30 Ιουλ 2019

Oι Έλληνες εφοπλιστές με τα υπερ-δεξαμενόπλοια

Αναδημοσίευση
από το www.newmoney.gr

Το γεωπολιτικό-οικονομικό stratego στα  Στενά του Ορμούζ, στον Περσικό Κόλπο παίρνει επικίνδυνες διαστάσεις τις τελευταίες ημέρες εξαιτίας της αντιπαλότητας μεταξύ ΗΠΑ και Ιράν. Μπορεί οι δύο πλευρές να δηλώνουν ότι δεν επιδιώκουν την πολεμική σύρραξη  όμως προετοιμάζονται για αυτή.

Από τα Στενά διακινείται καθημερινά το 20% του ημερησίως μεταφερόμενου πετρελαίου παγκοσμίως. Το θέμα είναι ότι οι επιπτώσεις από  επίθεση σε    δεξαμενόπλοια, όπως συνέβη πριν από έναν περίπου μήνα είναι… πολυεθνικές. Γιατί το πλοίο μπορεί να είναι εγγεγραμμένο στο νηολόγιο της Νήσου Μαν-Isle Man που είναι κτήση του Βρετανικού Στέμματος, αλλά έχει αυτονομία από το Ηνωμένο Βασίλειο, η πλοιοκτήτρια εταιρεία να είναι συμφερόντων  πλοιοκτήτη άλλης χώρας, το πλοίο να έχει αποκτηθεί με λίζινγκ από  κινεζικό τραπεζικό κολοσσό που αναμένει κέρδη για αυτό το χρηματοδότησε, το πετρέλαιο που μεταφέρει να είναι από το Ιράκ  για λογαριασμό πολυεθνικού πετρελαϊκού κολοσσού  με προορισμό της Νότιο Ευρώπη.
Οι ισορροπίες τρόμου μεταξύ ΗΠΑ και Ιράν έχουν θέσει σε κατάσταση επιφυλακής την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία και ειδικότερα τους πλοιοκτήτες με δεξαμενόπλοια όπου οι Έλληνες κυριαρχούν ελέγχοντας το 25% της αγοράς.
Σε ενδεχόμενη πολεμική σύρραξη στο Ιράν το κύριο αποτέλεσμα θα είναι  οι υψηλότερες τιμές του πετρελαίου, με αποτέλεσμα τη βραχυπρόθεσμη και μεσοπρόθεσμη μείωση της ζήτησης πετρελαϊκών προϊόντων.
 Οι παραγωγοί εκτός του Αραβικού κόλπου θα έχουν το μεγαλύτερο όφελος, ιδιαίτερα οι ΗΠΑ, η Δυτική Αφρική και η Βραζιλία, ενώ αναμένεται να χαλαρώσει η πίεση στη Βενεζουέλα.
Σύμφωνα με διεθνείς οικονομικούς και πολιτικούς  αναλυτές μια ευρύτερη σύγκρουση με το Ιράν θα ήταν αρνητική για τους περισσότερους τύπους πλοίων και για τις αγορές πετρελαίου γενικότερα. Λιγότερα πλοία θα διέρχονται από τα στενά του Hormuz.
Ωφελημένοι έως τώρα είναι οι πλοιοκτήτες που έχουν δεξαμενόπλοια VLCC, τα οποία είναι χωρητικότητας άνω των 300.000 τόνων.
Με βάση  τα στατιστικά στοιχεία του διεθνούς ναυλομεσιτικού οίκου  Clarksons για το ποιοί Έλληνες έχουν τα περισσότερα VLCC, δηλαδή δεξαμενόπλοια χωρητικότητας άνω των 300.000 τόνων αναφέρονται οι εξής:
– Γιάννης Αγγελικούσης με 42 υπερ-δεξαμενόπλοια βρίσκεται στην κορυφή.
Ακολουθεί: – η Dynacom  του Γιώργου Προκοπίου με 16 κομμάτια
– Η Capital του Βαγγέλη Μαρινάκη με 10
– Η EasterMed του Θανάση Μαρτίνου με εννέα
-To Embiricos Group με εννέα της οικογένειας Εμπειρίκου
– Η Alpha tankers της Άννας Αγγελικούση με οκτώ
– Η Thenamaris του Νικόλα Μαρτίνου με  επτά
– Ο Γιώργος Οικονόμου με τρία VLCC ,εκ των οποίων δύο ανήκουν στον στόλο της Cardiff και ένα στην εισηγμένη Dryships
-Τρία έχει η Kyklades Maritime του Γιάννη Αλαφούζου
– Ο Όμιλος Τσάκου, των καπετάν Παναγιώτη και  του γιού του Νίκου με  δύο υπερ δεξαμενόπλοια
– Η Cetrofin του Δημήτρη Προκοπίου με δύο και
– Chandris Group με δύο

