3 Σεπ 2013

Η πτώση του εγχώριου φορτίου ανέτρεψε το μοντέλο της Cosco

 

Στα νέα δεδομένα της ελληνικής οικονομίας, αλλά και των συγκυριών στο παγκόσμιο εμπόριο, το οποίο βρίσκεται σε διαρκή κάμψη, προσαρμόζεται η σύμβαση παραχώρησης μεταξύ ΟΛΠ  και Cosco, σύμφωνα με το πρωτόκολλο συμφωνίας που υπέγραψαν οι δύο πλευρές την προηγούμενη εβδομάδα, με αντάλλαγμα νέες επενδύσεις από την πλευρά των Κινέζων, αξίας 230 εκατ. ευρώ.

Χθες, ο ΟΛΠ με ανακοίνωσή του στο Χρηματιστήριο Αθηνών έδωσε στη δημοσιότητα ολόκληρο το πρακτικό της συμφωνίας, που προβλέπει την αναστολή του εγγυημένου ανταλλάγματος, μέχρι το ΑΕΠ της χώρας να φτάσει στα επίπεδα του 2008, συν 2% ετησίως, ενώ παράλληλα η Cosco θα κατασκευάσει ολόκληρο τον προβλήτα ΙΙΙ, έτσι ώστε μέχρι το 2020 να μπορεί να διακινήσει 6,2 εκατ. teu ετησίως, από 3,7 εκατ. teu ετησίως που προέβλεπε αρχικά η σύμβαση. Σημειώνεται ότι η εταιρεία έχει κάνει ήδη επενδύσεις, ύψους 340 εκατ. ευρώ.

Οι αιτίες
 
Οι λόγοι που οδήγησαν τον κινεζικό όμιλο να ζητήσει και τελικά να πάρει, παρά την αντίθεση της διοίκησης του ΟΛΠ, την αναστολή του εγγυημένου ανταλλάγματος μέχρι να επιστρέψει το ΑΕΠ στα επίπεδα του 2008, ήταν δύο. Ο πρώτος έχει να κάνει με τη νέα επένδυση που σχεδιάζει, η οποία προϋπολογίζεται σε επιπλέον 230 εκατ. ευρώ, ώστε να μπορεί να αντιμετωπίσει τον ολοένα αυξανόμενο ανταγωνισμό ανάμεσα στα τέρμιναλ.
Ο δεύτερος έχει να κάνει με την κατάσταση της ελληνικής οικονομίας, αφού, λόγω της κάθετης πτώσης του ΑΕΠ, το εγχώριο φορτίο, που στοιχίζει περισσότερο από το τράνζιτ, έχει πέσει κάθετα. Συγκεκριμένα, το εγχώριο φορτίο, από εκεί που έφτανε ακόμα και το 50% της συνολικής κίνησης, έχει πέσει στα επίπεδα το 10% περίπου. Οι εξελίξεις αυτές ανέτρεψαν το οικονομικό μοντέλο της Cosco, η οποία, για τα τρία πρώτα χρόνια λειτουργίας του Σ.ΕΜΠΟ., έχει απώλειες 42,1%, 48,4% και 32,1% αντίστοιχα στα έσοδα που προϋπολόγιζε ότι θα έχει.
Η απόκλιση αυτή στα έσοδα οφείλεται στη σημαντική ύφεση που εμφανίστηκε μετά το 2010 στην ελληνική οικονομία και που ανέρχεται, περιλαμβανομένου και του 2013, σε ποσοστό περίπου 25% του ΑΕΠ του 2008.
Η ύφεση αυτή προκάλεσε σημαντικότατη μείωση του εισαγωγικού εμπορίου της χώρας, με αποτέλεσμα τα εισαγόμενα containers, από 50% του συνολικού αριθμού των containers που διακινούνται στο Πειραιά, να μειωθούν στο 10%, αναφέρεται στο πρακτικό.
«Προκειμένου να αντιμετωπιστεί η κατάσταση αυτή, εκτιμάται ότι θα πρέπει να αυξηθεί η δυναμικότητα του Πειραιά από 3.700.000 containers ετησίως σε 6.200.000, ώστε να εξυπηρετηθεί μεγαλύτερος αριθμός transit containers. Αυτό μπορεί δε να επιτευχθεί μόνο με την αύξηση της δυναμικότητας της Π3 και την επέκταση της και στη δυτική πλευρά».
Ετσι, οι δύο πλευρές συμφώνησαν στην εκτέλεση των προτεινόμενων από τη ΣΕΠ νέων έργων, με σκοπό την αύξηση της δυναμικότητας των προβλητών Π-2 και Π-3 σε 6,2 εκατ. Teus ετησίως. Η ΣΕΠ θα καταβάλλει το συμφωνημένο στη Σύμβαση Παραχώρησης αναλογικό αντάλλαγμα (21% μέχρι το 10/2017 και 24,5% μετέπειτα) επί του συνόλου των εσόδων της για τις Π-2 και Π-3 συμπεριλαμβανομένων των εσόδων του δυτικού Π-3.

Εκανε πίσω
Πάντως, η διοίκηση του ΟΛΠ ζητούσε (γραπτώς) περαιτέρω εξασφαλίσεις μέχρι και την τελευταία στιγμή. Αν και η πλευρά της Cosco, σύμφωνα με το νέο οικονομικό μοντέλο που παρουσίασε, εμφανίζεται βέβαιη ότι τα έσοδα του ΟΛΠ από τα ανταλλάγματα για τους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ θα αυξηθούν, η θέση του Οργανισμού στις διαπραγματεύσεις, από τις οποίες πάντως υπαναχώρησε το μεσημέρι της Παρασκευής, ήταν οι εξής:
«Η τροποποίηση της σύμβασης θα πρέπει να οδηγεί σε μεγαλύτερη καθαρά παρούσα αξία (ΚΠΑ) του συνολικού ανταλλάγματος από τους Προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ ανατολικό και δυτικό μέρος από την καθαρά παρούσα αξία του εγγυημένου ανταλλάγματος που προβλέπεται στη σύμβαση παραχώρησης». Αναφορικά με το εγγυημένο αντάλλαγμα προσέθεσε: «Το εγγυημένο αντάλλαγμα, που προβλέπεται στην υφιστάμενη σύμβαση, δεν καταργείται, αλλά αναστέλλεται μέχρι το ΑΕΠ της χώρας να ανέρθει στο ΑΕΠ του 2008 σε σταθερές τιμές 2005 (ήτοι 210,443 δισ.) ή το αργότερο μέχρι το 2021, έτος που οι νέες επενδύσεις θα είναι πλήρως παραγωγικές, προβλέποντας ισοδύναμη εγγυημένη πρόσοδο για τον ΟΛΠ».

ΠΗΓΗ: Ναυτεμπορική 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.