Ελένη Πολυχρονοπούλου: Ελληνική επιχειρηματική απόβαση στα διεθνή ναυπηγεία
Η ελληνική ναυτιλία είναι κυρίαρχη δύναμη στη θαλάσσια βιομηχανία
παγκοσμίως. Ωστόσο, από αυτή επωφελούνται κυρίως ξένες οικονομίες και σε
δεύτερη μοίρα έρχεται η ελληνική, αφού οι Ελληνες πλοιοκτήτες
δραστηριοποιούνται στο εξωτερικό. Ειδικά στον τομέα των ναυπηγήσεων
επενδύουν δισεκατομμύρια σε ξένα ναυπηγεία, κυρίως της Απω Ανατολής.
Μέχρι το 2016 το ποσό αυτό αγγίζει τα 20 δισ. και έπεται συνέχεια.
Με
τη δύναμη όμως που διαθέτουν οι Ελληνες καραβοκύρηδες αρχίζουν σιγά-σιγά
να επιβάλουν τους δικούς τους όρους, αφού είναι εκείνοι που ναυπηγούν
τα περισσότερα πλοία εν μέσω παγκόσμιας οικονομικής κρίσης. Στο πλαίσιο
αυτό, ζητούν πλέον κάποια από τα εξαρτήματα που τοποθετούνται στα πλοία
τους να είναι από ελληνικές εταιρείες, ανοίγοντας έτσι νέους δρόμους σε
μεγάλες αγορές στον κλάδο των Ελλήνων κατασκευαστών ναυτιλιακού
εξοπλισμού, που εισέρχεται πλέον στο κάδρο του παγκόσμιου ανταγωνισμού.
Οι Ελληνες κατασκευαστές περίπου πριν από δύο μήνες ίδρυσαν τη
HEMEXPO (Hellenic Marine Equipment Manufacturers and Exporters) και
έκλεισαν άμεσα παραγγελίες 12 εκατ. δολαρίων από τον όμιλο Τσάκου, ο
οποίος έχει σε εξέλιξη ναυπηγικό πρόγραμμα στις γιάρδες που έχει η
κορεατική Daewoo Mangalia Heavy Industries, στη Ρουμανία. Σε κατ’ ιδίαν
συζητήσεις ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος εκφράζει την απογοήτευσή του
γιατί όταν παραλαμβάνει πλοία από ασιατικά ναυπηγεία διαπιστώνει ότι
«ούτε τα στρώματά τους δεν είναι ελληνικά».
Πρόεδρος της HEMEXPO είναι μια εκπρόσωπος της νέας γενιάς των Ελλήνων
επιχειρηματιών, η Ελένη Πολυχρονοπούλου, η οποία με την έντονη
δραστηριότητά της έρχεται να καταδείξει ότι η ναυτιλιακή βιομηχανία έχει
πάψει προ πολλού να είναι ανδρική υπόθεση. «Ο εξωστρεφής
προσανατολισμός των εταιρειών της HEMEXPO, σε συνδυασμό με την παραγωγή
και τη διάθεση καινοτόμων και υψηλής προστιθέμενης αξίας ελληνικών
προϊόντων, αποδίδει καρπούς. Το γεγονός αυτό όχι μόνο μας χαροποιεί
ιδιαίτερα, αλλά και μας γεμίζει με έντονο το αίσθημα ευθύνης.
Οι εταιρείες της HEMEXPO είναι έτοιμες να ανταποκριθούν πλήρως στις
απαιτήσεις των ξένων αγορών για να εξοπλίσουν πλοία τόσο ελληνικών όσο
και ξένων συμφερόντων». Τη συναντήσαμε στην έδρα των εταιρειών που
διευθύνει στο Βιομηχανικό Πάρκο του Σχιστού. Η φιλοσοφία της πάνω στις
επιχειρήσεις έχει ενδιαφέρον: «Το πιστεύω μας είναι ότι όλοι πρέπει να
στηρίξουμε εκτός από τις επιχειρήσεις μας και την ελληνική οικονομία.
