31 Μαΐ 2016

Κων/νος Οικονόμου-Marine Tours: «Οι ελληνικές εταιρείες είναι "κόκκινο πανί" για τη διεθνή αγορά»

Σε τεντωμένο σχοινί βαδίζει ο ελληνικός τουρισμός σε επιχειρηματικό επίπεδο. Το συνεχώς μεταβαλλόμενο, προς το χειρότερο, περιβάλλον, η υπερφορολόγηση σε συνδυασμό με την ασταθή και προβληματική εικόνα που βγάζει η Ελλάδα προς το εξωτερικό έχουν ως αποτέλεσμα τον ελληνικό ήλιο και τα καταγάλανα νερά να καλύπτουν γκρίζα σύννεφα.
«Για τη διεθνή αγορά, οι ελληνικές εταιρείες αποτελούν «κόκκινο πανί» και μόνον εξαιτίας της καταγωγής τους. Η πολιτική και οικονομική αστάθεια στη χώρα μας έχει οδηγήσει άπαντες τους διεθνείς προμηθευτές στο να περιορίσουν την έκθεσή τους στην ελληνική αγορά».

Συνέντευξη στον Μηνά Τσαμόπουλο
Την πλήρη χαρτογράφηση της κατάστασης που επικρατεί στον κλάδο καταθέτει ο Κωνσταντίνος Οικονόμου, Αντιπρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου Marine Tours, ενός εκ των μεγαλύτερων ταξιδιωτικών ομίλων στη νοτιοανατολική Ευρώπη, ο οποίος ξεκίνησε τη λειτουργία του παρέχοντας υπηρεσίες σε ναυτιλιακές εταιρείες για τη μετακίνηση των ναυτικών τους.
- Κύριε Οικονόμου, πώς διαμορφώνεται η τουριστική κίνηση σήμερα, τόσο στην Ελλάδα όσο και παγκοσμίως λόγω της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης;
Η τουριστική βιομηχανία όπως και κάθε άλλος τομέας της ελληνικής οικονομίας, βρίσκεται σε διαρκή αγώνα να ισορροπήσει μέσα σε ένα ασταθές και διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον.
Παράγοντες που έχουν επιδράσει καταλυτικά στον κλάδο μας είναι η άνευ προηγουμένου πολιτική αστάθεια της χώρας, ο έλεγχος των κεφαλαίων, η υπέρμετρη φορολογία που έχει «γονατίσει» οποιαδήποτε επιχειρηματική πρωτοβουλία και φυσικά το ευρύτερο αρνητικό οικονομικό σκηνικό του τόπου μας.
Στο πολιτικό γίγνεσθαι, από την άλλη, έχουμε μία σειρά γεγονότων που κάνουν το τουριστικό προϊόν λιγότερο ελκυστικό από ποτέ: το μεταναστευτικό, η έλλειψη πολιτικής και πρακτικής διαχείρισης, καθώς και η πολιτική ανισορροπία σε γειτνιάζουσες με εμάς χώρες, που αποτελούν πελάτες της Ελλάδας και την ίδια στιγμή ανταγωνιστές της.
Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά στην αγορά του επαγγελματικού τουρισμού, αυτή έχει επηρεαστεί από δύο καταλυτικής σημασίας γεγονότα:
Από τη μία, υπάρχει η κρίση την οποία βιώνει η παγκόσμια ναυτιλία, με αποτέλεσμα την αισθητή μείωση της μετακίνησης των πληρωμάτων.
Από την άλλη, υπάρχει η κρίση στην ευρύτερη επιχειρηματικότητα στη Χώρα, η οποία έχει οδηγήσει σε δραματική μείωση του προϋπολογισμού και κατ' επέκταση στην ελάττωση των επαγγελματικών ταξιδιών.
Περίτρανη απόδειξη της συρρίκνωσης του τουριστικού μας προϊόντος είναι το γεγονός ότι το πρώτο τετράμηνο του τρέχοντος έτους, η αεροπορική παραγωγή βρίσκεται στο 60-65% εκείνης του πρώτου τετραμήνου του περασμένου έτους, με βάση τα επίσημα στοιχεία της ΙΑΤΑ (δεν συμπεριλαμβάνονται charter πτήσεις ή Low cost εταιρείες στα στοιχεία αυτά).
- Παγκοσμίως ποια είναι η εικόνα;
- Στην απέναντι όχθη των πραγμάτων, το παγκόσμιο τουριστικό προϊόν κινείται σε εξαιρετικά καλά επίπεδα, γεγονός που οφείλεται στη σταθεροποίηση και την αύξηση του παγκόσμιου κατά κεφαλήν εισοδήματος, ειδικότερα στις αναπτυσσόμενες χώρες.
