11 Μαΐ 2016

Σενάρια για επιστροφή στη δραχμή στη ναυτιλία

«Τρέμω μη και συμβεί». Τα λόγια ανήκουν σε υψηλόβαθμο στέλεχος της ελληνικής ναυτιλίας και ειπώθηκαν σε πηγαδάκι επιχειρηματιών ανήμερα του Πάσχα και αφορούν το ενδεχόμενο να μην τελεσφορήσουν οι διαπραγματεύσεις της ελληνικής κυβέρνησης με τους θεσμούς.
Επί ποδός βρίσκεται η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα η οποία παρακολουθεί εκ του σύνεγγυς τη χρονοτριβή στο θέμα της αξιολόγησης. Η οικονομική ασφυξία με την οποία απειλείται η Ελλάδα μέσα στο καλοκαίρι και τα σενάρια που επανήλθαν στο προσκήνιο για επιστροφή στη δραχμή κινητοποίησε τα επιτελεία των ναυτιλιακών εταιρειών. Το κλίμα ανησυχίας οξύνθηκε μετά και την πρόσφατη δήλωση του Προέδρου της Δημοκρατίας, Προκόπη Παυλόπουλου ότι «η οικονομία και το νόμισμα αποκτούν νόημα μόνον όταν υπηρετούν τον άνθρωπο».

Σε αυτό το πλαίσιο προστίθεται και η κόντρα με την Ευρωπαϊκή Ένωση για το φορολογικό πλαίσιο που διέπει τη ναυτιλία.
Οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν καλή συνεργασία με την κυβέρνηση του Αλέξη Τσίπρα, όμως business is business και παίρνουν τα μέτρα τους αφού όπως λέει ο θυμόσοφος λαός να εύχεσαι για το καλύτερο αλλά να προετοιμάζεσαι για το χειρότερο.
Άλλο στέλεχος της ναυτιλίας υπογράμμισε στο ίδιο πηγαδάκι ότι «αν φωχοποιηθεί η Ελλάδα τότε όλοι οι οικονομικά μεγαλοσχήμονες θα μετεγκατασταθούν οριστικά στο εξωτερικό» και συμπλήρωσε: «Επίσης θα φύγουν και όλα τα ικανά στελέχη των ναυτιλιακών εταιρειών αφού θα αναζητήσουν και θα βρουν θέση εργασίας στο εξωτερικό προκειμένου να διατηρήσουν το κοινωνικό και οικονομικό status. Μαζί με τους έλληνες οικονομικού μετανάστες θα χαθεί η τεχνογνωσία της ελληνικής ναυτιλίας. Είναι δεδομένο ότι θα αυξηθεί η ανεργία στον κλάδο».
Με 668 ναυτιλιακές εταιρείες να έχουν έδρα στην Ελλάδα οι οποίες μαζί με τα παραναυτιλιακά επαγγέλματα απασχολούν περισσότερους από 200.000 εργαζόμενους οι πλοιοκτήτες ξανακάθισαν και επικαιροποίησαν τα σχέδια που είχαν πρωτοσυντάξει πριν από τέσσερα χρόνια όταν ο κίνδυνος πτώχευσης είχε κάνει και πάλι αισθητή την παρουσία του πάνω από την Ελλάδα.
Ακτοπλοϊα
Αν επιστρέψει η Ελλάδα στη δραχμή τότε αυτό θα είναι το τελειωτικό πλήγμα για την ελληνική ακτοπλοία εκτιμούν οικονομικοί αναλυτές: «Θα γυρίσουμε 50 χρόνια πίσω. Η δραχμή θα διολισθαίνει συνέχεια και το πετρέλαιο θα γίνει πανάκριβο οπότε το λειτουργικό κόστος του ακτοπλοϊκού στόλου θα εκτοξευθεί σε μία εποχή που οι ελληνικές θαλάσσιες συγκοινωνίες παίρνουν τα επάνω τους» και προσθέτουν:
«Υπάρχει μία πιθανότητα να λειτουργήσουν οι ελληνικές εταιρείες ανταγωνιστικά στις γραμμές της Αδριατικής από του μισθολογικό κόστος, όμως και πάλι η καταστροφή θα είναι μη αναστρέψιμη».