Και σε αυτό η ναυτιλία και τα παραναυτιλιακά επαγγέλματα πρέπει να είναι
μπροστάρηδες, γιατί όπως είχε πει η Πυθία στον χρησμό που ζήτησε ο
Θεμιστοκλής για να αντιμετωπίσει τον Ξέρξη, "τα ξύλινα τείχη θα σώσουν
την Αθήνα"- και τώρα ολόκληρη την Ελλάδα», τονίζει και προσθέτει: «Ως
HEMEXPO καταρχήν απευθυνόμαστε στους Ελληνες που ναυπηγούν πλοία, στα
οποία έως τώρα δεν υπήρχε ελληνικός εξοπλισμός. Οι Ελληνες πλοιοκτήτες
είναι οι καλύτεροι πελάτες των ναυπηγείων και έχουν τη δύναμη να
επιλέγουν τόσο τους συνεργάτες τους όσο και τους προμηθευτές εξοπλισμού.
Για να πετύχουμε σε αυτό το άνοιγμα που κάνουμε πρέπει να είμαστε πολύ
δυνατοί και οργανωμένοι ώστε να υποστηρίξουμε τις παραγγελίες που
δεχόμαστε.
Στη HEMEXPO μπαίνουν μόνο όσες εταιρείες φορολογούνται στην Ελλάδα
ώστε να στηρίξουμε την ελληνική οικονομία. Και γι’ αυτό άλλωστε το
δέχονται οι Ελληνες πλοιοκτήτες. Ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος μας άνοιξε
την πόρτα στα ναυπηγεία της Κορέας και σε πρώτη φάση στις μονάδες που
έχουν στη Ρουμανία. Επίσης, ο Συμεών Παληός στηρίζει τις ελληνικές
επιχειρήσεις και έπονται και άλλοι. Ο καπετάν Τσάκος στηρίζει έμπρακτα
την ελληνική οικονομία. Μάλιστα ζήτησε από τους Κορεάτες το 10% σε
αντισταθμιστικά οφέλη με ελληνικά προϊόντα». Για το ίδιο θέμα ξεκάθαρη
θέση έχει πάρει η κυβέρνηση μέσω του υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου,
Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη: «Στη Νότια Κορέα κάθε τέσσερις ημέρες παραδίδεται
από τα ναυπηγεία της ένα πλοίο ελληνικής πλοιοκτησίας. Είναι σημαντικό,
λοιπόν, σε αυτά τα πλοία όχι μόνο τα ελληνόκτητα, αλλά και σε όλα τα
υπόλοιπα που κατασκευάζονται εκεί να συμμετέχουν Ελληνες κατασκευαστές
ναυτιλιακού υλικού. Κυρίαρχη προτεραιότητά μας είναι να ανοίξουμε τον
δρόμο των ελληνικών εξαγωγών στην Κορέα και, βέβαια, να πετύχουμε την
αύξηση της συμμετοχής του ναυτιλιακού εισοδήματος προς την εθνική
οικονομία».
Αυτή την περίοδο η HEMEXPO έχει 15 εταιρείες-μέλη ενώ έχουν εκδηλώσει
ενδιαφέρον άλλες 30 για να συμμετάσχουν. «Η HEMEXPO σου ανοίγει τον
δρόμο πρόσβασης σε αγορές που δεν είχες πρόσβαση. Μετά το παλεύεις μόνος
σου, με το προϊόν και τη δουλειά σου, για να παραμείνεις στον
ανταγωνισμό», επισημαίνει στο «business stories» η κυρία Πολυχρονοπούλου
και προσθέτει: «Τον Σεπτέμβριο θα πάμε στην έκθεση SMM στη Γερμανία.
Τον ίδιο μήνα θα πάμε ως HEMEXPO στη Ρουμανία για να υπογράψουμε
μνημόνιο συνεργασίας με την Ενωση των Ναυπηγείων της χώρας. Στα τέλη
Σεπτεμβρίου θα συμμετάσχουμε στην έκθεση Marine Tech Korea ως σπόνσορες,
χωρίς να μας χρεώσουν τη συμμετοχή free of charge, στο πλαίσιο της
συνεργασίας της ελληνικής κυβέρνησης με την κορεατική για θέματα
ναυτιλίας».
