Αναδημοσίευση
από το newmoney.gr
Η συμφωνία, σε πρώτη φάση, μεταξύ του Ομίλου Attica με την Τράπεζα Πειραιώς και μικρομετόχους για την απόκτηση του 50,3% αλλάζει τις ισορροπίες στο Αιγαίο. Ο Όμιλος πλέον θα ελέγχει τρεις εταιρείες, τη Superfast που εκτός από την Αδριατική δραστηριοποιείται και στην Κρήτη, σε κοινοπραξία πάντα με την ΑΝΕΚ και φυσικά σε όλο το Αιγαίο.
Στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων κάθισαν από την μία πλευρά η τράπεζα Πειραιώς που είχε το 40,44% της HSW και από την άλλη το πρώην αμερικάνικο και από τον περασμένο Φεβρουάριο γιαπωνέζικων συμφερόντων fund, «Fortress» που από το 2014 έχει επενδύσει στην Attica και δυναμώνει συνεχώς τη θέση του. Έχει υπό διαχείριση κεφάλαια ύψους 71 δισ. δολαρίων και ειδικεύεται στις αναχρηματοδοτήσεις επιχειρήσεων, τις οποίες στη συνέχεια, σε συνεργασία με το υφιστάμενο management, αναπτύσσει.
H Attica Συμμετοχών αποτελεί τη μοναδική ελληνική εταιρεία της επιβατηγού ναυτιλίας, η οποία κατόρθωσε να προσελκύσει ένα από τα μεγαλύτερα επενδυτικά funds διεθνώς. Οι προοπτικές της ελληνικής ακτοπλοίας και πολύ περισσότερο της HSW εκτιμήθηκαν ότι είναι ευοίωνες και για αυτό το fund αποφάσισε να προχωρήσει στην εξαγορά και να δυναμώσει τη θέση του στην ελληνική ακτοπλοία.
Η επένδυση
στον όμιλο Fortress Investment Group LLC το οποίο κατέχει από το 2014
το ομολογιακό δάνειο ύψους 70 εκατ. της Blue StarFerries αυξάνεται
πλέον μέσω της ανάληψης του ομολογιακού δανείου της MIG η οποία είναι ο κύριος μέτοχος της Attica, έχοντας ενέχυρο και
μετοχές της Attica Συμμετοχών.
Το ομολογιακό δάνειο έκδοσης της Marfin Investment
Group (MIG) με συνολικό ανεξόφλητο κεφάλαιο 150 εκατ. που είχε
στην κατοχή της η Eurobank, το μεταβίβασε
η τράπεζα σε
επενδυτικά κεφάλαια που διαχειρίζεται η
Fortress Investment Group
LLC, έπειτα από
διεθνή διαγωνιστική διαδικασία
που ολοκληρώθηκε στις
2 Δεκεμβρίου 2016. Το ομολογιακό
δάνειο εξυπηρετείται κανονικά
και καθίσταται μετατρέψιμο μόνο
εάν και εφόσον δεν αποπληρωθεί.
Το Φεβρουάριο του 2017 το Fortress Investment Group εξαγοράστηκε
έναντι 3,3 δισ. από τον ιαπωνικό όμιλο τηλεπικοινωνιών και ηλιακής ενέργειας SoftBank
Group Corp του οποίου ηγείται ο μεγιστάνας
Masayoshi Son.
Η
άνοδος της HSW
Η HSW
βρίσκεται
τα τελευταία χρόνια σε πορεία κερδοφορίας. Η διοίκησή της, με επικεφαλής τον εμπειρότατο
σε θέματα ακτοπλοίας, Αντώνη Αγαπητό,
την οποία στήριξε η Τράπεζα Πειραιώς κατάφερε να γυρίσει την εταιρεία από τις ζημιογόνες
χρήσεις στην κερδοφορία. Εφέτος σύμφωνα με πληροφορίες του newmoney.gr αναμένεται
να είναι μία ακόμη κερδοφόρος χρονιά, η
τρίτη κατά σειρά. Η εταιρεία είναι η
μόνη στην ακτοπλοία που έχει πλοίο της ελεύθερο βαρών, το Νήσος Σάμος».
Η Hellenic
Seaways το 2016 παρουσίασε αύξηση
καθαρών κερδών κατά 66,5%, στα
6,5 εκατομμύρια ευρώ έναντι
κερδών 3,9 εκατομμυρίων το 2015.
Σημαντικός ήταν και ο τζίρος της.
Από τα 104 εκ. το 2014 έφθασε τα
132 εκ. το 2015 και παρέμεινε στο ίδιο επίπεδο και το 2016. Το EBITDA από 6,5 εκ. το 2014 έφθασε το 2015 στα 24,6
εκ. το 2015 ενώ το 2016 μειώθηκε στα 18
εκατομμύρια.
