27 Αυγ 2017

Η χαρτογράφηση του ελληνικού θαλάσσιου τουρισμού





Ο θαλάσσιος τουρισμός είναι μία  πηγή εσόδων για την ταλαιπωρημένη ελληνική οικονομία. Κρουαζιέρα ια σκάφη αναψυχής   είναι από τους αιμοδότες του κρατικού κορβανά. Όμως δεν έχουν αξιοποιηθεί στον βαθμό που θα έπρεπε. Όλοι διαπιστώνουν την σημασία του κλάδου όμως  οι ενέργειες που γίνονται για την αξιοποίησή του δεν επαρκούν.  
Τα συν και τα πλην αλλά και τις λύσεις που πρέπει να δοθούν, αποτυπώνει σε συνέντευξή του στο « business stories» ο πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας,  Θεόδωρος Κόντες.

«Ο θαλλάσιος τουρισμός στην χώρα μας είναι πραγματικά ο πιο ενδιαφέρον τρόπος να επισκεφθούν οι τουρίστες αλλά και οι συμπατριώτες μας και να ανακαλύψουν τους κρυφούς προορισμούς με τα άκρως ενδιαφέροντα μνημεία, παραλίες, τις ομορφιές των νησιών μας και όχι μόνο και λοιπά αξιοθέατα.
Το yachting και τα μικρού μεγέθους σκάφη αναψυχής είναι ο πλέον ενδιαφέρον τρόπος να απολαύσουν οι επισκέπτες σε φιλικό περιβάλλον τις διάφορες εμπειρίες που μπορεί να προσφέρει ο τόπος μας ε στους πανέμορφους, ασύγκριτους προορισμούς.  Η εμπειρία αυτή είναι πραγματικά μοναδική και ανάλογα με το σκάφος μπορεί να ικανοποιήσει ενδιαφερόμενους με πολύ υψηλές απαιτήσεις αλλά και τουρίστες να ανακαλύψουν μοναδικές εμπειρίες στην πολυνησιακή χώρα μας με την τεράστια ακτογραμμή»  επισημαίνει ο Θ.Κόντες αναφερόμενος καταρχήν στο yachiting:
«Στον συγκεκριμένο χώρο θαλάσσιου τουρισμού οι προσδοκίες είναι μεγάλες και το ενδιαφέρον επιχειρηματιών αλλά και τουριστών συνεχώς αναπτύσσετε σε ολόκληρη την επικράτεια.  Τα σκάφη αναψυχής αλλά όπως και τα μεγέθη αυξάνονται μεταφέροντας απαιτητικούς επισκέπτες από νέες αγορές πελατών. ‘Έτσι λοιπόν είναι γεγονός ότι  απαιτούν επιπλέον οργανωμένες υποδομές  σε διάφορους  προορισμούς με τις απαιτούμενες υπηρεσίες.  Οι οργανωμένες μαρίνες αλλά και η αυστηρή αστυνόμευση της ακτογραμμής μας είναι απαραίτητες προϋποθέσεις για την επιτυχή, ποιοτική ανάπτυξη του κλάδου αυτού στον θαλάσσιο τουρισμό.  Η πρόσφατη αστυνόμευση  και  έλεγχοί του λιμενικού σώματος είναι προς την σωστή κατεύθυνση για την ασφάλεια των επιβαινόντων αλλά και την νόμιμη διαχείριση του προϊόντος προς όφελος της χώρας.  Το ηλεκτρονικό μητρώο σκαφών είναι ο επιπλέον τρόπος ελέγχου και ασφαλούς ναυσιπλοΐας στις ακτές μας. Ο επίσημος φορέας του Yachting έχει κάνει καταπληκτική δουλειά για την ανάπτυξη του κλάδου».

