8 Αυγ 2013

Ακτοπλοία: Δάνεια 1,1 δισ. ευρώ από ελληνικές και γερμανικές τράπεζες








Κατά 1,4% αυξήθηκαν οι δανειακές υποχρεώσεις των ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων σε σύγκριση με το 2012  δημιουργώντας σοβαρά προβλήματα στη λειτουργία τους.  Τα δάνεια έχουν ξεπεράσει το ένα δισεκατομμύριο σύμφωνα με την ετήσια έρευνα της XRTC, εταιρείας οικονομικών συμβούλων για θέματα ναυτιλίας.




Το σύνολο των εισηγμένων εταιρειών και της HSW  έχουν προβεί σε αναταξινόμηση των Μακροπρόθεσμων δανείων σε Βραχυπρόθεσμες τραπεζικές υποχρεώσεις, σύμφωνα με την παράγραφο 74 του ΔΛΠ 1, αφού δεν πληρούνται οι όροι των σχετικών δανειακών συμβάσεων όσον αφορά στην εξυπηρέτηση των δανείων τους.

Από το 2009 εμφανίζεται μια σχετική σταθεροποίηση του επιπέδου δανεισμού των εταιρειών με ελαφρά μείωση λόγω:

 της αποπληρωμής των δανείων

 αναδιάρθρωσης των δανείων και

 της πώλησης πλοίων που βοήθησαν στη μείωση των δανείων λόγω προπληρωμών.



Οι σχεδόν σταθεροποιητικές τάσεις της τραπεζικής χρηματοδότησης σε επίπεδο κλάδου την τελευταία 4τία οφείλεται στο ότι δεν υπάρχουν σημαντικές αλλαγές στα δανειακά χαρτοφυλάκια των εταιρειών.

 Ενδεικτικό είναι ότι κατά την 7ετή περίοδο 2006-2012 τα τραπεζικά δάνεια στο σύνολο των εταιρειών μειώθηκαν μόνο 12% περίπου. των Μόνο η MINOAN LINES παρους;iaσε στοιχειώδη μείωση των συνολικών δανειακών τους υποχρεώσεων κατά -6% ενω, και η ATTICA GROUP παρουσίασε μείωση αλλά οριακή της τάξης του -1.5%.

«Tα μερίδια αγοράς του τραπεζικού δανεισμού των βασικότερων παικτών της ακτοπλοϊκής αγοράς και φαίνεται να παραμένουν σχεδόν σταθερά τα τελευταία τέσσερα χρόνια με την ATTICA GROUP και ΑΝΕΚ LINES να έχουν τον μεγαλύτερο δανεισμό. Αν και η κεφαλαιοποίηση χρέους της ΑΝΕΚ και της Hellenic Seaways από την τράπεζα Πειραιώς δεν έχει δρομολογήσει κάποιες εξελίξεις, εντούτοις είναι βέβαιο ότι αργά ή γρήγορα θα επέλθουν αφού ο ρόλος της τράπεζας δεν είναι αυτός του μετόχου αλλά του δανειστή» επισημαίνεται στην έρευνα:



« Σχεδόν όλες οι τράπεζες έχουν κατανοήσει την αναγκαιότητα για βαθιές αναδιαρθρώσεις των δανείων. Οι διαπραγματεύσεις όλων των εταιρειών έχουν ωριμάσει και μετά το τέλος της φετινής τουριστικής περιόδου θα δρομολογηθούν εξελίξεις στο σύνολο του κλάδου. Παράλληλα με τα παραπάνω, η επίλυση του προβληματικού δανεισμού είναι μονόδρομος. Οι αρχικοί και εναπομείναντες δανειστές της Ελληνικής Ακτοπλοΐας είναι κυρίως οι Ελληνικές και Γερμανικές Τράπεζες» και προσθέτει:



«Για να μπορέσουν αυτές να βοηθήσουν τον κλάδο, θα πρέπει τα εναπομείναντα δάνεια τους να αναχρηματοδοτηθούν από επενδυτικές τράπεζες της Ευρωζώνης και μετά την άμεση ελάφρυνση τους, οι ίδιες αυτές τράπεζες να υποχρεωθούν να διαθέσουν κεφάλαια εποχικής στήριξης της αγοράς κυρίως τους χειμερινούς μήνες αποφεύγοντας έτσι την ισχυρή πιθανότητα κατάρρευσης του κλάδου. Εξάλλου, η ιστορία έως τώρα έχει δείξει ότι οι τράπεζες που στηρίζουν ορθολογικά τις ακτοπλοικές εταιρείες δεν έχουν χάσει» και καταλήγει:

  

«Οι εταιρείες οφείλουν να συνεχίσουν το επίπονο έργο της μείωσης του κόστους λειτουργίας τους, να περιορίσουν ακόμη παραπάνω τις ανταγωνιστικές στρατηγικές και δράσεις τόσο στα οικονομικά όσο και στα γραφειοκρατικά θέματα και να εξηγήσουν ακόμη πιο απλά και καλύτερα τον μεγάλο κίνδυνο κατάρρευσης που διατρέχουν. Νέες επενδύσεις δεν μπορούν να υπάρξουν στο άμεσο μέλλον αλλά αυτό δεν είναι ανησυχητικό αφού ο μέσος όρος ηλικίας του στόλου είναι ακόμη σχετικά μικρός.

Τέλος, συστήνουμε στους χρήστες των δημοσίων υπηρεσιών των ακτοπλοϊκών πλοίων, επιβάτες και μεταφορείς, να προσεγγίζουν το πρόβλημα με μεγαλύτερη σοβαρότητα και σκεπτικισμό περιορίζοντας τις απαιτήσεις για συχνότητα η ταχύτητα της οποιασδήποτε σύνδεσης. Έχουν όλοι, ακόμη και σήμερα, την δυνατότητα σχεδιασμού των αναγκών τους και το ευτύχημα είναι ότι ακόμη και στο "μάτι του κυκλώνα" που πλέει το πλοίο της ελληνικής οικονομίας αλλά και ο ακτοπλοϊκός στόλος, όλα τα ελληνικά νησιά συνδέονται με την ηπειρωτική Ελλάδα εξυπηρετούνται με ασφαλή και ποιοτικά πλοία τα περισσότερα των οποίων είναι υψηλών προδιαγραφών.

Είναι μεγάλη ευκαιρία μέσα στον χρηματοοικονομικό πάτο που βρίσκεται η Ελληνική Ακτοπλοϊκή Αγορά να νοικοκυρευτεί και να ανασυρθεί με μαργαριτάρια γιατί αυτό αξίζει σε όλους τους Έλληνες που είναι και οι κύριοι χρήστες της».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.