4 Δεκ 2012

Κλείνουν οι στρόφιγγες της ναυτιλιακής χρηματοδότησης

Προς τον ουρανό έχει στραμμένο το βλέμμα η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία αναζητώντας θεϊκά σημάδια για την επόμενη ημέρα.

Η παγκόσμια οικονομική κρίση, έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση των εισοδημάτων του κάθε φορολογούμενου, άρα τη μείωση της κατανάλωσης και συνακόλουθα τη μείωση της παραγωγής και του μεταφορικού έργου το οποίο κατά 90% γίνεται δια θαλάσσης.

Όμως οι στρόφιγγες χρηματοδότησης έχουν κλείσει αφού τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα αντιμετωπίζουν τα δικά τους προβλήματα.



Ο συνολικός δανεισμός της παγκόσμιας ναυτιλίας φθάνει σήμερα τα 475 δισ. δολάρια από το σύνολο των τραπεζών με βάση τα στοιχεία της Ρetrofin Research. Η δύναμη του παγκόσμιου στόλου ανέρχεται στα 92.707 πλοία όλων των τύπων. Ο μέσος όρος δανείου για κάθε πλοίο είναι 5,124 εκατ. δολάρια.

Οι 40 κορυφαίες τράπεζες με ναυτιλιακό χαρτοφυλάκιο έχουν δανείσει σήμερα στη ναυτιλία περί τα 422,135 δισ. δολάρια (88,87% του συνόλου των ναυτιλιακών δανείων) έναντι 454,89 δισ. δολαρίων στις αρχές του 2012.

Ανάμεσά τους είναι και τρεις ελληνικές τράπεζες. Στην 35η βρίσκεται η Εμπορική Τράπεζα με δάνεια 2,4 δισ. δολ., στην 37η θέση η Εθνική Τράπεζα με 1,995 δισ. δολ. και στην 40ή θέση η Marfin με 1,5 δισ. δολαρίων.

Στην κορυφή της λίστας, σύμφωνα πάντοτε με την έρευνα της Petrofin Research είναι η HSH Nordbank με δάνεια ύψους 39 δισ. δολαρίων, στη δεύτερη θέση η DnB με 26 δισ. δολάρια και στην τρίτη η Commerzbank με 25,5 δισ. δολάρια.

Από τις κινεζικές τράπεζες, που έχουν μπει δυνατά στο παιχνίδι της ναυτιλιακής χρηματοδότησης, η Bank of China βρίσκεται στην 8η θέση με χαρτοφυλάκιο 16,5 δισ.δολαρίων και η China Exim στη 12η με 14,5 δισ.

Τα δάνεια των ευρωπαϊκών τραπεζών έχουν μειωθεί από τα 373,86 δισ. δολάρια το 2010, στα 317,14 δισ. δολάρια το 2012. Το 2010 οι ευρωπαϊκές τράπεζες που βρίσκονταν στις top 40 κάλυπταν το 83,12% των δανείων, το 2011 το 81,69% και τον Νοέμβριο του 2012 το 75,13%.

Από την άλλη πλευρά, έχουν αυξηθεί τα δάνεια από τράπεζες της Ασί¬α¬ς και της Αυστραλίας από τα 66,40 δισ. στα 93 δισ. δολάρια. Επίσης τα δάνεια από αμερικανικές τράπεζες αυξήθηκαν από 6,75 δισ. στα 12 δισεκατομμύρια.
Από την Αγγλία και την Ιρλανδία τα δάνεια μειώθηκαν από 53,35 δισ. στα 43,5, από τη Γαλλία και το Βέλγιο από 31,84 δισ. πήγαν στα 27,20 .

Οι ολλανδικές τράπεζες ενίσχυσαν τη θέση τους και από τα 17,62 δισ. το 2011 πήγαν στα 18,1 το 2012.
Οι γερμανικές από τα 151,32 δισ.δολάρια το 2011 έπεσαν στα 141,04 δισ.

Οι ελληνικές τράπεζες που βρίσκονται στη λίστα των Top 40 μείωσαν το χαρτοφυλάκιό τους από τα 9,72 δισεκατομμύρια δολάρια το 2011 στα 5,895 δισ. το 2012.

Το 2011 οι έξι κορυφαίες τράπεζες στη χρηματοδότηση της ναυτιλίας κάλυπταν το 35% με ένα συνολικό χαρτοφυλάκιο 160 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Το 2012 οι έξι κορυφαίε τράπεζες καλύπτουν το 34,17% με το συνολικό χαρτοφυλάκιο να ανέρχεται στα 144,25 δισεκατομμύρια.

Το 9μηνο του 2012 ο συνολικός αριθμός των δεξαμενόπλοιων , των φορτηγών των containreships και των offshore πλοίων αυξήθηκε από τα 28.206 στις 31/12/2011 στα 29.149 την 1η/10/2012 ποσοστό αύξησης 4,45%.
Παρά την αύξηση αυτή που σημείωσε ο παγκόσμιος στόλος η χρηματοδότηση μειώνεται συνεχώς και αναμένεται να συνεχίσει την καθοδική της πορεία τα επόμενα δύο χρόνια

ΠΗΓΗ: protothema.gr