Tην τελευταία ευκαιρία, σύμφωνα με πληροφορίες, αναμένεται να δώσει μέσα
στην εβδομάδα η ελληνική κυβέρνηση στην πλευρά της ιδιοκτησίας των
ναυπηγείων Σκαραμαγκά, προκειμένου να ανοίξουν και πάλι τα ΕΝΑΕ.
Στη διάρκεια του Αυγούστου και του Σεπτεμβρίου οι δύο πλευρές ήρθαν πολύ κοντά σε συμφωνία, η οποία όμως χάλασε την τελευταία στιγμή. Βασική αιτία, σύμφωνα με τις πληροφορίες, υπαναχώρησης της πλευράς του κ. Ισκαντάρ Σάφα ήταν η αβεβαιότητα για το μέλλον των ναυπηγείων, λόγω της στρατιωτικής απόφασης του 2010 που απαγορεύει στα ναυπηγεία να εκτελούν οποιαδήποτε άλλη εργασία εκτός του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού, για 15 χρόνια.
Αυτή τη φορά όμως η ελληνική πλευρά έχει στη διάθεσή της ένα τελευταίο ισχυρό χαρτί, αφού, σύμφωνα με άλλες πληροφορίες, έχει βρεθεί τρόπος να υπερκεραστεί το ένα σκέλος της στρατιωτικής απόφασης. Να μπορεί το ναυπηγείο, δηλαδή, να αναλάβει εργασίες από πολεμικά ναυτικά τρίτων χωρών. Στην κυβέρνηση πάντως κρατούν «μικρό καλάθι» και τηρούν στάση αναμονής.
Η συμφωνία
Σημειώνεται ότι η συμφωνία περιλαμβάνει την καταβολή από πλευράς του ελληνικού Δημοσίου 75 εκατ. ευρώ σε διάστημα περίπου 15 μηνών, για την παράδοση των δύο από τα έξι υποβρύχια που απομένουν να παραλάβει το ελληνικό Π.Ν. Οσον αφορά τα υπόλοιπα ποσά, για την ολοκλήρωση της κατασκευής των υπόλοιπων πέντε υποβρυχίων ενδεχομένως οι δύο πλευρές να διεκδικήσουν η καθεμία το «δίκιο» της στο διεθνές διαιτητικό δικαστήριο, στο οποίο έχει προσφύγει η πλευρά Σάφα, και να κινηθούν ανάλογα με την απόφαση που θα εκδώσει και η οποία αναμένεται μέσα στο 2014.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, η ελληνική κυβέρνηση προτίθεται να προσφέρει το επιπλέον κίνητρο στην πλευρά Σάφα μόνο στην περίπτωση που δεχτεί και υλοποιήσει τα υπόλοιπα τμήματα της συμφωνίας, συμπεριλαμβανομένων και των υπόλοιπων διατάξεων της στρατιωτικής συμφωνίας. Αλλες πληροφορίες, πάλι, αναφέρουν ότι αν οι δύο πλευρές καταλήξουν σε συμφωνία ενδέχεται στο πακέτο να ενταχθεί και μέρος του προγράμματος αναβάθμισης πλοίων του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού.
Σημειώνεται πάντως ότι η πλευρά της ιδιοκτησίας των ναυπηγείων Σκαραμαγκά έχει ζητήσει στις διαπραγματεύσεις την υλοποίηση της πρότασης του κ. Νίκου Αναστασόπουλου, να πουληθούν δηλαδή ένα ή δύο από τα υποβρύχια ώστε να ολοκληρωθεί η ναυπήγηση των υπολοίπων.
Χωρίς άλλα περιθώρια
Σημειώνεται ότι σε περίπτωση αποτυχίας των διαπραγματεύσεων η ελληνική κυβέρνηση δεν έχει άλλα περιθώρια ελιγμών, αφού αυτή την περίοδο τα υποβρύχια είναι παρατημένα και το ναυπηγείο κλειστό. Σε περίπτωση που τα ναυπηγεία «κλείσουν» και τυπικά, η χώρα μας χάνει το μεγαλύτερο ναυπηγείο της, για μεγάλο χρονικό διάστημα, με μεγάλες επιπτώσεις στην ευρύτερη οικονομία της χώρας, ίσως και τα υποβρύχια (δεν υπάρχει εύκολη εναλλακτική για τη συνέχιση της κατασκευής τους σε άλλο ναυπηγείο) που θεωρούνται κρίσιμα για την εθνική άμυνα, ενώ 1.200 άνθρωποι χάνουν τη δουλειά τους. Θα πρέπει να τονισθεί ότι η ελληνική πλευρά έχει καταβάλει 2,3 δισ. ευρώ για τα υποβρύχια και ουσιαστικά δεν έχει παραλάβει κανένα.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - atsimp@naftemporiki.gr
Στη διάρκεια του Αυγούστου και του Σεπτεμβρίου οι δύο πλευρές ήρθαν πολύ κοντά σε συμφωνία, η οποία όμως χάλασε την τελευταία στιγμή. Βασική αιτία, σύμφωνα με τις πληροφορίες, υπαναχώρησης της πλευράς του κ. Ισκαντάρ Σάφα ήταν η αβεβαιότητα για το μέλλον των ναυπηγείων, λόγω της στρατιωτικής απόφασης του 2010 που απαγορεύει στα ναυπηγεία να εκτελούν οποιαδήποτε άλλη εργασία εκτός του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού, για 15 χρόνια.
