Η χρηματοδότηση των ναυτιλιακών εταιρειών μέσα σε ένα δύσκολο
παγκόσμιο οικονομικό περιβάλλον, αποτελεί το σημείο κλειδί, που
κρίνει-καθορίζει το μέλλον τους. Ποιες θα επιβιώσουν, ποιες θα
αναπτυχθούν και ποιες θα βάλουν «λουκέτο». Εξίσου σημαντική είναι και η
παράμετρος που αφορά τον τρόπο άντλησης κεφαλαίων.
Ο συνολικός αριθμός των ναυτιλιακών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα ανέρχεται σε 597.
Από αυτές, οι 25 είναι εισηγμένες στην αμερικανική χρηματαγορά, ήτοι
μόλις το 4,1 % μόλις του αριθμού των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών.
Όσον αφορά όμως τη χωρητικότητα του στόλου τους οι εισηγμένες εταιρείες
έχουν το 19% της χωρητικότητας του ελληνόκτητου στόλου. Αξιοσημείωτο
είναι ότι πίσω από αυτές τις 25 βρίσκονται μόλις 12 Έλληνες πλοιοκτήτες
αφού κάποιοι έχουν πάνω από μία ακόμη και τέσσερις εισηγμένες.
Ιδιαίτερη
προσοχή χρήζει το ποσοστό της τραπεζικής χρηματοδότησης αυτών των 25
εταιρειών η οποία φτάνει το 33% της συνολικής χρηματοδότησης της
ελληνόκτητης ναυτιλίας, η οποία σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία
ανέρχεται στα 57 δισεκατομμύρια δολάρια. Το συνολικό χαρτοφυλάκιο των
τραπεζών στην ελληνόκτητα ναυτιλία το 2008 άγγιζε τα 80 δισεκατομμύρια.
Επίσης, 3.217 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 329 εκατομμυρίων τόνων
ανήκουν σε ιδιωτικές εταιρείες ανήκουν σε ιδιωτικές εταιρείες ενώ 868
πλοία συνολικής χωρητικότητας 76 εκατομμυρίων τόνων ανήκουν σε
εισηγμένες.
«Είναι σίγουρο ότι η γιγάντωση της Ελληνικής Ναυτιλίας
πραγματοποιήθηκε με τη στήριξη κατά βάση των ναυτιλιακών τραπεζών,
διεθνών και ελληνικών, οι οποίες ανέπτυξαν σημαντικά χαρτοφυλάκια στην
εν λόγω αγορά. Κι ενώ οι εισηγμένες εταιρίες έχουν τη στήριξη και των
χρηματιστηρίων, αν και φειδωλή τα τελευταία χρόνια, οι ιδιωτικές
εταιρίες αντλούν κεφάλαια μόνο από τις τράπεζες, οι οποίες εξαιτίας των
ανακατατάξεων στο διεθνές και ειδικά στο ευρωπαϊκό χρηματοπιστωτικό
περιβάλλον και της δημιουργίας ενός σκηνικού πολύπλοκου και απαιτητικού,
σε αντιδιαστολή με το ευνοϊκό περιβάλλον των περασμένων δεκαετιών,
αντιμετωπίζουν σοβαρές δυσκολίες στην στήριξη της αγοράς» επεσήμανε ο
τραπεζίτης και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας χρηματοοικονομικών
συμβούλων, XRTC, Γιώργος Ξηραδάκης:
«Οι κυρίαρχες τάσεις είναι οι εξής:
· υψηλός βαθμός διακράτησης ρευστότητας,
· συγκρατημένη χορήγηση νέων πιστώσεων,
· επιλεκτική απομόχλευση,
· ενίσχυση της κεφαλαιακής επάρκειας
·
και τέλος σημαντικό στοιχείο της τραπεζικής αγοράς είναι η προετοιμασία
για προσαρμογή σε ακόμη αυστηρότερους κανόνες αναφορικά με τη
ρευστότητα και την επάρκεια η ποιότητα κεφαλαίων».
Στη συνέχεια
τόνισε: «Σε διεθνές επίπεδο οι κρατικοί φορείς δεν μπορούν να στηρίξουν
τη ναυτιλία. Τα τραπεζικά δάνεια παραμένουν η κύρια πηγή χρηματοδότησης.
Οι Κινέζοι μπαίνουν δυναμικά. Δεν βλέπουμε ανάκαμψη στην άντληση
κεφαλαίων από τις χρηματαγορές. Δεν έχουμε δυνατές δημόσιες εγγραφές
εταιρειών. Η άνθιση των ναυτιλιακών χρηματιστηρίων ξεκινάει από αυτούς
που ξέρουν να επενδύουν στη ναυτιλία και αυτοί είναι οι Σκανδιναβοί» και
προσέθεσε:
«Το κύμα εισόδου στα χρηματιστήρια ναυτιλιακών εταιρειών που είδαμε
τη διετία 2006-2008 είναι δύσκολο να επαναληφθεί. Και θα είναι ακόμη πιο
δύσκολο για τις μικρές εταιρείες να μπουν ειδικά στο αμερικάνικο
χρηματιστήριο. Για τις μεγάλες εταιρείες από 20 πλοία και πάνω είναι
βέβαιο ότι μπορούν να υπάρχουν σοβαρά πλεονεκτήματα για χαμηλά κόστη
λειτουργίας λόγω των οικονομιών κλίμακας. Έχει διαπιστωθεί με σιγουριά
ότι όσο μεγαλύτερος είναι ο στόλος ή καλύτερα όσο ακριβότερος ο στόλος
και η επένδυση τόσο αναγκαία είναι η άντληση κεφαλαίων μέσω του
χρηματιστηρίου».
ΠΗΓΗ: newmoney.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.