Τα νηολόγια που βρίσκονται στο ΤΟΡ 5 με βάση των αριθμό δεξαμενόπλοιων είναι :
-Τα Νησιά Μάρσαλ και ο Παναμάς με  1.200
-η Λιβερία με 1.000
-η Σιγκαπούρη με 910 και
-η Μάλτα  με 700.
Στον περίφημο «πόλεμο των δεξαμενόπλοιων» του 1987-1988 (Operation Earnest Will) αμερικανικά πολεμικά πλοία συνόδευαν δεξαμενόπλοια που έπλεαν μέσω των Στενών του Ορμούζ, ενώ δεξαμενόπλοια του Κουβέιτ προσωρινά ύψωσαν τη σημαία των ΗΠΑ, με αποτέλεσμα η ενταση στην περιοχή να ωθήσει στα ύψη εν γένει την τιμή του πετρελαίου στην αρχή του πολέμου και να μειωθεί παράλληλα η ζήτηση συγκεκριμένα για το αραβικό πετρέλαιο.
Οι πρόσθετες επιθέσεις σε δεξαμενόπλοια στην περιοχή αύξησαν τις ασφαλίσεις πλοίων, και συγκεκριμένα το λεγόμενο war risk. Οπως επεσήμαναν Ελληνες εφοπλιστές με στόλο δεξαμενόπλοιων, το αυξημένο κόστος του ασφαλίστρου το αναλαμβάνει ο ναυλωτής, αυτός δηλαδή για λογαριασμό του οποίου μεταφέρεται το πετρέλαιο.
Ωστόσο, όπως εκτιμούν οι αναλυτές, στην πορεία του χρόνου δεν αποκλείεται να γίνουν επαναδιαπραγματεύσεις μεταξύ ναυλωτή και πλοιοκτήτη ώστε να επιμεριστούν το κόστος του αυξημένου ασφαλίστρου.
Οι οπλισμένοι φρουροί είναι επίσης μια δυνατότητα η οποία όμως προσθέτει επιπλέον κόστος στη μεταφορά του πετρελαίου στην επίμαχη περιοχή.
Σύμφωνα με ανάλυση της VesselsValue, αναμένεται να σημειωθεί σημαντική αύξηση των εξαγωγών από άλλες βασικές χώρες παραγωγής πετρελαίου.
Τα φορτία της Ερυθράς Θάλασσας θα αυξηθούν σχεδόν αμέσως, καθώς η Σαουδική Αραβία θα μεγιστοποιήσει τους όγκους των εξαγωγών, ενώ οι αμερικανικές εξαγωγές ακατέργαστου αργού πετρελαίου, οι οποίες συνεχίζουν να αυξάνονται, θα το γίνονται με μεγαλύτερους ρυθμούς.
Στο παιχνίδι αναμένεται να εισέλθουν και οι πετρελαιοπαραγωγές χώρες της Δυτικής Αφρικής. Ενα πιθανό αποτέλεσμα θα ήταν η άμεση χαλάρωση των κυρώσεων που έχουν επιβληθεί στη Βενεζουέλα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.