Στο «πνεύμα» της προτεινόμενης οδηγίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τα λιμάνια βρίσκεται ο φιλικός διακανονισμός μεταξύ ΟΛΠ και Cosco για τη νέα επένδυση ύψους 230 εκατ. ευρώ στον προβλήτα ΙΙΙ
του Σ.ΕΜΠΟ, με παράλληλο πάγωμα του εγγυημένου ανταλλάγματος.
Τα ανωτέρω προκύπτουν βάσει των όσων υποστηρίζει η ελληνική πλευρά, ενώ, ταυτόχρονα, πληροφορίες της «Ν» αναφέρουν ότι οι Βρυξέλλες δεν συνδέουν το φιλικό διακανονισμό με την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ, για την οποία η Επιτροπή Ανταγωνισμού δεν έχει εκφράσει ενστάσεις.
Οσον αφορά στο φιλικό διακανονισμό, αυτός έχει στηθεί επάνω στο σκεπτικό της προτεινόμενης για τα λιμάνια οδηγίας, η οποία στο άρθρο 46 στο σημείο 6 αναφέρει: «Κατά παρέκκλιση της παραγράφου 1 μια ουσιώδης τροποποίηση δεν απαιτεί νέα διαδικασία ανάθεσης σύμβασης παραχώρησης σε περίπτωση που πληρούνται οι ακόλουθες συσσωρευτικές προϋποθέσεις:
- Η ανάγκη τροποποίησης προέκυψε λόγω περιστάσεων που δεν ήταν δυνατό να προβλεφθούν από επιμελή αναθέτουσα αρχή.
- Η τροποποίηση δεν μεταβάλλει τη συνολική φύση της παραχώρησης.
- Η αύξηση της τιμής δεν υπερβαίνει το 50% της αξίας της αρχικής παραχώρησης».
Ταυτόχρονα το κείμενο των 23 ερωτήσεων που έχει θέσει η Επιτροπή προς την Ελλάδα, από τις αρχές Ιουλίου, και που αποκάλυψε η «Ν», προέκυψε μετά την επίσκεψη του πρώην υπουργού Ναυτιλίας, Κωστή Μουσουρούλη, την περίοδο εκείνη, στις Βρυξέλλες, στην οποία τους ανέπτυξε αναλυτικά το πλαίσιο της συμφωνίας που θα ακολουθήσει (φιλικός διακανονισμός).
Ωστόσο, από το υπουργείο Ναυτιλίας προκύπτει ότι θα υπάρξει μια καθυστέρηση στην απάντηση για να έχουν «δέσει» την υπόθεση από όλες τις πλευρές, και για το λόγο αυτό ο ΥΝΑ, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, είχε μέχρι αργά χθες το απόγευμα σύσκεψη στο υπουργείο με στελέχη του ΟΛΠ.
Πιο συγκεκριμένα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζητά τις λεπτομέρειες των υπολογισμών που έχουν γίνει και ρωτά αν σε αυτούς έχουν συνυπολογιστεί τα επιπλέον έσοδα και κέρδη της εταιρείας (Cosco - ΣΕΠ) από τη λειτουργία του νέου προβλήτα. Ενα άλλο ερώτημα που έχει τεθεί είναι αν ήταν γνωστό εξαρχής το ζήτημα της πιθανής κατάργησης ή αναστολής του εγγυημένου ανταλλάγματος και αν βάσει αυτού θα μπορούσαν να αλλάξουν τα δεδομένα του διαγωνισμού.
Ακόμα ένα ζήτημα που θέτει η Επιτροπή είναι σε σχέση με την οικονομική κατάσταση της ΣΕΠ, η οποία επικαλείται τη μεγάλη κρίση στη χώρα για να ζητήσει τις συγκεκριμένες αλλαγές. Ωστόσο, η Επιτροπή επιθυμεί λεπτομερή ανάλυση των οικονομικών δεδομένων της ΣΕΠ, ώστε να διαπιστώσει εάν η κρίση επηρεάζει τη λειτουργία της και σε ποιο βαθμό. Επίσης, ζητά να λάβει γνώση του νέου οικονομικού μοντέλου, μέσα στο οποίο θα αποσαφηνίζεται αν ο ΟΛΠ δεν θα βγει ζημιωμένος από τη διαδικασία.
