Του
Μηνά Τσαμόπουλου
για το Πρώτο ΘΕΜΑ
Αναδημοσίευση
Ενα σκληρό πολιτικό - επιχειρηματικό παιχνίδι φαίνεται ότι βρίσκεται σε εξέλιξη στα γραφεία των Βρυξελλών, μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας. Στόχος είναι η συρρίκνωση της ελληνικής ναυτιλίας, που αποτελεί έναν από τους δύο βασικούς άξονες της οικονομίας μαζί με τον τουρισμό.
Σύμφωνα με πληροφορίες του «business stories», οι γραφειοκράτες των Βρυξελλών μελετούν τη θεσμοθέτηση ενιαίας φορολογίας σε θέματα ναυτιλίας για όλα τα κράτη-μέλη ώστε να μην υπάρχουν συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού.
Το θέμα έγινε αντικείμενο συζήτησης στη συνάντηση που είχαν την περασμένη Τετάρτη στον Πειραιά ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου κ. Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης με τον ομόλογό του Συγκοινωνιών και Εργων της Κυπριακής Δημοκρατίας κ. Τάσο Μητσόπουλο. Αποφασίστηκε να δημιουργηθεί κοινό μέτωπο Ελλάδας - Κύπρου - Μάλτας. Οι δηλώσεις του κ. Βαρβιτσιώτη δείχνουν το περίγραμμα: «Εχουμε έναν στόχο, ιδιαίτερα στον τομέα της ναυτιλίας: να παραμείνει ο έλεγχος της παγκόσμιας ναυτιλίας στην ευρωπαϊκή ήπειρο και να μην αφήσουμε πολιτικές ή οικονομικές πρωτοβουλίες που έρχονται από το πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ενωσης να διώξουν αυτό το μεγάλο ευρωπαϊκό κεφάλαιο προς τις χώρες της Ανατολής, που είναι και ο πραγματικός μας ανταγωνισμός. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, έχουμε μια άριστη συνεργασία και νομίζω ότι θα μπορέσουμε από κοινού να καταφέρουμε πολλά».
Οι διαρροές έχουν προκαλέσει ανησυχίες αφού είναι προφανές ότι η Ε.Ε. έχει στοχοποιήσει τις ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες και το φορολογικό καθεστώς στο οποίο υπάγονται, παρά τις πρόσφατες αλλαγές. «Πρόκειται για μεγάλο παιχνίδι που δεν είναι τόσο πολιτικό όσο επιχειρηματικό», επισήμαναν κύκλοι της ναυτιλίας στο «b.s.», για να προσθέσουν: «Φαίνεται ότι πίσω από τις κινήσεις αυτές και τις προσπάθειες βρίσκονται γερμανικά συμφέροντα. Στα τέλη Αυγούστου η γερμανική εφημερίδα “Frankfurter Allgemeine Zeitung” προσέθεσε ένα ακόμη δημοσίευμα στα όσα έχουν γραφτεί κατά καιρούς, κρατώντας το θέμα στην επικαιρότητα. Εγραψε ότι Ελληνες εφοπλιστές απολαμβάνουν προνόμια από την κυβέρνηση, την ώρα που ο υπόλοιπος λαός νιώθει το βάρος των μέτρων λιτότητας».
Το άρθρο υπενθυμίζει ότι τον Ιούλιο η κυβέρνηση έκλεισε συμφωνία με τους εφοπλιστές για να πληρώνουν, τα επόμενα χρόνια, διπλάσιους φόρους αντί των σημερινών 140 εκατ. ευρώ ετησίως. «Οπως και σε άλλες χώρες της Ε.Ε., οι εφοπλιστές στην Ελλάδα απολαμβάνουν φορολογικά προνόμια, γιατί τα πλοία φορολογούνται συνολικά για το τονάζ, με αποτέλεσμα η τελική επιβάρυνση να είναι μικρή», αναφέρει το δημοσίευμα. Εξηγεί, ωστόσο, ότι υπάρχει σοβαρός λόγος που οι ελληνικές κυβερνήσεις είναι προσεκτικές απέναντι στους εφοπλιστές. Οπως σημειώνει, αυτές απασχολούν 45.000 εργαζομένους, με καλές αμοιβές, και παράγουν σχεδόν το ήμισυ του πλεονάσματος στο ισοζύγιο άδηλων πόρων. Το καθεστώς φορολόγησης των ναυτιλιακών εταιρειών που έχουν έδρα στην Ελλάδα, καθώς και όλες οι φοροαπαλλαγές, 58 συνολικά τον αριθμό, βρίσκονται στο μικροσκόπιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και ειδικότερα της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ε.Ε.
