«Γεννάνε και τα κοκόρια» του Πέτρου Παππά. Ο έλληνας εφοπλιστής ο
οποίος είδε το όνομά του να φιγουράρει στην 38η θέση της λίστας με τα
100 κορυφαία ονόματα της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας την οποία
συντάσσει η Lloyd’s List, οδηγεί σταθερά στην κορυφή, την Star Bulk, τη
μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία με φορτηγά που είναι εισηγμένη στην
αμερικανική χρηματαγορά. Την Star Bulk την ίδρυσε ο Πέτρος Παππάς το
2006 αλλά από το 2014 έχει περάσει στον έλεγχο του αμερικανικού fund
Oaktree με τον έλληνα εφοπλιστή να ηγείται στο επιχειρηματικό πεδίο
έχοντας ένα μικρό ποσοστό .
Το σύνθημα της εταιρείας είναι «δώσε μου ένα πλοίο και θα κινήσω τη
γη» κατά παράφραση της ρήσης του Αρχιμήδη «δώσε μου μέρος να σταθώ και
θα κινήσω τη γη» και ο Πέτρος Παππάς είναι έτοιμος να κινήσει ολόκληρο
γαλαξία.
Το 2018 είναι η χρονιά του. Προχώρησε σε τρεις μεγάλες αγορές στόλων
με φορτηγά ανεβάζοντας το συνολικό αριθμό πλοίων της εταιρείας στα 112,
έβαλε την εταιρεία και στο χρηματιστήριο του Όσλου, τον περασμένο
Ιούλιο, ενώ για τρίτο συνεχόμενο τρίμηνο (δ’ του 2017 και α’-β’ του
2018) η Star Bulk παρουσίασε κέρδη ξεπερνώντας τις δυσκολίες των
προηγούμενων ετών όταν και κατέγραφε σημαντικές ζημιές μέσα σε μία
δύσκολη ναυλαγορά.
«Είμαστε στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσουμε το τρίτο συνεχόμενο
κερδοφόρο τρίμηνο (β΄2018) όπου η εταιρεία κατέγραψε έσοδα ύψους 90
εκατομμυρίων δολαρίων από ναύλα, EBITDA 52 εκατομμύρια και κέρδη 13,4
εκατομμύρια δολάρια» δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Star Bulk Πέτρος
Παππάς:
«Είμαστε χαρούμενοι που ολοκληρώσαμε τις τρεις αγορές που είχαμε
ανακοινώσει ενισχύοντας τον στόλο μας με 34 υψηλής ποιότητας πλοία με
μέσω όρο ηλικίας τα 5,2 έτη και μέσο όρο χωρητικότητας 119,105 τόνους
dw».
Ένα άλλο μότο της εταιρείας αναφέρει: «φιλοδοξούμε να γίνουμε ο
παγκόσμιος ηγέτης στην φορτηγό ναυτιλία» και ο Πέτρος Παππάς το κάνει
πράξη δηλώνοντας αισιόδοξος για την πορεία της ναυλαγοράς η οποία
στηρίζεται στη συνεχή ζήτηση υψηλής ποιότητας πρώτων υλών από την Κίνα.
Οι συμφωνίες
Αρχίζοντας αντίστροφα, η τρίτη συμφωνία για αγορά πλοίων ανακοινώθηκε
την προηγούμενη εβδομάδα και πιο συγκεκριμένα στις 27 Αυγούστου. Η
StarBulk συμφώνησε με την ER Capital Holding για την απόκτηση τριών
φορτηγών πλοίων-bulk carriers μέσα στη χρονιά, με option για άλλα
τέσσερα το 2019.