Περαιτέρω, η αναπτυξιακή πορεία της Κίνας , των Ηνωμένων Πολιτειών και η σταθερή εικόνα της Ευρώπης - με εξαίρεση λίγων χωρών- είναι αυτές που κυρίως τροφοδοτούν τον τουρισμό αναψυχής, αλλά και τον επαγγελματικο τουρισμό, με ανάσες ανάπτυξης.
Σε αυτό το σημείο αξίζει να αναφέρουμε ότι το «φτηνό» πετρέλαιο επηρεάζει πολύ θετικά το παγκόσμιο τουριστικό προϊόν, καθώς αυξάνει τις επιλογές για το ταξιδιωτικό κοινό, αλλά και συμβάλλει στην ευημερία των προμηθευτών.
- Ποια προβλήματα αντιμετωπίζουν εταιρείες όπως η δική σας στο πλαίσιο λειτουργίας τους στην Ελλάδα και πως μπορούν να ξεπεραστούν;
Η εταιρεία μας εξειδικεύεται στη διαχείριση των επαγγελματικών ταξιδιών εταιρικών πελατών και Ναυτιλιακών εταιρειών και στο πλαίσιο της δραστηριότητας της αλληλεπιδρά με πληθώρα διεθνών οργανισμών, όπως η ΙΑΤΑ, οι αεροπορικές εταιρείες ανά τον κόσμο, οι πολυεθνικοί ξενοδοχειακοί όμιλοι, κ.α.
Για τη διεθνή αγορά, οι ελληνικές εταιρείες αποτελούν «κόκκινο πανί» και μόνον εξαιτίας της καταγωγής τους. Η πολιτική και οικονομική αστάθεια στη χώρα μας έχει οδηγήσει άπαντες τους διεθνείς προμηθευτές στο να περιορίσουν την έκθεσή τους στην ελληνική αγορά και να αναδιαμορφώσουν τους όρους συνεργασίας τους με τις ελληνικές εταιρείες. Χαρακτηριστικά αναφέρω τον περιορισμό ή ακόμα και την απώλεια ορίων πίστωσης, την αύξηση των τιμών λόγω της μειωμένης ζήτησης και σειρά άλλων δυσμενών όρων.
Ας μην ξεχνάμε ότι η επιβολή των capital controls στην Ελλάδα και η ανασφάλεια που αυτή επέφερε στον παγκόσμιο χάρτη των αερομεταφορών, οδήγησε την ίδια την ΙΑΤΑ στο να επιβάλει έκτακτα μέτρα αποπληρωμών προς όλα τα ελληνικά ταξιδιωτικά γραφεία, με πρωτοφανείς συνέπειες για αυτά. Τα μέτρα αυτά ίσχυαν έως και τον Οκτώβριο του 2015. Την ίδια στιγμή, πάνω από 60 αεροπορικές εταιρείες έκλεισαν τα συστήματά τους προς τα Ελληνικά ταξιδιωτικά γραφεία και όλοι εμείς οι επαγγελματίες του Κλάδου βιώσαμε συνθήκες «πολέμου».
- Όσον αφορά τη δική σας εταιρεία πως είναι η κατάσταση και πως αντιμετωπίζετε τις αντιξοότητες;
Ο Όμιλος της Marine Tours, προς όφελος εκείνης και κυρίως των 135 ανθρώπων που απασχολεί, αποτελεί εξαίρεση για τον κλάδο της, καθώς κατάφερε να αντιμετωπίσει με ιδιαίτερα αποτελεσματικό τρόπο τις πρωτοφανείς συνθήκες που όλοι βιώνουμε.
Η υψηλή εξειδίκευση μας, η ευελιξία μας και η αξιοποίηση εναλλακτικών καναλιών σε συνδυασμό με τη στιβαρή οικονομική μας κατάσταση, μας έχουν επιτρέψει όχι απλώς να παραμείνουμε υγιείς, αλλά να διατηρήσουμε την ισχυρή θέση μας στον Κλάδο και να αυξήσουμε το μερίδιό μας στην αγορά.
Είναι χαρακτηριστικό της φερεγγυότητας μας το γεγονός ότι την περίοδο που οι διεθνείς προμηθευτές, αμέσως μετά την επιβολή των capital controls, έκλεισαν τη «στρόφιγγα» προς τα ελληνικά γραφεία ταξιδίων, εμείς καταφέραμε, μέσω της αξιοποίησης αποκλειστικών συνεργασιών σε διεθνές επίπεδο, να συνεχίσουμε ακάθεκτοι να προσφέρουμε στους πελάτες μας την ίδια ποιότητα και ποικιλία επιλογών, χωρίς να τους δημιουργήσουμε την παραμικρή φόρτιση ή σύγχυση.
Αυτήν την αξιοπιστία και την συνεπεία μας εκτίμησαν και συνεχίζουν να εκτιμούν εκατοντάδες εταιρείες, προερχόμενες τόσο από τον ναυτιλιακό χώρο όσο και από πλειάδα άλλων κλάδων, τιμώντας μας με την εμπιστοσύνη τους.
