3 Αυγ 2017

Αντώνης Στελλιάτος: Τεράστια πληγή για τον θαλάσσιο τουρισμό οι παράνομες ναυλώσεις

Η Ελλάδα με 5.000 νησιά και βραχονησίδες 16.000 χιλιόμετρα ακτογραμμή είναι ιδανική για θαλάσσιο τουρισμό. Όμως σύμφωνα με τους επαγγελματίες του κλάδου η ανάπτυξη του κλάδου δεν ακολουθεί εκείνη του γενικού τουρισμού.

«Δυστυχώς το επαγγελματικό ελληνικό yachting δεν ακολουθεί στην εκτόξευση του ελληνικού τουρισμού. Η εφετινή χρονιά δείχνει καλή για τα ιστιοπλοϊκά και τα catamaran αλλά όχι για τα μηχανοκίνητα επαγγελματικά σκάφη που έχουν πλήρωμα από τέσσερα έως 10 άτομα και μεταφορική ικανότητα μέχρι και 12 επιβατών. Και θα αναλύσω τους λόγους» επισημαίνει ο Αντώνης Στελλιάτος πρόεδρος της Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού (ΕΠΕΣΤ):


«Καταρχήν δεν είναι ανταγωνιστικά τα ελληνικά επαγγελματικά για τους εξής λόγους: -Υψηλός ΦΠΑ σε σύγκριση με τα ανταγωνιστικά κράτη. Στην Ελλάδα 24% ενώ η Κροατία έχει 6%, η Ιταλία 6,5% και η Τουρκία μηδενικό.
- Ελλιπής διαφήμιση του ελληνικού yachting. Δεν υπάρχει στοχευμένη διαφήμιση τόσο για το yachting όσο και για τον θαλάσσιο τουρισμό.
- Παράνομες ναυλώσεις. Τα τελευταία χρόνια η Ένωση Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού μέσω των ηλεκτρονικών και έντυπων ΜΜΕ διαμαρτυρόταν για τις ναυλώσεις που γίνονται στις θάλασσές μας με διάφορες σημαίες που δεν εναρμονίζονται με τον Ν.4256/2014 ο οποίος αναφέρει: «Η εκτέλεση σύμβασης ναύλωσης, στην οποία ο τόπος παράδοσης και ο τόπος επαναπαράδοσης του πλοίου αναψυχής βρίσκονται στην Ελληνική Επικράτεια, επιτρέπεται στα ακόλουθα πλοία αναψυχής: α) υπό σημαία ελληνική ή άλλου κράτους – μέλους της Ε.Ε. ή του Ε.Ο.Χ., καθώς και β) υπό σημαία κράτους εκτός της Ε.Ε. ή του Ε.Ο.Χ., ολικού μήκους άνω των τριάντα πέντε (35) μέτρων, εφόσον είναι κατασκευασμένα κατά το μεγαλύτερο μέρος τους από μέταλλο ή πλαστικό και έχουν μεταφορική ικανότητα άνω των 12 επιβατών.»
Είναι σαφής ο νόμος που επιτρέπει τα ξένα σκάφη να πραγματοποιούν ναυλώσεις νόμιμες στα ελληνικά ύδατα. Όμως παραβιάζεται συνεχώς. Είναι τεράστια πληγή για τον θαλάσσιο τουρισμό οι παράνομες ναυλώσεις».
Το Λιμενικό το καλοκαίρι αυτό έχει εντείνει τους ελέγχους με αποτέλεσμα να εντοπίζονται σκάφη που είναι παράνομα ναυλωμένα. Το πρόβλημα όμως συνεχίζει να ταλαιπωρεί τον κλάδο.
«Για να λυθεί οριστικά το σοβαρό αυτό πρόβλημα πρέπει να εφοδιασθούν με άδεια επαγγελματικού σκάφους όπως τα υπό ελληνική σημαία και να απολαμβάνουν και τα προνόμιά της. Ακούγεται ότι για να γίνει αυτό χρειάζονται 2-3 μήνες. Τεράστιο ψεύδος. Σε 10 ημέρες το αργότερο το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής μπορεί να εκδώσει άδεια επαγγελματικού σκάφους» επισημαίνει ο Αντώνης Στελλιάτος και προσθέτει:
«Πρόσφατα ο Υπουργός Ναυτιλίας έδωσε εντολή στο Λιμενικό Σώμα να ξεκινήσει ελέγχους σε σκάφη. Το εύρος των παρανόμων ναυλώσεων προς μεγάλη έκπληξη είναι τεράστιο. Πάνω από 500 σκάφη κάθε σημαίας, πράσινη, κόκκινη, πορτοκαλί, κάθε χώρας και offshore εταιρείας κυκλοφορεί στις ελληνικές θάλασσες χωρίς να είναι εφοδιασμένα με τα απαραίτητα έγγραφα επαγγελματικού σκάφους. Δεν υπάρχουν ναυλοσύμφωνα, και αν υπάρχουν είναι παραποιημένα. Δηλαδή από αλλού γράφουν ότι επιβιβάστηκαν οι ναυλωτές και αλλού στην πραγματικότητα έχουν επιβιβασθεί. Από άλλη χώρα δηλώνουν ότι ξεκίνησε η ναύλωση και από άλλη χώρα ξεκινάει, πράγμα που είναι παράνομο καθώς ο νόμος ορίζει ότι δεν επιτρέπεται σε αυτά τα σκάφη η ναύλωση να ξεκινάει από ελληνικό λιμένα και να τελειώνει σε ελληνικό λιμένα» και συμπληρώνει:
«Άλλη σημαία έχει το σκάφος και άλλη αναγράφεται στο ναυλοσύμφωνο».
Οι απώλειες για το ελληνικό δημόσιο από μη είσπραξη ΦΠΑ από τις παράνομες ναυλώσεις ανέρχονται κατ΄ εκτίμηση, στο ένα εκατομμύριο ευρώ, ενώ δεν καταβάλλονται ούτε φόροι από τους ιδιοκτήτες.
«Υπάρχει βέβαια και το φροντιστήριο που γίνεται στους ναυλωτές, ότι είναι φιλοξενούμενοι των ιδιοκτητών. Ή σε άλλη περίπτωση, ο ιδιοκτήτης είναι επιβαίνων και έτσι δεν θεωρείται ότι υπάρχει ναύλωση. Και αυτά είναι μόνο μερικά από τεχνάσματα που χρησιμοποιούνται» τονίζει ο Αντώνης Στελλιάτος και στη συνέχεια αναφέρεται στις ενέργειες της ΕΠΕΣΤ:
«Η ΕΠΕΣΤ εδώ και 40 χρόνια έχει ως στόχο την διατήρηση της ελληνικής σημαίας, την προστασία των ελληνικών επαγγελματικών σκαφών και των Ελλήνων ναυτικών. Και αυτό θα συνεχίσουμε να κάνουμε.
Φανατικά στηρίζουμε το ελληνικό yachting το οποίο μέχρι το 2008 συνεισέφερε το 2,8% από το συνολικό 18% που συνεισέφερε στο ΑΕΠ ο τουρισμός. Τεράστια συνεισφορά στην ελληνική οικονομία.
Καλούμε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, Ναυτικούς Πράκτορες, Yacht Brokers, Ένωση Μαρινών, Ένωση Πληρωμάτων, Ενώσεις Ναυπηγείων, να συνεργασθούμε και να βρούμε λύση είτε με τροποποίηση άρθρων του Ν.4256/2014 είτε με προσθήκη άρθρων, ώστε να μπορούν όλα τα σκάφη ανεξαρτήτως σημαίας και χώρας να δραστηριοποιούνται νόμιμα στην Ελλάδα μας. Και επιτέλους τα ελληνικά σκάφη να μην αναγκάζονται να μένουν δεμένα στις μαρίνες και τα λιμάνια επειδή αυτά είναι νόμιμα ΝΟΜΙΜΑ και συνεπώς όχι ανταγωνιστικά.
Είναι επιεικώς αδιανόητο μια χώρα σαν την Ελλάδα μας, ασφαλής όσο καμία χώρα της γης, να μην είναι το κέντρο του παγκόσμιου Yachting. Η χώρα μας αποπνέει αέρα πολιτισμού και ιστορίας και ο Έλληνας προσφέρει φιλοξενία που μόνο αυτός, με μοναδικό τρόπο, έχει την ικανότητα να προσφέρει.
Σας καλώ όλους να συνεργασθούμε. Ο Υπουργός Ναυτιλίας είναι εκεί, με ανοιχτό μυαλό για βελτίωση του Κλάδου, το Λιμενικό Σώμα μας συμπαραστέκεται.
Ας κάνουμε όλοι μας την Ελλάδα το κέντρο του θαλάσσιου τουρισμού παγκοσμίως. Είναι χώρα μοναδική και μπορούμε».

ΠΗΓΗ: newmoney.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.