5 Δεκ 2012

Επιστολή προς Κ.Μουσουρούλη: «Τα προβλήματα της κρουαζιέρας και του home-porting δεν επιλύονται μέσα στα γραφεία»

Επιστολή στον υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου Κωστή Μουσουρούλη με κοινοποίηση στην Όλγα Κεφαλογιάννη, υπουργό Τουρισμού με θέμα «Κρουαζιέρα-Δυνατότητες, προοπτικές και μελλοντικές ελπίδες έστειλε ο Μιχάλης Λάμπρος Αντιπρόεδρος Ενώσεως Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας ,

Αναλυτικά:

«Αγαπητέ κύριε Υπουργέ,

Αισθάνομαι την ανάγκη να επικοινωνήσω μαζί σας και μέσω υμών και με τους άμεσους συνεργάτες σας αντλώντας αυτό το δικαίωμα από την παρουσία μου στην Ακτή Μιαούλη πάνω από πενήντα χρόνια αφοσιωμένα εξ’ ολοκλήρου στο επιβατηγό πλοίο και πιο συγκεκριμένα στο κρουαζιερόπλοιο.

Σε μια εποχή που η οικονομία της χώρας μας δοκιμάζεται τόσο σκληρά σε μια εποχή που η Ελληνική και η Ελληνόκτητη Ναυτιλία πλοίων όλων των κατηγοριών περνά μια από τις πιο κρίσιμες περιόδους της ιστορίας της λόγω της διεθνούς ύφεσης, σας έτυχε ο κλήρος να διευθύνετε τις τύχες του επανασυσταθέντος ιστορικού Υπουργείου Ναυτιλίας.

Ομολογώ ότι παρόλες τις αντιξοότητες και τα πολλά μέτωπα που ανοίγονται καθημερινά μπροστά σας έχετε καταφέρει να βρίσκετε λύσεις κατά το μέτρο του δυνατού ή να καταβάλετε κάθε προσπάθεια εξεύρεσης λύσεων και αυτό σίγουρα είναι προς τιμήν σας και είστε άξιος συγχαρητηρίων.



Επειδή φθάσαμε στο τέλος μιας δύσκολης και δυστυχώς ισχνής τουριστικής περιόδου για το τρέχον έτος και επειδή όπως έχετε εξαγγείλει θα μας ανακοινώσετε σύντομα σε συνεργασία με την Υπουργό Τουρισμού κυρία Όλγα Κεφαλογιάννη τις αποφάσεις σας για την ενίσχυση του θαλάσσιου τουρισμού, θα ήθελα ως ένας απλός εργάτης της Κρουαζιέρας να σας θέσω υπ’ όψιν ορισμένα θέματα, ορισμένες αλήθειες που πιθανόν να σας βοηθήσουν στο να πάρετε τις οριστικές σας αποφάσεις.

Η φετινή τουριστική περίοδος για τα κρουαζιερόπλοια έληξε και το μοναδικό όφελος για τη χώρα μας την χρονιά που τελειώνει σε λίγο ήταν η έναρξη της χρησιμοποίησης των λιμανιών του Ηρακλείου και της Ρόδου ως home porting από κρουαζιερόπλοια της εταιρείας COSTA.





Αν αναλογιστούμε ότι τα κρουαζιερόπλοια της LOUIS CRUISES ήταν το μοναδικά που χρησιμοποίησαν τον Πειραιά ως home porting και κατά το έτος 2012 καθώς επίσης και μερικώς το κρουαζιερόπλοιο της Pullman Tours ΖΕΝΙΘ που χρησιμοποιεί επίσης για επιβίβαση/αποβίβαση επιβατών και την Κωνσταντινούπολη, τότε καταλήγομε στο συμπέρασμα ότι η πρώτη μετά καμποτάζ εποχή δεν απέδωσε μέχρι στιγμής τα αναμενόμενα.

Βέβαια όλοι οι φορείς δεν περίμεναν θαύματα από την επόμενη ημέρα της άρσης του καμποτάζ απλούστατα διότι οι προγραμματισμοί των μεγάλων κυρίως εταιρειών κρουαζιεροπλοίων γίνονται έγκαιρα σε βάθος τουλάχιστον δύο ετών κάτι που σημαίνει ότι ο προγραμματισμός για τα λιμάνια προσεγγίσεως και για τους προορισμούς των ετών 2013 και ίσως 2014 έχει γίνει σίγουρα από το τέλος του έτους 2011, δηλαδή σε μια περίοδο που ίσχυε ακόμη το καμποτάζ στη χώρα μας.