Στελέχη του ακτοπλοϊκού κλάδου υπογραμμίζουν:
«Μεγάλο πρόβλημα θα προκύψει με την αποπληρωμή δανείων σε ευρώ αφού τα έσοδα θα είναι σε υποτιμημένες δραχμές. Επιπλέον, λόγω των επιπτώσεων που θα έχει μια τέτοια κατάσταση στα δημόσια οικονομικά, το ζήτημα των άγονων γραμμών και η εξυπηρέτηση των νησιωτών θα εξελιχθεί σε μεγάλο πρόβλημα τόσο σε κρατικό, όσο και σε νησιωτικό επίπεδο με τους ακτοπλόους να βρίσκονται στη μέση και τους νησιώτες να κινδυνεύουν με αποκλεισμό από την ηπειρωτική χώρα».
Από την άλλη πλευρά όμως κάποιοι υποστηρίζουν ότι, «είναι πολύ πιθανόν να υπάρξει μια αύξηση στον αριθμό των τουριστών που θα θελήσουν να επισκεφθούν τα ελληνικά νησιά τα οποία θα έχουν καταστεί μέσω της υποτίμησης πιο ελκυστικά» επισημαίνουν οικονομικά στελέχη ναυτιλιακών εταιρειών.
Ποντοπόρος
Διαφορετική αναμένεται να διαμορφωθεί η κατάσταση στην ποντοπόρο ναυτιλία με τη δραχμή.
«Για την ποντοπόρο ναυτιλία το θέμα είναι λίγο διαφορετικό αφού συνυπάρχουν το άσπρο με το γκρίζο» επισημαίνει ο Έλληνας τραπεζίτης Γιώργος Ξηραδάκης:
«Μπορεί η ναυτιλία να κινείται με το δολάρι όμως υπάρχουν και άλλες παράμετροι. Καταρχήν θα επηρεαστούν λόγω... εθνικότητας οι σχέσεις των Ελλήνων πλοιοκτητών με τις διεθνείς πηγές χρηματοδότησης όπως τα χρηματιστήρια και τις τράπεζες. Επίσης, θα επηρεαστούν οι ξένοι επενδυτές οι οποίοι θα αποφεύγουν να επενδύσουν σε οτιδήποτε ελληνικό. Είναι μία παράμετρος η οποία αν και δεν ...γεμίζει το μάτι είναι σημαντική. Θα χαθεί η εμπιστοσύνη των ξένων οίκων γιατί πλέον δεν θα νιώθουν άνετα. Θα μας βλέπουν και θα μας λυπούνται όχι να επενδύσουν και από πάνω» και προσθέτει: «Το πλήγμα για την ελληνική σημαία, το ελληνικό νηολόγιο θα είναι μεγάλο αφού θα νεότευκτα πλοία θα αλλάξουν σημαία και ο στόλος θα αποδυναμωθεί ενώ θα μείνουν οι μικροί εφοπλιστές με παλιά πλοία αφού δεν θα έχουν χρήματα να επενδύσουν».
Σύμφωνα με την άποψη οικονομολόγων που ασχολούνται με τη ναυτιλία ναι μεν ως προς τα ποντοπόρα πλοία που δραστηριοποιούνται ανά τον κόσμο και κάνουν τζίρους στο εξωτερικό οι άμεσες συνέπειες από ένα πιστωτικό γεγονός στην Ελλάδα θα είναι περιορισμένες όμως επισημαίνουν ότι θα υπάρξουν επιπτώσεις στον χρηματοοικονομικό τομέα.
«Σοβαρότερες εκτιμάται ότι θα είναι οι μεσοπρόθεσμες επιπτώσεις στην περίπτωση που η ελληνική πτώχευση, με ή χωρίς εισαγωγικά, οδηγήσει σε ντόμινο περισσότερων πτωχεύσεων στην Ευρωζώνη οι οποίες με τη σειρά τους θα έχουν αρνητική επίδραση στο εμπόριο αυτών των κρατών και συνακόλουθα στη ζήτηση για θαλάσσιες μεταφορές.
