Πρωταγωνιστές στην παγκόσμια ναυτιλιακή σκηνή παραμένουν και το 2013 οι Ελληνες πλοιοκτήτες, οι οποίοι μέχρι τώρα έχουν επενδύσει 9 δισ. δολάρια για αγορές πλοίων και συμβόλαια για ναυπηγήσεις.
Πιοσ υγκεκριμένα, στον τομέα των αγοραπωλησιών έχουν δώσει 2,5 δισ. και στις ναυπηγήσεις 6,5 δισ. δολάρια.
Οσον αφορά στις αγορές, σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Allied ShipBroking Inc., οι Ελληνες έδωσαν έως τα τέλη Ιουλίου του 2013 συνολικά 2,497 δισ. δολάρια για την αγορά 186 πλοίων.
Σε παγκόσμιο επίπεδο έχουν δαπανηθεί 8,6 δισ. δολάρια και έχουν αλλάξει χέρια 755 πλοία. Αυτό σημαίνει ότι οι Ελληνες έχουν επενδύσει το 27,9% του συνολικού ποσού, αγοράζοντας το 24,6% από τον συνολικό αριθμό πλοίων που έχουν πουληθεί.
Ειδικότερα, έχουν αγοράσει έως τώρα 97 φορτηγά πλοία αξίας 1,3 δισ. δολαρίων, 64 δεξαμενόπλοια αξίας 985 εκατ. δολαρίων και 25 μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αξίας 136,4 εκατ. δολαρίων.
Αντίθετα, οι μεγάλοι ανταγωνιστές τους, οι Κινέζοι, το 2013 έχουν μείνει πολύ πίσω. Εως τα τέλη Ιουλίου έδωσαν 483,9 εκατ. δολάρια για να αποκτήσουν 64 πλοία, εκ των οποίων 52 φορτηγά, 10 δεξαμενόπλοια και 2 container ships.
Ναυπηγήσεις
Οι Ελληνες πλοιοκτήτες, αναγνωρίζοντας τις ευκαιρίες για παραγγελίες νεότευκτων πλοίων λόγω των χαμηλών τιμών, αλλά και με την ελπίδα ότι τη χρονική περίοδο που θα παραδοθούν τα πλοία η ναυλαγορά θα είναι σε καλύτερα επίπεδα απ’ ό,τι σήμερα, το α’ εξάμηνο του 2013, και ιδιαίτερα το τελευταίο δίμηνο, επιδόθηκαν σε ράλι παραγγελιών.
Σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο G. Moundreas S.A., μέχρι τα τέλη Ιουνίου οι Ελληνες πλοιοκτήτες έδωσαν συνολικά 131 νέες παραγγελίες. Μόνο τον Μάιο έκαναν 43 παραγγελίες αξίας 2 δισ., ενώ τον Ιούνιο παρήγγειλαν 19 πλοία αξίας 1,1 δισ. δολαρίων.
Το ετήσιο σύνολο των παραγγελιών από Ελληνες πλοιοκτήτες τα προηγούμενα χρόνια ήταν 690 πλοία το 2010, 480 το 2011 και 370 το 2012. «Βάσει των ανωτέρω στοιχείων και δεδομένου ότι το α’ εξάμηνο του έτους 70 πλοία έχουν παραδοθεί, συμπεραίνουμε ότι για το συγκεκριμένο διάστημα ο αριθμός των παραγγελιών (130) είναι σχεδόν διπλάσιος από τον αριθμό των παραδόσεων», επισημαίνει σε αναφορά του ο G. Moundreas S.A.
Συνολικά και σύμφωνα με έρευνα ενός ακόμη ελληνικού ναυλομεσιτικού οίκου, της Golden Destiny, ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων το α’ εξάμηνο υπέγραψαν 54 συμβόλαια για τη ναυπήγηση 54 φορτηγών πλοίων αξίας 1,7 δισ. δολαρίων, έναντι 23 το αντίστοιχο περσινό διάστημα, αξίας 700 εκατ. δολαρίων.
Στον τομέα των δεξαμενόπλοιων δόθηκαν 25 νέες παραγγελίες αξίας 1 δισ. δολαρίων, έναντι 17 αξίας 500 εκατ. δολαρίων πέρυσι.
Οσον αφορά στα container ships, οι Ελληνες παρήγγειλαν 24 νέα πλοία συνολικής αξίας 1,4 δισ. δολαρίων, έναντι 6 το αντίστοιχο περσινό διάστημα αξίας 100 εκατ. δολαρίων.
Επίσης, παραγγέλθηκαν 4 πλοία μεταφοράς υγραερίου έναντι 8 πέρυσι και 3 μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου έναντι 7 πέρυσι.
