Επιπλοκές στην ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ έχει
δημιουργήσει η συμφωνία του Οργανισμού με τη Cosco για τη νέα επένδυση,
ύψους 230 εκατ. ευρώ που προβλέπει την επέκταση του προβλήτα ΙΙΙ μέχρι
το 2020.
Την ίδια στιγμή η στάση της Ε.Ε. απέναντι στη στρατηγική
συμμαχία που θέλει να προχωρήσει η Ελλάδα με την Κίνα έχει αρχίσει να
προκαλεί πονοκεφάλους στην Αθήνα.
Ειδικότερα χθες ο υπουργός
Ναυτιλίας και Αιγαίου ενημέρωσε το Πρόεδρο της Δημοκρατίας Κάρολο
Παπούλια, ότι τα σχέδια, που έχουν ανακοινωθεί, για άμεση προώθηση της
ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ θα καθυστερήσουν μέχρι να πάρουμε το πράσινο φως
από την Ε.Ε. για τη συμφωνία ΟΛΠ - Cosco.
Την ίδια στιγμή τα
"μηνύματα" που έρχονται στην Ελλάδα από τις Βρυξέλλες, δείχνουν, σύμφωνα
με πληροφορίες της "Ν" μία έντονη ανησυχία της Ε.Ε. για το "μέγεθος"
που μπορεί να έχει η στρατηγική οικονομική συμμαχία που αναπτύσσει η
χώρα μας με τη Κίνα.
Επιπλοκές στην ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ έχει
δημιουργήσει η συμφωνία του Οργανισμού με την Cosco για τη νέα επένδυση
230 εκατ. ευρώ που προβλέπει την επέκταση του προβλήτα ΙΙΙ μέχρι το
2020.
Την ίδια στιγμή η στάση της Ε.Ε. απέναντι στη στρατηγική
συμμαχία που θέλει να προχωρήσει η Ελλάδα με την Κίνα έχει αρχίσει να
προκαλεί πονοκεφάλους στην Αθήνα.
Ειδικότερα χθες ο υπουργός
Ναυτιλίας και Αιγαίου ενημέρωσε τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Κάρολο
Παπούλια ότι τα σχέδια που έχουν ανακοινωθεί για άμεση προώθηση της
ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ θα καθυστερήσουν μέχρι να πάρουμε το «πράσινο
φως» από την Ε.Ε. για τη συμφωνία ΟΛΠ - Cosco.
Την ίδια στιγμή τα
«μηνύματα» που έρχονται στην Ελλάδα από τις Βρυξέλλες δείχνουν, σύμφωνα
με πληροφορίες της «Ν», μία έντονη ανησυχία της Ε.Ε. για το «ταβάνι» που
μπορεί να έχει η στρατηγική οικονομική συμμαχία που αναπτύσσει η χώρα
μας με την Κίνα.
Ειδικότερα όπως σημείωσε χθες ο υπουργός
Ναυτιλίας και Αιγαίου Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης κατά τη διάρκεια συνάντησής
του με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Κάρολο Παπούλια: «Βρισκόμαστε στην
ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων για την επέκταση της κινεζικής επένδυσης
στο λιμάνι του Πειραιά, στην προβλήτα 3, που είναι η μεγαλύτερη
επένδυση που έχει γίνει στην Ελλάδα στην εποχή της κρίσης. Και είναι
πολύ σπουδαία επένδυση».
Ωστόσο, έσπευσε να προσθέσει ότι θα πρέπει πρώτα να ξεπεράσουμε τα προβλήματα με την Ευρωπαϊκή Ενωση και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
«Ξέρετε
ότι κάθε μεγάλη συμφωνία βρίσκεται στο μικροσκόπιο της Ευρωπαϊκής
Επιτροπής και μετά θα μπορέσουμε να προχωρήσουμε και σε μία
ιδιωτικοποίηση του λιμανιού, ώστε να προσελκύσουμε ακόμα μεγαλύτερες
επενδύσεις».
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», καθυστέρηση έχει
ζητήσει το ΤΑΙΠΕΔ για δύο λόγους. Εκτός από τα διαδικαστικά, αφού -όπως
δείχνουν τα πράγματα- ο φορέας δεν θα προλάβει να είναι έτοιμος πριν από
το τέλος του χρόνου για να τρέξει το διαγωνισμό, καίριο ζήτημα αποτελεί
και η ενεργοποίηση της συμφωνίας.
Αν δηλαδή στο σχέδιο πώλησης
του λιμανιού θα περιλαμβάνεται η νέα επένδυση, βάσει της οποίας οι
προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ θα φτάσουν σε ετήσια δυναμικότητα τα 6,2
εκατομμύρια teu, ενώ -συμπεριλαμβανομένου και του προβλήτα Ι που
διαχειρίζεται ο ΟΛΠ- η δυναμικότητα θα ανέλθει σε 7,2 εκατ. teu.
