28 Ιουν 2019

ΕΒΕΠ: Προτάσεις για ανάπτυξη ναυτιλιακών και εξαγωγικών δραστηριοτήτων




Στο πλαίσιο της συμμετοχής του στη δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευσης, επί του σχεδίου Νόμου με τον τίτλο «Γενικό Εμπορικό Μητρώο» και της σύγκλισης έκτακτης Γενικής Συνέλευσης της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος για το εν λόγω θέμα, το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς απέστειλε τις  θέσεις-προτάσεις του στην ΚΕΕΕ και όλα τα Επιμελητήρια της χώρας, διατυπώνοντας όσες μεταβολές δημιουργούν δυσλειτουργίες και χρήζουν περαιτέρω βελτίωσης ή και διόρθωσης.

Ειδικότερα:


• Προβλέπεται (άρθρο 3 παρ. 2 εδ. γ’) πλήρης διάκριση και αυτοτέλεια των Υπηρεσιών ΓΕΜΗ από τις λοιπές Επιμελητηριακές Υπηρεσίες, διάταξη η οποία χρήζει αντικατάστασης από το νομοθέτη καθ’ όσον πρόκειται για αναπόσπαστες μονάδες της επιμελητηριακής δομής και οργάνωσης, άρτια στελεχωμένες από το υπαλληλικό δυναμικό των Επιμελητηρίων και όχι φυσικά για ανεξάρτητες δομές που στεγάζονται απλώς σε «φιλόξενα» επιμελητηριακά κτίρια.

• Περιέρχεται αποκλειστικά (άρθρα 4 και 5) η εποπτεία καθώς και η πλήρης κυριότητα του μηχανογραφικού συστήματος του ΓΕΜΗ στο Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης, γεγονός που μετατρέπει τα Επιμελητήρια από υπεύθυνους κατόχους σε απλούς παρατηρητές και διεκπεραιωτές του ΓΕΜΗ. Θεωρούμε αναγκαία την άσκηση των ως άνω αρμοδιοτήτων από τα Επιμελητήρια, με άμεσο στόχο την ταχύτερη και αποτελεσματικότερη λειτουργία των Υπηρεσιών ΓΕΜΗ, χωρίς να αρνούμαστε την εποπτεία του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης.

• Ορίζεται (άρθρο 29 παρ. 2) ότι τα τέλη ΓΕΜΗ αποτελούν εις ολόκληρον έσοδα των Υπηρεσιών ΓΕΜΗ εκ των οποίων ποσοστό 10% τουλάχιστον θα διατίθεται ετησίως για την κάλυψη των εξόδων της Αυτοτελούς Υπηρεσίας ΓΕΜΗ της ΚΕΕΕ και των λοιπών συναφών Υπηρεσιών και Επιτροπών. Δεδομένου ότι, αγνοείται εμφανώς από το νομοθέτη το γεγονός ότι οι Υπηρεσίες ΓΕΜΗ είναι αναπόσπαστο μέρος της επιμελητηριακής δομής, καθώς επίσης και ότι οι πόροι τους αποτελούν διαχρονικά πόρους των Επιμελητηρίων υποστηρίζοντας ουσιαστικά την βιωσιμότητα και το πολύπλευρο έργο τους, προτείνουμε την αντικατάσταση του εν λόγω εδαφίου με τη διάταξη ότι, τα τέλη ΓΕΜΗ αποτελούν εξ ολοκλήρου επιμελητηριακούς πόρους, εκ των οποίων ποσοστό 5% θα διατίθεται για τις δαπάνες των προβλεπόμενων Υπηρεσιών της ΚΕΕΕ και των Περιφερειακών Επιμελητηριακών Συμβουλίων (Π.Ε.Σ.).

• Προβλέπεται (άρθρο 3 παρ. 4) ότι στην περίπτωση κατά την οποία στην έδρα της επιχείρησης ευρίσκονται περισσότερα του ενός Επιμελητήρια, η επιλογή της ΥΓΕΜΗ είναι αποκλειστική επιλογή του υπόχρεου. Κατά την άποψή μας ορθότερον είναι – αντί του κριτηρίου της επιλογής – να ληφθούν υπόψιν τα κριτήρια α) της νομικής μορφής εκάστου νομικού προσώπου (κεφαλαιουχική, προσωπική κλπ) και β) του αντικειμένου δραστηριότητας (εμπορική, βιομηχανική, βιοτεχνική κ.α.), ώστε με αυτόν τον τρόπο να καθορίζεται άμεσα και η καθύλην αρμοδιότητα των Υπηρεσιών ΓΕΜΗ.

