύξει η εταιρεία στο λιμάνι του Πειραιά αναμένεται επίσης
να ενδυναμώσουν τα έσοδα.
Οσον αφορά τον ανταγωνισμό, ο οποίος ωστόσο μπορεί να εξυπηρετήσει πλοία
μέχρι 14.000 teu έναντι δυναμικότητας μέχρι και 24.000 teu που έχει ήδη
ο Πειραιάς σήμερα, εντείνεται. Και αυτό γιατί, στα πέντε λιμάνια της
Κωνσταντινούπολης που διεκδικούν φορτία προς τα Βαλκάνια και τη Μαύρη
Θάλασσα, προστίθεται και το Asya Port. Επίσης μερίδιο διεκδικούν το SCCT
στο Port Said, η Μάλτα, το Gioia Tauro και το Taranto.Επενδύσεις 630 εκατ. έως το 2020
▼ Το ποσό των 630 εκατ. ευρώ σε νέες επενδύσεις αναμένεται να έχει «ρίξει» μέχρι το 2020 η Cosco στο λιμάνι του Πειραιά. Μέχρι σήμερα η εταιρεία έχει δαπανήσει περισσότερα από 240 εκατ. ευρώ, ενώ μέχρι την ολοκλήρωση της ανατολικής πλευράς του προβλήτα ΙΙΙ θα έχουν εκταμιευτεί ακόμα 160 εκατ. ευρώ. Σε συνδυασμό με τα 230 εκατ. ευρώ που θα επενδύσει για να κατασκευάσει και να εξοπλίσει το δυτικό προβλήτα ΙΙΙ, ο λογαριασμός φτάνει τα 630 εκατ. ευρώ. Σε ό,τι αφορά την αρχική σύμβαση, η εταιρεία προχώρησε σε περαιτέρω επενδύσεις που θα ενισχύσουν την ετήσια δυναμικότητα του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων κατά 1,1 εκατ. teu σε ετήσια βάση. Τελικός στόχος τα 4,3 εκατ. teu σε ετήσια βάση, από 3,6 εκατ. teu που ήταν η συμβατική υποχρέωση της εταιρείας.
Με την κατασκευή του δυτικού μέρους του προβλήτα ΙΙΙ η συνολική χωρητικότητα του Σ.ΕΜΠΟ. αναμένεται να φτάσει τα 6,2 εκατ. teu ετησίως, το λιγότερο, ενώ ενδέχεται να προσεγγίσει και τα 6,5 εκατ. teu.
Μείωση εισαγόμενου φορτίου
Ενας σημαντικός παράγοντας, που αποτέλεσε και την κύρια αιτία για την οποία η Cosco ζήτησε την αναστολή του εγγυημένου ανταλλάγματος προκειμένου να προχωρήσει στη νέα επένδυση αξίας περίπου 230 εκατ. ευρώ, ήταν η κάθετη πτώση του εισαγόμενου φορτίου. Τα έσοδα της εταιρείας σήμερα από τη μείωση του εισαγόμενου φορτίου υπολογίζεται ότι είναι μειωμένα κατά 45 - 50 εκατ. ευρώ.Οπως σημειώνει η Cosco, η σημαντική επίπτωση της οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα επηρέασε το οικονομικό σχέδιο της Cosco, με απόκλιση που κυμαίνεται σε ποσοστό περίπου 45%. Πιο συγκεκριμένα, η ύφεση προκάλεσε σημαντικότατη μείωση του εισαγωγικού εμπορίου, με αποτέλεσμα από το 50% της συνολικής κίνησης που ήταν το 2008 να φτάσει σήμερα σχεδόν μόλις το 10%.
Ωστόσο, σύμφωνα με τις προβλέψεις τόσο της τρόικας (κατά τα 2/3 αποτελούμενη από ευρωπαϊκούς φορείς - Ευρωπαϊκή Επιτροπή και Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα) όσο και της ελληνικής κυβέρνησης, από το 2014 θα αρχίσει να ανακάμπτει η ελληνική οικονομία και μέχρι το 2020 θα έχει φτάσει στα επίπεδα του 2010. Γεγονός που θα ενισχύσει σταδιακά και το εισαγόμενο φορτίο, άρα θα αυξήσει περαιτέρω τα έσοδα της εταιρείας.
Η πώληση
▼ Η ταχεία ανάπτυξη του Σ.ΕΜΠΟ. της Cosco έχει εγείρει το προηγούμενο διάστημα και ερωτήματα για την αναγκαιότητα πώλησης του πλειοψηφικού πακέτου του ΟΛΠ, όταν μάλιστα ως μεγάλο φαβορί σήμερα για την απόκτησή του παρουσιάζεται ο ίδιος κινεζικός ναυτιλιακός όμιλος. Το συμπέρασμα που έχουν καταλήξει ελληνική κυβέρνηση και τρόικα είναι ότι η πώληση θα πρέπει να προχωρήσει, αφού τα έσοδα του ΟΛΠ από την Cosco δεν μεταφράζονται σε μερίσματα για το κράτος. Παράλληλα, όπως έχει δηλώσει και ο ΥΝΑ Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, ο ΟΛΠ χρειάζεται νέες επενδύσεις περίπου 500 εκατ. ευρώ, σχέδιο που δεν μπορεί να υλοποιήσει η εταιρεία με μεγαλομέτοχο του ελληνικό Δημόσιο.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - atsimp@naftemporiki.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.