22 Οκτ 2013

Κοινό μέτωπο της ναυτιλίας κατά της μαφίας των λιμανιών

Tου 
Μηνά Τσαμόπουλου
για το Πρώτο ΘΕΜΑ
Αναδημοσίευση

Μπορεί η πειρατεία να έχει χαρακτηριστεί μάστιγα της παγκόσμιας ναυτιλίας, με εκατομμύρια δολάρια να αλλάζουν χέρια σαν ένα είδος κεφαλικού φόρου και στον ρόλο του εισπράκτορα τους σύγχρονους πειρατές, ωστόσο η πραγματική γάγγραινα είναι η διαφθορά.

Ειδικά σε ορισμένες χώρες, σύμφωνα με καταγγελίες, τα Post State Control, που είναι οι ελεγκτικές αρχές του κάθε λιμανιού, λειτουργούν με κανόνες που λίγο απέχουν από το να χαρακτηριστούν μαφιόζικοι. Αν δεν λαδώσεις με το «γρηγορόσημο», μπορεί να σου κρατήσουν ένα πλοίο με παρατηρήσεις ώσπου να διορθώσεις κάτι που δεν έχει πρόβλημα και να χαθούν έτσι οι προθεσμίες παράδοσης ή παραλαβής φορτίου, με αποτέλεσμα ο πλοιοκτήτης να αναγκαστεί να πληρώσει είτε τους αξιωματούχους που ανεβαίνουν στο πλοίο είτε τις υψηλές ρήτρες στον ναυλωτή για αθέτηση των όρων του συμβολαίου. Το θέμα αναδείχθηκε στη διάρκεια της πρόσφατης συνεδρίασης του διοικητικού συμβουλίου της Intercargo (Διεθνής Ενωση Eφοπλιστών Ξηρού Φορτίου) που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα.
Τα μέλη του συμβουλίου με προεδρεύοντα τον κ. Γιάννη Πλατσιδάκη, ο οποίος από το 1989 είναι γενικός διευθυντής της Anangel Maritime Services Inc., εταιρείας του ομίλου Αγγελικούση, και μέλος της Διοικούσας Επιτροπής του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, έθιξαν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν πάρα πολλά πλοία όταν καταπλέουν σε διάφορα λιμάνια ανά τον κόσμο.
Κάθε μέλος κατέθετε και μία μαρτυρία. Υπήρξε περίπτωση που μπήκαν τα μέλη του Port State Control σε λιμάνι της Λατινικής Αμερικής και «διαπίστωσαν» ότι υπήρχε πρόβλημα στα κλιματιστικά του πλοίου που ήταν νεότευκτο. Ωστόσο δεν υπήρχε πρόβλημα, γιατί το συνεργείο ήταν στην προβλήτα και περίμενε πανέτοιμο να το καλέσουν να διορθώσει τα κλιματιστικά.Σε άλλο πλοίο, σε άλλο λιμάνι, σε άλλη γωνιά της Γης, βρήκαν πρόβλημα σε ένα καλώδιο. Μάταια προσπαθούσε ο καπετάνιος να αποδείξει ότι δεν πετάει ο γάιδαρος. Οι αρμόδιοι ήταν ανένδοτοι.
 Οπότε ύστερα από συνεννόηση με την πλοιοκτήτρια εταιρεία αναγκάστηκε να πληρώσει 18.000 δολάρια για να αφήσουν το πλοίο να φύγει. Διαφορετικά θα καθυστερούσε τουλάχιστον τρεις ημέρες. Υπάρχουν περιπτώσεις όπου τις εταιρείες ενημερώνουν οι κατά τόπους ναυτιλιακοί πράκτορες που συνεργάζονται μαζί τους και ζητάνε να τους στείλουν προκαταβολικά λεφτά για να λαδώσουν το σύστημα και να μην έχει το πλοίο κάποιο πρόβλημα. Ακόμη και σε νεότευκτα πλοία -του κουτιού- βρίσκουν προβλήματα ή αμφισβητούν επίσημα έγγραφα μέχρι να στάξει το «λάδι».
Άλλο μέλος του συμβουλίου διηγήθηκε την ιστορία ενός πλοίου στο οποίο ανέβηκαν συνολικά 29 άτομα για να πάρουν το «κατιτίς» και να τους αφήσουν να φύγουν. Επίσης, πολλές φορές τυχαίνει ο καπετάνιος να παίρνει εντολή να αγκυροβολήσει σε συγκεκριμένο σημείο άροδο, δηλαδή στα ανοιχτά του λιμανιού, για να περιμένει τη σειρά του να δέσει στο λιμάνι και στη συνέχεια να έρχονται οι Αρχές, που του λένε ότι βρίσκεται σε σημείο όπου απαγορεύεται, με αποτέλεσμα να του βάζουν πρόστιμο. Για όλους αυτούς τους λόγους τα μέλη της Intercargo πρότειναν να δημιουργηθεί κοινό μέτωπο από όλες τις διεθνείς ενώσεις και από κοινού να ζητήσουν από τα Post State Control να δημιουργήσουν Τμήμα Εσωτερικών Υποθέσεων το οποίο θα ερευνά καταγγελίες που θα γίνονται όχι ανώνυμα, αλλά με διασφάλιση της ανωνυμίας. Βέβαια δεν ήταν λίγοι εκείνοι που θεωρούν ότι το πρόβλημα δεν είναι μόνο των Αρχών των λιμανιών, αλλά αποτελεί ζήτημα γενικότερης πολιτικής της όποιας χώρας αντιμετωπίζει πρόβλημα διαφθοράς.
«Το θέμα είναι αν το ξέρουν και κάνουν πως το αγνοούν οι κυβερνήσεις ή πράγματι το αγνοούν». H σημασία της συγκεκριμένης Ιntercargo για τη ναυτιλιακή κοινότητα, που επηρεάζεται από τους δύσκολους καιρούς της ναυλαγοράς και του παγκόσμιου εμπορίου, παραμένει σε υψηλό επίπεδο.
Με αυτό τον γνώμονα είναι εξαιρετικά θετικό το γεγονός ότι η ελληνική αλλά και η παγκόσμια πλοιοκτησία πρότεινε και στήριξε την υποψηφιότητα του κ. Πλατσιδάκη στο συγκεκριμένο θεσμικό forum.