Με τη HELENGI στην αγορά των LNG
Υπάρχει και άλλη μία εταιρεία που συστήθηκε πριν από περίπου επτά
μήνες με στόχο να κατακτήσει μια θέση στο μέλλον της ελληνικής
ναυτιλίας. Πρόκειται για τη HELENGI που δραστηριοποιείται στον τομέα
παραγωγής και εμπορίας εξοπλισμού υγροποιημένου φυσικού αερίου. Σκοπός
της είναι:
■ Η αντιπροσώπευση, εισαγωγή, εξαγωγή και εμπορία εξοπλισμού και
συστημάτων μεταφοράς και αποθήκευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου, αλλά
και η μετατροπή πλοίων για κίνηση με φυσικό αέριο ή βιοαέριο.
■ Η αντιπροσώπευση, εισαγωγή, εξαγωγή και εμπορία εξοπλισμού που
αφορά τη μετατροπή οχημάτων (βενζίνης, πετρελαίου) σε οχήματα διπλού
καυσίμου (βενζίνη, πετρέλαιο/φυσικό αέριο, βιοαέριο).
■ Οι υπηρεσίες μελέτης, κατασκευής, διαχείρισης έργου εγκαταστάσεων
βιοαερίου, φυσικού αερίου, υδρογόνου, διοξειδίου του άνθρακα και
βιοκαυσίμων.
■ «Προβλέπουμε στροφή της ναυτιλίας στο LNG καύσιμο. Ισως όχι τώρα,
ούτε μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια, αλλά στα επόμενα δέκα θα
υποκαταστήσει το πετρέλαιο σε πολύ μεγάλο βαθμό», επισημαίνει η Ελένη
Πολυχρονοπούλου και συνεχίζει: «Οπως έγινε στο παρελθόν η μετατροπή των
πλοίων που έκαιγαν κάρβουνο σε πετρελαιοκίνητα, το ίδιο θα συμβεί και με
το αέριο, αφού έχει μικρότερο κόστος συντήρησης. Εχουμε υπογράψει
συμφωνία με το ναυπηγείο NCOM το οποίο εξειδικεύεται σε επισκευές και
ναυπηγήσεις LNG στο Κατάρ. Το ναυπηγείο αυτό θα μας δώσει το know-how,
την τεχνογνωσία για τη μετασκευή ενός πλοίου ώστε να καίει ως καύσιμο
και φυσικό αέριο. Επίσης εκπονούμε μελέτες για τη μετασκευή πλοίων σε
LNG».
■ Σήμερα μόνο 83 πλοία σε όλο τον κόσμο χρησιμοποιούν ως καύσιμο το
LNG, στην πλειονότητά τους νορβηγικά επιβατηγά, ενώ ορισμένα είναι πλοία
εφοδιασμού ή σκάφη του Λιμενικού Σώματος. Ελάχιστα από αυτά είναι
εμπορικά. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, έως το 2025 ο αριθμός των πλοίων που θα
χρησιμοποιούν υγροποιημένο φυσικό αέριο για καύσιμο θα ανέλθει στα
3.200. Μέχρι στιγμής το μεγαλύτερο εμπόδιο στην αύξηση του αριθμού των
πλοίων που χρησιμοποιούν LNG είναι η έλλειψη εναρμονισμένων διεθνών
κανόνων για τον εφοδιασμό τους.
Διεθνές βραβείο για την πρωτοποριακή πρά σινη τεχνολογία της Erma First
Η Ελένη Πολυχρονοπούλου, γέννημα θρέμμα Πειραιώτισσα, συνεχίζει να
ζει και να εργάζεται στο πρώτο λιμάνι της χώρας, καθώς εκεί υπάρχει η
βάση των οικογενειακών επιχειρήσεων. Σπούδασε χημικός και βρίσκεται στον
χώρο της ναυτιλίας ήδη 16 χρόνια, υλοποιώντας καινούριες ιδέες και
δημιουργώντας συνθήκες επιχειρηματικής εξωστρέφειας.
Με υπερηφάνεια μιλάει στο «b.s.» για τη βραβευμένη εταιρεία της
οποίας ηγείται, την Erma First, η οποία έχει μπει δυνατά στον παγκόσμιο
ανταγωνισμό έχοντας να αντιμετωπίσει άλλες 40 εταιρείες. Η Erma
κατασκευάζει συστήματα επεξεργασίας θαλάσσιου έρματος, δηλαδή συστήματα
καθαρισμού των νερών του κάθε πλοίου. Με αυτό τον τρόπο αποτρέπεται η
μεταφορά μικροοργανισμών και ειδών που καταστρέφουν τα θαλάσσια
οικοσυστήματα.