• Ιδρύονται (άρθρο 3 παρ. 4) ειδικές Υπηρεσίες ΓΕΜΗ του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής που αφορά στις εταιρείες του Ν. 3182/03 και 959/79.Η παρουσία της πειραϊκής ναυτιλιακής κοινότητας, αλλά και των επικουρικών στην ελληνική ακτοπλοΐα και ποντοπόρο ναυτιλία επιχειρήσεων, όπως αυτή αποτυπώνεται στο «Τμήμα Ναυτιλιακών Δραστηριοτήτων και Ναυπηγοεπισκευής» που δημιούργησε το ΕΒΕΠμε την έγκριση του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης και ήδη λειτουργεί με επιτυχία από το 2017, συγκεντρώνοντας μεγάλο αριθμό ναυτιλιακών επιχειρηματικών δραστηριοτήτων, αποτελεί, κατά τη γνώμη μας, σπουδαίο λόγο, ώστε να ορισθεί η Υπηρεσία ΓΕΜΗ του ΕΒΕΠ, ως αποκλειστικά αρμόδια για την καταχώριση και δημοσίευση στο ΓΕΜΗ των πράξεων – δηλώσεων και αιτήσεων των ως άνω επιχειρήσεων.

• Δεν έχει περιληφθεί στη διάταξη του άρθρου 1 παρ. 2 εννοιολογικός ορισμός του αριθμού EORI, όπως αυτός αναφέρεται στο άρθρο 11 του παρόντος σχεδίου νόμου.

• Δεν έχει επίσης περιληφθεί, γεγονός το οποίο θεωρούμε βασική παράλειψη, στη διάταξη του άρθρου 2, η υποχρέωση καταχώρισης των υποκαταστημάτων ημεδαπής των εταιρειών που η έδρα τους ή η κύρια εγκατάσταση ευρίσκεται στην Ελλάδα.

• Επισημαίνουμε για μια ακόμη φορά ότι, οι μεγάλες οντότητες του άρθρου 2 παρ. 6 του Ν. 4308/2014, θεωρούμε επιβεβλημένο να παραμείνουν στην αρμοδιότητα των Υπηρεσιών ΓΕΜΗ των Επιμελητηρίων, ως ξεχωριστή περίπτωση από αυτές των εταιρειών δημοσίου ενδιαφέροντος και των εταιρειών που λαμβάνουν άδεια λειτουργίας από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, το ΓΕΜΗ των οποίων τηρείται από την αρμόδια Διεύθυνση του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης. Σε αυτό το πλαίσιο, ο Πρόεδρος του Ε.Β.Ε.Π. και Π.Ε.Σ. Αττικής, κ. Β. Κορκίδης, δήλωσε: «Στο παρόν σχέδιο Νόμου, παρά τις όποιες μεταρρυθμίσεις, η Πολιτεία οφείλει να επαναδιατυπώσει αρκετές από τις προτεινόμενες διατάξεις, αντιμετωπίζοντας το ΓΕΜΗ, κύρια ως Υπηρεσία άρρηκτα εξαρτώμενη και συνδεδεμένη με τον Επιμελητηριακό θεσμό, του οποίου αποτελεί σημαντικό εργαλείο στο θεσμικό του έργο για τη στήριξη της επιχειρηματικής κοινότητας και τη μείωση της γραφειοκρατίας.
 Ας μην ξεχνάμε ότι, είναι ένα εργαλείο που δημιουργήθηκε, με στόχο να εξοικονομήσει χρόνο και χρήμα για τους επιχειρηματίες, αλλά και να εκφράσει μια νέα νοοτροπία και πρακτική, ως προς την εξυπηρέτηση της επιχείρησης και του πολίτη. Μια νοοτροπία, η οποία προσανατολίζεται στην απελευθέρωση της επιχειρηματικότητας, προσαρμόζοντας τις διαδικασίες στις ανάγκες της επιχείρησης και όχι το αντίστροφο».

