Αναδημοσίευση
από www.newmoney.gr
«Η ναυτιλία είναι μία κυκλική βιομηχανία και πρέπει να μάθουμε να
υποφέρουμε στις κακές χρονιές και να απολαμβάνουμε στις καλές
κοιτάζοντας πάντοτε το μέλλον με αισιοδοξία». Τα λόγια του Γιώργου
Οικονόμου τα οποία ειπώθηκαν την περασμένη χρονιά αποδείχθηκαν όχι
προφητικά αλλά ... «τροχιοδεικτικά» για τα όσα θα ακολουθούσαν μέσα στο
2018.
Επέκταση του στόλου της εισηγμένης Dryships, «ναυάγιο» του σχεδίου
εισαγωγής στην αμερικανική χρηματαγορά της Gas Ships Limited Inc η οποία
θα δραστηριοποιείτο στον κλάδο μεταφοράς υγραερίου (LPG) και
υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG). Τελευταία κίνηση του Γιώργου
Οικονόμου ήταν η πώληση έναντι 2,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων της
εισηγμένης στην αμερικανική χρηματαγορά εταιρείας υποθαλάσσιων
γεωτρήσεων Ocean Rig.
«Στη ναυτιλία είμαι 40 χρόνια και θα παραμείνω για πολλά ακόμη» είχε
συμπληρώσει ο Έλληνας πλοιοκτήτης τον οποίο Έλληνας τραπεζίτης έχει
αποκαλέσει στο παρελθόν «σέρφερ των χρηματαγορών». Κάποιοι τον
χαρακτηρίζουν «επτάψυχο».
Θεωρείται από τους πιο δυνατούς παίκτες της παγκόσμιας ναυτιλιακής
βιομηχανίας. Έχει θαυμαστές αλλά και επικριτές. Όλοι παρακολουθούν τις
κινήσεις που κάνει κατά καιρούς προκειμένου να αποφύγει την προσάραξη
στα αβαθή λόγω της οικονομικής κρίσης που πλήττει τη ναυτιλιακή
βιομηχανία. Η πορεία του όλα αυτά τα χρόνια είναι case study.
Ο Γιώργος Οικονόμου βρέθηκε το 2017 στην 27η θέση και τέταρτη για
Έλληνα στη λίστα των 100 πιο ισχυρών παραγόντων της παγκόσμιας
ναυτιλίας, την οποία επιμελείται η ηλεκτρονική ναυτιλιακή εφημερίδα
Lloyd's List. Το 2016 ήταν στην 20η συνολικά θέση και τρίτη για Έλληνα
ενώ το 2012, βρισκόταν στο Top 5 της συγκεκριμένης λίστας.
Το 2017 ήταν ένα δύσκολο έτος για την εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά, Dryships.
Η εταιρεία έχασε σχεδόν όλη της την αξία μετά από σειρά απομειώσεων
της μετοχής της. Η επόμενη κίνηση Γιώργου Οικονόμου ήταν να στραφεί
στους επενδυτές αντλώντας μετρητά με τα οποία επέκτεινε τον στόλο της
εταιρείας γεγονός που οδήγησε στην επιστροφή στην κερδοφορία το α'
τρίμηνο του 2018. Συγκέντρωσε κεφάλαια ύψους 700 εκατ. δολαρίων από τις
αγορές για την απόκτηση εννέα πλοίων ξηρού φορτίου, τεσσάρων
δεξαμενόπλοιων και τεσσάρων πολύ μεγάλων πλοίων μεταφοράς
υγραερίου-VLGCs.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της S & P Global Market Intelligence η
μετοχή της Dryships απογειώθηκε από την αρχή του 2018 έως το τέλος του
πρώτου εξαμήνου σημειώνοντας άνοδο 46% με αποτέλεσμα η εταιρεία
οικονομικών συμβούλων Stifel Financial Corp. να τη χαρακτηρίζει ως την
κορυφαία σε απόδοση από όλες τις ναυτιλιακές μετοχές στον κόσμο το
τελευταίο 12μηνο. «Η άνοδος αυτή οφείλεται στην επιστροφή της στην
κερδοφορία καθώς και στην ανακοίνωση διαφόρων στρατηγικών πρωτοβουλιών»
επισημαίνουν οικονομικοί αναλυτές.
