3 Σεπ 2019

Μπρας: Αγκυλώσεις και λύσεις για την επόμενη μέρα των υδατοδρομίων

Η λειτουργία αποτελεί ένα από τα στοιχήματα της κυβέρνησης. Στόχος της είναι την επόμενη χρονιά τα υδροπλάνα να πετάνε στους ελληνικούς ουρανούς δίνοντας εναλλακτική λύση στη συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση των νησιών.
Πρόκειται για ένα θέμα στο οποίο πρέπει να δοθεί λύση εδώ και χρόνια.

Ο CEO της Five Senses Consulting Γιάννης Μπρας μίλησε για το θέμα της ανάπτυξης των υδατοδρομίων και τις τελευταίες εξελίξεις τονίζοντας ότι υπάρχουν σημεία στο σχέδιο νόμου που πρέπει να τροποποιηθούν για να μπορέσει να γίνει το εγχείρημα βιώσιμο και πρακτικά λειτουργικό» γα να προσθέσει: «Είναι αυτονόητο ότι η Ελλάδα ως νησιωτική χώρα χρειάζεται αυτό το μέσο μεταφοράς καθώς μπορεί να συνεισφέρει προσθετικά δίνοντας νέες ευκαιρίες μεταφοράς και αναψυχής σε πολλές απομονωμένες περιοχές αλλά και να δημιουργήσει επενδυτικές ευκαιρίες σε νέους προορισμούς που τόσο πολύ χρειάζονται την ανάπτυξη.
Επίσης, η λειτουργία των υδατοδρομίων και οι πτήσεις υδροπλάνων θα δώσουν μεγάλο συγκριτικό πλεονέκτημα και στην κρουαζιέρα όπου προβλέπεται να δημιουργηθούν νέα πακέτα εκδρομών που θα επισκέπτονται κοντινούς προορισμούς. Τέλος θα αυξηθεί η απασχόληση τοπικά και θα δίνεται η δυνατότητα για επείγουσες μεταφορές ασθενών όπου αυτό θα χρειάζεται».
– Κύριε Μπρα ασχολείστε ενεργά με το θέμα της ανάπτυξης υδατοδρομίων τα τελευταία 3,5 χρόνια. Γιατί μέχρι σήμερα δεν έχουμε δει υδροπλάνα να πετάνε;
Η ανάπτυξη υδατοδρομίων στην Ελλάδα είναι ένα θέμα που θα έπρεπε να είχε λυθεί οριστικά πολλά χρόνια πριν. Δυστυχώς η προσπάθεια που είχε ξεκινήσει με μεγάλη επιτυχία πριν αρκετά χρόνια με πτήσεις στο Ιόνιο, δεν συνεχίστηκε λόγω κυρίως του ελλιπούς νομικού πλαισίου και διαφόρων άλλων προβλημάτων.
– Κατά τη γνώμη σας το υπάρχον νομικό πλαίσιο για την ίδρυση και λειτουργία υδατοδρομίων είναι λειτουργικό;
– Θα σας μιλήσω με αριθμούς. Στις 5 Αυγούστου 2016 αναρτήθηκε στο site του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για διαβούλευση το σχέδιο Νόμου για τα υδατοδρόμια. Η διαβούλευση αυτή θα διαρκούσε μέχρι της 9 Σεπτεμβρίου του ίδιου έτους (34 ημέρες) αλλά μάλλον χάλασε το ρολόι και τελικά η άτυπη διαβούλευση διήρκησε 762 ημέρες. Ο νόμος 4568/18 ψηφίστηκε και δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ στις 11 Οκτώβριου του 2018. Όμως έπρεπε να εκδοθεί μία σειρά από ΚΥΑ που έπρεπε να εκδοθούν για να μπορέσει να εφαρμοσθεί ο νόμος και να μπορέσουν να αδειοδοτηθούν νέα υδατοδρόμια. Μέχρι τις 7 Ιουλίου του 2019 δηλαδή 270 ημέρες μετά την ψήφιση του νόμου και ημέρα των εθνικών εκλογών καμία ΚΥΑ δεν είχε εκδοθεί και καμία πρωτοβουλία δεν είχε παρθεί από το υπουργείο για την έκδοση αυτών των ΚΥΑ. Δηλαδή 1.066 ημέρες μετά την έναρξη της διαβούλευσης και νέα Υδατοδρόμια δεν μπορούσαν πρακτικά να αδειοδοτηθούν. Πέραν των παραπάνω ΚΥΑ σειρά άρθρων περιέπλεκαν την κατάσταση παρά την αποφόρτιζαν, δημιουργούσαν ισχυρά πρακτικά προβλήματα και έθεταν υπό αμφισβήτηση την πρακτική επιτυχία του όλου εγχειρήματος.
– Πιστεύετε ότι το πρόβλημα είναι πολιτικό;
Να ξεκαθαρίσουμε ότι η όλη διαδικασία έχει 3 στάδια. Πρώτο την άδεια ίδρυσης, δεύτερο την άδεια λειτουργίας και τελευταίο το πτητικό κομμάτι. Το πρόβλημα μέχρι σήμερα, κατά την άποψη μου, ήταν πολιτικό. Δεν υπήρχε διάθεση για να τρέξουν οι διαδικασίες αλλά ούτε και υπήρχε αποτέλεσμα καθώς κανένα υδατοδρόμιο δεν αδειοδοτήθηκε από την ημέρα της ψήφισης του νόμου μέχρι σήμερα.
– Να πάμε στις…πράξεις. Ποιες είναι κατά την άποψη σας η σημαντικότερες αλλαγές που χρειάζονται για να γίνει λειτουργικός ο νόμος;