Κρουαζιερόπλοια

Για τον κλάδο των κρουαζιερόπλοιων ο Θ.Κόντες τονίζει:
«Ως αναφορά τώρα τα κρουαζιερόπλοια, υπάρχουν πλοία διαφόρων κατηγοριών προσφέροντας διαφοροποιημένο προϊόν στους πελάτες.  Μικρά-luxury-expedition cruisers είναι κατασκευασμένα για υψηλού επιπέδου προσφερόμενες υπηρεσίες και προγραμματισμένα συνήθως να επισκέπτονται νέους προορισμούς απολαμβάνοντας την φύση και το θαλάσσιο περιβάλλον συνδυάζοντας  βέβαια και  το ενδιαφέρον των εν λόγω προορισμών.  Τα πλοία αυτά προσφέρουν υπηρεσίες υψηλού επιπέδου, σε πολύ φιλικό περιβάλλον με σχετικά υψηλό κόστος.
Πλοία μεσαίου μεγέθους με συνήθεις υπηρεσίες κρουαζιερόπλοιου σε γνωστούς προορισμούς με αρκετές επισκέψεις σε μικρό σχετικά διάστημα.  Οι λεγόμενες short cruises που μπορούν και εξυπηρετούν επισκέπτες με προγράμματα “Cruise & Stay”  αλλά και επιβάτες με λίγες ημέρες διακοπών και σχετικά χαμηλό budget περιήγησης» και συνεχίζει:
«Στην πρόσφατη ειδική κατηγορία πλοίων τρίτης γενιάς ανήκουν κρουαζιερόπλοια αρκετά μεγάλου μεγέθους 2.500-5.000 επιβατών, με αυξητικές τάσεις, με πολλές προσφερόμενες υπηρεσίες συμπεριλαμβανομένων, εναλλακτικών μορφών εστίασης, διάφοροι τρόποι άθλησης, παγοδρομίες, αναρριχήσεις, golf, shopping centers και πολλά άλλα.  Τα πλοία αυτά πλέον κατασκευάζονται για να θεωρούνται ‘’προορισμοί’’ με φυσικό επακόλουθο τα τεράστια οικονομικά οφέλη  μια που ο σκοπός τους είναι οι επιβάτες να απολαβαίνουν το πλοίο και τα facilities με ανάλογο πρόσθετο όφελος.  Τα πλοία αυτά βέβαια παρέχουν αρχικό κόστος αρκετά χαμηλά λόγω του μεγάλου αριθμού επιβαινόντων και φυσικά είναι ασύγκριτα ανταγωνίσιμα με τα μικρότερα πλοία.  “Economy of Scale”.   Βέβαια τα πλοία αυτά επιλέγουν κυρίους προορισμούς τα μεγάλα λιμάνια που μπορεί να εξυπηρετηθεί ο μεγάλος αριθμός επισκεπτών που μεταφέρουν».
Σύμφωνα με  το order book- το βιβλίο παραγγελιών ναυπηγήσεων των κρουαζιερόπλοιών  μέχρι το 2021 κατασκευάζονται  14 Luxury Expedition Cruisers μεταφέροντας περίπου 250 επιβάτες το κάθε ένα, ενώ μεγάλο ποσοστό από τα υπόλοιπα περίπου 70 πλοία είναι σε αρκετά μεγαλύτερα μεγέθη με χωρητικότητα από 2.500 – 5.500 επιβάτες.
«Λαμβάνοντας  υπ’όψιν τα δεδομένα αυτά   και υπολογίζοντας τα θετικά στοιχεία στις θαλάσσιες περιηγήσεις στην χώρα μας προσπαθούμε να βελτιώσουμε κατά πολύ τις υποδομές αλλά και την διαχείριση του θαλάσσιου τουρισμού μέσω του συντονιστικού οργάνου που έχει συσταθεί «Εθνική Συντονιστική Επιτροπή Κρουαζιέρας» με την συμμετοχή συναρμόδιων υπουργείων αλλά και πραγματικών φορέων κλάδου»   δηλώνει ο Θ.Κόντες ο οποίος στη συνέχεια αναφέρεται στα οφέλη:

1)      Το yachting αλλά και τα Luxury Cruisers έχουν επισκέπτες με μεγάλη οικονομική επιφάνεια και ως εκ τούτου τα οικονομικά οφέλη στην χώρα είναι ικανοποιητικά.  Σχετικά με τις κρουαζιέρες με μεσαίου και μεγάλου μεγέθους πλοία μεταφέροντας πολυάριθμους πελάτες, επισκεπτόμενοι διαφόρους προορισμούς της πατρίδας μας αξιολογώντας αξίες, μνημεία, και ομορφιά με αποτέλεσμα μεγάλος αριθμός επιβατών (περίπου 25%) να επανέρχονται στην πατρίδα μας για πολυήμερες διακοπές με φίλους και συγγενείς. Αυτό αποτελεί εξαιρετική διαφήμιση για την χώρα μας.
2)      Οι εγκαταστάσεις διαφόρων εταιρειών στην Ελλάδα που διαχειρίζονται yachts περιηγητικά πλοία και κρουαζιερόπλοια μαζί με την εδραίωση εταιρειών που εξυπηρετούν τα πλοία και επιβαίνοντες, όπως επίσης και οι προμήθειες υλικών και τοπικών προϊόντων προβάλλοντας στους επισκέπτες, είναι ένα ακόμη όφελος στην οικονομία αλλά και βοηθά στην απασχόληση γενικότερα.  Εδώ βέβαια πρέπει να απλοποιηθούν οι διαδικασίες και  η γραφειοκρατία για την εξυπηρέτηση πλοίων και επιβαινόντων, ένα πάγιο αίτημα της Ενώσεως μας πρός τις αρμόδιες Αρχές.
3)      Η προώθηση τεχνογνωσίας και επισκευών στην Ελλάδα είναι στα σχέδια των αρμόδιων υπουργείων για να εξυπηρετηθούν πλοία και εταιρείες σε ένα ανταγωνιστικό χώρο με υψηλή τεχνογνωσία και ασφάλεια. Ελπίζουμε ότι σύντομα θα φανούν τα θετικά αποτελέσματα στον τομέα αυτό.
4)      Η σωστή και υποδειγματική διαχείριση των επιβατών σε διαφόρους προορισμούς είναι επιτακτική ανάγκη για την καλύτερη εξυπηρέτηση των επισκεπτών αλλά και των τουριστών και κατοίκων ιδίως στους κύριους προορισμούς.  Ήδη έχει εφαρμοστεί πιλοτικά το berth allocation για Σαντορίνη και σχετική συμφωνία υπεγράφη μεταξύ αρχών λιμένος και του κύριου φορέα κρουαζιέρας ΕΕΚΦΝ προς αποδοχή του ΥΝΑΝΠ.  Αυτός ήταν ένας ακόμη στόχος που ολοκληρώθηκε μέσω της συντονιστικής επιτροπής κρουαζιέρας και ελπίζομε ότι θα ακολουθήσουν και άλλοι προορισμοί ούτως ώστε να ομαλοποιηθεί η κατάσταση και οι εταιρείες να προγραμματίζουν έγκαιρα τα δρομολόγια τους στους προορισμούς που οι πελάτες τους απαιτούν.
5)      Μέσω του θαλάσσιου τουρισμού και ιδιαίτερα της κρουαζιέρας έχουν εκπονηθεί προγράμματα για «Θεματικές Περιηγήσεις» και όχι μόνο με αποτέλεσμα να υπάρχει σταδιακή επέκταση της τουριστικής περιόδου.  Είναι ένα επίσης θέμα που μελετάται από την επιτροπή και μαζί με τα συναρμόδια υπουργεία ελπίζουμε σε θετική έκβαση του σκοπού αυτού σύντομα.

