Η ελληνική ακτοπλοΐα
παραμένει στο επίκεντρο του επιχειρηματικού ενδιαφέροντος. Μειωμένη η
επιβατική κίνηση, ανταγωνισμός έντονος από τα αεροπλάνα, ακατάλληλα
λιμάνια, αγωνία για την πορεία τις τιμής των καυσίμων, εσωτερικές
κόντρες, δυσκολίες στη χρηματοδότηση, νέοι διεθνείς κανόνες για καθαρά
καύσιμα, έλλειψη προοπτικής για αγορές νέων πλοίων. Προβλήματα αλλά και
ευκαιρίες για ένα κλάδο κομβικής σημασίας για την πολυνησιακή Ελλάδα.
Η εταιρεία χρηματοοικονομικών συμβούλων της XRTC αποτυπώνει την εικόνα της ακτοπλοΐας με μία ματιά.
1. Η Ελληνική Ακτοπλοΐα αποτελεί βασικό πυλώνα ισόρροπης ανάπτυξης και κοινωνικής συνοχής.
2. Παρά τη μείωση της επιβατικής κίνησης για 7ο συνεχές έτος και τη
συνολική μείωση κατά -46% από το 2009 έως και το 2016 η ακτοπλοϊκή αγορά
χαρακτηρίζεται από έντονα στοιχεία ανθεκτικότητας.
3. Οι ακτοπλοϊκές εταιρίες συνεχίζουν να μη μπορούν να επωφεληθούν
από τη συνεχιζόμενη αύξηση της τουριστικής κίνησης στη χώρα μας κυρίως
λόγω αυξημένου αεροπορικού ανταγωνισμού.
4. Συρρίκνωση των εμπορικών δραστηριοτήτων μέσω συνεργασιών και μείωσης στόλου και δρομολογίων.
5. Οι εταιρίες εξακολουθούν να είναι υψηλού λειτουργικού κόστους (όχι
μόνο εξαιτίας του θεσμικού πλαισίου) που τις κάνει ευάλωτες σε
εξωγενείς κινδύνους.
6. Ο περιορισμός στην κίνηση κεφαλαίων καθώς και το γενικότερο
αρνητικό οικονομικό κλίμα συνεχίζουν να αποτελούν αποτρεπτικό παράγοντα
για τον εγχώριο τουρισμό και τη χρησιμοποίηση ακτοπλοϊκών μέσων.
7. Έλλειψη χρηματοδοτικών εργαλείων λόγω της γνωστής κατάστασης των τραπεζών αλλά και της χαμηλής ρευστότητας της αγοράς.
8. Η τιμή του ακτοπλοϊκού εισιτηρίου παραμένει ακριβό για το μέσο
Έλληνα καταναλωτή συγκριτικά με τις αεροπορικές μεταφορές για τις
μετακινήσεις του στα νησιά.
9. Ανάγκη επανασχεδιασμού του ακτοπλοϊκού προϊόντος.
10. Οι νέοι κανονισμοί του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού IMO που
αφορούν το θαλάσσιο έρμα και τη μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων
επιβάλλοντας τη χρήση ναυτιλιακού καυσίμου μικρής περιεκτικότητας σε
θείο 0,5%, για όλα ανεξαιρέτως τα πλοία από την 1η Ιανουαρίου 2020
αναμένεται να επιβαρύνει το εισιτήριο ανά επιβάτη.
11. Η αγορά της Αδριατικής, μετά από μία μακρά φάση συρρίκνωσης, παρουσιάζει μικρότερη μείωση.
12. Η Ελληνική σημαία έχει χάσει το ανταγωνιστικό της πλεονέκτημα.
13. Η Αδριατική δεν είναι πια «Ελληνική» θάλασσα αφού από την αρχή
του 2017 μόνο τα πλοία της κοινοπραξίας ΑΝΕΚ/ATTICA δραστηριοποιούνται
στην εν λόγω αγορά από Ελληνικής πλευράς αφού ο ιταλικός όμιλος Grimaldi
μεγαλομέτοχος των Μινωικών Γραμμών απέσυρε την εν λόγω εταιρία από τη
δραστηριοποίησή της στην Αδριατική.
14. Ο όμιλος Grimaldi συνεχίζει την προσπάθεια εξαγοράς της Hellenic
Seaways μέσω των Μινωικών Γραμμών έχοντας αντίπαλο το επενδυτικό σχήμα
Eagle Mind Shipping, επικεφαλής του οποίου είναι ο όμιλος της Seajets.
15. Η τράπεζα Πειραιώς εξακολουθεί να αποτελεί ρυθμιστικό παράγοντα
της αγοράς αφού είναι κύριος μέτοχος (άμεσος ή έμμεσος) και χρηματοδότης
των 3 εκ των 4 μεγάλων εταιριών.
16. Η συνεχιζόμενη χαμηλή τιμή του πετρελαίου είναι ο κύριος λόγος
των θετικών οικονομικών αποτελεσμάτων των εταιριών το 2016. Οι ενδείξεις
για το πρώτο εξάμηνο του 2017 δεν είναι ευοίωνες αφού η μέση τιμή
καυσίμων το α' πεντάμηνο του 2017 είναι υψηλότερη κατά 80% σε σχέση με
το αντίστοιχο διάστημα του προηγούμενου έτους.
17. Μικρότερες εταιρίες κατάφεραν να επιβιώσουν στο χώρο και να αυξήσουν το στόλο τους.
18. Η τουριστική κίνηση στα νησιά του ΒΑ Αιγαίου δεν έχει επανέλθει
στα φυσιολογικά επίπεδα παρά τη μείωση του προσφυγικού κύματος.
19. Η ανάγκη λιμενικών υποδομών μπορεί να δημιουργήσει δυνητικές επενδυτικές ευκαιρίες στον κλάδο
20. Εκμετάλλευση των σύγχρονων υποδομών διαμετακομιστικών κέντρων
(logistics) για τη δραστηριοποίηση του κλάδου στον χώρο των συνδυασμένων
μεταφορών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.