Την υιοθέτηση νέων πρακτικών
χρηματοδότησης της ναυτιλίας εν μέσω ενός δύσκολου οικονομικού περιβάλλοντος πρότεινε
ο Τομεάρχης Ναυτιλίας της ΝΔ, Γιάννης Πλακιωτάκης μιλώντας το πρωί της Τετάρτης
στο 10ο Ναυτιλιακό Συνέδριο Shipping Finance and Capital Markets το οποίο πραγματοποιήθηκε στο Πολεμικό Μουσείο.
«Η χρηματοπιστωτική
κρίση του 2008-2009 που οδήγησε στην κατάρρευση μεγάλων χρηματοπιστωτικών κολοσσών
και την ύφεση της παγκόσμιας οικονομίας, έπληξε ανεπανόρθωτα και το χώρο της
ναυτιλίας μας.
Πιο συγκεκριμένα,
λόγω του δυσμενούς παγκόσμιου οικονομικού κλίματος, υπήρξε μείωση της
βιομηχανικής παραγωγής και μείωση της ζήτησης για βιομηχανικά και καταναλωτικά
αγαθά με αποτέλεσμα, να μειωθεί και η ζήτηση για τις θαλάσσιες μεταφορές.
Επακόλουθο αυτής της
δυσμενούς κατάστασης ήταν να προκληθεί ύφεση και στη ναυλαγορά (λόγω της
υπερπροσφοράς τονάζ έναντι χαμηλής διαθεσιμότητας μεταφερόμενων φορτίων), η
οποία συμπαρέσυρε και τις τιμές των νεότευκτων πλοίων» επεσήμανε αρχικά ο
Γιάννης Πλακιωτάκης και συνέχισε:
«Αποτέλεσμα αυτών των
αρνητικών εξελίξεων ήταν να υπάρξει μείωση στην κερδοφορία των ναυτιλιακών εταιριών,
να κλιμακωθεί η δανειακή τους επιβάρυνση και να υπάρξουν μεγαλύτερες
χρηματοδοτικές απαιτήσεις για την κάλυψη των υποχρεώσεών τους και την αγορά
νέων σκαφών.
Το τραγικότερο όμως
ήταν, ότι μαζί με το ναυάγιο πολλών χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων, τόσο στην
Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, που παρείχαν πόρους στην ελληνική ναυτιλία, «έπεσαν
στα βράχια» και πολλοί σημαντικοί
παίκτες του χώρου αφού έτυχαν δυσμενούς χρηματοδότησης λόγω των σημαντικών
ετήσιων ζημιών τους, τις οποίες αναγκάστηκαν να καλύψουν με τα ίδια κεφάλαιά τους
και με την πώληση των σκαφών τους».
Αφού επεσήμανε ότι η ελληνική πραγματικότητα ήταν ακόμη πιο σκληρή
και ζοφερή, αφού το ελληνικό τραπεζικό σύστημα παρά τις συνεχείς
ανακεφαλαιοποιήσεις που έγιναν, λόγω των χρόνιων παθογενειών του δεν κατόρθωσε
να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων και να συνεχίσει την ομαλή χρηματοδότηση της
ελληνικής ναυτιλίας, δήλωσε:
«Γίνεται κατανοητό
λοιπόν, ότι αν θέλουμε η ελληνική σημαία να κυριαρχεί στα μήκη και τα πλάτη
όλου του κόσμου, οφείλουμε να εξασφαλίσουμε την ομαλή χρηματοδότηση του κλάδου
της ελληνικής ναυτιλίας τόσο σε βραχυχρόνιο όσο και μακροχρόνιο επίπεδο.
Αν λάβουμε υπόψη
επίσης, ότι η ναυτιλία αποτελεί έναν κλάδο εντάσεως κεφαλαίου με πολύ μεγάλες
διακυμάνσεις και λόγω των ναυτιλιακών κύκλων οι ναύλοι παρουσιάζουν έντονες
διακυμάνσεις, θα πρέπει να ξεφύγουμε από τον παραδοσιακό τρόπο χρηματοδότησης
μέσω των ελληνικών, ευρωπαϊκών ή κινεζικών τραπεζών και να εξεύρουμε
εναλλακτικούς τρόπους εξεύρεσης πόρων για την κάλυψη των αναγκών της ελληνικής
ναυτιλίας.
Στο πλαίσιο αυτό, θα
μπορούσαν για παράδειγμα να υιοθετηθούν πρακτικές όπως η χρηματοδοτική μίσθωση
(Leasing), τα κεφάλαια επιχειρηματικών συμμετοχών (Venture Capital), η σύναψη ομολογιακών δανείων ή η ίδρυση επενδυτικών
εταιρειών ειδικού σκοπού (Special Purpose Acquisition Companies)».
ΠΗΓΗ: newmoney.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.