Στις επισημάνσεις της Ε.Ε. για το φορολογικό καθεστώς που διέπει τις ναυτιλιακές εταιρείες στην Ελλάδα γίνεται λόγος για ενδεχόμενη νόθευση του ανταγωνισμού στο εσωτερικό της Ευρώπης. Επισημαίνονται μεταξύ άλλων: «Διά του καθεστώτος φορολογίας χωρητικότητας, καθώς και των απαλλαγών από τη φορολογία των διαφόρων τύπων εισοδήματος, οι ελληνικές αρχές μείωσαν ή κατήργησαν τα φορολογικά βάρη που διαφορετικά θα βάρυναν τις εταιρείες επιλέξιμες για αυτά τα μέτρα. Οι υπηρεσίες της Επιτροπής θεωρούν, ως εκ τούτου, ότι τα μέτρα παρέχουν επιλεκτικό οικονομικό πλεονέκτημα σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των διεθνών θαλάσσιων μεταφορών και σε άλλους σχετικούς προς τη ναυτιλία κλάδους που αφορούν τα μέτρα. Τα εν λόγω φορολογικά πλεονεκτήματα χορηγούνται μέσω κρατικών πόρων, καθώς οι ελληνικές αρχές παραιτούνται φορολογικών εσόδων». Και συνεχίζει: «Τα εν λόγω μέτρα απειλούν να νοθεύσουν τον ανταγωνισμό και μπορούν να επηρεάσουν τις μεταξύ κρατών-μελών συναλλαγές εφόσον οι εν λόγω ναυτιλιακές δραστηριότητες πραγματοποιούνται ουσιαστικά στην παγκόσμια αγορά».
Η υπογραφή του «συνυποσχετικού οικειοθελούς προσφοράς» μεταξύ του πρωθυπουργού κ. Αντώνη Σαμαρά και του προεδρείου της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών στην ουσία, όπως επισημαίνουν κύκλοι της Ακτής Μιαούλη, έγινε εξαιτίας της ανησυχίας που έχει προκληθεί στην Επιτροπή Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ενωσης, η οποία έπειτα από καταγγελίες μελετά εξονυχιστικά το καθεστώς φοροαπαλλαγών.
Υπό το πρίσμα αυτό οι Ελληνες εφοπλιστές, σύμφωνα με τους ίδιους κύκλους, κλήθηκαν σε εθελοντική βάση να συνυπογράψουν με την κυβέρνηση ιδιωτικό συμφωνητικό με το οποίο προβαίνουν σε οικειοθελή παροχή προς το Ελληνικό Δημόσιο χωρίς να αλλάξει στην ουσία το φορολογικό καθεστώς που διέπει τις ναυτιλιακές εταιρείες.
Ο ελληνικός στόλος
3.677 πλοία συνολικής χωρητικότητας 265,3 εκατ. τόνων αριθμεί ο στόλος ελληνικών συμφερόντων
282 τα υπό ναυπήγηση πλοία, συνολικής χωρητικότητας 18,3 εκατ. τόνων
5,5 δισ. δολάρια το ύψος των παραγγελιών των Ελλήνων εφοπλιστών για νέα πλοία το α’ εξάμηνο του 2013
Παρακάμπτουν τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ)
Η Ε.Ε., σύμφωνα με πληροφορίες του «b.s.», θέλει να αναλάβει ολόκληρο το νομοθετικό έργο για θέματα ναυτιλίας που αφορά τα κράτη-μέλη της, παρακάμπτοντας τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ) που είναι σήμερα ο νομοθέτης για την παγκόσμια ναυτιλία. Μια τέτοια εξέλιξη θα είναι «βόμβα» στα θεμέλια του κλάδου, αφού θα προκληθεί κατακερματισμός νομοθετημάτων, ενώ θα απομονώσει την Ελλάδα, που είναι πρωταγωνιστής σε όλο τον κόσμο, στο στενό πλαίσιο της Ευρώπης. Δεν είναι τυχαία η συνάντηση που είχε, την περασμένη εβδομάδα, ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου κ. Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης με τον γενικό γραμματέα του IMO κ. Κόζι Σεκιμίζου στην έδρα του Οργανισμού στο Λονδίνο. Οι δηλώσεις του Ελληνα υπουργού απηχούσαν τον προβληματισμό που υπάρχει για τα παρασκηνιακά τεκταινόμενα στα γραφεία των Βρυξελλών, αρκεί να διαβαστούν… ανάμεσα στις γραμμές: «Θεωρούμε ότι ο ΙΜΟ πρέπει να συνεχίσει να είναι ο ναυτιλιακός νομοθέτης σε παγκόσμιο επίπεδο. Εμείς από την πλευρά μας θα συνεχίσουμε να στηρίζουμε τον Οργανισμό», υπογράμμισε. Τόνισε, δε, τον πρωταγωνιστικό ρόλο που έχει σήμερα η ελληνική ναυτιλία σε παγκόσμιο επίπεδο.
