Ο χρόνος είναι ώριμος για αγορές πλοίων στο ξηρό χύδην φορτίο, καθώς όποιος αναλάβει τώρα το ρίσκο της αγοράς θα ανταμειφθεί με αξιοσέβαστες αποδόσεις στο μέλλον.
Στην εκτίμηση αυτή έχει καταλήξει ο αναλυτής Rahul Kapoor της Drewry Maritime Equity Research αναφερόμενος στην αγορά ξηρού χύδην φορτίου, την πορεία της οποίας ένας άλλος αναλυτής, ο Γιώργος Λογοθέτης του ναυλομεσιτικού οίκου «G. Moundreas», τη χαρακτηρίζει με το «τρενάκι του τρόμου».
Ο χαρακτηρισμός μοιάζει επιτυχημένος καθώς το προηγούμενο διάστημα ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς ο Baltic Dry Index (BDI) από το «βάθος» των 290 μονάδων της 11ης Φεβρουαρίου βρέθηκε στις 715 μονάδες στις 27 Απριλίου, για να καταρρεύσει και πάλι στις 579 μονάδες στις 11 Μαΐου.
Αυτό το «πάνω-κάτω» επηρεάζει και τις αξίες των πλοίων, με τον κ. Λογοθέτη να παρατηρεί ότι το τελευταίο διάστημα που η αγορά έκανε αυτό το ανοδικό σερί, άμεση ήταν και η ανταπόκριση στην αύξηση της τιμής των μεταχειρισμένων πλοίων. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα ότι περίπου σε διάστημα ενός μήνα, οι τιμές των μεταχειρισμένων πλοίων έχουν αυξηθεί μεταξύ 10% - 15%.
Γεγονός πάντως είναι, σύμφωνα με τον ίδιο, πως ο «κανόνας» επιβάλλει ότι σε ανοδική αγορά η «ταχύτητα» αύξησης των τιμών είναι ιδιαίτερα μεγάλη και άμεσα προσαρμόσιμη, εν αντιθέσει µε τις περιόδους χαμηλής αγοράς όπου η πτωτική διόρθωση των τιμών γίνεται µε πιο χαμηλή «ταχύτητα».
Σε κάθε περίπτωση, τόσο ο κ. Λογοθέτης όσο και ο αναλυτής του Drewry θεωρούν ότι η περίοδος προσφέρεται για αγορές μεταχειρισμένων πλοίων αφού ο δείκτης τιμών για τα πλοία ξηρού χύδην φορτίου του Drewry έχει υποχωρήσει κατά 38,4% από τον Ιανουάριο του 2015.
Ήδη το εφοπλιστικό έξυπνο χρήμα κινείται προς την κατεύθυνση που δείχνουν οι αναλυτές. Εφοπλιστές όπως οι John Fredriksen, Andreas Sohmen-Pao του BW Group, Νικόλας Μαρτίνος της Thenamaris, ο Πάνος Λασκαρίδης του ομώνυμου Ομίλου και άλλοι κινούνται στην κατεύθυνση που περιγράφουν οι αναλυτές.
Είναι γνωστές ήδη οι εκτιμήσεις ότι έως και τα μέσα του 2017 δεν αναμένονται συνταρακτικές εξελίξεις στην αγορά, χωρίς βέβαια αυτό να σημαίνει ότι κατά τη διάρκεια αυτή δεν θα υπάρχουν και τα γνωστά εποχικά rebounds.
Αναφορικά µε τις διαλύσεις, οι οποίες κινούνται µε ιδιαίτερα ικανοποιητικό ρυθμό, τους πρώτους τέσσερις μήνες του έτους, εκτιμάται ότι 224 πλοία (άνω των 10.000 dwt) ή 17,35 εκ. dwt οδηγήθηκαν προς διάλυση, σημειώθηκε δηλαδή μία αύξηση κατά 1,87 εκατ. dwt ή 12% συγκριτικά µε την ίδια περίοδο του 2015 όπου 205 πλοία (15,48 εκατ.dwt) πήγαν για διάλυση. Από το σύνολο των διαλύσεων τους πρώτους τέσσερις μήνες του έτους, τη μεγαλύτερη «συνεισφορά» είχαν τα Panamax, καθώς αυξήθηκαν κατά 84% σε ετήσια βάση, από 2,44 εκατ. dwt το 2015 στους 4,68 dwt φέτος. Σχετικά µε τα Capes, ο όγκος των διαλύσεων τους πρώτους τέσσερις μήνες του έτους έκλεισε στα ίδια επίπεδα µε αυτόν του 2015, δηλαδή στους 8,95 εκατ. dwt.
Στην «αντίπερα» όχθη, στον τομέα των παραδόσεων, το πρώτο τρίμηνο του έτους οι παραδόσεις παρουσίασαν ανοδική πορεία καταγράφοντας 44 Capes και 53 Panamax να πέφτουν στο νερό, γεγονός βέβαια που είναι σύνηθες στις αρχές του χρόνου οι παραδόσεις να είναι αυξημένες.
Αντίθετα, τον Απρίλιο µόνο τρία Capes και τέσσερα Panamax παραδόθηκαν. Το αξιοσημείωτο είναι ότι στην παρούσα φάση αρκετά πλοία παραμένουν αδρανή (Idle) στα ναυπηγεία καθώς η χρονική περίοδος μεταξύ Launching και Delivery έχει επιμηκυνθεί κατά τη διάρκεια της κρίσης, από 40 ημέρες το 2007 στις 160 ημέρες κατά µέσο όρο το 2015 και φέτος.
Η διόρθωση
Σε ό,τι αφορά την πορεία της αγοράς, ο κ. Λογοθέτης σημειώνει ότι το μεγαλύτερο ποσοστό της διόρθωσης οφείλεται κυρίως στους κλάδους των Capes και των Panamax, όπως συνήθως πάντα γίνεται. Προσθέτει δε ότι η μείωση του στόλου συνεχίζει και παραμένει το ζητούμενο για τη βελτίωση της αγοράς, δεδομένης της χαμηλής παγκόσμιας ανάπτυξης και του εμπορίου και αν δε συνεχίσει να λαμβάνει χώρα, τότε η αγορά απλά θα συντηρείται σε χαμηλά επίπεδα για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.
ΠΗΓΗ: naftemporiki.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.