Μέσα από την εξαιρετική πρωτοβουλία που έχει αναπτύξει ο Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνης Γεωργιάδης που έχει αναλάβει την επίσπευση και απλοποίηση των απαραίτητων αλλαγών για να γίνει το πλαίσιο πιο φιλικό προς τους επενδυτές και τρέχει το θέμα σαν σίφουνας, είμαι πλέον πολύ αισιόδοξος ότι οι απαιτούμενες αλλαγές θα γίνουν άμεσα και θα μπορέσει να γίνει λειτουργικός ο νόμος. Άρα θα πρέπει να γίνουν αλλαγές που θα απλοποιούν τις διαδικασίες και θα μειώνουν την γραφειοκρατία έκδοσης των αδειών.
Μαθαίνω ότι μια εξειδικευμένη ομάδα από όλα τα υπουργεία εργάζεται πλέον με εβδομαδιαίες συναντήσεις και χρονοστόχους για να λύσει όλα τα λειτουργικά προβλήματα και απλοποιήσει τις διαδικασίες και αυτό με κάνει πολύ αισιόδοξο ότι το θέμα είναι πολύ ψηλά στην ατζέντα του Υπουργού Μεταφορών και θα λυθεί πολύ σύντομα.
– Υπάρχει επενδυτικό ενδιαφέρον;
– Οι πληροφορίες που έχω είναι ότι υπάρχει ενεργό ενδιαφέρον εταιρειών και για την λειτουργία υδατοδρομίων αλλά κυρίως για το πτητικό κομμάτι που είναι και το βασικό ζητούμενο για την αύξηση της νησιωτικότητας και την ευκολότερη διασύνδεση των προορισμών μεταξύ τους λειτουργώντας συμπληρωματικά στα υπόλοιπα μέσα μεταφοράς ακτοπλοΐας και αεροπορίας. Πρέπει να καταλάβουμε ότι με την προσθήκη μιας ακόμα επιλογής μεταφοράς στους ταξιδιώτες δίνεται προστιθέμενη αξία σε όλους τους προορισμούς που θα διαθέτουν υδατοδρόμιο και ειδικά στους μικρούς όπου η ύπαρξη και λειτουργία υδροπλάνων μπορεί να βοηθήσει σημαντικά την ανάπτυξη αυτών των προορισμών.
Είναι πολύ σημαντικό επίσης το γεγονός ότι αρκετές περιφερειακές αρχές όπως αυτές του Νοτίου Αιγαίου που έχει πρωτοστατήσει στην προσπάθεια αλλά και αυτές των Ιονίου, της Στερεάς Ελλάδας και του Βορείου Αιγαίου έχουν ήδη προχωρήσει ή προχωρούν την προσπάθεια χρηματοδοτώντας την έκδοση άδειας ίδρυσης μέσα από προγραμματικές συμβάσεις με τα κατά τόπους Λιμενικά Ταμεία της κάθε Περιφέρειας. Θα πρέπει και οι υπόλοιπες Περιφέρειες να ακολουθήσουν το παράδειγμα τους και να υποστηρίξουν την τοπική ανάπτυξη και επιχειρηματικότητα με κινήσεις όπως τις παραπάνω Περιφέρειες.
– Για ποιες περιοχές υπάρχει ενδιαφέρον δημιουργίας υδατοδρομίου;
– Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες ενδιαφέρον για την δημιουργία υδατοδρομίων υπάρχει σχεδόν στο σύνολο της Ελληνικής επικράτειας. Η απάντηση στο ερώτημα σας είναι σαφώς σύνθετη καθώς πρέπει να συνυπολογιστούν η φέρουσα ικανότητα του κάθε προορισμού που πρέπει να περιλαμβάνει σειρά από δεδομένα όπως πληθυσμιακά στοιχεία, επισκεψιμότητα του προορισμού, κλίνες, κατηγορίες ξενοδοχείων και άλλα ειδικά στοιχεία βαρύτητας όπως η σύνθεση δυνατών και λιγότερων δυνατών προορισμών, excursions desirability factors, κρουαζιέρα κτλ.
Γενικά το πρώτο δίκτυο υδατοδρομίων προβλέπεται πιθανά να λειτουργήσει στο Ιόνιο καθώς εκεί υπάρχουν ήδη 3 αδειοδοτημένα υδατοδρόμια αυτά της Κέρκυρας, των Παξών και της Πάτρας και ετοιμάζονται άλλα 5 σε Κεφαλονιά, την Ιθάκη, τη Λευκάδα, το Μεγανήσι και τη Ζάκυνθο. Στο Αιγαίο νομίζω ότι θα εξεταστεί ο χρόνος και η σειρά έκδοσης των αδειών, η διασυνδεσιμότητα αλλά και το clustering που ενδεχομένως να απαιτηθεί για να κάνει το όλο εγχείρημα βιώσιμο για όλα τα υδατοδρόμια δυνατά ή μη για να επιτευχθεί η λειτουργία τους όλο τον χρόνο.
-Κε Μπρα πόσα υδατοδρόμια προβλέπετε ότι θα κατασκευαστούν;
Σήμερα εκτός των 3 αδειοδοτημένων υδατοδρομίων προχωρούν η διαδικασίες σε ακόμα 5 στο Ιόνιο και σε 28 στο Νότιο Αιγαίο. Ακόμα είναι σε κάποιο στάδιο προγραμματισμού 10 στο Βόρειο Αιγαίο, 6 στην Στερεά Ελλάδα, 6 στην Κρήτη, 9 στην Περιφέρεια Αττικής- νησιά, 9 στους Οργανισμούς Λιμένος και ακόμα περίπου 10 στην υπόλοιπη χώρα, άρα σύνολο περίπου 86 υδατοδρόμια.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.