Οι απαντήσεις
Σύμφωνα με τους υπολογισμούς που έχουν ήδη γίνει, η σημαντική επίπτωση της οικονομικής κρίσης της χώρας στο επιχειρησιακό σχέδιο, το οποίο υπεβλήθη από την COSCO το έτος 2008, με απόκλιση η οποία για τα έτη 2009, 2010, 2011 κυμαίνεται σε επίπεδο 45% περίπου, αποτυπώνοντας τη σημαντική πτώση του ΑΕΠ στην ίδια περίοδο.
Η απόκλιση αυτή στα έσοδα οφείλεται στη σημαντική ύφεση που εμφανίστηκε μετά το 2010 στην ελληνική οικονομία και που ανέρχεται, περιλαμβανομένου και του 2013, σε ποσοστό περίπου 25% του ΑΕΠ του 2008. Η ύφεση αυτή προκάλεσε σημαντικότατη μείωση του εισαγωγικού εμπορίου της χώρας, με αποτέλεσμα τα εισαγόμενα containers, από 50% του συνολικού αριθμού των containers που διακινούνται στον Πειραιά, να μειωθούν σε ποσοστό μόλις 10%.
Επίσης, σύμφωνα με μελέτη που έχει γίνει από διεθνή οίκο καταδεικνύεται ότι η αναστολή του εγγυημένου ανταλλάγματος δεν αλλάζει τους οικονομικούς όρους της σύμβασης, εφόσον συμπεριληφθεί και η επένδυση, αφού σε τιμές καθαρής παρούσας αξίας υπολογίζεται στα 500 εκατ. ευρώ, όπως είναι και η σύμβαση παραχώρησης.
Παράλληλα η Cosco θα φτάσει τις επενδύσεις της περίπου στα 600 εκατ. ευρώ από τα 340 εκατ. ευρώ που είναι σήμερα και θα εκτοξεύσει τη δυναμικότητα του Σ.ΕΜΠΟ στα 6,2 εκατ. teu ετησίως από 3,7 εκατ. teu που ήταν οι συμβατικές της υποχρεώσεις από την αρχική σύμβαση παραχώρησης. Τέλος, υπολογίζεται ότι θα δημιουργηθούν και 400 νέες θέσεις εργασίας.
Σημειώνεται ότι στο συμφωνητικό μεταξύ ΟΛΠ και Cosco πρέπει να τεθεί υπόψη των γενικών συνελεύσεων των μετόχων των δύο εταιρειών, του Ελεγκτικού Συνεδρίου, να παρασχεθούν πληροφορίες στα αρμόδια ευρωπαϊκά όργανα και φυσικά να κατατεθεί στη Βουλή, αφού προηγουμένως συνδιαμορφωθεί ως ιδιωτικό συμφωνητικό τροποποίησης της Σύμβασης Παραχώρησης από τους νομικούς συμβούλους των δύο πλευρών.
Η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ, μέσω πώλησης μετοχών, δεν αποτελεί «ταμπού» για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού, η οποία μάλιστα έχει θεωρήσει κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων την πιο «καθαρή λύση» για το λιμάνι του Πειραιά, ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα του φιλικού διακανονισμού.
Ενστάσεις έχει εκφράσει όμως η Επιτροπή Μεταφορών, κάνοντας λόγο για το ενδεχόμενο να υπάρξει κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης από τον ιδιώτη στο μέλλον.
Απάντηση στις ενστάσεις
Η απάντηση της Ελλάδας, σε συνεννόηση με την Επιτροπή Ανταγωνισμού, στις ενστάσεις της Επιτροπής Μεταφορών της Ε.Ε. είναι η ίδρυση της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων, η οποία θεωρείται προαπαιτούμενο για την εκμετάλλευση της λιμενικής βιομηχανίας της χώρας.
Ωστόσο, η γραφειοκρατική διαδικασία αναμένεται να καθυστερήσει τις προσπάθειες της κυβέρνησης να «τρέξει» το θέμα, ενώ και η απουσία, προς στιγμή, προέδρου στο ΤΑΙΠΕΔ «δένει τα χέρια» αφού καταστατικά δεν μπορεί να λάβει αποφάσεις. Ακόμα ένα σημείο είναι και το θέμα του μνημονίου που δεν προβλέπει «master congestion», που είναι και νόμος του κράτους, κάτι που όμως επιτρέπουν οι πιο πρόσφατες εκθέσεις της τρόικας.
