Του
Μηνά Τσαμόπουλου
για την εφημερίδα Πρώτο ΘΕΜΑ
Αναδημοσίευση
«Πάρε τη τζένοα. Παίρνουμε όρτσα. Πάρε μαϊστρα. Όλοι στα ρέλια».
Οι φωνές του κυβερνήτη του ιστιοπλοϊκού σχίζουν τον αέρα λίγο πριν δοθεί η εκκίνηση
του 50ου Ράλι Αιγαίου.
Ένας μικρός στόλος από ιστιοπλοϊκά σάλπαρε για ένα μοναδικό ταξίδι στα νερά του Αιγαίου
διανύοντας πάνω από 400 ναυτικά μίλια. Περισσότερα από 44 σκάφη ανοιχτής θαλάσσης
πήραν μέρος στην επέτειο του μισού αιώνα
ζωής που έκλεισε η πιο πετυχημένη διοργάνωση ανοιχτής θαλάσσης στην Ελλάδα
δίνοντας ακόμη πιο γιορταστικό τόνο στον φετινό αγώνα και στέλνοντας το
μήνυμα ότι η ελληνική ιστιοπλοΐα αντέχει και στη φουρτούνα της κρίσης.
Πρώτος σταθμός η αρχοντική Σύρος, όπως και στο 1ο Ράλι Αιγαίου το 1964.
Πρώτος σταθμός η αρχοντική Σύρος, όπως και στο 1ο Ράλι Αιγαίου το 1964.
Το 50ο Ράλι Αιγαίου δοκίμασε τις αντοχές, τις ικανότητες και το πνεύμα
ομαδικότητας.
Ξεχωριστή ήταν η παρουσία του Ολυμπιονίκη και
παγκόσμιου πρωταθλητή, Δημήτρη
Δεληγιάννη, με 37 χρόνια συμμετοχών στον
συγκεκριμένο αγώνα. Αυτή τη χρονιά δεν έτρεξε με το διό του πλήρωμα αλλά με το σκάφος του Πολεμικού Ναυτικού και
κατέκτησε την πρώτη θέση της κατηγορίας.
Είναι ο μοναδικός κυβερνήτης που έχει κερδίσει τέσσερις πρώτες νίκες σε Ράλι Αιγαίου, ( 2008 – 2009 –
2011-2012 ) καθώς και μία δεύτερη θέση
το 2010 και έχει περάσει στην ιστορία του θεσμού ως ο κυβερνήτης που από τα
σκάφη τριγώνου μετέφερε τις ικανότητες του και τις γνώσεις του στον κορυφαίο
αγώνα ανοικτής θαλάσσης της Ελλάδας, δίνοντας του μία επιπλέον αγωνιστική
διάσταση.
Έτρεξε για πρώτη
φορά στο Ράλι Αιγαίου το 1976. Οι νίκες
του πολλές. Πριν γίνει κυβερνήτης δικού του σκάφους είχε πολλές πρωτιές ως
πλήρωμα του Πέτρου Γουλανδρή, του Γιάννη Αλαφούζου και του Θόδωρου Αγγελόπουλου.
«Εφέτος μετά από προτροπή της ηγεσίας του Πολεμικού Ναυτικού
αποφάσισα, για το επετειακό αυτό Ράλι, να κάνω κάτι
διαφορετικό. Να συμμετάσχω με το εκπαιδευτικό σκάφος της Σχολής Ναυτικών
Δοκίμων. Το συγκεκριμένο σκάφος έχει συμμετάσχει πολλές
φορές στο Ράλι Αιγαίου όμως αυτή τη φορά υπήρξε μια ιδιαιτερότητα. Δεν
είχε πλήρωμα ιστιοπλόους που υπηρετούν τη θητεία τους αλλά Δόκιμους που έχουν παρακολουθήσει μαθήματα ιστιοπλοίας κατά τη φοίτησή τους στο
ΣΝΔ» περιγράφει στο «Π.Θ», ο Δημήτρης
Δεληγιάννης τη νέα του εμπειρία με
θριαμβευτική κατάληξη και αυτή:
«Στόχος ήταν μία καλή θέση η οποία έμμεσα θα
αποδείκνυε το υψηλό επίπεδο εκπαίδευσης
των δοκίμων. Στην προσπάθεια αυτή ήταν αρωγός ο Αρχηγός του Π.Ν. και ο
διοικητής της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων. Και έτσι ενώ είχα προγραμματίσει να
τρέξω με το «BOOKER », και την ομάδα μου,
άλλαξαν τα πλάνα και σε σχετικά σύντομο
χρονικό διάστημα οργάνωσα την ομάδα και προετοιμάσαμε το εκπαιδευτικό σκάφος
του Π.Ν. για τον αγώνα. Την προσπάθεια αυτή δεν την έκανα μόνος μου αλλά μαζί
με τον επίσης Ολυμπιονίκη πλωτάρχη Λεωνίδα Πελεκανάκη και τον Πλωτάρχη Δημήτρη
Σουβατζή υπεύθυνο αθλητισμού της ΣΝΔ».