«Είναι η σπουδαιότερη ανακάλυψη στην Ελλάδα στον τομέα του
μηχανολογικού εξοπλισμού. Εντοπίσαμε διάφορες τεχνολογίες και τις
εντάξαμε σε ένα σύστημα. Συνεργαζόμαστε με Ελληνες πλοιοκτήτες, όπως ο
Κωνσταντίνος Κωνσταντακόπουλος της Costamare, ο καπετάν Παναγιώτης
Τσάκος της Tsakos, η Μελίνα Τραυλού της Neptune, ο Χάρης Βαφειάς της
Stealth, ο Πέτρος Παππάς της Ocean Bulk και της Star Bulk. Εχουμε
επεκταθεί στη Γερμανία, στην Κύπρο και τη Σιγκαπούρη.
Η διαδικασία βελτιστοποίησης και πιστοποίησης διήρκεσε τρία χρόνια.
Δεν μπορούσε να γίνει στην Ελλάδα λόγω έλλειψης των κατάλληλων
εργαστηρίων. Οι χερσαίες δοκιμές του συστήματος καθώς και η διαδικασία
προσομοίωσης σε θαλάσσιο περιβάλλον ολοκληρώθηκαν, στο Βασιλικό
Ινστιτούτο Θαλασσίων Ερευνών της Ολλανδίας, στο νησί Τεσέλ. Η τελική
δοκιμή όμως έγινε σε πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων της ελληνικών
συμφερόντων εταιρείας Costamare με την πλήρη υποστήριξη του αείμνηστου
Βασίλη Κωνσταντακόπουλου».
Πρόκληση για την Erma αποτελεί ο διεθνής ανταγωνισμός. Η εταιρεία
έχει δεχτεί έως τώρα 80 παραγγελίες και στοχεύει να τις διπλασιάσει στο
άμεσο μέλλον. Κινείται με ίδια κεφάλαια και έχει να αντιμετωπίσει
εταιρείες που επιδοτούνται έως και 100% από τα κράτη όπου έχουν την έδρα
τους. Το σύστημα διαχείρισης έρματος είναι ο δεύτερος ακριβότερος
εξοπλισμός πάνω στο πλοίο μετά τη μηχανή. Η εταιρεία βραβεύτηκε στα τέλη
του 2013 με το Lloyd’s Award. Εκεί η Ελένη Πολυχρονοπούλου, μεταξύ
άλλων, είχε τονίσει: «Μαζί με την ομάδα μου, τους συνεργάτες μου, θα
συνεχίσουμε με το ίδιο πάθος να σχεδιάζουμε για το μέλλον καινοτομίες
και νέες τεχνολογίες. Θα πρωτοστατούμε στην ανάπτυξη και στην υλοποίηση
νέων τεχνολογιών για τη ναυτιλία, το περιβάλλον, την πατρίδα!».
Στον όμιλο Πολυχρονόπουλου συγκαταλέγεται η εταιρεία Environmental
Protection Engineering, η οποία εδώ και 30 χρόνια κατασκευάζει
εξοπλισμούς για πλοία και παρέχει περιβαλλοντικές υπηρεσίες, όπως,
μεταξύ άλλων, επεξεργασία υγρών αποβλήτων και νερού πάνω στο πλοίο, με
συνεργασίες με ναυπηγεία του εξωτερικού: τα κορεατικά Daewoo, τα
ιαπωνικά Mitsui, τα Damen, Vard, Fincantieri κ.λπ. «Εχουμε δικό μας
τμήμα Ερευνας και Ανάπτυξης. Φτιάχνουμε συστήματα προστασίας των
μεταλλικών μερών του πλοίου από τη διάβρωση», εξηγεί η Ελένη
Πολυχρονοπούλου.
Πηγή: Ελληνική επιχειρηματική απόβαση στα διεθνή ναυπηγεία | newmoney.gr http://www.newmoney.gr/article/64619/elliniki-epiheirimatiki-apovasi-sta-diethni-naypigeia#ixzz3CeULH2tM
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.