Ολοκληρώνοντας την τοποθέτησή του, ο κ. Βαρβιτσιώτης ζήτησε από τον γενικό γραμματέα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού την περαιτέρω αξιοποίηση των Ελλήνων στην οργανωτική λειτουργία του. «Η χώρα μας σήμερα, άλλωστε, έχει την ευτυχία να διαθέτει μια νέα γενιά υψηλού μορφωτικού επιπέδου, άρτια καταρτισμένη και με εμπεριστατωμένη γνώση στα θέματα της ναυτιλίας». Η ελληνική ναυτιλία αποτελεί την ισχυρότερη δύναμη στον κόσμο. Οι Ελληνες κυριαρχούν στη θάλασσα, μέσω της οποίας διακινείται το 90% του παγκοσμίου εμπορίου. Μόνο από το στοιχείο αυτό γίνεται κατανοητή η δύναμη και η ισχύς της Ελλάδας. Σύμφωνα με την ετήσια έρευνα του Committee και του Lloyd’s Register-Fairplay, ο στόλος που ελέγχουν ελληνικά συμφέροντα αριθμούσε 3.677 πλοία συνολικής χωρητικότητας 265,3 εκατ. τόνων, συμπεριλαμβανομένων και 282 υπό ναυπήγηση πλοίων, συνολικής χωρητικότητας 18,3 εκατ. τόνων. Μόνο το α’ εξάμηνο του 2013 οι Ελληνες έδωσαν παραγγελίες για ναυπηγήσεις πλοίων συνολικής αξίας 5,5 δισ. δολαρίων.
Μηνά Τσαμόπουλου
για το Πρώτο ΘΕΜΑ
Αναδημοσίευση
Ενα σκληρό πολιτικό - επιχειρηματικό παιχνίδι φαίνεται ότι βρίσκεται σε εξέλιξη στα γραφεία των Βρυξελλών, μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας. Στόχος είναι η συρρίκνωση της ελληνικής ναυτιλίας, που αποτελεί έναν από τους δύο βασικούς άξονες της οικονομίας μαζί με τον τουρισμό.
Σύμφωνα με πληροφορίες του «business stories», οι γραφειοκράτες των Βρυξελλών μελετούν τη θεσμοθέτηση ενιαίας φορολογίας σε θέματα ναυτιλίας για όλα τα κράτη-μέλη ώστε να μην υπάρχουν συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού.
Το θέμα έγινε αντικείμενο συζήτησης στη συνάντηση που είχαν την περασμένη Τετάρτη στον Πειραιά ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου κ. Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης με τον ομόλογό του Συγκοινωνιών και Εργων της Κυπριακής Δημοκρατίας κ. Τάσο Μητσόπουλο. Αποφασίστηκε να δημιουργηθεί κοινό μέτωπο Ελλάδας - Κύπρου - Μάλτας. Οι δηλώσεις του κ. Βαρβιτσιώτη δείχνουν το περίγραμμα: «Εχουμε έναν στόχο, ιδιαίτερα στον τομέα της ναυτιλίας: να παραμείνει ο έλεγχος της παγκόσμιας ναυτιλίας στην ευρωπαϊκή ήπειρο και να μην αφήσουμε πολιτικές ή οικονομικές πρωτοβουλίες που έρχονται από το πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ενωσης να διώξουν αυτό το μεγάλο ευρωπαϊκό κεφάλαιο προς τις χώρες της Ανατολής, που είναι και ο πραγματικός μας ανταγωνισμός. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, έχουμε μια άριστη συνεργασία και νομίζω ότι θα μπορέσουμε από κοινού να καταφέρουμε πολλά».