Μετατρέψαμε την κρίση σε ευκαιρία και συνεχίζουμε ακάθεκτοι, χωρίς να εφησυχάζουμε λεπτό.
Επενδύουμε αδιάκοπα τόσο στη τεχνολογία, σύμφωνα με τις επιταγές της εποχής, όσο και στον ανθρώπινο παράγοντα, ο οποίος είναι νευραλγικής σημασίας για εμάς, μία εταιρεία παροχής εξειδικευμένων και ποιοτικών υπηρεσιών.
Είμαστε ταγμένοι στο να αποδεικνύουμε καθημερινά προς τη διεθνή αγορά ότι μια ελληνική εταιρεία μπορεί και αξίζει να χαίρει της εμπιστοσύνης της.
- Η κρίση στη ναυτιλία πόσο σας έχει επηρεάσει και πως αντιμετωπίζετε την κατάσταση.
Η Μarine Tours έχει συνδέσει το όνομά της με την ελληνική ναυτιλία, συμπλέοντας μαζί της ήδη από το 1980, όταν ιδρύθηκε το πρώτο μας γραφείο στον Πειραιά.
Σε αυτά τα 36 χρόνια λειτουργίας μας έχουμε ταξιδέψει εκατοντάδες χιλιάδες ναυτικούς και στελέχη ναυτιλιακών σε όλες τις γωνιές του κόσμου.
Εχουμε βιώσει όλες τις καλές και όλες τις κακές στιγμές του Κλάδου αυτού και θα πρέπει να τονίσω ότι αυτή την εποχή η παγκόσμια ναυτιλία -ειδικότερα ο τομέας της μεταφοράς ξηρού φορτίου- γράφει ίσως την πιο γκρίζα σελίδα στην ιστορία της.
Πρόκειται για μία κρίση η οποία τροφοδοτήθηκε τεχνικά από τον υπερπληθωρισμό προσφοράς πλοίων έναντι μίας παγκόσμιας ζήτησης φορτίων, η οποία δεν είχε τους ρυθμούς ανάπτυξης που αναμενόταν να έχει.
Εάν προσθέσουμε σε όλα αυτά και την πρόσβαση της ναυτιλιακής βιομηχανίας σε φθηνό χρήμα κατά τα τελευταία 10 χρόνια, τότε αντιλαμβανόμαστε ότι πρόκειται για ένα «εκρηκτικό κοκτέιλ» το οποίο μας έφερε στα σημερινά επίπεδα χωρίς, θεωρώ, δυνατότητα βελτίωσης στο άμεσα μέλλον.
Η λαμπρή εξαίρεση έρχεται από τους Έλληνες Εφοπλιστές , οι οποίοι ως ικανότατοι διαχειριστές στόλων, έχουν αποδείξει την ικανότητά τους σε περιόδους κρίσης. Τολμώ να πω ότι είναι οι καλύτεροι managers παγκοσμίως στον τομέα της Ναυτιλίας και για αυτό βγαίνουν πάντοτε ισχυρότεροι μέσα από κάθε κρίση.»
Η Marine Tours διαχειρίζεται, ως επί το πλείστον, τα ταξίδια ναυτιλιακών εταιρειών ελληνικών συμφερόντων, και έτσι η παγκόσμια κρίση στη ναυτιλία την έχει αγγίζει στο μικρότερο δυνατό βαθμό.
Την ίδια στιγμή, η μακρά παράδοση στο λεγόμενο «marine & offshore travel», τα απολύτως εξειδικευμένα μοντέλα διαχείρισης ναυτικών που διαθέτουμε, καθώς και η αδιάκοπη εξέλιξη των υπηρεσιών μας, μας έχουν καταστήσει τον πιο πιστό συνεργάτη της ναυτιλιακής βιομηχανίας.
- Τι περιμένετε από την Έκθεση των Ποσειδωνίων;
Τα Ποσειδώνια είναι η μεγαλύτερη γιορτή της Ναυτιλίας και η Marine Tours δεν θα μπορούσε να λείπει από εκεί.
Η μεγάλη αυτή διοργάνωση αποτελεί για εμάς ένα εξαιρετικό σημείο συνάντησής μας με τους παράγοντες του κλάδου και ένα εξίσου γόνιμο έδαφος για να μοιραστούμε τους προβληματισμούς μας και να ανταλλάξουμε απόψεις σε μία πολύ κρίσιμη περίοδο για τη ναυτιλία.
Το περίπτερο μας υποσχόμαστε να αποτελέσει ένα "ζεστό καλωσόρισμα" όχι μόνο για τους πελάτες μας – που μας τιμούν σταθερά με τη παρουσία τους- αλλά και για όσους θέλουν να γνωρίσουν από κοντά το ποιοι είμαστε και τι είναι αυτό που μας έχει αναγάγει στον πιο πιστό σύμμαχο των ναυτιλιακών εταιρειών εδώ και 36 χρόνια.
ΠΗΓΗ: newmoney.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.