Τον Φεβρουάριο του 2018 η Dryships ανακοίνωσε ότι θα δημιουργήσει με
απόσχιση (spin off) μία νέα εταιρεία με την επωνυμία Gas Ships Limited
Inc η οποία θα δραστηριοποιείτο στον κλάδο μεταφοράς υγραερίου και
υγροποιημένου φυσικού αερίου-LPG και LNG. Μάλιστα θα εισερχόταν στο
αμερικάνικο χρηματιστήριο και θα είχε ως περιουσιακά στοιχεία τέσσερα
πλοία μεταφοράς υγραερίου κατηγορίας Very Large Gas Carrier (VLGC) τα
οποία ανήκουν στο στόλο της DryShips. Πρόκειται για τέσσερα νεότευκτα
αδελφά VLGCs, τα οποία ναυπηγήθηκαν στα ναυπηγεία τη Hyundai Heavy
Industries και έχουν συνολική μεταφορική ικανότητα 314.800 κυβικών
μέτρων.
Τα σχέδια όμως για τη δημιουργία της Gas Ships Limited ναυάγησαν αφού
τον Ιούνιο η Dryships ανακοίνωσε ότι δεν θα προχωρήσει με το εν λόγω
εγχείρημα αποσύροντας το έγγραφο F1 προς την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς των
ΗΠΑ (SEC).
Τον Μάιο του 2018 η Dry Ships προχώρησε στην αγορά, ενός πλοίου ξηρού
φορτίου τύπου Newcastlemax που κατασκευάστηκε το 2013 και ενός
δεξαμενοπλοίου τύπου Suezmax που κατασκευάστηκε το 2017, το καθένα
κατασκευασμένο στην Κίνα.
Στα μέσα Ιουνίου 2018, η Dryships ανακοίνωσε ότι έχει συνάψει
συμφωνίες για την πώληση δύο εκ των παλαιοτέρων πλοίων ξηρού φορτίου
τύπου Panamax, που κατασκευάστηκαν το 2002, έναντι 18,8 εκατ. δολαρίων.
Τα πλοία θα παραδοθούν στους αγοραστές τους κατά το τρίτο τρίμηνο του
2018.
Επίσης, η εταιρεία ενέκρινε ένα πρόγραμμα επαναγοράς μετοχών αξίας 50
εκατομμυρίων δολαρίων μέχρι το Φεβρουάριο του 2019. Ο συνολικός αριθμός
μετοχών της είναι 98.708.716. Μέχρι τον Ιούλιο του 2018 η Dryships
εξαγόρασε συνολικά 5.565.992 μετοχές έναντι 23,1 εκατομμυρίων δολαρίων.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της κεφαλαιαγοράς, ο Γιώργος
Οικονόμου διαθέτει πάνω από 72,4 εκατ. μετοχές της Dryships, που
αντιστοιχούν σε ποσοστό συμμετοχής άνω του 70%.
Η DryShips παρουσίασε στο β' τρίμηνο 2018 κέρδη της τάξεως των 3,6
εκατ. δολαρίων, έναντι ζημιών 15,6 εκατ. δολαρίων ένα χρόνο νωρίτερα, με
τα έσοδά της να εκτοξεύονται σε ετήσια βάση από τα 16,4 εκατ. δολάρια
στα 43,2 εκατ. δολάρια, χάρη στον αυξημένο στόλο της και τα έσοδά της
από τα τέσσερα πλοία VLGC της. Στα θετικά αυτά αποτελέσματα συνεισέφερε
και η πώληση του πλοίου Maganari -χωρητικότητας 75.000 τόνων dw,
ναυπηγήσεως 2001- το οποίο φέρεται να πωλήθηκε έναντι 10 εκατ. δολαρίων.
Ο στόλος της DryShips αποτελείται σήμερα από συνολικά 35 πλοία:
τέσσερα newcastlemaxes, 11 panamaxes, πέντε kamsarmaxes, ένα VLCC, δύο
suezmaxes, δύο aframaxes, τέσσερα VLGCs (τα οποία συμφώνησε να πουλήσει)
και έξι πλοία υποστήριξης.
Στις αρχές Σεπτεμβρίου ανακοινώθηκε η εξαγορά, έναντι 2,7
δισεκατομμυρίων δολαρίων της εισηγμένης στην αμερικανική χρηματαγορά
εταιρείας υποθαλάσσιων γεωτρήσεων Ocean Rig, συμφερόντων Γιώργου
Οικονόμου ο οποίος είναι πρόεδρος του ΔΣ από την ελβετικών Transocean
Ltd. Το ποσό θα καταβληθεί σε μετρητά και σε μετοχές, ενώ σε αυτό
περιλαμβάνονται και αναδιαρθρωμένα χρέη της εταιρείας μετά την
αναδιάρθρωση που έκανε με την υπαγωγή της στο άρθρο 15 του Πτωχευτικού
Κώδικα των ΗΠΑ.
