28 Σεπ 2013

Ναυτιλιακός Κλάδος – Χρηματοδότηση και Προκλήσεις


Toυ
Διευθύνοντος  Συμβούλου  της Εθνικής Τράπεζας 
κ. Αλέξανδρου Τουρκολιά
Η Εθνική Τράπεζα κατέχει ισχυρή θέση στη χρηματοδότηση της ελληνόκτητης ναυτιλίας,  με αδιάλειπτη παρουσία εδώ και μισό αιώνα. Σήμερα, διαθέτει ναυτιλιακό χαρτοφυλάκιο, ύψους €2 δισ. περίπου, καθώς και ισχυρό πελατολόγιο, που διατηρεί μακροχρόνιες σχέσεις με την Τράπεζα και σημαντική καταθετική βάση. Η αμοιβαιότητα μεταξύ τους έχει θεμελιώσει την εποικοδομητική συνεργασία, τόσο από πλευράς Τράπεζας όσο και από πλευράς πελατών, καθώς και τη συνεχή στήριξη επενδυτικών σχεδίων στις δύσκολες αγορές με σωστούς όρους και προϋποθέσεις.



Η στήριξη του ελληνικού εφοπλισμού αποτελεί διαχρονικά στρατηγική μας επιλογή, για πολλούς λόγους: Εξασφαλίζει τη συμμετοχή στην ίδια την Τράπεζα και τους ανθρώπους της σε μια διεθνοποιημένη αγορά, συνεισφέρει θετικά στα αποτελέσματα της Τράπεζας, η ενίσχυση της ναυτιλίας δρα πολλαπλασιαστικά για την ελληνική οικονομία, δεδομένης της ικανότητάς της να δημιουργεί έσοδα και θέσεις εργασίας για ολόκληρο το ναυτιλιακό cluster. Τέλος, η ελληνόκτητη ναυτιλία κατέχει εξέχουσα θέση σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο, εξυπηρετώντας τις θαλάσσιες μεταφορές. Επίσης, συμβάλλει καθοριστικά στην οικονομική ανάπτυξη και αναδιάταξη της παγκόσμιας παραγωγής, καλύπτοντας ταυτόχρονα βασικές ανθρώπινες ανάγκες.

Η βιομηχανία της ναυτιλίας είναι μια εξωστρεφώς προσανατολισμένη οικονομική δραστηριότητα, με περιεχόμενο εθνικού αλλά και ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος.  Η στήριξη, αν όχι η ενίσχυσή της, αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση, ώστε η Ευρώπη να έχει αξιολογότατη παρουσία στις παγκόσμιες θαλάσσιες μεταφορές. Η διασφάλιση του ρόλου της ελληνόκτητης ναυτιλίας, ως διεθνούς διαμετακομιστή αγαθών (cross trader), προϋποθέτει ότι οι ναυτιλιακές υπηρεσίες επιτελούνται σε απολύτως ανταγωνιστική βάση, εξαλείφοντας  πρακτικές προτιμησιακού καθεστώτος και αθέμιτων διακρίσεων από το διεθνές εμπόριο.

Η ναυτιλία είναι κλάδος εντάσεως κεφαλαίου, συνεπώς οι τράπεζες αποτελούν βασικό συντελεστή στην ανάπτυξή της. Η οικονομική κρίση στην Ευρώπη έχει οδηγήσει σε μείωση των νέων δανείων, με τη συνολική έκθεση των τραπεζών –ελληνικών και ξένων- στην ελληνόκτητη ναυτιλία να ανέρχεται σε €50 δισ. εκ των οποίων τα €10 δισ. από ελληνικές τράπεζες και €40δισ. από τράπεζες ξένων –ευρωπαϊκών κυρίως- συμφερόντων.

Το ρυθμιστικό πλαίσιο των νέων κανόνων κεφαλαιακής επάρκειας (Basel III) αυξάνει το κόστος κεφαλαίων, περιορίζοντας τις μελλοντικές χρηματοδοτήσεις, ενώ μόνο οι μεγαλύτεροι και χρηματοοικονομικά εύρωστοι τραπεζικοί όμιλοι θα έχουν πρόσβαση σε κεφάλαια. Ήδη, από την αρχή της παγκόσμιας κρίσης, η συνολική έκθεση των τραπεζών στην ελληνόκτητη ναυτιλία έχει μειωθεί κατά 10%. Παράλληλα, μεγάλα πιστωτικά ιδρύματα μειώνουν σημαντικά την παρουσία τους, υλοποιώντας τη στρατηγική deleveraging και μείωσης των risk weighted assets.

  Ηπλειονότητα των απόψεων συγκλίνει ότι το 2014 είναι ορατή μια νέα πορεία για την ελληνική οικονομία. Και δεν αναφέρομαι  μόνο σε δείκτες για πρωτογενές πλεόνασμα ή περιορισμό της ύφεσης. Αναφέρομαι σε εκτιμήσεις ξένων και Ελλήνων επιχειρηματιών, αναφέρομαι σε αυτόν, τον  κατά κάποιο τρόπο, δείκτη εμπιστοσύνης που εισπράττω και που συνοδεύεται με την αγωνία, λίγο πριν από το τέλος, λίγο πριν από τη συγκομιδή, μην καταστρέψουμε ό,τι με τόσο κόπο και κυρίως με θυσία πετύχαμε. Αισιοδοξώ ότι θα εξασφαλίσουμε στις επόμενες γενιές τον ενάρετο κύκλο και όχι μόνο τον ενάρετο κύκλο της οικονομίας".

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.