Ο ρόλος της Ιntercargo στα διεθνή ναυτιλιακά fora
Η Ιntercargo εκπροσωπεί τα συμφέροντα των ανεξάρτητων πλοιοκτητών ξηρού φορτίου και διαδραματίζει σημαντικό ρόλο τόσο στους κόλπους του Ιnternational Μaritime Οrganization (IMO) όσο και των διεθνών ναυτιλιακών και ναυτικών fora. Σε αυτή είναι εγγεγραμμένα 1.049 φορτηγά πλοία σε σύνολο 8.825 και 175 διεθνή μέλη. Το 45% του παγκόσμιου στόλου φορτηγών έχει ηλικία μικρότερη των 5 ετών. Ο γενικός μέσος όρος έχει μειωθεί στα 9,5 έτη από τα 10,4, λόγω της παραλαβής νεότευκτων αλλά και της πώλησης αρκετά μεγάλου αριθμού μεγαλύτερης ηλικίας για παλιοσίδερα.
Ο στόλος των φορτηγών πλοίων είναι εγγεγραμμένος σε συνολικά 85 νηολόγια. Από αυτά αύξηση της δύναμής τους έχουν σημειώσει αυτά της Κίνας, του Χονγκ Κονγκ, της Λιβερίας, του Παναμά, των Νήσων Μάρσαλ και της Σιγκαπούρης.
Η Ελλάδα, η Τουρκία και οι Μπαχάμες είδαν το νηολόγιό τους να παραμένει σταθερό.
Αντιθέτως, στην Κορέα και τη Μάλτα μειώθηκαν τα φορτηγά πλοία που είναι εγγεγραμμένα στη σημαία τους.

Δημιούργημα του αείμνηστου Αντώνη Χανδρή, πριν από 33 χρόνια, η Intercargo παραμένει σήμερα ένα πολύτιμο θεσμικό όργανο για τη διεθνή πλοιοκτησία που εξειδικεύεται στα bulk carriers. Ιδιαίτερα ουσιαστική αλλά και συναισθηματική αξία έχει η διατήρηση του ελληνικού χρώματος στην προεδρία της, στέλνοντας έτσι δυναμικό μήνυμα στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.