Β. ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΩΝ ΚΑΙ ΕΞΑΓΩΓΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ

Εφοδιασμός Πλοίων
1.Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 269 του Καν. 952/13 «Ενωσιακός Τελωνειακός Κώδικας», καθιερώνεται για τον εφοδιασμό πλοίων με ενωσιακά εμπορεύματα, η εφαρμογή των διατυπώσεων εξαγωγής προκειμένου για την επιβεβαίωση της ολοκλήρωσης της παράδοσης των εμπορευμάτων με ενωσιακά ομοιόμορφο και διασφαλιστικό τρόπο και να αποφεύγονται καταστρατηγήσεις που οδηγούν σε  απώλειες ΦΠΑ, ΕΦΚ και λοιπών επιβαρύνσεων. Κατ’ αναλογία των ανωτέρω όπου οι διαδικασίες της εξαγωγής εφαρμόζονται για τον εφοδιασμό πλοίων θεωρούμε ως προφανή τη δυνατότητα χρησιμοποίησης της διαδικασίας επανεξαγωγής για τις περιπτώσεις εφοδιασμού πλοίων με εμπορεύματα προέλευσης τρίτης χώρας.

 Προς επίρρωση αυτού, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει εκδώσει Κατευθυντήριες Οδηγίες σύμφωνα με τις οποίες παρέχεται η δυνατότητα εφαρμογής των διατυπώσεων επανεξαγωγής για τον εφοδιασμό όλων των δικαιούχων πλοίων με εμπορεύματα προέλευσης τρίτης χώρας κατόπιν της θέσης τους σε ειδικό τελωνειακό καθεστώς (Τελωνειακή Αποταμίευση κλπ).

Η φιλοσοφία του ενωσιακού νομοθέτη είναι σαφές ότι κατατείνει στην ομοιόμορφη αντιμετώπιση του εφοδιασμού των πλοίων είτε πρόκειται για εγχώρια, είτε ενωσιακά, είτε τρίτης χώρας, εμπορεύματα.

2.Η εμπειρία που έχουμε αποκομίσει από την δραστηριοποίησή μας στον κλάδο αυτό στις περισσότερες χώρες της Ε.Ε., αφού πραγματοποιούμε μεγάλους όγκους συναλλαγών σε άλλα κράτη μέλη, συνάδει με τα ανωτέρω δηλαδή τυγχάνουν εφαρμογής σε πλήρη έκταση, οι διατυπώσεις εξαγωγής και επανεξαγωγής και μάλιστα σε συνδυασμό με ιδιαίτερες απλουστεύσεις και ευέλικτες διαδικασίες.

Αντίθετα, στη χώρα μας η αντιμετώπιση είναι εντελώς διαφορετική και ιδιαίτερα γραφειοκρατική. Δεν επιτρέπεται η εφαρμογή των διατυπώσεων επανεξαγωγής για εμπορεύματα προέλευσης τρίτης χώρας, ανάγοντάς το σε θέμα νομοθετικής ρύθμισης ενώ πρόκειται για θέμα διαδικασίας και απλής τήρησης των λεχθέντων από τα αρμόδια ενωσιακά όργανα που έχουν συντάξει για το σκοπό της ομοιόμορφης εφαρμογής των διατάξεων του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα, κατευθυντήριες οδηγίες.

3.Άποψή μας είναι ότι η οπτική κάτω από την οποία αντιμετωπίζεται και ερμηνεύεται το εν λόγω θέμα λειτουργεί μόνο προς όφελος άλλων κρατών της Ε.Ε. και ουδόλως της χώρα μας και κατευθύνει τις εφοδιαστικές επιχειρήσεις σε ανάπτυξη δραστηριότητας στα κράτη αυτά. Έχουν περιέλθει σε γνώση μας ότι τα τελευταία χρόνια πολλές επιχειρήσεις και φορείς έχουν υποβάλει επανειλημμένα ανάλογα υπομνήματα αλλά δεν έχει μεταβληθεί η θέση της Ελληνικής Διοίκησης, ίσως ως αποτέλεσμα προσωπικών απόψεων συγκεκριμένων υπαλλήλων της Διοίκησης, παρά το γεγονός ότι δεν επέρχεται κόστος για τον προϋπολογισμό της χώρας ενώ παράλληλα θα διευκολύνει την ανάπτυξη του κλάδου με τις συνακόλουθες θετικές συνέπειες για την οικονομία και την απασχόληση