Για τους λόγους αυτούς και το ΥΝΑ έχει κάνει «κράτει» στη δημοσιοποίηση του χρονοδιαγράμματος ιδιωτικοποίησης του μεγάλου λιμανιού.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - atsimp@naftemporiki.gr
Τα ανωτέρω προκύπτουν βάσει των όσων υποστηρίζει η ελληνική πλευρά, ενώ, ταυτόχρονα, πληροφορίες της «Ν» αναφέρουν ότι οι Βρυξέλλες δεν συνδέουν το φιλικό διακανονισμό με την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ, για την οποία η Επιτροπή Ανταγωνισμού δεν έχει εκφράσει ενστάσεις.
Οσον αφορά στο φιλικό διακανονισμό, αυτός έχει στηθεί επάνω στο σκεπτικό της προτεινόμενης για τα λιμάνια οδηγίας, η οποία στο άρθρο 46 στο σημείο 6 αναφέρει: «Κατά παρέκκλιση της παραγράφου 1 μια ουσιώδης τροποποίηση δεν απαιτεί νέα διαδικασία ανάθεσης σύμβασης παραχώρησης σε περίπτωση που πληρούνται οι ακόλουθες συσσωρευτικές προϋποθέσεις:
- Η ανάγκη τροποποίησης προέκυψε λόγω περιστάσεων που δεν ήταν δυνατό να προβλεφθούν από επιμελή αναθέτουσα αρχή.
- Η τροποποίηση δεν μεταβάλλει τη συνολική φύση της παραχώρησης.
- Η αύξηση της τιμής δεν υπερβαίνει το 50% της αξίας της αρχικής παραχώρησης».
Ταυτόχρονα το κείμενο των 23 ερωτήσεων που έχει θέσει η Επιτροπή προς την Ελλάδα, από τις αρχές Ιουλίου, και που αποκάλυψε η «Ν», προέκυψε μετά την επίσκεψη του πρώην υπουργού Ναυτιλίας, Κωστή Μουσουρούλη, την περίοδο εκείνη, στις Βρυξέλλες, στην οποία τους ανέπτυξε αναλυτικά το πλαίσιο της συμφωνίας που θα ακολουθήσει (φιλικός διακανονισμός).
Ωστόσο, από το υπουργείο Ναυτιλίας προκύπτει ότι θα υπάρξει μια καθυστέρηση στην απάντηση για να έχουν «δέσει» την υπόθεση από όλες τις πλευρές, και για το λόγο αυτό ο ΥΝΑ, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, είχε μέχρι αργά χθες το απόγευμα σύσκεψη στο υπουργείο με στελέχη του ΟΛΠ.
Πιο συγκεκριμένα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζητά τις λεπτομέρειες των υπολογισμών που έχουν γίνει και ρωτά αν σε αυτούς έχουν συνυπολογιστεί τα επιπλέον έσοδα και κέρδη της εταιρείας (Cosco - ΣΕΠ) από τη λειτουργία του νέου προβλήτα. Ενα άλλο ερώτημα που έχει τεθεί είναι αν ήταν γνωστό εξαρχής το ζήτημα της πιθανής κατάργησης ή αναστολής του εγγυημένου ανταλλάγματος και αν βάσει αυτού θα μπορούσαν να αλλάξουν τα δεδομένα του διαγωνισμού.
Ακόμα ένα ζήτημα που θέτει η Επιτροπή είναι σε σχέση με την οικονομική κατάσταση της ΣΕΠ, η οποία επικαλείται τη μεγάλη κρίση στη χώρα για να ζητήσει τις συγκεκριμένες αλλαγές. Ωστόσο, η Επιτροπή επιθυμεί λεπτομερή ανάλυση των οικονομικών δεδομένων της ΣΕΠ, ώστε να διαπιστώσει εάν η κρίση επηρεάζει τη λειτουργία της και σε ποιο βαθμό. Επίσης, ζητά να λάβει γνώση του νέου οικονομικού μοντέλου, μέσα στο οποίο θα αποσαφηνίζεται αν ο ΟΛΠ δεν θα βγει ζημιωμένος από τη διαδικασία.
Οι απαντήσεις
Σύμφωνα με τους υπολογισμούς που έχουν ήδη γίνει, η σημαντική επίπτωση της οικονομικής κρίσης της χώρας στο επιχειρησιακό σχέδιο, το οποίο υπεβλήθη από την COSCO το έτος 2008, με απόκλιση η οποία για τα έτη 2009, 2010, 2011 κυμαίνεται σε επίπεδο 45% περίπου, αποτυπώνοντας τη σημαντική πτώση του ΑΕΠ στην ίδια περίοδο.
