13 Δεκ 2012

Ναυτική Εργασία και Εκπαίδευση στη διαβούλευση

Το νομοσχέδιο που έδωσε στη δημοσιότητα για διαβούλευση το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου αφορά τόσο τη Ναυτική Εργασία όσο και την Εκπαίδευση. Διαβάζουμε αναλυτικά:

1. Κατά τη διάρκεια του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής και με την προϋπόθεση ότι δεν υπάρχει σε ισχύ αντίστοιχη Συλλογική Σύμβαση Εργασίας, δύνανται να συνάπτονται ατομικές συμβάσεις εργασίας μεταξύ του πλοιοκτήτη ή του πλοιάρχου ή του διαχειριστή ή του εκπροσώπου ή του πράκτορα του πλοίου και Έλληνα ναυτικού για ναυτολόγηση σε θέση κατώτερου πληρώματος και να συμφωνούνται ο μισθός, τυχόν λοιπές αποδοχές και οι όροι εργασίας του σε φορτηγά πλοία χωρητικότητας μεγαλύτερης των 3000 κοχ νηολογημένα σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 13 του ν.δ. 2687/1953 (ΦΕΚ 317 Α΄) ή σε ιδιωτικά σκάφη αναψυχής ανεξαρτήτως σημαίας.

2. Οι ρυθμίσεις της προηγούμενης παραγράφου ισχύουν για όσους, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, απογράφονται ως ναυτικοί ή για όσους έχουν διαγραφεί και επαναπογράφονται, καθώς και για τους ήδη απογεγραμμένους ναυτικούς.

3. Οι διατάξεις του άρθρου 12 του Ν. 3569/ 2007, εφαρμόζονται ανάλογα μόνο για τους ναυτικούς που ναυτολογούνται σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος άρθρου, σε φορτηγά πλοία χωρητικότητας μεγαλύτερης των 3000 κοχ νηολογημένα σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 13 του ν.δ. 2687/ 53 (ΦΕΚ 317 Α') και σε καμία περίπτωση δεν θίγονται τα ασφαλιστικά δικαιώματα των ναυτικών από τη θαλάσσια υπηρεσία τους στο πλοίο. Η σχετική δαπάνη καλύπτεται από τον προϋπολογισμό του ΝΑΤ.

4. Με απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας και Ναυτιλίας και Αιγαίου, καθορίζεται το ύψος του μισθού, επί του οποίου υπολογίζονται οι εισφορές πλοιοκτήτη και ναυτικού στο ΝΑΤ, υπέρ ΝΑΤ, ΤΠΚΠΕΝ, ΚΕΑΝ, ΕΛΟΕΝ, Εστίας Ναυτικών, των ναυτικών που ναυτολογούνται σύμφωνα με τις διατάξεις των παραγράφων 1 και 2. Από την εφαρμογή της διάταξης του προηγούμενου εδαφίου δεν θίγεται ο καθορισμός του ύψους της σύνταξης των ναυτικών που έχουν ήδη θαλάσσια υπηρεσία, για τον υπολογισμό της οποίας λαμβάνεται υπόψη ο ευνοϊκότερος μισθός που κατεβλήθη και επί του οποίου εισπράχθηκαν εισφορές σε χρονικό διάστημα 48 μηνών εντός της τελευταίας δεκαετίας.


Άρθρο 18: Μητρώο Ενεργών Ναυτικών

α. Με απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου και κατόπιν δημόσιας πρόσκλησης, καταρτίζεται «Μητρώο Ενεργών Ναυτικών». «Ενεργός» θεωρείται ο ναυτικός που έχει τουλάχιστον οκτώ μήνες υπηρεσίας επί πλοίου κατά τα τελευταία τρία έτη. Το Μητρώο περιλαμβάνει ιδίως τα στοιχεία των ναυτικών, τις ειδικότητες και τις ναυτολογήσεις.
β. Με την ίδια απόφαση προσδιορίζεται το ειδικότερο περιεχόμενο του Μητρώου, η διαδικασία και ο χρόνος ενημέρωσής του, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια.
Άρθρο 19: Παράταση θητείας επίκουρων καθηγητών