4.Για τους παραπάνω λόγους, σας καλούμε να ενσκήψετε στο θέμα του εφοδιασμού των πλοίων αναμορφώνοντας το κανονιστικό πλαίσιο, τόσο όσον αφορά στο θέμα των απλουστευμένων και ευέλικτων διαδικασιών όσο και στο θέμα των ελέγχων που θα πρέπει να γίνονται στοχευμένα και με βάση την ανάλυση κινδύνου, προκειμένου να μην δημιουργούνται αδικαιολόγητες καθυστερήσεις στην παράδοση των εφοδίων, αφού ο τομέας αυτός στηρίζεται στην ταχύτητα, στην αξιοπιστία και στη συνέπεια.

Τελωνειακή Αποθήκευση

1.Σύμφωνα με το άρθρο 25 του Ν.2859/2000 παρέχεται η δυνατότητα απαλλαγής από ΦΠΑ κατά την εισαγωγή ή παράδοση εμπορευμάτων που τίθενται σε καθεστώς  αποθήκευσης. Με βάση την διάταξη αυτή καθορίστηκε με την αριθμ. ΠΟΛ. 1184/2018 απόφαση Διοικητή Α.Α.Δ.Ε η διαδικασία υπαγωγής μη ενωσιακών και εγχώριων εμπορευμάτων σε καθεστώς τελωνειακής αποθήκευσης με απαλλαγή ΦΠΑ.

2.Η διαδικασία αυτή πληροί τις βασικές προϋποθέσεις για να αποτελέσει ένα σημαντικό πλεονέκτημα για τις επιχειρήσεις που παρέχουν υπηρεσίες αποθήκευσης καθώς και τις επιχειρήσεις που διακινούν τα εμπορεύματά τους σε διάφορους προορισμούς και χρησιμοποιούν κάποια λιμάνια ως κέντρα διανομής αλλά και ναυτιλιακές επιχειρήσεις για τον εφοδιασμό των πλοίων τους με εγχώρια εμπορεύματα.

3.Παρά το γεγονός αυτό υπάρχουν δυσλειτουργίες και ελλείψεις προκειμένου να χρησιμοποιηθεί η διαδικασία αυτή ευρέως και να καλύπτει τις πραγματικές ανάγκες της αγοράς.

Ειδικότερα: Βασικό ζήτημα αποτελεί η υποχρέωση παραμονής των εγχώριων εμπορευμάτων στην αποθήκη τελωνειακής αποθήκευσης για 60 ώρες. Ιδιαίτερα για τις ναυτιλιακές επιχειρήσεις καθώς και για αυτές που ασχολούνται με τον εφοδιασμό πλοίων, ο χρονικός αυτός περιορισμός είναι απαγορευτικός για την χρήση του καθεστώτος, καθώς οι ανάγκες της ναυτιλίας για την προμήθεια συγκεκριμένων εμπορευμάτων είναι άμεσες και επείγουσες. Κατανοούμε παρόλα αυτά την ανησυχία της Πολιτείας για πιθανές καταστρατηγήσεις και εικονικές καταχωρήσεις εμπορευμάτων στη λογιστική αποθήκης.
Θεωρούμε βέβαια ότι καμία εταιρεία logistics που εφαρμόζει το εν λόγω καθεστώς δεν θα διακινδύνευε την καλή φήμη της στην αγορά, την αξιοπιστία της και την άδεια ΑΕΟ που διαθέτει, με εικονικές καταχωρήσεις εμπορευμάτων.
 Συνεπώς ο κίνδυνος καταστρατηγήσεων είναι αμελητέος και το όφελος από την κατάργηση του ορίου των 60 ωρών, μεγάλο. Αν παρόλα αυτά δεν είναι εφικτή η άμεση ολική κατάργηση του ορίου, πρέπει να εξεταστούν εναλλακτικά σενάρια σταδιακής μείωση υπό προϋποθέσεις.
Στο πλαίσιο αυτά παρακαλούμε όπως προβείτε σε επανεξέταση της συγκεκριμένης διάταξης προκειμένου μέσω της διαδικασίας αυτής να βελτιστοποιηθεί η θετική προοπτική του εφοδιαστικού κλάδου και κατ ́ επέκταση της Ελληνικής οικονομίας.