Η απόκλιση αυτή στα έσοδα οφείλεται στη σημαντική ύφεση που εμφανίστηκε μετά το 2010 στην ελληνική οικονομία και που ανέρχεται, περιλαμβανομένου και του 2013, σε ποσοστό περίπου 25% του ΑΕΠ του 2008. Η ύφεση αυτή προκάλεσε σημαντικότατη μείωση του εισαγωγικού εμπορίου της χώρας, με αποτέλεσμα τα εισαγόμενα containers, από 50% του συνολικού αριθμού των containers που διακινούνται στον Πειραιά, να μειωθούν σε ποσοστό μόλις 10%.
Επίσης, σύμφωνα με μελέτη που έχει γίνει από διεθνή οίκο καταδεικνύεται ότι η αναστολή του εγγυημένου ανταλλάγματος δεν αλλάζει τους οικονομικούς όρους της σύμβασης, εφόσον συμπεριληφθεί και η επένδυση, αφού σε τιμές καθαρής παρούσας αξίας υπολογίζεται στα 500 εκατ. ευρώ, όπως είναι και η σύμβαση παραχώρησης.
Παράλληλα η Cosco θα φτάσει τις επενδύσεις της περίπου στα 600 εκατ. ευρώ από τα 340 εκατ. ευρώ που είναι σήμερα και θα εκτοξεύσει τη δυναμικότητα του Σ.ΕΜΠΟ στα 6,2 εκατ. teu ετησίως από 3,7 εκατ. teu που ήταν οι συμβατικές της υποχρεώσεις από την αρχική σύμβαση παραχώρησης. Τέλος, υπολογίζεται ότι θα δημιουργηθούν και 400 νέες θέσεις εργασίας.
Σημειώνεται ότι στο συμφωνητικό μεταξύ ΟΛΠ και Cosco πρέπει να τεθεί υπόψη των γενικών συνελεύσεων των μετόχων των δύο εταιρειών, του Ελεγκτικού Συνεδρίου, να παρασχεθούν πληροφορίες στα αρμόδια ευρωπαϊκά όργανα και φυσικά να κατατεθεί στη Βουλή, αφού προηγουμένως συνδιαμορφωθεί ως ιδιωτικό συμφωνητικό τροποποίησης της Σύμβασης Παραχώρησης από τους νομικούς συμβούλους των δύο πλευρών.
Η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ, μέσω πώλησης μετοχών, δεν αποτελεί «ταμπού» για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού, η οποία μάλιστα έχει θεωρήσει κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων την πιο «καθαρή λύση» για το λιμάνι του Πειραιά, ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα του φιλικού διακανονισμού.
Ενστάσεις έχει εκφράσει όμως η Επιτροπή Μεταφορών, κάνοντας λόγο για το ενδεχόμενο να υπάρξει κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης από τον ιδιώτη στο μέλλον.
Απάντηση στις ενστάσεις
Η απάντηση της Ελλάδας, σε συνεννόηση με την Επιτροπή Ανταγωνισμού, στις ενστάσεις της Επιτροπής Μεταφορών της Ε.Ε. είναι η ίδρυση της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων, η οποία θεωρείται προαπαιτούμενο για την εκμετάλλευση της λιμενικής βιομηχανίας της χώρας.
Ωστόσο, η γραφειοκρατική διαδικασία αναμένεται να καθυστερήσει τις προσπάθειες της κυβέρνησης να «τρέξει» το θέμα, ενώ και η απουσία, προς στιγμή, προέδρου στο ΤΑΙΠΕΔ «δένει τα χέρια» αφού καταστατικά δεν μπορεί να λάβει αποφάσεις. Ακόμα ένα σημείο είναι και το θέμα του μνημονίου που δεν προβλέπει «master congestion», που είναι και νόμος του κράτους, κάτι που όμως επιτρέπουν οι πιο πρόσφατες εκθέσεις της τρόικας.
Για τους λόγους αυτούς και το ΥΝΑ έχει κάνει «κράτει» στη δημοσιοποίηση του χρονοδιαγράμματος ιδιωτικοποίησης του μεγάλου λιμανιού.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - atsimp@naftemporiki.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.