«Είμαστε ενθουσιασμένοι που θα επεκτείνουμε τη δύναμή μας σε πλοία
τύπου capesize-χωρητικότητας 160.000 τόνων και άνω- ειδικά σε μια
περίοδο που η αγορά ξηρού φορτίου είναι περιορισμένη» δήλωσε ο Πέτρος
Παππάς: «Είμαι πολύ ικανοποιημένος που η Star Bulk αποκτά ένα υψηλής
ποιότητας, σύγχρονο στόλο από την E.R. Capital Holding, με μια εμπορική
συναλλαγή η οποία συνδυάζει ελκυστικές τιμές και ευελιξία για την
εταιρεία».
Για την αγορά των πλοίων ο Έλληνας εφοπλιστής παρέμεινε πιστός στην
τακτική που εφάρμοσε και στις δύο προηγούμενες μεγάλες αγορές της
φετινής χρονιάς, με τη Songa Bulk και την Augustea. Έδωσε μετοχές της
Star Bulk και μετρητά.
Πιο συγκεκριμένα, για τα τρία πλοία θα δοθούν 1,34 εκατομμύρια
μετοχές και 41,7 εκατ. δολάρια σε ρευστό τα οποία εξασφαλίστηκαν μέσω
δανείου ύψους 41 εκατ. δολαρίων πενταετούς διάρκειας.
Η ER Capital Holding, μόλις ολοκληρωθεί το deal, θα φτάσει το 1,45% του μετοχικού κεφαλαίου της Star Bulk.
Για τα άλλα τέσσερα πλοία, η συνολική προσφορά ανέρχεται στα 115,39 εκατ. δολαρίων.
Τους προηγούμενους μήνες η εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά
ναυτιλιακή εταιρεία που ανήκει στο αμερικανικών συμφερόντων επενδυτικό
fund OakTree πραγματοποίησε δύο ακόμη αγορές.
Ειδικότερα, τον περασμένο Απρίλιο απέκτησε 16 bulk carriers από
εταιρείες που συνδέονται με τις York Capital Management και Augustea
Atlantica SpA. Για την αγορά αυτή εκδόθηκαν 10,3 εκατ. κοινές μετοχές
της Star Bulk, η οποία ανακοίνωσε ότι θα λάβει δάνειο ύψους 309 εκατ.
δολαρίων για την κάλυψη της χρηματοδότησης.
Επίσης, στις αρχές Μαίου ολοκλήρωσε και την αγορά 15 bulk carriers
από τη Songa Bulk ASA έναντι 13,725 εκατ. κοινών μετοχών της Star Bulk
και 145 εκατ. δολαρίων σε μετρητά.
Παράλληλα η Star Bulk έχει σε εξέλιξη ναυπηγικό πρόγραμμα για την κατασκευή τριών πλοίων.
Η κρίση
Πριν από σχεδόν τρία χρόνια ο Πέτρος Παππάς κλήθηκε να διαχειριστεί
μία από τις σοβαρότερες κρίσεις που έχουν πλήξει την παγκόσμια
ναυτιλιακή βιομηχανία, έχοντας στόλο από 72 πλοία και 11 υπό ναυπήγηση.
Οι ζημίες του 2015 είχαν εκτιναχθεί στα 458,2 εκατ. δολάρια έναντι 11,7 εκατομμυρίων το 2014.
Τότε η εταιρεία για πρώτη φορά παραδέχθηκε δημοσίως ότι έχει θέμα με
τους όρους των δανειακών της συμβάσεων αφού μειώθηκε η αξία του στόλου
της λόγω της κάκιστης ναυλαγοράς.
Οι δανειστές έδειξαν εμπιστοσύνη στις ικανότητες του Πέτρου Παππά αλλά και στο αμερικανικό επενδυτικό fund Oaktree.
Η εταιρεία μάλιστα είχε προχωρήσει στην άντληση 425 εκατ. δολαρίων
μέσω δύο δημόσιων εγγραφών τον Ιανουάριο και τον Μάιο του 2015
ολοκληρώνοντας επιτυχώς την έκδοση 50 εκατ. ομολόγων λήξης Νοεμβρίου
2019.