Αυτή τη φορά όμως η ελληνική πλευρά έχει στη διάθεσή της ένα τελευταίο ισχυρό χαρτί, αφού, σύμφωνα με άλλες πληροφορίες, έχει βρεθεί τρόπος να υπερκεραστεί το ένα σκέλος της στρατιωτικής απόφασης. Να μπορεί το ναυπηγείο, δηλαδή, να αναλάβει εργασίες από πολεμικά ναυτικά τρίτων χωρών. Στην κυβέρνηση πάντως κρατούν «μικρό καλάθι» και τηρούν στάση αναμονής.
Η συμφωνία
Σημειώνεται ότι η συμφωνία περιλαμβάνει την καταβολή από πλευράς του ελληνικού Δημοσίου 75 εκατ. ευρώ σε διάστημα περίπου 15 μηνών, για την παράδοση των δύο από τα έξι υποβρύχια που απομένουν να παραλάβει το ελληνικό Π.Ν. Οσον αφορά τα υπόλοιπα ποσά, για την ολοκλήρωση της κατασκευής των υπόλοιπων πέντε υποβρυχίων ενδεχομένως οι δύο πλευρές να διεκδικήσουν η καθεμία το «δίκιο» της στο διεθνές διαιτητικό δικαστήριο, στο οποίο έχει προσφύγει η πλευρά Σάφα, και να κινηθούν ανάλογα με την απόφαση που θα εκδώσει και η οποία αναμένεται μέσα στο 2014.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, η ελληνική κυβέρνηση προτίθεται να προσφέρει το επιπλέον κίνητρο στην πλευρά Σάφα μόνο στην περίπτωση που δεχτεί και υλοποιήσει τα υπόλοιπα τμήματα της συμφωνίας, συμπεριλαμβανομένων και των υπόλοιπων διατάξεων της στρατιωτικής συμφωνίας. Αλλες πληροφορίες, πάλι, αναφέρουν ότι αν οι δύο πλευρές καταλήξουν σε συμφωνία ενδέχεται στο πακέτο να ενταχθεί και μέρος του προγράμματος αναβάθμισης πλοίων του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού.
Σημειώνεται πάντως ότι η πλευρά της ιδιοκτησίας των ναυπηγείων Σκαραμαγκά έχει ζητήσει στις διαπραγματεύσεις την υλοποίηση της πρότασης του κ. Νίκου Αναστασόπουλου, να πουληθούν δηλαδή ένα ή δύο από τα υποβρύχια ώστε να ολοκληρωθεί η ναυπήγηση των υπολοίπων.
Χωρίς άλλα περιθώρια
Σημειώνεται ότι σε περίπτωση αποτυχίας των διαπραγματεύσεων η ελληνική κυβέρνηση δεν έχει άλλα περιθώρια ελιγμών, αφού αυτή την περίοδο τα υποβρύχια είναι παρατημένα και το ναυπηγείο κλειστό. Σε περίπτωση που τα ναυπηγεία «κλείσουν» και τυπικά, η χώρα μας χάνει το μεγαλύτερο ναυπηγείο της, για μεγάλο χρονικό διάστημα, με μεγάλες επιπτώσεις στην ευρύτερη οικονομία της χώρας, ίσως και τα υποβρύχια (δεν υπάρχει εύκολη εναλλακτική για τη συνέχιση της κατασκευής τους σε άλλο ναυπηγείο) που θεωρούνται κρίσιμα για την εθνική άμυνα, ενώ 1.200 άνθρωποι χάνουν τη δουλειά τους. Θα πρέπει να τονισθεί ότι η ελληνική πλευρά έχει καταβάλει 2,3 δισ. ευρώ για τα υποβρύχια και ουσιαστικά δεν έχει παραλάβει κανένα.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - atsimp@naftemporiki.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.