«Τα οικονομικά στοιχεία δείχνουν ότι η εταιρεία πάει
από το καλό στο καλύτερο» είχε επισημάνει, την περασμένη άνοιξη ο Αντώνης Αγαπητός σε εκδήλωση της εταιρείας: «Είναι επίτευγμα της διοίκησης που το πέτυχε με τη
στήριξη των μετόχων και της Τράπεζας Πειραιώς που έβαλε ένα
στόχο. Να ξαναποκτήσει αξία η μετοχή της εταιρείας. Έχει επενδύσει σε αυτό η τράπεζα. Και δεν θα
χαρίσει κανένας την επένδυσή του» για να προσθέσει:
«Όλοι οι μέτοχοι της εταιρείας δεν ανησυχούν καθόλου μα καθόλου για τη διαφάνεια. Γιατί ο
άλλος μεγαλομέτοχος, η Τράπεζα Πειραιώς εκπροσωπείται στο ΔΣ και έχει τους κατάλληλους ελεγκτικούς
μηχανισμούς να ελέγχουν τα οικονομικά. Η τράπεζα γνωρίζει πως θα ελέγξει τα
οικονομικά».
Όμιλος
Γκριμάλντι
Μέχρι την τελευταία στιγμή την απόκτηση του 40,4% της Πειραιώς
επεδίωκε ο Όμιλος Γκριμάλντι που έχει το
48,5% της HSW. Παράλληλα προσπαθούσε να πάρει αυτό το 1,5% που του έλειπε μέσω
μικρομετόχων αλλά δεν τα κατάφερε ούτε με τον έναν ούτε με τον άλλον τρόπο. Μάλιστα ο ιταλικός όμιλος είχε καταθέσει την
καλύτερη προσφορά προς την Τράπεζα αλλά είχε θέσει όρους στην προσφορά του όπως
για παράδειγμα να αφαιρούνται από το τίμημα ενδεχόμενες αποζημιώσεις που προκύψουν από τη λειτουργία της εταιρείας
μέχρι να περάσει στα χέρια του. Οι
…αστερίσκοι που υπήρχουν στην πρόταση λειτούργησαν αποτρεπτικά.
Η
θέση του Όμιλου στην αγορά
Ενδιαφέρουσα είναι η ανάλυση της εταιρείας
χρηματο-οικονομικών συμβούλων XRTC
για
τη θέση του Ομίλου Attica
στην αγορά.
Κατά τη διάρκεια του 2016 ο όμιλος δραστηριοποιήθηκε με
ένα στόλο 12 πλοίων,
τέσσερα εκ των οποίων ανήκουν στη SUPERFAST και οκτώ στη BLUE
STAR FERRIES Από αυτά
τα 3 δρομολογήθηκαν στην
Αδριατική και τα 9 στο Αιγαίο.
Στην ελληνική Ακτοπλοΐα ο όμιλος ATTICA δραστηριοποιήθηκε στις γραμμές Πειραιάς
–Κυκλάδες, Πειραιάς -Δωδεκάνησα,
Πειραιάς –Κρήτη (σε κοινοπραξία με την ΑΝΕΚ) και Πειραιάς –Βόρειο Αιγαίο.
Βάσει των
στοιχείων της εταιρείας το μεταφορικό έργο στη χρήση 2016 μειώθηκε κατά
10,8% στους επιβάτες, αυξήθηκε κατά 5,1% στα Ι.Χ. οχήματα και κατά 11,9%
στα φορτηγά οχήματα.
Στην Αδριατική το μεταφορικό
έργο των πλοίων
Superfast XI, Superfast
I και Superfast
II (σε κοινοπραξία με την ΑΝΕΚ),
μειώθηκε κατά 3,7%
Στους επιβάτες, κατά 0,8% στα Ι.Χ. οχήματα και κατά 1,3% στα
φορτηγά οχήματα. Τα
δρομολόγια των πλοίων
σε ετήσια βάση
μειώθηκαν σε ποσοστό 1,1% στην
Ελληνική αγορά ενώ αυξήθηκαν σε ποσοστό 0,9% στην
Αδριατική, σε σχέση με τη χρήση 2015.
Στις γραμμές της Κρήτης και της Αδριατικής τα πλοία του
Ομίλου συνέχισαν να εκτελούν συνδυασμένα δρομολόγια κοινοπρακτικά με πλοία του
ομίλου ATTICA.