Το χρυσό 2014
Τα σκαμπανεβάσματα ήταν δυνατά για τoν Έλληνα εφοπλιστή στη διάρκεια της δεύτερης 10ετίας του 21ου αιώνα.
Πριν βρεθεί αντιμέτωπος με την κρίση του 2015 είχε ζήσει το μεθύσι
της επιτυχίας, έναν χρόνο νωρίτερα, το 2014 το οποίο είχε αποδειχθεί μια
ονειρεμένη χρονιά για εκείνον. Αφού πρώτα κέρδισε την εμπιστοσύνη των
αμερικάνων επενδυτών έφθασε μέσα σε τρία χρόνια-2012-2013-2014-να
πετύχει κατά την μπασκετική έκφραση «100άρα» και να ελέγχει στόλο από
103 πλοία, ξηρού φορτίου, δεξαμενόπλοια προϊόντων (Product Shipping and
Trading) και φορτηγά πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Παράλληλα είχε, τότε, σε εξέλιξη το μεγαλύτερο ναυπηγικό πρόγραμμα
που φθάνει τα 50 πλοία, με τη συνολική του αξία να υπολογίζεται στο ένα
δισεκατομμύριο δολάρια.
Το όνομά του βρέθηκε για πρώτη φορά ανάμεσα στις 100 σημαντικότερες
προσωπικότητες της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας και πιο
συγκεκριμένα στην 80η θέση στη λίστα την οποία συντάσσει κάθε χρόνο η
Lloyd’s List.
Εκείνη την περίοδο, πριν αρχίσουν τα δύσκολα, ο Πέτρος Παππάς
βραβεύτηκε από την Lloyd’s List ως «Ελληνική Ναυτιλιακή Προσωπικότητα
της Χρονιάς» για το 2014 ως επιστέγασμα του επιχειρηματικού κρεσέντο.
Δύο χρόνια νωρίτερα, το 2012, ο Πέτρος Παππάς έκανε κοινοπραξία με το
fund Oaktree Capital με σκοπό την παραγγελία νέων πλοίων αξίας 1,36
δισ. εκατομμυρίων δολαρίων. Από τότε οι δρόμοι τους δεν χώρισαν ποτέ με
το αμερικανικό fund να παίρνει τον έλεγχο των ναυτιλιακών επιχειρήσεων
του Πέτρου Παππά με τον ίδιο να αναλαμβάνει ρόλο «καθοδηγητή».
Η μεγάλη κίνηση του Έλληνα εφοπλιστή έγινε στις αρχές του καλοκαιριού
του 2014 όταν δημιούργησε τη μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία φορτηγών
πλοίων, μέσω της συγχώνευσης της εισηγμένης στο Nasdaq, Star Bulk, με
την ιδιωτική του εταιρεία, την Oceanbulk.
Η αξία της εταιρείας που προέκυψε από συγχώνευση ανήλθε στο ένα
δισεκατομμύριο δολάρια. Η Oaktree, με έδρα το Λος Άντζελες, που είναι ο
μεγαλύτερος ιδιώτης επενδυτής στη ναυτιλία, πήρε στον έλεγχό της το
61,3% της νέας εταιρείας και ο Πέτρος Παππάς περιορίστηκε στο 12,5%.
Μάλιστα η κίνηση εκείνη του Έλληνα εφοπλιστή ακύρωσε ένα δικό του
σχέδιο για αυτόνομη είσοδο στην αμερικανική χρηματαγορά της Oceanbulk.
Το fund Oaktree επένδυσε τότε συνολικά σε τέσσερις εταιρείες με
φορτηγά πλοία. Στην Excel της οποίας πήρε τον έλεγχο και τον έδωσε στον
Π.Παππά, στη Star Bulk, στην Eagle Bulk και στην κοινοπραξία με την
Ocean Bulk.
Την ενδιάμεση χρόνια, το 2013, ο Πέτρος Παππάς βραβεύτηκε ως Ναυτιλιακός Newsmaker της Χρονιάς.
ΠΗΓΗ: www.newmoney.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.