1. Στην παρ. 1 του άρθρου 13 του ν. 2638/1998 (ΦΕΚ 204 Α΄ ), όπως αντικαταστάθηκε με την παρ. 1 του άρθρου 7 του ν. 3450/2006 (ΦΕΚ 64 Α΄ ), προστίθεται στοιχείο γ’, ως ακολούθως:
«(γ) Κατά το χρονικό διάστημα από τη συμπλήρωση της τριετούς θητείας έως την έκδοση της πράξεως μονιμοποιήσεως των αιτούντων ή τυχόν απορρίψεως της αιτήσεώς τους για μονιμοποίηση, θεωρείται ότι παρατείνεται η θητεία τους, με όλες τις νόμιμες συνέπειες, υπό την προϋπόθεση ότι έχει υποβληθεί αίτηση μονιμοποιήσεώς τους εντός της δίμηνης προθεσμίας του προηγουμένου εδαφίου. Σε περίπτωση θετικής κρίσεως, η μονιμοποίηση ολοκληρώνεται με την έκδοση σχετικής αποφάσεως του οικείου Υπουργού, η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Αν η υποβληθείσα αίτηση κριθεί αρνητικά από το Εκλεκτορικό Σώμα, η θητεία του κρινόμενου παρατείνεται με όλες τις νόμιμες συνέπειες μέχρι τη δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως της σχετικής διαπιστωτικής πράξεως του οικείου Υπουργού για την απόρριψη της αιτήσεως. Αν δεν υποβληθεί εμπρόθεσμα αίτηση για μονιμοποίηση, η θητεία θεωρείται ότι παρατείνεται με όλες τις νόμιμες συνέπειες και λήγει αυτοδικαίως με τη λήξη της ως άνω δίμηνης προθεσμίας για την υποβολή της αιτήσεως, εκδιδομένης περί αυτού σχετικής διαπιστωτικής πράξεως του οικείου Υπουργού, η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Η κρίση περί μονιμοποίησης ή μη των αιτούντων διενεργείται εντός του ακαδημαϊκού έτους κατά το οποίο λήγει η θητεία τους και πάντως όχι πέραν ενός ημερολογιακού έτους από τη λήξη αυτής».

2. Τα στοιχεία γ, δ, ε και στ της παραγράφου 1 του άρθρου 13 του ν. 2638/1998, όπως ισχύει, αναριθμούνται σε δ, ε, στ και ζ αντίστοιχα.


Άρθρο 20: Εκπαιδευτικά Ταξίδια σπουδαστών ΑΕΝ

1. Ναυτιλιακές επιχειρήσεις που έχουν υπαχθεί ή θα υπαχθούν στις διατάξεις του Ν. 27/1975 (ΦΕΚ 77 Α’), όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει, υποχρεούνται να προσλαμβάνουν για κάθε πλοίο, ανεξαρτήτως σημαίας, το οποίο διαχειρίζονται κατ’ ελάχιστον έναν σπουδαστή των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ) για κάθε εκπαιδευτική περίοδο, προκειμένου να καταστεί δυνατή η εκτέλεση της πρακτικής άσκησής του επί πλοίου, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στον οικείο Κανονισμό Σπουδών.
2. Παράβαση της υποχρέωσης αυτής συνεπάγεται κατάπτωση ποινικής ρήτρας σε βάρος της εταιρίας, ποσού δύο χιλιάδων πεντακοσίων (2.500,00) Ευρώ, υπέρ του Κεφαλαίου Ναυτικής Εκπαίδευσης. Σε περίπτωση συνεχιζόμενης παραβάσεως, δύναται να ανακληθεί η άδεια εγκατάστασης αυτής, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο Ν. 27/1975, όπως ισχύει.




Άρθρο 21: Γραφείο Σταδιοδρομίας

Στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου συστήνεται Γραφείο Σταδιοδρομίας, υπαγόμενο στην αρμόδια Υπηρεσία Ναυτικής Εκπαίδευσης, το οποίο έχει ως αρμοδιότητα την ενημέρωση και την παροχή κατευθύνσεων και υποδείξεων προς τους δοκίμους των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ), προκειμένου να εξασφαλισθεί η ναυτολόγησή τους σε πλοία ναυτιλιακών εταιριών για τη συμπλήρωση της επαγγελματικής κατάρτισής τους. Το Γραφείο Σταδιοδρομίας επικοινωνεί κατά τρόπο αποκλειστικό με τις ναυτιλιακές εταιρίες, προκειμένου να διασφαλίσει την αντικειμενικότητα και διαφάνεια της ναυτολόγησης. Για το σκοπό αυτό υποστηρίζεται από ειδικό πληροφοριακό σύστημα και διαδικτυακό ιστότοπο.
Στον Οργανισμό του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου που προβλέπεται στην παρ. 6 του άρθρου 2 του παρόντος καθορίζονται οι ειδικότεροι όροι λειτουργίας του Γραφείου Σταδιοδρομίας.



Άρθρο 22: Ρυθμίσεις για το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΝΕΕ)

Στο τέλος του α’ εδαφίου της περίπτωσης γ’ και στο τέλος του β’ εδαφίου της περίπτωσης ε’ της παρ. 1 του άρθρου 21 του Ν. 989/1979 (ΦΕΚ 260 Α’), όπως αυτές αντικαταστάθηκαν από τις αντίστοιχες περιπτώσεις γ’ και ε’ της παρ. 2 του άρθρου 30 του Ν. 3450/2006 (ΦΕΚ 64 Α’), προστίθενται οι λέξεις : «ή διατελέσαντες Πρόεδροι ή Διευθύνοντες Σύμβουλοι με 15ετή τουλάχιστον υπηρεσία σε διαχειριστική ναυτιλιακή εταιρία εγκατεστημένη στην Ελλάδα».