Οι διαρροές έχουν προκαλέσει ανησυχίες αφού είναι προφανές ότι η Ε.Ε. έχει στοχοποιήσει τις ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες και το φορολογικό καθεστώς στο οποίο υπάγονται, παρά τις πρόσφατες αλλαγές. «Πρόκειται για μεγάλο παιχνίδι που δεν είναι τόσο πολιτικό όσο επιχειρηματικό», επισήμαναν κύκλοι της ναυτιλίας στο «b.s.», για να προσθέσουν: «Φαίνεται ότι πίσω από τις κινήσεις αυτές και τις προσπάθειες βρίσκονται γερμανικά συμφέροντα. Στα τέλη Αυγούστου η γερμανική εφημερίδα “Frankfurter Allgemeine Zeitung” προσέθεσε ένα ακόμη δημοσίευμα στα όσα έχουν γραφτεί κατά καιρούς, κρατώντας το θέμα στην επικαιρότητα. Εγραψε ότι Ελληνες εφοπλιστές απολαμβάνουν προνόμια από την κυβέρνηση, την ώρα που ο υπόλοιπος λαός νιώθει το βάρος των μέτρων λιτότητας».
Το άρθρο υπενθυμίζει ότι τον Ιούλιο η κυβέρνηση έκλεισε συμφωνία με τους εφοπλιστές για να πληρώνουν, τα επόμενα χρόνια, διπλάσιους φόρους αντί των σημερινών 140 εκατ. ευρώ ετησίως. «Οπως και σε άλλες χώρες της Ε.Ε., οι εφοπλιστές στην Ελλάδα απολαμβάνουν φορολογικά προνόμια, γιατί τα πλοία φορολογούνται συνολικά για το τονάζ, με αποτέλεσμα η τελική επιβάρυνση να είναι μικρή», αναφέρει το δημοσίευμα. Εξηγεί, ωστόσο, ότι υπάρχει σοβαρός λόγος που οι ελληνικές κυβερνήσεις είναι προσεκτικές απέναντι στους εφοπλιστές. Οπως σημειώνει, αυτές απασχολούν 45.000 εργαζομένους, με καλές αμοιβές, και παράγουν σχεδόν το ήμισυ του πλεονάσματος στο ισοζύγιο άδηλων πόρων. Το καθεστώς φορολόγησης των ναυτιλιακών εταιρειών που έχουν έδρα στην Ελλάδα, καθώς και όλες οι φοροαπαλλαγές, 58 συνολικά τον αριθμό, βρίσκονται στο μικροσκόπιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και ειδικότερα της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ε.Ε.
Στις επισημάνσεις της Ε.Ε. για το φορολογικό καθεστώς που διέπει τις ναυτιλιακές εταιρείες στην Ελλάδα γίνεται λόγος για ενδεχόμενη νόθευση του ανταγωνισμού στο εσωτερικό της Ευρώπης. Επισημαίνονται μεταξύ άλλων: «Διά του καθεστώτος φορολογίας χωρητικότητας, καθώς και των απαλλαγών από τη φορολογία των διαφόρων τύπων εισοδήματος, οι ελληνικές αρχές μείωσαν ή κατήργησαν τα φορολογικά βάρη που διαφορετικά θα βάρυναν τις εταιρείες επιλέξιμες για αυτά τα μέτρα. Οι υπηρεσίες της Επιτροπής θεωρούν, ως εκ τούτου, ότι τα μέτρα παρέχουν επιλεκτικό οικονομικό πλεονέκτημα σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των διεθνών θαλάσσιων μεταφορών και σε άλλους σχετικούς προς τη ναυτιλία κλάδους που αφορούν τα μέτρα. Τα εν λόγω φορολογικά πλεονεκτήματα χορηγούνται μέσω κρατικών πόρων, καθώς οι ελληνικές αρχές παραιτούνται φορολογικών εσόδων». Και συνεχίζει: «Τα εν λόγω μέτρα απειλούν να νοθεύσουν τον ανταγωνισμό και μπορούν να επηρεάσουν τις μεταξύ κρατών-μελών συναλλαγές εφόσον οι εν λόγω ναυτιλιακές δραστηριότητες πραγματοποιούνται ουσιαστικά στην παγκόσμια αγορά».
Η υπογραφή του «συνυποσχετικού οικειοθελούς προσφοράς» μεταξύ του πρωθυπουργού κ. Αντώνη Σαμαρά και του προεδρείου της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών στην ουσία, όπως επισημαίνουν κύκλοι της Ακτής Μιαούλη, έγινε εξαιτίας της ανησυχίας που έχει προκληθεί στην Επιτροπή Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ενωσης, η οποία έπειτα από καταγγελίες μελετά εξονυχιστικά το καθεστώς φοροαπαλλαγών.
