15 Οκτ 2019

Νίκος Τσάκος: Ζούμε το back to the future στη ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων

Mερική αναδημοσίευση από το www.newmoineya.gr
Στον προτζέκτορα της κεντρικής αίθουσας του Αστέρα Βουλιαγμένης ένας ανθρωπάκι καρτούν τρέχει ενώ γύρω του σκάνε νάρκες. Η προβολή τελειώνει και ο ομιλητής λέει: «Αυτή είναι η ζωή σήμερα ενός πλοιοκτήτη. Καλείται να διασχίσει ένα ναρκοπέδιο και αν καταφέρει να επιβιώσει γυρίζει πίσω κοιτάει τι έχει συμβεί και σκέφτεται. τα κατάφερα ίσως κάνω για αυτή τη δουλειά».

Στο συμπέρασμα ότι η ναυτιλιακή βιομηχανία ολοένα και περισσότερο μοιάζει με ναρκοπέδιο κατέληξε η ετήσια Συνάντηση Στρατηγικής της εισηγμένης στην αμερικανική χρηματαγορά Tsakos Energy Navigation. Νέοι κανονισμοί, μικρής διάρκειας κύκλοι με τα πάνω και κάτω στη ναυλαγορά, γεωπολιτικοί αστάθμητοι παράγοντες, η επερχόμενη νέα ύφεση που δεν θα είναι βαθιά αλλά θα έχει μεγάλη διάρκεια προβληματίζουν. Είναι τα ζητήματα που συζητήθηκαν στη συνάντηση  όπου το παρών έδωσαν η οικογένεια Τσάκου, ο καπετάν Παναγιώτης, ο Νίκος  με τη σύζυγός του Σήλια και τα τρία τους παιδιά, εκπρόσωποι ναυτιλιακών εταιρειών, οικονομικών αναλυτών, πρεσβειών και τραπεζών.

Ο Νίκος Τσάκος άνοιξε τα χαρτιά του μιλώντας αποκλειστικά στο ΝΜ.
Τον ρωτήσαμε για τη σημερινή εικόνα της ναυλαγοράς δεξαμενόπλοιων:
«Το 2019 έχουμε τα μεγαλύτερα σκαμπανεβάσματα στην αγορά. Ξεκίνησε σχετικά δυνατά. Τα ναύλα των VLCC φθάσανε στην αρχή της χρονιάς κοντά στα 30.000 δολάρια την ημέρα, πέσανε στα 10.000 ξανά ανέβηκαν στις 20.000  μετά μέσα στο καλοκαίρι έπεσαν στα 10.000 ξανά και σήμερα φθάσαμε  να περάσουν τις 100.000 δολάρια» και συνέχισε:
«Βέβαια αυτό έχει να κάνει με εξωγενείς παράγοντες όπως οι κυρώσεις των ΗΠΑ που μειώνουν  σε μεγάλο ποσοστό το προσφερόμενο tonnage-χωρητικότητα αλλά μπορεί να έχει  και μακροχρόνια διάρκεια ανεξάρτητα από τις γεωπολιτικές εξελίξεις και αυτό γιατί  οι πλοιοκτήτες έχουν σταματήσει να βάζουν πάρα πολλές παραγγελίες για ναυπήγηση  πλοίων.  Τελευταία φορά  που η ναυλαγορά έφθασε σε τέτοια υψηλά επίπεδα ήταν το 2004. Ήταν αυτό που λέγαμε  η αρχή του «super cycle». Δηλαδή της πάρα πολύ δυνατής αγοράς που  οφειλόταν περισσότερο  στην ανάπτυξη της Κίνας τότε και κράτησε μέχρι τις αρχές του 2009 με την κατάρρευση της Lehman Brothers. Δεν πιστεύω ότι είμαστε σε super cycle, μακάρι να είμαστε. Αλλά χαιρόμαστε την αγορά όσο κρατάει. Εμείς ως εταιρεία, ως Tsakos,  ποτέ δεν κάνουμε σχεδιασμούς με βάση  ότι η είναι η ναυλαγορά πάντα σε καλή κατάσταση και για αυτό  μπορούμε και κρατάμε την εταιρεία σε  μακροχρόνια κερδοφορία. Αν είμαστε στο 2004 που ήταν η καλύτερη  χρονιά όλων μας μέχρι τώρα, θα είναι ακόμα καλύτερα».
Για τα σχέδια της ΤΕΝ επεσήμανε:  
«Η εταιρεία εκπληρώνει τη μεγαλύτερη  ανανέωση στόλου. Από το 2016 που έπεσε η ναυλαγορά  και πέσανε και οι αξίες των πλοίων, το εκμεταλλευτήκαμε και ναυπηγήσαμε στόλο αξίας  1,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Πλοία τα  οποία βρίσκονται σε μακροχρόνιες ναυλώσεις και κερδοφορία. Είμαστε στα τελευταία από τα 21 πλοία του ναυπηγικού προγράμματός μας.   Έχουν μείνει τέσσερα ακόμα   τα οποία θα παραλάβουμε δύο  LNG  και  δύο δεξαμενόπλοια».  
Για το πόσο μπορεί να επηρεάσει ο πόλεμος στη Συρία την αγορά ο Νίκος Τσάκος τόνισε ότι δεν  θα υπάρξουν επιπτώσεις για την αγορά ενέργειας αλλά εξέφρασε την ανησυχία του για ως Έλληνας για τις επεκτατικές τάσεις των Τούρκων:
«Ο πόλεμος στη Συρία δεν είναι μεγάλος παράγοντας στα θέματα  της ναυτιλίας. Αλλά ως Έλληνες μας ανησυχεούν  οι επεκτατικές τάσεις των φίλων  και γειτόνων Τούρκων. Αλλά δεν πιστεύω  ότι η Συρία μπορεί να επηρεάσει την ναυλαγορά πετρελαίου».

Για το μέλλον της Ελλάδας που βγαίνει από μία μακροχρόνια οικονομική κρίση επεσήμανε:
«Η Ελλάδα βγαίνει από  μια μακροχρόνια κρίση.Το μέλλον φαίνεται καλύτερο  από το παρελθόν. Δεν μπορούσαν τα πράγματα να πάνε χειρότερα. Μου θυμίζει, επειδή  δουλεύουμε πολύ με τις χώρες της Άπω Ανατολής, την Κορέα που από   το 1996 μέχρι το 2000 πέρασε μία τεράστια κρίση  που επηρέασε και όλη την παγκόσμια οικονομία η οποία στη συνέχεια αναπτύχθηκε ραγδαία. Εύχομαι να είμαστε σε αυτόν τον δρόμο».
Όσο αφορά το ελληνικό νηολόγιο που έχει μόλις 750 πλοία ενώ ο ελληνόκτητος στόλος ξεπερνάει τα 4.500 είπε:
«Η ανάπτυξη του ελληνικού νηολογίου εξαρτάται από το εάν ληφθούν αποφάσεις «έξω από το κουτί». Είναι δικό μας και μπορούμε να το κερδίσουμε».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.