Το σκάφος της Σχολής τελικά τερμάτισε πρώτο στην κατηγορία του. Ήταν η
πρώτη νίκη με πλήρωμα Δόκιμους στο Ράλι Αιγαίου. Πιο συγκεκριμένα κέρδισε τη
γενική κατάταξη στην κατηγορία ORC Club που
ήταν η πολυπληθέστερη με συμμετοχή 23 σκαφών.
«Πριν τον αγώνα
έλεγα ότι στόχος μας ήταν η τριάδα αλλά στο πίσω μέρος του μυαλού μου
είχα την πρώτη θέση. Ήμασταν τυχεροί γιατί μας βοήθησαν πολύ και οι καιρικές
συνθήκες. Ήταν από τα λίγα Ράλι με πολύ αέρα σχεδόν σε όλα τα σκέλη. Και στις αντίξοες
καιρικές συνθήκες το σκάφος και τα
υλικά περνάνε σε δεύτερη μοίρα. Πρώτα από όλα μετράει η ναυτοσύνη και η αντοχή του πληρώματος» λέει ο Δημήτρης Δεληγιάννης και μας ταξιδεύει
νοερά στις περιπέτειες που έζησε με τους Δόκιμους σε ένα φουρτουνιασμένο
Αιγαίο:
« Ρισκάραμε πολύ
φέτος ίσως παραπάνω από ό,τι θα έπρεπε ορισμένες στιγμές. Και ίσως από αυτό προκλήθηκαν αρκετές ζημιές
στο σκάφος. Ελπίζω να μας συγχωρέσει το Π.Ν. για αυτό. Χαρακτηριστικά
αναφέρω ότι σε ένα σκέλος κόψαμε δύο μαντάρια, σχίσαμε δύο πανιά, πλημμυρήσαμε
και πάθαμε και μπλάκ άουτ. Ευτυχώς χάρις στην αυταπάρνηση των δοκίμων, που
έτρεχαν σε πρωτόγνωρες για αυτούς συνθήκες καταφέραμε να συνεχίσουμε τον
αγώνα με ανέμους εντάσεως 45 μιλίων και
μάλιστα να κερδίσουμε το σκέλος αυτό».
Οι
μελλοντικοί αξιωματικοί του Π.Ν.
έζησαν στιγμές που τους ατσάλωσαν και θα αποτελέσουν πολύτιμες εμπειρίες στη
διάρκεια της εκπλήρωσης των καθηκόντων τους αργότερα ως μέλη πληρώματος πολεμικών πλοίων και ως
κυβερνήτες.
«Οι δόκιμοι απέκτησαν σίγουρα πολλές εμπειρίες. Δύο από
αυτούς θα έχουν ενθύμιο του αγώνα για αρκετό καιρό αφού έκαψαν τα χέρια τους λόγω της τριβής των
σχοινιών. Ίσως άκουσαν κάποια λόγια παραπάνω, αλλά είμαι βέβαιος ότι η εμπειρία
αυτή θα τους μείνει αξέχαστη και ήδη δήλωσαν οι περισσότεροι ότι θα ήθελαν να
ξανατρέξουν».
Όσο αφορά στη δυσκολότερη στιγμή του αγώνα ο Δημήτρης Δεληγιάννης θυμάται: «Βρισκόμασταν στο τελευταίο σκέλος του αγώνα
όταν σε μία στιγμή ιδιαίτερης πίεσης ένα μέλος του πληρώματος έπεσε στη
θάλασσα. Η περισυλλογή έγινε άμεσα και με τέτοιο τρόπο ώστε να μην κινδυνέψει
ούτε η ασφάλεια του πληρώματος αλλά και να μην χαθεί ο αγώνας».
