14 Νοε 2012

Ευελιξία στις εργασιακές σχέσεις στα λιμάνια

Της
Αγγελικής Καλλή
για την Ημερησία

Ριζικές αλλαγές στην απασχόληση των εργαζομένων στα λιμάνια με την προώθηση της ευελιξίας στις εργασιακές σχέσεις και προετοιμασία των βασικών περιουσιακών τους στοιχείων για ιδιωτικοποίηση μέσω συμβάσεων παραχώρησης, προβλέπει το σχέδιο της έκθεσης της τρόικας για την Ελλάδα, που αποτέλεσε βάση της συζήτησης στο Eurogroup της Δευτέρας.

Στην ίδια έκθεση γίνεται αναφορά και στη διαβούλευση που βρίσκεται σε εξέλιξη για την ακτοπλοΐα σε δύο άξονες: τη δρομολόγηση των πλοίων και τις αλλαγές στο εργασιακό των ναυτικών, με στόχο να ενισχυθεί ο τουριστικός τομέας της χώρας.

Ευελιξία
Σχετικά με τα λιμάνια, η έκθεση της τρόικας αναφέρει συγκεκριμένα ότι βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία για τον σαφή διαχωρισμό των διοικητικών και εμπορικών τους δραστηριοτήτων, ενώ με δεδομένο τους περιορισμούς που θα υπάρχουν στους προϋπολογισμούς τους, οι διοικήσεις των λιμένων προετοιμάζουν μέτρα με τα οποία θα προωθούνται περισσότερο ευέλικτες συμφωνίες για την εργασία των υπαλλήλων τους.

Ως μεσοπρόθεσμος στόχος τίθεται από την τρόικα η βελτίωση των διατροπικών συνδέσεων μεταξύ διαφορετικών τύπων μέσων μεταφοράς, με τη δημιουργία ενός κόμβου που θα αποτελέσει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για ένα ζωτικό τομέα της οικονομίας.

Σχέδιο
Στο μεταξύ το στρατηγικό σχέδιο για την ανάπτυξη των λιμανιών θα παρουσιάσει αύριο επίσημα ο υπουργός Ναυτιλίας Κωστής Μουσουρούλης.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο υπουργός Ναυτιλίας θα αναφερθεί, μεταξύ άλλων, στη δημιουργία ομάδων λιμένων που θα προσελκύσουν το ενδιαφέρον των επενδυτών, στην ανάγκη να εξειδικευθεί η στόχευση κάθε λιμένα όσον αφορά την ανάπτυξη των δραστηριοτήτων του -π.χ. λιμάνια εμπορευματοκιβωτίων ή λιμάνια κρουαζιέρας? στον διαχωρισμό των διοικητικών δραστηριοτήτων τους από τις εμπορικές με τη δημιουργία νέων εταιρικών σχημάτων και στη σύσταση της Εθνικής Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων, η οποία θα έχει διευρυμένες δραστηριότητες και στην ακτοπλοΐα.

Στα μικρότερα λιμάνια ο ίδιος φορέας θα έχει τις διοικητικές και εμπορικές δραστηριότητες, ενώ στα μεγαλύτερα λιμάνια μέσω του ΤΑΙΠΕΔ θα επιδιωχθεί η ανάθεση των εμπορικών δραστηριοτήτων σε ιδιώτες επενδυτές.

Η Ρυθμιστική Αρχή θα έχει αντικείμενο στην προστασία των καταναλωτών, τον καθορισμό των τιμών, την εξασφάλιση της ποιότητας των υπηρεσιών που θα παρέχονται από τις βασικές λιμενικές εταιρείες.

Ακτοπλοΐα
Σε σχέση με την ακτοπλοΐα, το ΥΝΑ φέρεται να έχει αποφασίσει ότι η Ρυθμιστική Αρχή θα αναλάβει τον σχεδιασμό, την οργάνωση και τη λειτουργία των εσωτερικών και εξωτερικών ακτοπλοϊκών συνδέσεων. Θα αποφασίζει τον εμπλουτισμό των τοπικών συνδέσεων μελετώντας τις ανάγκες από και προς τα διάφορα λιμάνια, θα αναλάβει επίσης την ομαδοποίηση των ακτοπλοϊκών γραμμών σε γεωγραφικές περιοχές εντάσσοντας σε αυτές και τις λεγόμενες άγονες. Αυτές οι ζώνες θα δημοπρατούνται αναζητώντας αναδόχους για την εκμετάλλευσή τους.

Η Ρυθμιστική Αρχή θα χρηματοδοτεί μέσα από τα έσοδά της τη λειτουργία των άγονων ακτοπλοϊκών γραμμών.