Άρθρο 23: Forum κοινωνικού διαλόγου επί εργασιακών ζητημάτων του τομέα ναυτιλίας

1. Με απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας και Ναυτιλίας και Αιγαίου συγκροτείται συλλογικό όργανο διαβούλευσης και ανταλλαγής απόψεων με τον τίτλο «Forum κοινωνικού διαλόγου επί εργασιακών ζητημάτων του τομέα ναυτιλίας». Αποστολή του Forum είναι η οργάνωση και η συστηματοποίηση του διαλόγου μεταξύ των κοινωνικών εταίρων, η καταγραφή και η δημοσιοποίηση συμπερασμάτων και κατευθύνσεων.

2. Με την ίδια απόφαση ρυθμίζονται ζητήματα σχετικά τα όργανα διοίκησης και τις αρμοδιότητές τους, την οργάνωση και λειτουργία του Forum, τη συμμετοχή μελών και την τήρηση σχετικού Μητρώου, τη δημοσιότητα των εργασιών του, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια.



Άρθρο 24 : Φύλακες παροπλισμένων πλοίων ή πλοίων που τελούν υπό απαγόρευση απόπλου λόγω αναγκαστικής ή συντηρητικής κατάσχεσης ή προσωρινής διαταγής των δικαστηρίων

1. Οι εν ενεργεία ναυτικοί που προσλαμβάνονται ως φύλακες παροπλισμένων πλοίων ή πλοίων που τελούν υπό απαγόρευση απόπλου λόγω αναγκαστικής ή συντηρητικής κατάσχεσης ή προσωρινής διαταγής των δικαστηρίων, σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις των εκάστοτε ισχυουσών διατάξεων πρέπει, εκτός των άλλων προϋποθέσεων που προβλέπονται από αυτές, να είναι Έλληνες υπήκοοι ή υπήκοοι κρατών μελών της Ε.Ε. ή της Ε.Ζ.Ε.Σ. ανεξαρτήτως ναυτικής ειδικότητας και να είναι ηλικίας μέχρι 67 ετών.

2. Οι συνταξιούχοι, λόγω γήρατος, ναυτικοί που προσλαμβάνονται, κατ’ εξαίρεση, ως φύλακες παροπλισμένων πλοίων ή πλοίων που τελούν υπό απαγόρευση απόπλου λόγω αναγκαστικής ή συντηρητικής κατάσχεσης ή προσωρινής διαταγής των δικαστηρίων, εφόσον δεν προσφέρονται απογεγραμμένοι ναυτικοί σύμφωνα με σημείωμα του Γ.Ε.Ν.Ε, πρέπει να είναι ηλικίας μέχρι 67 ετών.

3. Κάθε γενική ή ειδική διάταξη, κατά το μέρος που ρυθμίζει τα θέματα που αναφέρονται στις παραγράφους 1 και 2 του παρόντος άρθρου κατά τρόπο διαφορετικό, καταργείται.


Άρθρο 25: Επισκευές κτιρίων Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού

Η παράγραφος 4 του άρθρου 5 του Ν. 4081/2012 (ΦΕΚ 184 Α’) εφαρμόζεται υπό τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις για την επισκευή κάθε κτιρίου των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού, το οποίο είναι ή έχει χαρακτηριστεί ως νόμιμο. Με απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου ρυθμίζονται θέματα που αφορούν στην κατάρτιση, υπογραφή και εκτέλεση, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια των σχετικών συμβάσεων.


Άρθρο 26: Ρυθμίσεις σχετικές με εισφορές υπέρ του Κεφαλαίου Ναυτικής Εκπαίδευσης (ΚΝΕ)

1. Η παράγραφος 4 του άρθρου 3 του Ν.Δ. 99/1973 (ΦΕΚ 173 Α’), αντικαθίσταται ως ακολούθως:

«4. Από τις εισπραττόμενες από το ΝΑΤ ετήσιες εισφορές υπέρ του κεφαλαίου Ναυτικής Εκπαίδευσης, κατά τα οριζόμενα στο παρόν άρθρο αποδίδεται ποσό μέχρι πενήντα χιλιάδες (50.000) ευρώ ετησίως, εντός του τελευταίου τριμήνου εκάστου έτους. Δικαιούχοι του κατά τα ανωτέρω ποσού είναι τα αναγνωρισμένα επαγγελματικά σωματεία πλοιοκτητών φορτηγών πλοίων για μέλη τους μέχρι 3.000 grt και τα αναγνωρισμένα επαγγελματικά σωματεία επιβατικών ή ακτοπλοϊκών πλοίων ανεξαρτήτως χωρητικότητας. Το σχετικό ποσό κατανέμεται αναλογικά βάσει της εισφέρουσας στο ΚΝΕ ολικής χωρητικότητας από τους παραπάνω δικαιούχους όπως καθορίζεται από το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος (Ν.Ε.Ε.). Το σχετικό ποσό θα διατίθεται, σύμφωνα και με τα οριζόμενα στα οικεία καταστατικά των ενώσεων, για την προσέλκυση στο ναυτικό επάγγελμα και την προαγωγή του μορφωτικού και επαγγελματικού εν γένει επιπέδου των ναυτικών και των ασχολούμενων περί τη ναυτιλία, όπως επίσης και για την παρακολούθηση των ναυτιλιακών εξελίξεων και συμμετοχή σε κάθε φύσεως συναφείς εκδηλώσεις και διεθνείς διασκέψεις και συνέδρια»