ΛΙΜΕΝΙΚΗ-ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΉ


Ο Θεόδωρος Κόντες  επισημαίνει ότι όσο αφορά τη λιμενική πολιτική  έχουν προταθεί οι ανάλογες υποδομές που απαιτούνται, αλλά και η διαχείριση του τουριστικού προϊόντος μέσω της «Συντονιστικής Επιτροπής» με τα συναρμόδια υπουργεία να μελετούν και να προγραμματίζουν τα έργα που απαιτούνται αλλά και το προσωπικό που απαιτείται για να εξυπηρετούνται σωστά πλοία και επιβαίνοντες.

«Η οικονομική κρίση και ο περιορισμός κεφαλαίων περιορίζει φυσικά,  λιμενικά, οδικά κλπ έργα που έχουν μελετηθεί από περιφέρειες και όχι μόνο.  Με αυτά τα δεδομένα η «Συντονιστική Επιτροπή» με τον κύριο φορέα κρουαζιέρας ΕΕΚΦΝ έχουν συνεργασθεί στενά και συνεχίζουν να συνεργάζονται για να καταλήξουν σε προτεραιότητα προορισμών με ιδιαίτερα αυξημένη κίνηση αλλά και ιδιαίτερα προβλήματα προσεγγίσεων, ασφάλειας, οδικά δίκτυα κλπ.
Ελπίζομε λοιπόν ότι με στενή συνεργασία και προγραμματισμό απαιτήσεων μπορούν σταδιακά να βελτιωθούν οι υποδομές και να εξυπηρετηθούν εταιρείες και επισκέπτες προς όφελος του θαλάσσιου τουρισμού, αλλά και της Εθνικής μας Οικονομίας η οποία δοκιμάζεται σκληρά σήμερα παρά ποτέ άλλοτε» τονίζει ο πρόεδρος της Ένωσης:

«Θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο επίσημος φορέας για την Κρουαζιέρα είναι η Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ) με στελέχη αλλά και προσωπικό με πολυετή εμπειρία στον θαλάσσιο τουρισμό, γνωρίζοντας τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος και προτείνει σταδιακή βελτίωση αυτών συνεργαζόμενη με τα συναρμόδια Υπουργεία και δραστηριοποιώντας άκρως ενεργά στην ‘’ Συντονιστική Επιτροπή Κρουαζιέρας’.
Η ΕΕΚΦΝ έχει περίπου 45 μέλη με κύριο ρόλο την Κρουαζιέρα και μέλη της διαχειρίζονται/ εξυπηρετούν πλοία με χωρητικότητα πλέον τα 190,000 κλινών κυρίως στην Ελλαδική επικράτεια, καθώς επίσης και μεγάλου αριθμού βοηθητικών σκαφών τα οποία εξυπηρετούν την Κρουαζιέρα.

Η βοήθεια και η συμβολή φορέων και παραγόντων που έχουν κάποια σχέση με την Κρουαζιέρα είναι ευπρόσδεκτη όμως η Πολιτική και ο καθημερινός σχεδιασμός του κλάδου εκφράζεται υπεύθυνα μόνο μέσω της Εθνικής Συντονιστικής Επιτροπής Κρουαζιέρας με την άμεση συνεργασία της Ενώσεως Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.