Οικονομικά
Αποτελέσματα
Μεταξύ των βασικών οικονομικών στοιχείων για το 2016
είναι τα εξής:
Ο κύκλος εργασιών του ομίλου ανήλθε σε 268,61 εκατ. έναντι 277,63 το 2015
Ο κύκλος εργασιών
προέρχεται από την ελληνική αγορά σε ποσοστό 68,1% και από την Αδριατική σε ποσοστό 31,9% ενώ τα αντίστοιχα ποσοστά στη
χρήση 2015 ήταν για την Ακτοπλοΐα 71,4% και
για την Αδριατική 28,6%.
Το κόστος πωληθέντων του ομίλου ανήλθε σε 187,76 εκατ. από 183,50 εκατ. στη χρήση 2015.
Τα κέρδη προ
φόρων, χρηματοδοτικών, επενδυτικών
αποτελεσμάτων και συνολικών αποσβέσεων (EBITDA) έφθασαν τα 70,03 εκατ. έναντι 80,70 εκατ. στη χρήση 2015.
Στη χρήση 2016 προέκυψε κέρδος 2,05 εκατ. από αναστροφή
απομειώσεων, οι οποίες αφορούν πλοία
του Ομίλου (3,05 εκατ. στη χρήση 2015). Οι απομειώσεις αυτές είχαν αναγνωρισθεί στα αποτελέσματα του Ομίλου, σε
προηγούμενα έτη.
Επίσης, στη χρήση 2016 προέκυψαν ζημίες 2,41 εκατ. από
τη νεοαποκτηθείσα εταιρεία Africa Morocco Links (AML), η οποία ενοποιείται με
τη μέθοδο της καθαρής θέσης, για πρώτη
φορά.
Τα κέρδη μετά από φόρους του Ομίλου ανήλθαν σε 20,25
εκατ. έναντι κερδών 33,18 εκατ. στη χρήση 2015.
Οι ανωτέρω αποκλίσεις στον κύκλο εργασιών και τα
αποτελέσματα σε σχέση με την προηγούμενη χρήση σχετίζονται σε σημαντικό βαθμό με τον
αντίκτυπο των προσφυγικών ροών στα νησιά του Βορειοανατολικού Αιγαίου και των
Δωδεκανήσων, καθώς και στον αυξανόμενο ανταγωνισμό στις ακτοπλοϊκές μεταφορές.
Σημαντικά
Γεγονότα της Χρήσης 2016
Στις 16 Ιουνίου 2016 ο Όμιλος ανακοίνωσε την επίτευξη
συμφωνίας με την Τράπεζα «BMCE Bank Of Africa
Group (BMCE)» του
Μαρόκου για την
έναρξη δρομολογίων σε
θαλάσσιες συνδέσεις μεταξύ Μαρόκου και Ηπειρωτικής Ευρώπης μέσω της νεοσυσταθείσας εταιρίας «Africa
Morocco Links (AML)» με έδρα το Μαρόκο. H συνεργασία ξεκίνησε με τη δρομολόγηση
από την AML δύο επιβατηγών οχηματαγωγών
πλοίων. Διευκρινίζεται ότι η υπογραφή
των τελικών συμβατικών εγγράφων και
η απόκτηση του
ποσοστού 49% στην
ΑΜL ολοκληρώθηκε στις
28/10/2016.
Στις 29.6.2016 η ATTICA ανακοίνωσε ότι στα πλαίσια
κάλυψης των λειτουργικών αναγκών της γραμμής Tanger Med (Μαρόκο)-Algeciras (Ισπανία) από
την «Africa Morocco Links (AML) επετεύχθη συμφωνία μεταξύ της ATTICA και της AML για την πώληση του πλοίου
ΔΙΑΓΟΡΑΣ στην AML και την επαναγορά του
από την ATTICA έναντι ισόποσου
τιμήματος.
Στις
8.12.2016 ο Όμιλος
ανακοίνωσε την υπογραφή
μνημονίου συνεργασίας με την Δημόσια Επιχείρηση
Αερίου (ΔΕΠΑ) για
το υγροποιημένο φυσικό
αέριο. Ειδικότερα, στο
πλαίσιο της προσπάθειας για τη διεύρυνση της
αποκεντρωμένης χρήσης του φυσικού αερίου και την προώθηση του LNG στη ναυτιλία, υπεγράφη μνημόνιο
συνεργασίας (MOU) της ATTICA με τη ΔΕΠΑ για τη χρήση υγροποιημένου φυσικού αερίου
από επιβατηγά πλοία. Οι δύο εταιρίες θα προβούν στην από κοινού μελέτη των παραμέτρων και των
προϋποθέσεων για τη χρησιμοποίηση του LNG σε πλοία του στόλου της ATTICA και με
βάση τα συμπεράσματα
που θα προκύψουν
θα αποφασίσουν την περαιτέρω
ανάπτυξη της συνεργασίας τους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.