Υπό το πρίσμα αυτό οι Ελληνες εφοπλιστές, σύμφωνα με τους ίδιους κύκλους, κλήθηκαν σε εθελοντική βάση να συνυπογράψουν με την κυβέρνηση ιδιωτικό συμφωνητικό με το οποίο προβαίνουν σε οικειοθελή παροχή προς το Ελληνικό Δημόσιο χωρίς να αλλάξει στην ουσία το φορολογικό καθεστώς που διέπει τις ναυτιλιακές εταιρείες.
Ο ελληνικός στόλος
3.677 πλοία συνολικής χωρητικότητας 265,3 εκατ. τόνων αριθμεί ο στόλος ελληνικών συμφερόντων
282 τα υπό ναυπήγηση πλοία, συνολικής χωρητικότητας 18,3 εκατ. τόνων
5,5 δισ. δολάρια το ύψος των παραγγελιών των Ελλήνων εφοπλιστών για νέα πλοία το α’ εξάμηνο του 2013
Παρακάμπτουν τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ)
Η Ε.Ε., σύμφωνα με πληροφορίες του «b.s.», θέλει να αναλάβει ολόκληρο το νομοθετικό έργο για θέματα ναυτιλίας που αφορά τα κράτη-μέλη της, παρακάμπτοντας τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ) που είναι σήμερα ο νομοθέτης για την παγκόσμια ναυτιλία. Μια τέτοια εξέλιξη θα είναι «βόμβα» στα θεμέλια του κλάδου, αφού θα προκληθεί κατακερματισμός νομοθετημάτων, ενώ θα απομονώσει την Ελλάδα, που είναι πρωταγωνιστής σε όλο τον κόσμο, στο στενό πλαίσιο της Ευρώπης. Δεν είναι τυχαία η συνάντηση που είχε, την περασμένη εβδομάδα, ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου κ. Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης με τον γενικό γραμματέα του IMO κ. Κόζι Σεκιμίζου στην έδρα του Οργανισμού στο Λονδίνο. Οι δηλώσεις του Ελληνα υπουργού απηχούσαν τον προβληματισμό που υπάρχει για τα παρασκηνιακά τεκταινόμενα στα γραφεία των Βρυξελλών, αρκεί να διαβαστούν… ανάμεσα στις γραμμές: «Θεωρούμε ότι ο ΙΜΟ πρέπει να συνεχίσει να είναι ο ναυτιλιακός νομοθέτης σε παγκόσμιο επίπεδο. Εμείς από την πλευρά μας θα συνεχίσουμε να στηρίζουμε τον Οργανισμό», υπογράμμισε. Τόνισε, δε, τον πρωταγωνιστικό ρόλο που έχει σήμερα η ελληνική ναυτιλία σε παγκόσμιο επίπεδο.
Ολοκληρώνοντας την τοποθέτησή του, ο κ. Βαρβιτσιώτης ζήτησε από τον γενικό γραμματέα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού την περαιτέρω αξιοποίηση των Ελλήνων στην οργανωτική λειτουργία του. «Η χώρα μας σήμερα, άλλωστε, έχει την ευτυχία να διαθέτει μια νέα γενιά υψηλού μορφωτικού επιπέδου, άρτια καταρτισμένη και με εμπεριστατωμένη γνώση στα θέματα της ναυτιλίας». Η ελληνική ναυτιλία αποτελεί την ισχυρότερη δύναμη στον κόσμο. Οι Ελληνες κυριαρχούν στη θάλασσα, μέσω της οποίας διακινείται το 90% του παγκοσμίου εμπορίου. Μόνο από το στοιχείο αυτό γίνεται κατανοητή η δύναμη και η ισχύς της Ελλάδας. Σύμφωνα με την ετήσια έρευνα του Committee και του Lloyd’s Register-Fairplay, ο στόλος που ελέγχουν ελληνικά συμφέροντα αριθμούσε 3.677 πλοία συνολικής χωρητικότητας 265,3 εκατ. τόνων, συμπεριλαμβανομένων και 282 υπό ναυπήγηση πλοίων, συνολικής χωρητικότητας 18,3 εκατ. τόνων. Μόνο το α’ εξάμηνο του 2013 οι Ελληνες έδωσαν παραγγελίες για ναυπηγήσεις πλοίων συνολικής αξίας 5,5 δισ. δολαρίων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.