Στον αντίποδα οι προσεγγίσεις των transit κρουαζιεροπλοίων στον Πειραιά και στα λιμάνια των δημοφιλεστέρων ως προορισμών νησιών μας κινήθηκαν σε ικανοποιητικά επίπεδα. Βέβαια το έτος 2012 δεν είχαμε τις προσεγγίσεις του έτους 2011 που όλοι μας γνωρίζομε ότι ήταν πολύ αυξημένες λόγω των εκτάκτων πολιτικών αναταραχών των χωρών της Βορείου Αφρικής κάτι που ανάγκασε τις εταιρείες κρουαζιεροπλοίων να αλλάξουν προορισμούς με προτίμηση τη χώρα μας, την Τουρκία και την Κροατία.

Το μεγάλο ερώτημα και η απορία όλων μας είναι πώς και πότε θα πεισθούν οι μεγάλες εταιρείες κρουαζιεροπλοίων που εδρεύουν κυρίως στο Miami των ΗΠΑ ότι η Ελλάδα στην μετά καμποτάζ εποχή είναι ο πιο κατάλληλος και ο πιο ασφαλής προορισμός για να ξεκινήσουν να χρησιμοποιούν τα λιμάνια μας ως home-porting κάτι που θα θερμάνει και θα ενισχύσει σε ικανοποιητικό βαθμό τα αναμενόμενα έσοδα του Κράτους όπως περιγράφονται στις διάφορες μελέτες που έχουν δει το φως της δημοσιότητας, π.χ Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος, Πανεπιστήμιο Πειραιώς, Ναυτικό Επιμελητήριο της Ελλάδος, κλπ. Διαβάζω με μεγάλο ενδιαφέρον στον ημερήσιο ναυτιλιακό και οικονομικό τύπο ότι ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου κος. Μουσουρούλης και η κα. Όλγα Κεφαλογιάννη ετοιμάζονται σύντομα να εξαγγείλουν σχέδια για αναμόρφωση και ενίσχυση της κρουαζιέρας. Σίγουρα τα αναμένομε με ενδιαφέρον.

Όμως τα προβλήματα της κρουαζιέρας και του home-porting δεν επιλύονται μέσα στα γραφεία και πίσω από τις καρέκλες. Τα προβλήματα επιλύονται μόνο με προσωπικές παρεμβάσεις και διαβουλεύσεις πρόσωπο με πρόσωπο από υψηλόβαθμα κυβερνητικά στελέχη σε επίπεδο τουλάχιστον Υπουργών ή Γενικών Γραμματέων των αρμοδίων υπουργείων στα κεντρικά γραφεία των



εταιρειών κυρίως στο Miami όπου θα τεθούν τα θέματα επί τάπητος με τα αντίστοιχα υψηλόβαθμα στελέχη των εταιρειών.

Κατά την άποψή μας τα κυριότερα επιχειρήματά μας για την προσέλκυση των κρουαζιεροπλοίων στον Ελλαδικό χώρο και την χρησιμοποίηση των λιμανιών μας ως home-porting εστιάζονται στις κάτωθι ενέργειες:

- Θα πρέπει να τονιστεί στις μεγάλες εταιρείες κρουαζιεροπλοίων η παρουσία της χώρας μας στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου ως στρατηγικός χώρος υποδοχής κρουαζιεροπλοίων με μεγάλη γκάμα επιλογής προορισμών.

- Θα πρέπει να παρουσιάσομε σε αυτές τις εταιρείες τα σχέδια και τα προγράμματά μας για την αναβάθμιση των λιμενικών μας υποδομών και να ζητήσομε την συμμετοχή τους στην υλοποίηση των στόχων μας. Να ακολουθήσομε το παράδειγμα της γειτονικής μας Τουρκίας που μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα αναβάθμισε όλα τα κύρια λιμάνια της με ανάθεση στην ιδιωτική πρωτοβουλία. Πρέπει να καταργηθεί άμεσα η σχέση του ελέγχου του κράτους σε πλειοψηφικό ποσοστό των ανάδοχων εταιρειών.
Κανένας και σε κανένα σημείο του πλανήτη μας θα δεχτεί να συμμετέχει σε φορέα, να συνεισφέρει τα ωραία του χρηματικά κονδύλια και να έχει την πλειοψηφία το κράτος. Πρέπει να ξεχάσομε το 51% της κρατικής συμμετοχής.
- Η Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας έχει ήδη ξεκινήσει αλληλογραφία με τις μεγάλες εταιρείες κρουαζιεροπλοίων είτε με απευθείας επαφές είτε μέσω των εκπροσώπων / πρακτόρων των εταιρειών στην Ελλάδα οι περισσότεροι των οποίων είναι μέλη μας για να προετοιμάσει το έδαφος για την συμμετοχή της ιδιωτικής πρωτοβουλίας στην αναβάθμιση των λιμενικών εγκαταστάσεων των λιμένων του Πειραιά και των νησιών μας.

- Πρέπει να καταλάβουν οι εταιρείες ότι η Ελλάδα διαθέτει σε μεγάλο ποσοστό μια στρατηγική που εγγυάται την ομαλή άφιξη και την εξυπηρέτηση των επιβατών.

