8 Ιουν 2014

Κρουαζιέρα: Η στρατηγική που θα πρέπει να επιλέξει η κυβέρνηση


Ο κατάπλους του μεγαλύτερου και νεότερου κρουαζιερόπλοιου,  στον κόσμο  στο λιμάνι του Πειραιά  προκάλεσε, εκ νέου, συζητήσεις για την στρατηγική που  θα πρέπει να επιλέξει   η κυβέρνηση ώστε να καταστήσει τα ελληνικά λιμάνια βασικό κόμβο της κρουαζιέρας, έναν κλάδο που μπορεί να προσφέρει εκατομμύρια ευρώ στον κρατικό κορβανά.
Σύμφωνα με υπολογισμούς του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου, τα συνολικά ετήσια έσοδα θα μπορούσαν να εκτιναχθούν έως το 2016  στα 3,6 δισεκατομμύρια ευρώ έναντι μόλις 600 εκατομμυρίων που είναι σήμερα και στη δημιουργία έως και 30 χιλιάδων νέων θέσεων εργασίας έως το 2016.
«Το κράτος θα πρέπει ‘στρατηγικά’ να χαράξει μία κεντρική στρατηγική ανάπτυξης των υποδομών κυρίως σε περιφερειακά λιμάνια και να γίνει ορθότερη κατανομή των κονδυλίων. Επίσης, όλοι θα πρέπει να αναλογιστούν ότι η κρουαζιέρα δεν είναι μόνο τα λιμάνια, αλλά οι υπηρεσίες και κυρίως οι μεταφορές σε αξιοθέατα με σωστά οδικά δίκτυα» επισημαίνουν στελέχη του κλάδου:
«Έμφαση επιπλέον θα πρέπει να δοθεί στην ήπια και περιβαλλοντικά ισορροπημένη ανάπτυξη των περιφερειακών λιμανιών στο Αιγαίο και στο Ιόνιο, ώστε να διατηρηθεί το ιδιαίτερο κάλλος και η ιδιαιτερότητα αυτών των προορισμών».

Από την πλευρά του,  ο Μιχάλης Λάμπρος  Αντιπρόεδρος Ένωσης Εφοπλιστών κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας τονίζει:  «Ο Πειραιάς και το Αιγαίο αποτελούν για τις εταιρείες κρουαζιεροπλοίων ιδεώδη λιμάνια έναρξης και τέλους των κρουαζιερών διότι συνδυάζουν επιλογή πολλών προορισμών, μεγαλύτερη παραμονή στα λιμάνια και το κυριότερο εξοικονόμιση χρόνου και κόστους, κυρίως σε καύσιμα για τα πλοία που ξεκινούν από Βενετία ή Γένοβα ή Μασσαλία ή ακόμη και Βαρκελώνη και επισκέπτονται λιμάνια και προορισμούς Ανατολικής Μεσογείου.
Πρέπει να κινηθούμε σύντομα προτού να χάσομε κι άλλον πολύτιμο χρόνο.  Ήδη ηχούν στα αυτιά μας σειρήνες για την αλματώδη αύξηση της κρουαζιέρας προς τις χώρες της Ασίας, καθώς επίσης και για το σοβαρό ενδιαφέρον των μεγάλων εταιρειών προς αυτούς τους προορισμούς.  Θα είναι κρίμα σε αυτήν την τόσο δύσκολη περίοδο που περνά η οικονομία μας να αφήσουμε τους ξένους να μας πάρουν την μπουκιά από το στόμα». 


Όπως έχει τονίσει  ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΠ ΑΕ  Γιώργος Ανωμερίτης «αντιθέτως από όσα γενικόλογα λέγονται από διάφορους κύκλους περί πτώσης της διακίνησης επιβατών κρουαζιέρας κατά 30%, το 2014, αν δεν συμβούν άλλα έκτακτα γεγονότα στην ευρύτερη περιοχή, η κρουαζιέρα θα κινηθεί αυξητικά σε σχέση με το 2013».

Τα στοιχεία που έχει δώσει  στη δημοσιότητα η Τράπεζα της Ελλάδος για το έτος 2013 απογοητευτικά εάν συγκριθούν  με τα αντίστοιχα των άλλων Μεσογειακών χωρών και κυρίως της Ιταλίας και της Ισπανίας.
Πιο συγκεκριμένα, το 2013 στην Ελλάδα  τα έσοδα   από τον τομέα της κρουαζιέρας  ανηλθαν στα 445 εκατομμύρια ενώ  στην Ισπανία ξεπέρασαν το  1 δισεκατομμμύριο και στην Ιταλία το 1,5 δισ. Το λιμάνι του Πειραιά συνεισέφερε την μερίδα του λέοντος με ποσοστό 40,3% και ακολούθησαν η Κέρκυρα με 13,4%, η Σαντορίνη με 8,9%, η Μύκονος, το Ηράκλειο και η Ρόδος με μικρότερα ποσοστά.
Παρά το γεγονός της αυξήσεως των επισκεπτών επιβατών κρουαζιέρας σε σύγκριση με το έτος 2012 κατά 42,9%, εντούτοις τα έσοδα αυξήθηκαν μόλις   κατά 2,9%.

Αυτό  οφείλεται στον απογοητευτικό αριθμό επιβατών κρουαζιέρας στην χώρα μας στον τομέα του home-porting. Σύμφωνα με τις μελέτες  οι επιβάτες home-porting είναι εκείνοι που ξοδεύουν περισσότερα ευρώ και αυξάνουν την συναλλαγματική  εικόνα στον  μέγιστο βαθμό.  Σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία της Cruise Lines International Association (CLIA),  οι home-porting επιβάτες ξοδεύουν κατά μέσο όρο 200- ευρώ  ενώ οι διερχόμενοι περίπου 50/60  ευρώ  ανά επιβάτη.


Οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται  στα ελληνικά νησιά, εκτός από την LOUIS Cruises που διακινεί τον μεγαλύτερο αριθμό επιβατών homeporting με δύο κρουαζιερόπλοια, είναι  η CARNIVAL, η ROYAL CARIBBEAN, η MSC, η COSTA και η PULLMAN TOURS.

Οι ανάγκες εξυπηρέτησης επιβατών κρουαζιέρας αναμένονται παγκοσμίως διότι βάσει των υπολογισμών, από το έτος 2014 έως το έτος 2015, η αύξηση αναμένεται να φθάσει το ποσοστό 68% από τα σημερινά επίπεδα του έτους 2013 που ήταν 21,7 εκατομμύρια, στα 36,4 εκατομμύρια επιβάτες το έτος 2025.
Ο μέσος όρος επιβατών για τα υπό κατασκευή κρουαζιερόπλοια εξακολουθεί να αυξάνεται. Παράλληλα τα επιπλέον πλοία που χρειάζονται για να εξυπηρετήσουν την αύξηση των επιβατών σε διεθνές επίπεδο, την επόμενη δεκαετία θα είναι μεταξύ 11 με 16 ετησίως μέχρι το έτος 2025. Η σημερινή δυναμικότητα κρουαζιεροπλοίων σε κλίνες σε παγκόσμιο επίπεδο είναι 480.000.

ΠΗΓΗ: Παραπολιτικά




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.