ΠΟΣΑ ΠΛΟΙΑ ΑΓΟΡΑΣΑΝ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ
97 φορτηγά πλοία αξίας 1,3 δισ. δολαρίων
64 δεξαμενόπλοια αξίας 985 εκατ. δολαρίων
25 container ships αξίας 136,4 εκατ. δολαρίων
Η κόντρα με τους Κινέζους και τα κινεζικά δάνεια
Οι Ελληνες δεν αφήνουν τις ευκαιρίες να πάνε χαμένες και εκμεταλλεύονται τόσο το χαμηλό κόστος ναυπήγησης πλοίου όσο και τις χαμηλές τιμές των μεταχειρισμένων - χτυπάνε στα ίσα τους Κινέζους και όποιος αντέξει.
Δεν είναι τυχαίο ότι ήδη κινεζικές τράπεζες βρίσκονται ψηλά στη λίστα της χρηματοδότησης της ελληνικής ναυτιλίας. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Petrofin Research, η China Exim έχει χαρτοφυλάκιο 850 εκατ. δολαρίων, η China Development Bank 500 εκατ. δολαρίων και η China Everbright Bank 150 εκατ. δολαρίων.
Ειδικότερα έχουν δώσει δάνεια στις εταιρείες:
Costamare (Κωστής Κωνσταντακόπουλος) 203 εκατ. δολάρια.
Danaos (δρ Ιωάννης Koύστας) 203 εκατ. δολάρια.
Τoisa (Γρηγόρης Kαλλιμανόπουλος) 127 εκατ. δολάρια.
Dryships (Γιώργος Οικονόμου) 122 εκατ. δολάρια.
Ομιλο Αγγελικούση 111 εκατ. δολάρια.
Diana (Συμεών Παληός) 82 εκατ. δολάρια.
Cardiff (Γιώργος Oικονόμου) 74 εκατ. δολάρια.
Golden Union (Θεόδωρος Βενιάμης, πρόεδρος ΕΕΕ) 46 εκατ. δολάρια.
Ομιλο Λασκαρίδη 24 εκατ. δολάρια.
Ο μεγαλύτερος Ελληνας πελάτης των κινεζικών ναυπηγείων είναι ο κ. Γιώργος Οικονόμου, ο οποίος κατασκευάζει 19 πλοία για τις εταιρείες του Cardiff και DryShips. Ακολουθούν, μεταξύ άλλων, oι κύριοι Αδαμάντιος Πολέμης με 10 πλοία, Ιωάννης Αγγελικούσης με 9, Γιώργος Προκοπίου με 9, Θεόδωρος Βενιάμης με 9, Ιωάννης Ξυλάς με 7, Βίκτωρας Ρέστης με 6, Χαράλαμπος Μυλωνάς με 6 και ο όμιλος Λασκαρίδη με 6 πλοία.
Η καλύτερη στιγμή για παραγγελίες οικολογικών πλοίων
Σύμφωνα με μια γερμανική έρευνα από το Αμβούργο, και πιο συγκεκριμένα από τον Οργανισμό Λιμένων THB, μέχρι τις αρχές Ιουλίου 3.953 πλοία ή 232,5 εκατομμύρια DWT ήταν υπό παραγγελία.
Την πρώτη θέση κατέχουν τα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου. Ειδικότερα, οι παραγγελίες για πλοία μεταφοράς φορτίου στις αρχές Ιουλίου ήταν 1.586 πλοία ή 124,5 εκατομμύρια DWT, δηλαδή περίπου το μισό από το συνολικό παραγγελθέν τονάζ, ενώ για container ships ανήλθαν στα 442 πλοία ή 38,2 εκατομμύρια DWT.
Διεθνείς αναλυτές επισημαίνουν ότι τώρα είναι η καλύτερη στιγμή για να επενδύσει κανείς σε νέες παραγγελίες, οι οποίες αφορούν και τα eco πλοία:
«Δεν είναι τυχαίο ότι ενώ παραδοσιακές τράπεζες όπως οι HSBC, Lloyds, RBS και άλλες προσπαθούν να μειώσουν τις δανειακές τους εκθέσεις στη ναυτιλία αυξάνεται η συμμετοχή των private equity funds και των hedge funds που επενδύουν σε αυτή, εκμεταλλευόμενα τις ιδιαίτερα ελκυστικές τιμές αλλά και τις νέες τεχνολογίες στα πλοία eco design και στοχεύοντας σε κέρδη όχι μόνο από την προσδοκώμενη υπεραξία τους, αλλά και από τα έσοδα που θα αποφέρουν σε εύλογο χρονικό ορίζοντα».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.