«Κρατάει χρόνια αυτή η κολόνια»... Οι στίχοι της Λίνας Νικολακοπούλου
στο γνωστό τραγούδι του Θάνου Μικρούτσικου ταιριάζουν γάντι στη
συμπεριφορά των υψηλόβαθμων στελεχών της Hutchison Port Holdings, με
καταγωγή την Άπω Ανατολή, για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, που έτσι κι
αλλιώς έχει καταστεί πολύφερνη νύφη.
Η συγκεκριμένη εταιρεία, με
κυρίαρχο ρόλο στην αγορά της διαχείρισης λιμένων και λιμενικών
εγκαταστάσεων σε όλο τον κόσμο -θυγατρική του πολυεθνικού ομίλου
πολυσχιδούς δραστηριότητας Hutchison Whampoa Limited με έδρα το Χονγκ
Κονγκ-, δεν μπορεί να ξεχάσει το γεγονός ότι στο παρά πέντε έχασε την
ευκαιρία να βάλει πόδι στον δεύτερο μεγαλύτερο εμπορικό λιμένα της χώρας
- κι ας έχουν περάσει από τότε πέντε ολόκληρα χρόνια...
Οι συχνές επισκέψεις υψηλόβαθμων στελεχών της και οι συναντήσεις τους
με πρόσωπα που συμμετέχουν ή μπορούν με κάθε τρόπο να επηρεάσουν όσους
συμμετέχουν στα κέντρα αποφάσεων είναι ένα γεγονός που αποδεικνύει ότι
οι Ασιάτες δεν έβγαλαν ποτέ από την ατζέντα τους τη Νύμφη του Θερμαϊκού.
Για παράδειγμα, υψηλόβαθμα στελέχη όπως ο κ. Σιμόν Μίλερ, CFO της
εταιρείας για την περιοχή της Κεντρικής Ευρώπης, και ο κ. Ιαν
Γουόντινγκτον, project director -και οι δύο με έδρα το Λονδίνο-, είναι
προνομιακοί συνομιλητές με παράγοντες με θέση και άποψη στο πολιτικό,
κοινωνικό και επιχειρηματικό γίγνεσθαι της Θεσσαλονίκης προκειμένου να
διαμορφώσουν και τις κατάλληλες συμμαχίες που θα χρησιμεύσουν τα μέγιστα
στην κρίσιμη στιγμή.
Στην προσπάθειά τους αυτή φαίνεται πως έχουν έναν σοβαρό σύμβουλο και
καλό συμπαραστάτη, που διαθέτει αξιοπιστία και εκτίμηση στην πόλη και
την τοπική αγορά. Πρόκειται για τον κ. Γιάννη Τσιάρα, επικεφαλής του ΟΛΘ
κατά τη διάρκεια του πρώτου αποτυχημένου εγχειρήματος μερικής
ιδιωτικοποίησης το 2008.
Πέντε χρόνια μετά το πρώτο επεισόδιο ενός σίριαλ υπό εξέλιξη τα πάντα
από την άποψη των δεδομένων είναι διαφορετικά. Πιο συγκεκριμένα, οι
σύντροφοι της «κόκκινης» Cosco έχουν με τον έναν ή άλλον τρόπο καπαρώσει
τον ΟΛΠ και εμφανίζονται ως οι κυρίαρχοι των εξελίξεων για την επόμενη
μέρα, την ίδια ώρα που και οι Ρώσοι αυξάνουν -μέχρι παρεξηγήσεως...- την
πίεση προκειμένου να εξασφαλίσουν μερίδιο στην αγορά των λιμανιών.
Χαρακτηριστικές αυτών των πιέσεων ήταν και οι σχετικές δηλώσεις της
κυρίας Βαλεντίνα Ματβιένκο, προέδρου του Συμβουλίου της Ομοσπονδιακής
Συνέλευσης της Ρωσίας. Αν και κοινοβουλευτικός, η κυρία Ματβιένκο
-υψηλόβαθμο στέλεχος του κόμματος του προέδρου Πούτιν- προχώρησε σε
δηλώσεις που θα έφερναν εύλογα σε αμηχανία επιχειρηματίες και
διπλωμάτες. «Η πρόταση των Ρωσικών Σιδηροδρόμων εξετάζεται στο πλαίσιο
ενός σοβαρότατου επενδυτικού πακέτου που αποσκοπεί σε ευρύτατο
εκσυγχρονισμό των υποδομών του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας, καθώς
και σε επενδύσεις που αφορούν συνδυαστικές χρήσεις, συγκοινωνίες και
μεταφορές σε ένα ενιαίο σύμπλεγμα λιμενικών και σιδηροδρομικών υποδομών,
το οποίο θα περιλαμβάνει και τον λιμένα της Θεσσαλονίκης, ώστε η Ελλάδα
να μετατραπεί σε έναν συγκοινωνιακό μεταφορικό κόμβο με αντίστοιχες
υποδομές logistics που θα απευθύνεται στο σύνολο της ΝΑ Ευρώπης και μέσω
αυτής στην Ευρώπη συνολικά», τόνισε χαρακτηριστικά, για να φτάσει στη
συνέχεια στο... ζουμί της υπόθεσης: «Κυριαρχικό δικαίωμα της ελληνικής
κυβέρνησης είναι να δει τμηματικά αυτές τις ιδιωτικοποιήσεις, ωστόσο μια
τέτοια τακτική δεν θα οδηγήσει στην πραγμάτωση κλίμακας επενδυτικών
προγραμμάτων σαν αυτά που προανέφερα. Για την κλίμακα ενός οργανισμού
όπως οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι, που είναι η μεγαλύτερη σιδηροδρομική
εταιρεία στον κόσμο, μια επένδυση που θα αφορά στενά και αποκλειστικά
την ΤΡΑΙΝΟΣΕ από τεχνικής και οικονομικής άποψης είναι μηδαμινής
σημασίας και αξίας».