«Στην πιο απίθανη περίπτωση, επιστροφής στη δραχμή που αναμένεται να συνοδευτεί από μια ή περισσότερες υποτιμήσεις, εν σχέση προς το ευρώ και τα αλλά διεθνή νομίσματα, τα οφέλη για τα ποντοπόρα πλοία και για τους Έλληνες ναυτικούς θα είναι σαφώς περισσότερα διότι η αγοραστική άξια των μετέπειτα δραχμοποιούμενων κεφαλαίων θα είναι μεγαλύτερη» τονίζουν οι οικονομικοί αναλυτές και συμπληρώνουν:
«Αντίθετα, είναι προς συζήτηση το εάν οι τηρούμενοι σε ευρώ λογαριασμοί θα διατηρηθούν σε ευρώ ή θα μετατραπούν σε δραχμές.
Στην τελευταία περίπτωση θα υπάρξει επίπτωση στην αγοραστική δύναμη των καταθετών».
Η πολιτική και οικονομική αστάθεια στην Ελλάδα έχει προκαλέσει ήδη αλυσιδωτές αρνητικές αντιδράσεις στη ναυτιλία. Μεγάλα τραπεζικά ιδρύματα κλείνουν τα γραφεία τους στον Πειραιά ή συρρικνώνουν τη δραστηριότητά τους ενώ ξένα επενδυτικά funds αλλά και μεμονωμένοι επενδυτές που ήθελαν να τοποθετήσουν κεφάλαιά τους στο θαύμα της ελληνικής ναυτιλίας έκαναν «κράτει τις μηχανές του χρήματος».
Ο κεφαλαιακός έλεγχος των τραπεζών - capital controls, έχει λειτουργήσει αποτρεπτικά για την εισαγωγή ναυτιλιακού συναλλάγματος αφού όσες εταιρείες συνεχίζουν να φέρνουν μέσα στην Ελλάδα μέρος των κερδών τους δεν μπορούν να το διαχειριστούν.
«Το ναυτιλιακό συνάλλαγμα είναι λεφτά που μπαίνουν στην Ελλάδα από τις ναυτιλιακές δραστηριότητες. Αυτό τώρα δεν γίνεται στον ίδιο βαθμό. Τα έσοδα από τους ναύλους των πλοίων ερχόντουσαν στην Ελλάδα. Μέρος αυτών δινόταν για την κάλυψη των λειτουργικών εξόδων της κάθε εταιρείας όπως για παράδειγμα οι μισθοδοσίες και τα υπόλοιπα έμεναν στις τράπεζες σε ποσοστό που έφθανε το 60%.
Τώρα δεν εισάγεται συνάλλαγμα στην Ελλάδα γιατί αν μπουν τα χρήματα θα πρέπει οι εταιρείες να παίρνουν άδεια για να κάνουν ανάληψη 50.000 ευρώ προκειμένου να πληρώσουν. Αυτό είναι συνταρακτικό» τονίζουν τραπεζικά στελέχη:
«Τώρα που έχει ανάγκη η οικονομία μας από τη ναυτιλία, το κλείσιμο των τραπεζών αρχικά και ο κεφαλαιακός έλεγχος επηρέασε δυσμενώς τα οφέλη της ελληνικής ναυτιλίας στην Ελλάδα.
Γενικότερο υπάρχει «πάγωμα» στην Ακτή Μιαούλη. Ο διεθνοποιημένος χώρος της ελληνικής οικονομίας, η Ναυτιλία, προσπαθεί να αντιδράσει σε όλη αυτή τη στενωπό που την έχουν βάλει. Προσπαθεί να σταθεί ανεξάρτητη αλλά οι δυσκολίες είναι πολύ μεγάλες λόγω του περιορισμού κίνησης κεφαλαίων.
Η υφιστάμενη κατάσταση έχει απομακρύνει πολλούς ανθρώπους θα ήθελαν να επενδύσουν στο ναυτιλιακό θαύμα της ελληνικής ναυτιλίας. Έχει επηρεαστεί το service της ναυτιλίας».
ΠΗΓΗ: newmoney.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.