Για το 50ο Ράλι ο Έλληνας πρωταθλητής κάνει τον απολογισμό του:
«Ως προς την κατηγορία ORCΑ έπεσα λίγο έξω στα προγνωστικά μου. Θεωρούσα ότι θα
γινόταν μία μεγάλη μάχη ανάμεσα στο σκάφος OPTIMUM 3 - ASPIDA των Περικλή Λιβά &
Νίκου Λάζου και στο σκάφος ARISTOFANI - ENEOS με
το οποίο συμμετείχε η ομάδα μου, με
επικεφαλής τον Σίμο Καμπουρίδη. Το Optimum κέρδισε με
χαρακτηριστική ευκολία πράγμα το οποίο κατά την άποψή μου οφείλεται στην καλή
προετοιμασία και τις καιρικές συνθήκες που ταίριαξαν με το σκάφος και το
πλήρωμα».
Οι δύσκολες οικονομικές συνθήκες που βιώνει
η Ελλάδα απαιτούν νέες ιδέες ώστε το
Ράλι Αιγαίου να συνεχίσει να πρωταγωνιστεί και να εξελίσσεται με την πάροδο του
χρόνου
«Το
Ράλι Αιγαίου είναι σαφώς ο
κορυφαίος σταθμός της ιστιοπλοίας ανοικτής θαλάσσης στην Ελλάδα. Μετά το
επετειακό 50ο Ράλι θεωρώ ότι πρέπει να γίνουν κάποιες αλλαγές
λαμβάνοντας πάντα υπόψη την οικονομική κατάσταση της Ελλάδας και όλου του κόσμου
γενικότερα» επισημαίνει ο Δημήτρης Δεληγιάννης η εμπειρία του οποίου είναι καταλυτικής
σημασίας:
« Ο σχεδιασμός των ιστιοδρομιών θα πρέπει να γίνει με γνώμονα το κόστος
διαμονής των αθλητών στους προορισμούς που
πιάνουν τα σκάφη, οι οποίοι, κατά την άποψή μου, πρέπει να μειωθούν.
Επίσης, απαραίτητη προϋπόθεση είναι να
προστεθούν αγώνες inshore όρτσα-πρίμα. Κάθε
φορά μου λένε ότι το ζητάω γιατί είναι
ειδικότητά μου οι αγώνες αυτοί. Δεν ψάχνω να ανακαλύψω την πυρίτιδα. Όλα τα
μεγάλα πρωταθλήματα, παγκόσμιο και ευρωπαϊκό έχουν πάνω από 50% τέτοιες
διαδρομές. Πρόκειται για διαδρομές με
σημαδούρες όπως οι ολυμπιακές κατηγορίες. Είμαι βέβαιος ότι εάν επανασχεδιαστεί
το Ράλι Αιγαίου θα αυξηθούν και οι ξένες συμμετοχές και προς αυτή την
κατεύθυνση θα πρέπει να βοηθήσουμε και
οι ίδιοι οι αγωνιζόμενοι με τις γνωριμίες που έχουμε δημιουργήσει από τις
συμμετοχές μας σε ξένα πρωταθλήματα» και προσθέτει:
«Ελπίζω στο πρόσωπο του προέδρου του ΠΟΙΑΘ, Γιάννη
Μαραγκουδάκη, και ότι ο Όμιλος θα συνεχίσει την πολύ καλή του προσπάθεια ώστε
κάποια στιγμή να φθάσουμε και στο 100ο επετειακό Ράλι».
Όσο αφορά στους μελλοντικούς του στόχους ο πολυνίκης
του Ράλι Αιγαίου και Ολυμπιονίκης, Δημήτρης Δεληγιάννης είναι ξεκάθαρος:
«Σε συνεργασία πάντα με τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας μου
και κυρίως με τον Σίμο Καμπουρίδη που είναι το δεξί μου χέρι, καλούμαστε να αποφασίσουμε ποιο θα είναι το επόμενο
σκάφος μας. Μία πολύ δύσκολη απόφαση
διότι πέρα από το οικονομικό που είναι πάρα πολύ σημαντικό, η πιο
κρίσιμη επιλογή είναι στο θέμα του μεγέθους του σκάφους. Όσο μεγαλύτερο είναι ένα
σκάφος, μπορεί να είναι σαφώς
εντυπωσιακό κάτι που βοηθάει στην προσέλκυση χορηγών όμως έχει αυξημένο κόστος συντήρησης και μεγάλο
ρίσκο ως προς το αποτέλεσμα. Το οποίο μπορεί να είναι ή του ύψους ή του
βάθους. Αν θα έπρεπε να αποφασίσω τώρα, αλλά ευτυχώς έχω χρόνο μπροστά μου ,
σίγουρα θα διάλεγα σκάφος γύρω στα 45 πόδια.
Η συμμετοχή μας στο παγκόσμιο του 2014 με στόχο μία
θέση στην τριάδα στην κατηγορία Κορίνθιανς, είναι απολύτως εφικτός στόχος αν
δουλέψουμε σκληρά και μεθοδικά».