4.Άλλα επιμέρους θέματα που σχετίζονται με την εν λόγω απόφαση είναι η δυνατότητα μεταφοράς εμπορευμάτων μεταξύ αποθηκών Τελωνειακής Αποθήκευσης και η προσωρινή έξοδος για την πραγματοποίηση συνήθων εργασιών όπως ανασυσκευασία κ.λπ. Η επίλυση των θεμάτων αυτών θα διευκολύνει την ομαλή συναλλακτική διαδικασία της εφοδιαστικής αλυσίδας και θα συντελέσει να αποτελέσει το καθεστώς αυτό, ελκυστικό προϊόν για τις επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών αποθήκευσης.

Τελειοποίηση προς επανεξαγωγή

Το καθεστώς αυτό απαιτείται να εκσυγχρονιστεί και να απλουστευτεί, προκειμένου να διευκολυνθεί η διαδικασία προσωρινής εισαγωγής από τρίτες χώρες διαφόρων ειδών (π.χ. μηχανών πλοίων, εξαρτημάτων κ.λπ.) για επισκευή και επανεξαγωγή. Περαιτέρω απαιτείται να μειωθούν δραστικά οι εγγυήσεις ώστε να μπορεί να εφαρμοστεί από ναυτιλιακές εταιρείες που εισάγουν στη χώρα μηχανολογικό εξοπλισμό πλοίων για επισκευή με προορισμό την επανεξαγωγή.

Η απλούστευση της διαδικασίας αυτής, σε συνδυασμό με
την απαλλαγή από το ΦΠΑτης προερχόμενης από το εσωτερικό υπηρεσίας, καθώς και των εγχωρίων υλικών που χρησιμοποιούνται ή ενσωματώνονται κατά τη διαδικασία της επισκευής, θα αποτελέσει κίνητρο για την επισκευή στη χώρα μας, με ότι αυτό συνεπάγεται για την ανάπτυξη των επιχειρήσεων του κλάδου αυτού, την απασχόληση και την εθνική οικονομία γενικότερα.
Η ισχύουσα διαδικασία επισκευής πλοίων (Απόφαση Τ. 1400/2000), είναι αναχρονιστική και εντελώς γραφειοκρατική και πρέπει άμεσα να εκσυγχρονιστεί και να ηλεκτρονικοποιηθεί.
Συμμετοχή του ΕΒΕΠ στο Εθνικό Συμβούλιο Εφοδιαστικής Αλυσίδας
Είναι επιτακτική ανάγκη η εκπόνηση μιας ολοκληρωμένης εθνικής στρατηγικής για την εφοδιαστική αλυσίδα, η οποία να ανταποκρίνεται στις νέες συνθήκες των εθνικών αναπτυξιακών, αλλά και διεθνών μεταφορικών ροών, να συνδέει τις ιδιωτικές επιχειρηματικές προτεραιότητες με τις δημόσιες επενδύσεις, να προβλέπει εκείνες τις εθνικές υποδομές που είναι απαραίτητες για την ανάπτυξη του κλάδου, να οριοθετεί τους ρόλους και τις αρμοδιότητες των εμπλεκόμενων φορέων και να κατευθύνει αποτελεσματικά τους πόρους της νέας προγραμματικής περιόδου. Μέσα από τις συντονισμένες δράσεις του, το ΕΒΕΠ που εκπροσωπεί τα συμφερόντων χιλιάδων πειραϊκών επιχειρήσεων – μελών του, οι οποίες δραστηριοποιούνται στον νευραλγικό τομέα της Εφοδιαστικής Αλυσίδας, (Λιμάνια Πειραιά-Ελευσίνας -Λαύριo και Θρίασιο ΕΠ) προσβλέπει στη μεταμόρφωση της χώρας μας σε ουσιαστικό κόμβο Logisticsδιαμετακόμισης και μεταποιήσεις των Βαλκανίων και της Νοτιοανατολικής Ευρώπη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.