Πιο συγκεκριμένα, οι μέτοχοι της Ocean Rig για κάθε μία κοινή μετοχή
θα πάρουν 1.6128 νέες μετοχές της Transocean και 12,75 δολ. σε μετρητά
για κάθε μία κοινή μετοχή της Ocean Rig. Η Transocean θα πάρει δάνειο
από τη Citi.
Με την ολοκλήρωση της συγχώνευσης η Τransocean θα ελέγχει το 79% των
μετοχών ενώ το εναπομείναν 21% θα περάσει στα χέρια των μετόχων της
Ocean Rig.
Η συμφωνία εγκρίθηκε ομόφωνα από το διοικητικό συμβούλιο και των δύο εταιρειών.
Ο στόλος της Ocean Rig αποτελείται από 11 γεωτρύπανα βαθέων υδάτων.
Τα έξι γεωτρύπανα βρίσκονται «δεμένα» στην Ελευσίνα λόγω της κακής
ναυλαγοράς. Η Ocean Rig έχει υπό ναυπήγηση στα γιάρδες της Samsung Heavy
Industries δύο γεωτρύπανα βαθέων υδάτων. Η παράδοση τους τοποθετείται
το γ' τρίμηνο του 2019 και το γ' τρίμηνο του 2020 αντίστοιχα.
Ο συνολικός στόλος της νέας εταιρίας που θα προκύψει από την εξαγορά και συγχώνευση θα περιλαμβάνει 57 πλοία γεωτρήσεων.
Μέσα σε τρία χρόνια ο Γιώργος Οικονόμου έχει ακυρώσει, συνολικά, δύο φορές εισαγωγή εταιρείας του στο αμερικανικό χρηματιστήριο.
Η πρώτη ήταν την άνοιξη του 2015.
Επρόκειτο για την Tankships Investment Holdings, στην οποία θα ενέτασσε τον στόλο με δεξαμενόπλοια που ήλεγχε η Dryships.
Σε αυτή δεν θα πήγαιναν μόνο τα 10 πλοία της Dryships. Υπήρχε η
προοπτική απόκτησης άλλων τριών πλοίων που ανήκουν σε πρώην συζύγους
του, ενώ στο ενημερωτικό φυλλάδιο για την εισαγωγή της εταιρείας
αναφερόταν ότι ο έλληνας πλοιοκτήτης, ο οποίος θα ήταν πρόεδρος και
διευθύνων σύμβουλος θα έδινε τη δυνατότητα στην Tankships να αγοράσει
όλα τα δεξαμενόπλοια που βρίσκονται τώρα στον ιδιωτικό του στόλο και
ανέρχονται συνολικά σε 17.
Την απόφασή του «να κάνει πίσω» την έλαβε προκειμένου να ενισχύσει,
τότε, τη Dryships αφού η απόσχιση του στόλου των 10 δεξαμενοπλοίων θα
μείωνε κατά 20%-30% την καθαρή αξία του συνολικού της στόλου.
Μάλιστα τα 10 αυτά δεξαμενόπλοια τα πούλησε η Dryships και τα αγόρασε
έναντι 536 εκατομμυρίων δολαρίων ο ίδιος ο Γιώργος Οικονόμου, μέσω
επιχειρηματικών σχημάτων που ελέγχει, σε μία προσπάθεια να ενισχύσει την
ρευστότητα και την ευελιξία της Dryships αλλά και τη μετοχή της.
Εκείνη την περίοδο οικονομικοί αναλυτές είχαν επισημάνει ότι την
κίνηση αυτή του Έλληνα πλοιοκτήτη «ενδέχεται να την δουν με καλό μάτι τα
μεγάλα τραπεζικά ιδρύματα».
Υπήρχαν όμως και άλλοι που ασκούσαν σκληρή κριτική για υψηλά έξοδα
διαχείρισης των πλοίων της Dryships τα οποία, όπως ανέφεραν διεθνή
δημοσιεύματα, εισπράττουν δικές του ιδιωτικές εταιρείες.
Η πορεία της μετοχής της Dryships χαρακτηριζόταν, τότε, από τους
διεθνείς αναλυτές σαν η χειρότερη όλων των εισηγμένων από το 2005 με
ζημίες της τάξης του 86%. Τρία χρόνια αργότερα επέστρεψε στην
κερδοφορία.
Ακολούθησε το 2018 η ακύρωση του σχεδίου για τη δημιουργία της Gas Ships Limited και την εισαγωγή της στο χρηματιστήριο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.