- Πρέπει επίσης άμεσα να τεθεί σε εφαρμογή το περίφημο berthing plan το οποίο σήμερα η Ελλάδα είναι το μόνο σημείο του κόσμου που δεν εφαρμόζεται. Για τον Πειραιά θα ξεκινήσει πιλοτικό πρόγραμμα από το έτος 2013. Όπως ανέφερε η αρμόδια υπηρεσία της ΟΛΠ ΑΕ μέχρι τις 31/10/2012 είχαν δηλώσει προσεγγίσεις στον Πειραιά 659 κρουαζιερόπλοια για το έτος 2013.
- Για να αυξηθούν ο αριθμός των επιβατών και οι προσεγγίσεις κρουαζιεροπλοίων στον Πειραιά και στα Ελληνικά νησιά θα πρέπει να εκμεταλλευτούμε την διεθνή αύξηση της κρουαζιέρας σε ετήσια βάση και την αύξηση ταυτόχρονα του home porting. Εάν πράγματι συμβούν αυτά, τότε ελπίζομε ότι το έτος 2015 θα έχομε πιθανώς περίπου δύο εκατομμύρια home porting επιβάτες και σύνολο μαζί με τους τράνζιτ πάνω από πέντε εκατομμύρια με έσοδα που θα ξεπερνούν τα δύο δις €υρώ.

- Σίγουρα καταλήγει κανείς στο συμπέρασμα ότι τα οφέλη για την Ελληνική οικονομία από την αύξηση της κρουαζιέρας σε συνδιασμό με την αύξηση του home porting θα είναι σημαντικά αρκεί να προετοιμαστούμε κατάλληλα.

- Τα Ελληνικά νησιά είναι ο ωραιότερος και καλύτερος προορισμός κρουαζιέρας στον κόσμο διότι συνδιάζουν φυσικές ομορφιές με ιδεώδεις καιρικές συνθήκες και το καθένα διαφέρει από το άλλο κάτι που κινεί το ενδιαφέρον των τουριστών. Από εμάς εξαρτάται να εκμεταλλευτούμε σωστά αυτές τις φυσικές ομορφιές.

- Ο θαλάσσιος τουρισμός και ιδιαίτερα ο τομέας της Κρουαζιέρας έχει τεράστιες δυνατότητες που αντανακλούν και αποδίδουν στην στήριξη των τοπικών οικονομιών αρκεί να δημιουργηθούν οι κατάλληλες υποδομές και να παρέχονται στους τουρίστες ποιοτικές υπηρεσίες.

Για να επιτύχομε τους στόχους μας πρέπει να δουλέψομε σκληρά ούτως ώστε να βελτιώσομε εκτός από τις λιμενικές υποδομές όλες τις άλλες δραστηριότητες που έχουν σχέση με το home porting , π.χ στους τομείς επισκευών των πλοίων, φυσικά με ανταγωνιστικές τιμές σε σχέση με τις γειτονικές μας χώρες Τουρκία και Κροατία, στην τροφοδοσία εφοδίων και καυσίμων και στους άλλους παραναυτιλιακούς τομείς. Να γίνομε πραγματικά ανταγωνιστικοί.

Εάν κατορθώσομε να συντονίσομε όλοι τις ενέργειές μας για την πραγματοποίηση έστω ορισμένων από τους πιο πάνω στόχους τότε σίγουρα

η κρουαζιέρα θα έχει γρήγορη και επιτυχημένη ανοδική πορεία και θα αποτελέσει πράγματι πυλώνα ενίσχυσης της εθνικής μας οικονομίας κάτι που χρειαζόμαστε σήμερα παρά ποτέ άλλοτε.

Κύριε Υπουργέ, δεν υπάρχει χρόνος για χάσιμο. Πρέπει να τρέξομε προτού χάσομε την κυριαρχία του Αιγαίου και των νησιών μας από την γείτονα χώρα που καραδοκεί να μας πάρει την μπουκιά μέσα από το στόμα μας.
Πρέπει και μπορείτε να λύσετε άμεσα αν όχι όλα, έστω τα περισσότερα προβλήματα με πρώτα και σπουδαιότερα τα προβλήματα της Ακτοπλοϊας και της Κρουαζιέρας με έμφαση στις προσπάθειες για ενίσχυση του home-porting.

Έχετε όλες τις προϋποθέσεις να δώσετε πραγματική ώθηση στη λύση των προβλημάτων και να συνδέσετε έτσι το όνομά σας και την παρουσία σας στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου με ένα νέο επιτυχημένο ξεκίνημα της Ελληνικής και της Ελληνόκτητης Ναυτιλίας.

Η Ένωσή μας που είχε την ευκαιρία αλλά και την τιμή να σας συναντήσει αμέσως μετά την επιλογή σας στο Υπουργείο είναι πάντα στην διάθεσή σας για ένα εποικοδομητικό διάλογο στα θέματα που αφορούν τον τομέα της Κρουαζιέρας.

Με εκτίμηση"