Όμως προϋπόθεση για την υλοποίηση όλων αυτών των
σχεδίων είναι η ύπαρξη χορηγού .
«Ευτυχώς έχει αποδειχθεί τα τελευταία χρόνια ότι ως ομάδα είμαστε καταξιωμένοι και αγαπητοί και
αυτό έχει αποτέλεσμα να έχουμε πάντα έναν χορηγό δίπλα μας. Με την ευκαιρία
αυτή θα ήθελα να ζητήσω συγγνώμη από τον χορηγό που είχαμε στο φετινό Ράλι
Αιγαίου αφού που δεν μπορέσαμε να αγωνιστούμε με τα χρώματά του. Προηγείται τα
Πολεμικό Ναυτικό».
Ράλι
Αιγαίου 1964 - 2013
Πριν 50 χρόνια το 1963 είχαν ωριμάσει οι συνθήκες
στους ιστιοπλόους του Κέντρου για έναν αγώνα στο Αιγαίο, μακριά από τα
προστατευμένα νερά του Αργοσαρωνικού που μέχρι τότε διεξάγονταν οι ιστιοπλοϊκοί
αγώνες.
Δειλά – δειλά το 1964 ξεκίνησε το πρώτο Διεθνές
Ιστιοπλοϊκό Ράλι Αιγαίου, στη διαδρομή Φάληρο – Σύρος απόστασης 80 ναυτικών
μιλίων.
Στον αγώνα μετείχαν λίγα, αλλά ωραιότατα σκάφη του
ιστιοπλοϊκού στόλου και ο ενθουσιασμός ήταν πολύ μεγάλος.
Η δεύτερη διοργάνωση με πολύ μεγαλύτερη συμμετοχή
σκαφών ήταν στη διαδρομή Φάληρο – Ύδρα – Σύρος, απόστασης 120 ν.μ.
Η επιτυχία και της δεύτερης διοργάνωσης άνοιξε πια
τον δρόμο για μεγαλύτερες διαδρομές αφού εν τω μεταξύ τα πληρώματα
εξοικειώθηκαν με το ταξίδεμα στο Αιγαίο.
Η τρίτη διοργάνωση έγινε στη διαδρομή Φάληρο – Ίος
– Ρόδος, απόστασης 300 ν.μ.
Συγχρόνως η Πολιτεία δια του Ελληνικού Οργανισμού
Τουρισμού, θεώρησε ότι η διοργάνωση μπορεί να γίνει ένα μέσο για την προώθηση
στο εξωτερικό του θαλάσσιου τουρισμού και την προβολή των νησιών μας παράλληλα
με την προβολή του γενικού τουρισμού.
Τα
γραφεία εξωτερικού του ΕΟΤ προβάλλουν με αφίσες και άλλο έντυπο υλικό τη διοργάνωση με αποτέλεσμα να
κινήσει το ενδιαφέρον αρκετών ιστιοπλόων απ’ όλο τον κόσμο για συμμετοχή στον
αγώνα και με την ευκαιρία αυτή να
γνωρίσουν τη νησιωτική Ελλάδα.
Τα
επόμενα χρόνια που οι συμμετοχές
πληθαίνουν καθώς μεγαλώνει και η ιστιοπλοϊκή διαδρομή του αγώνα, καθιερώνεται το Ράλι Αιγαίου ως ο Ελληνικός
θαλάσσιος Μαραθώνιος. Μέχρι σήμερα οι διαδρομές του Ράλλυ Αιγαίου αθροιζόμενες,
έχουν καλύψει μία φορά την περίμετρο της Γης, γύρω δηλαδή στα 21.000 ν.μ.
Παράλληλα
και επειδή οι διαδρομές έχουν ήδη μεγαλώσει, ο προσανατολισμός της σχεδίασης
του Ράλι, δεδομένου ότι οι τότε συνθήκες το επιβάλλουν, στρέφεται στο Ανατολικό
Αιγαίο και έτσι εκπληρώνεται ένας άλλος εθνικός στόχος, η παρουσία των Ελλήνων
ιστιοπλόων και η περιφορά της Ελληνικής
σημαίας στις ακριτικές περιοχές.
Εξίσου
μεγάλη προσφορά του Ράλι Αιγαίου ήταν και η εξοικείωση και ενασχόληση όλο και
περισσότερων Ελλήνων με τη θάλασσα και η ανάπτυξη του αθλήματος της Ιστιοπλοΐας
σε όλο τον Ελλαδικό χώρο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.