Για την ιστορία, πάντως, οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι έδωσαν το «παρών»
στην πρόσκληση του ΤΑΙΠΕΔ και η συνέχεια προβλέπεται πολύ
ενδιαφέρουσα...
Ας ξαναγυρίσουμε όμως στην Hutchison και την Cosco. Οι δύο δυνάμεις
από την Απω Ανατολή -η «δυτική» Hutchison και η «κόκκινη» Cosco- έχουν
αναμετρηθεί στο πεδίο του λιμανιού της Θεσσαλονίκης. Την τελευταία
εβδομάδα του Αυγούστου του 2008 και ενώ σύσσωμη η κυβέρνηση Καραμανλή
ετοιμαζόταν να ανέβει στη συμπρωτεύουσα για τις εκδηλώσεις της ΔΕΘ -εν
μέσω των αποκαλύψεων για το Βατοπέδι- μια ανέλπιστα καλή είδηση για
εκείνους σκάει στον ορίζοντα: η κοινοπραξία που είχε συστήσει με τη
Hutchison ο κ. Λαυρέντης Λαυρεντιάδης για την παραχώρηση του Σταθμού
Εμπορευματοκιβωτίων δεσμεύεται να προσφέρει ως τίμημα το ποσό των 419
εκατ. ευρώ. Το ποσό αυτό θεωρήθηκε ιλιγγιώδες συγκρινόμενο με αυτό που
προσέφερε η Cosco 419 εκατ. ευρώ πρόσφερε η κοινοπραξία με τον κ.
Λαυρεντιάδη, 131 εκατ. ευρώ η Cosco. Δηλαδή κάτι περισσότερο από τρεις
φορές η διαφορά των δύο προσφορών. Βεβαίως, αυτή η προσφορά άντεξε για
τρεις μήνες περίπου. Οταν τα φώτα είχαν κλείσει, με μια λιτή ανακοίνωση η
κοινοπραξία δήλωνε την αποχώρησή της από το προσκήνιο του διαγωνισμού
για τον Σ.ΕΜΠΟ. του ΟΛΘ. Οι ερμηνείες πολλές, αλλά οι εξηγήσεις για τη
στάση της κοινοπραξίας αναμένονται ακόμη - τουλάχιστον από τους μετόχους
του ομίλου Alapis.
Σήμερα, οι δύο ασιατικής προέλευσης όμιλοι θα ξανασυναντηθούν με πολύ διαφορετικούς όρους και άλλα όπλα στις φαρέτρες τους.
Οι τοπικοί παράγοντες και οι πολιτικές σκοπιμότητες
Στη διαδικασία που έχει βάλει μπροστά και τρέχει το ΤΑΙΠΕΔ -που
επιθυμεί έναν και μόνο διαγωνισμό για το σύνολο των δραστηριοτήτων του
ΟΛΘ- ο δρόμος δεν θα είναι καθόλου εύκολος. Κι αυτό γιατί πέρα από τις
διεκδικήσεις των υποψήφιων επενδυτών, η σημερινή διοίκηση του ΟΛΘ υπό
τον κ. Στέλιο Αγγελούδη -στενό συνεργάτη του κ. Ευάγγελου Βενιζέλου-
φαίνεται να διατηρεί μια ξεχωριστή ατζέντα με αποκλίνουσες από τη γραμμή
ΤΑΙΠΕΔ προτεραιότητες. Επιπλέον, λόγο στα πράγματα διεκδικούν τόσο ο
δήμαρχος κ. Γιάννης Μπουτάρης όσο και ο επιχειρηματικός κόσμος της
πόλης. Μια ανακοίνωση που βγήκε μετά τη συνάντηση του κ. Μπουτάρη με τη
διοίκηση του Συνδέσμου Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος είναι ενδεικτική των
προθέσεών τους. Μάλιστα οι δύο πλευρές συμφώνησαν ότι το καθοριστικό
γεγονός για την επανεκκίνηση της ανάπτυξης στη Θεσσαλονίκη είναι «η
έλευση διεθνώς αξιόπιστων, στο αντικείμενο της δραστηριότητάς τους,
στρατηγικών επενδυτών στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, και ειδικότερα στις
δραστηριότητες των εμπορευματοκιβωτίων, του χύδην φορτίου και των
κρουαζιερόπλοιων».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.