«Δεν
είναι δυνατόν να ''βγει'' ο διαγωνισμός πώλησης στον αέρα και να μη
γνωρίζει κανείς αν θα συμπεριλαμβάνεται το νέο επενδυτικό πρόγραμμα ή
όχι».
Η στάση της Ευρώπης
Ακόμα ένα «αγκάθι» στην
προώθηση της συνεργασίας με την Cosco, αλλά και τους Κινέζους εν γένει
φαίνεται να είναι και η στάση της Ευρωπαϊκής Ενωσης.
Η διαφορετική
στάση που κρατούν οι Επιτροπές και οι Διευθύνσεις της Ε.Ε. έχει
προβληματίσει έντονα την Ελλάδα. Οι ερωτήσεις που γίνονται και η
αλληλογραφία που υπάρχει φαίνεται ότι δεν έχουν σχέση μόνο με τα
λιμάνια.
Οπως τονίζουν χαρακτηριστικά στη «Ν» άνθρωποι που
παρακολουθούν από κοντά τις εξελίξεις στις Βρυξέλλες, οι κινήσεις αυτές
δείχνουν ότι οι γραφειοκράτες των Βρυξελλών ενδεχομένως να έχουν
δεύτερες σκέψεις, εξετάζοντας το σενάριο η Κίνα να θέλει να
χρησιμοποιήσει ως βάση την Ελλάδα για τη μεγάλη οικονομική απόβασή της
στην Ευρώπη.
Σημειώνεται ότι το μεγάλο «φαβορί» σήμερα για να
πλειοδοτήσει σε διεθνή διαγωνισμό πώλησης της πλειοψηφίας των μετοχών
του ΟΛΠ είναι η Cosco.
Ως βασικά επιχειρήματα, τονίζουν στη «Ν» οι
ίδιοι κύκλοι, η Ε.Ε. χρησιμοποιεί τα θέματα ανταγωνισμού, εάν δηλαδή η
μεγέθυνση της Cosco στη Μεσόγειο θα επηρεάσει τον ανταγωνισμό με τα άλλα
λιμάνια της Ευρώπης τόσο στη Μεσόγειο όσο και στη Β. Ευρώπη, όσο και το
αν επιτρέπεται σε μια εταιρεία να ελέγχει όλο το λιμάνι.
Και τα
δύο επιχειρήματα επισημαίνεται ότι δεν στέκουν, αφού στην πρώτη
περίπτωση το ποσοστό του λιμανιού του Πειραιά στη διακίνηση φορτίων
είναι πολύ μικρό σε σχέση με το ευρωπαϊκό σύνολο, ενώ στη δεύτερη
περίπτωση όμως και πάλι πρόκειται περί παραχώρησης εδαφών και
εγκαταστάσεων και όχι για πώληση, αφού η ιδιοκτησία θα παραμείνει στο
Δημόσιο, ενώ και σύμφωνα με τον υπό κατάρτιση κανονισμό της Ε.Ε. για τα
λιμάνια τα φορτία και οι επιβάτες εξαιρούνται της απαίτησης για δύο
παρόχους.
«Και στην Ευρώπη το γνωρίζουν» σημειώνουν χαρακτηριστικά, αφού μέχρι τώρα η Επιτροπή Ανταγωνισμού δεν είχε εκφράσει αντιρρήσεις.
Σε τροχιά ανόδου το λιμάνι
Ο
ΟΛΠ χθες ανακοίνωσε ότι πέτυχε αύξηση κατά 19,1% των κερδών του μετά
από φόρους στη χρήση του 9μήνου 2013 έναντι της αντίστοιχης περιόδου
Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου του 2012. Τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε 9,5 εκατ.
ευρώ, ενώ τα κέρδη μετά από φόρους σε 8,1 εκατ. ευρώ, έναντι 6,8 εκατ.
ευρώ του 2012.
Ο κύκλος εργασιών παρουσίασε μικρή αύξηση και
ανήλθε σε 81,87 εκατ. ευρώ έναντι 81,69 εκατ. ευρώ το 2012, ενώ τα
λειτουργικά έξοδα της περιόδου παρουσίασαν μείωση κατά 3,57% έναντι του
2012, ενώ η πραγματική μείωση του κόστους μισθοδοσίας 9,95%.
Οπως
δήλωσε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠ Α.Ε. Γιώργος
Ανωμερίτης, «παρά τη συνεχιζόμενη κρίση στο χώρο των θαλάσσιων
μεταφορών, ο ΟΛΠ Α.Ε. διανύει μία ακόμη κερδοφόρα χρήση. Με έργα σε
εξέλιξη 890 εκατ. ευρώ προβλέπει αυξημένο κύκλο εργασιών και κέρδη για
το 2013 και το 2014».
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - atsimp@naftemporiki.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.